Smart home apparaten verbinden niet met wifi


  • is een Top Poster
  • 6 reacties

Hoi,

Ik ben recentelijk overgestapt naar Odido en heb dus een nieuw wifi netwerk. Het verbinden van mijn smarthome apparaten werkt echter niet. Op de normale modem (die op de begane grond staat) lukt het wel, echter alle apparaten die op zolder staan samen met de Zyxel wifi punt, werken niet. Ik heb al geprobeerd ze te verbinden via 2.4ghz maar dat werkt ook niet, tevens heb ik de WPA veranderd van 3 naar 2 zonder resultaat. De klantenservice aan de telefoon zei dat ik ze maar moest verbinden met de modem beneden terwijl die helemaal niet genoeg bereik daarvoor heeft. Volgens de vrouw aan de telefoon ‘zou het moeten werken’. Niet dus. De klantenservice wist het verder ook niet en zei dat ik het maar hier moest vragen, dus bij deze.

Daarnaast is het Zyxel wifi punt nu zijn eigen netwerk geworden, waardoor ik de hele dag door moet switchen van wifi netwerk per verdieping. Als dit ongedaan kan worden gemaakt zou fijn zijn.

 

Mvg

EB030 23 dagen geleden

Ik wil ze verbinden met mijn wifi versterker punt. Ik kan ze niet verbinden met de ‘main’ modem beneden omdat het bereik daarvan niet sterk genoeg is om naar de zolder te komen. Ik zal proberen om de stekkers te verbinden met de modem beneden, maar de lampen zitten vast aan de muur en kunnen dus niet verplaatst worden.

-Edit- Ik heb de 3 stekkers beneden laten verbinden met de wifi en daar werken ze dus wel. Ze mee terug genomen naar zolder en hier blijven ze ook werken.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hi @EB030, ik ben er voor je! Ik heb je verbinding meteen bekeken. Om gelijk in te haken op de laatste punt: volgens mijn systeem zou het wifi punt geen los netwerk moeten zijn. Ik wil je daarom vragen de installatie van de versterker opnieuw te doen. Dit moet de oplossing zijn! Wat betreft de apparaten die je boven wilt gebruiken maar niet kan verbinden, ik ben erg benieuwd hoe dit uitpakt ná de nieuwe installatie. Test voor de zekerheid ook het punt op een andere plek in de woning te plaatsen. 

Wat we ook nog kunnen testen is om Wifi6 uit te zetten. Dit kunnen we altijd weer aanzetten, dus laat mij weten hoe de nieuwe installatie ging. Heeft het geen effect gehad, dan pakken we het samen verder op!

Hoi Cheyenne,

Het resetten van het wifi punt is gelukt, dus het is weer 1 netwerk geworden gelukkig. Echter kan ik de smart home apparaten nog steeds niet installeren. De ene app (Wizz) zegt dat het geen verbinding kan maken omdat het wifi wachtwoord onjuist is, en met de andere app (TP-link) werkt het ook niet. Daar staat dat het wifi netwerk niet op alleen WPA3 moet staan, en dat ik het 2.4ghz band van mijn router in een vast kanaal moet zetten (?)

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @EB030, heel fijn dat het je is gelukt om weer met het Wifi-punt te verbinden, top! Om het beveiligingsprotocol naar WPA3 of WPA2 te wijzigen én om ervoor te zorgen dat je twee aparte Wifi netwerken hebt in plaats van één samengevoegd netwerk, raad ik je aan om in te loggen op het modem:

  1. Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1 terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (wifi kan ook).
  2. Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem (die bij ‘user name' en ‘Login Password’). Voer deze in en druk op enter. Je belandt nu in het hoofdscherm. 

Vervolgens kan je bij het kopje Wifi of WLAN instellingen dit wijzigen. Geef het gerust aan als je hier nog vragen over hebt, wij helpen je hier heel graag mee!

Het is gelukt om de band te veranderen naar 2.4hz maar ik kan de instellingen voor WPA of Wifi6 (wat waarschijnlijk niet wordt ondersteund door de apparaten) niet wijzigen, dus het instellen van de smarthome apparaten lukt nog steeds niet.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @EB030, fijn dat je de stappen hier kon delen! Ik ben met je waardevolle informatie verder gaan sleutelen aan je Wifi verbinding en ik heb zojuist bandsteering uitgezet en een apart Wifi netwerk aangemaakt voor je 5ghz verbinding. Zou je opnieuw kunnen proberen om je smart home apparaten te verbinden met het 2.4 ghz netwerk? Alles zou nu helemaal goed moeten staan om de verbinding tot stand te brengen!

Hoi Cal, het werkt helaas nog steeds niet. De app zegt nog steeds dat het geen verbinding kan maken met het netwerk.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @EB030, ik heb Wifi 6 uitgeschakeld. Kan je het nogmaals proberen? Ook ben ik benieuwd wat voor apparaten geen verbinding kunnen maken. Daarnaast heb ik de bandsteering weer aangezet want het wifipunt zal niet werken als je de banden hebt opgesplitst. 

Helaas werkt het nog steeds niet. Het gaat om 2 Tapo lichtstrips, 2 Tapo stekkers en 1 Wiz lamp. Gek genoeg heb ik wel al succesvol 2 Wiz lampen ingesteld in de woonkamer, maar die zijn dus verbonden met de hoofdmodem in de meterkast.

Reputatie 7
Badge +9

Waarmee wil je ze verbinden dan als het niet met het modem is @EB030? Kan je ze eens met het modem laten verbinden? 

Ik wil ze verbinden met mijn wifi versterker punt. Ik kan ze niet verbinden met de ‘main’ modem beneden omdat het bereik daarvan niet sterk genoeg is om naar de zolder te komen. Ik zal proberen om de stekkers te verbinden met de modem beneden, maar de lampen zitten vast aan de muur en kunnen dus niet verplaatst worden.

-Edit- Ik heb de 3 stekkers beneden laten verbinden met de wifi en daar werken ze dus wel. Ze mee terug genomen naar zolder en hier blijven ze ook werken.

Reputatie 7
Badge +5

Bedankt voor de update @EB030, dat is goed om te weten! 😁

Het probleem is alleen nog niet opgelost? Alle lampen op zolder doen het dus nog steeds niet omdat ze niet kunnen verbinden met het wifi punt. Overigens werkt het wifi punt op dit moment helemaal niet meer waardoor ik dus zonder internet zit.

 

Reputatie 7
Badge +2

@EB030 Ik kijk graag nogmaals met je mee om de lampen te verbinden met het wifipunt. Ik help je graag!

Ik lees dat je de wifipunten al eens gerest hebt. Is deze mogelijkheid er ook voor de lampen zelf, wil je dit eens proberen?

Daarnaast ben ik benieuwd of de wifipunten of het modem wel verschijnen in de app of helemaal niet. Ik sta klaar om verder te helpen!

Reageer