Skip to main content

Beste allen,

sinds enige tijd heb ik de Zyxel T56 in gebruik en loop her en der tegen problemen aan:

  • Android apparaten connecten eenmalig, en daarna blijven ze vragen om handmatige connectie vanwege ‘WPA3 connection required’ meldingen
  • elke 7.5 minuut een DHCP renew
  • Haperende/bevroren TV beelden
  • Ik krijg mijn JBL speaker via Google Home niet geconnect

Het WPA issues heb ik kunnen omzeilen door WiFi op de router uit te zetten en via bekabelde Ubiquiti AP te laten lopen. 

De frequente DHCP renewals lijkt geen grote problemen op te leveren.

TV hapert af en toe, en is ‘te verdragen’. Is wel bekabeld direct met de router verbonden, dus zou niet aan WiFi mogen liggen

Het grootste probleem is dat ik mijn JBL Link Portable niet meer verbonden krijg. Ik heb deze in een ander netwerk gebruikt, en wil deze nu weer opnieuw aanmelden. De Home app vindt de speaker, connect maar het gaat mis als de verbinding met de router gemaakt moet worden. Ik heb inmiddels alles al geprobeerd: de speaker naar fabrieksinstellingen gezet, de Zyxel naar fabrieksinstellingen gezet, de Zyxel WifI op 2.4GHz en WPA2 gezet (en de Ubiquiti APs uitgezet), de firewall uitgezet (zonder WAN connectie) maar ik kom niet verder. Als ik de speaker in een ander netwerk (Ziggo) probeer te connecten is dit in 1 minuut geregeld, maar op de Zyxel loopt het steeds vast. Andere apparaten kan ik wel via de Home App toevoegen (chromecast etc.) In de logging zie ik enkel DHCP requests die onbeantwoord blijven (terwijl een aanmelding van een smartphone die binnenkomt wel wordt gehonoreerd): 

 

Wie weet raad? 

@Cindy80 Goed dat je dit topic in de gaten houdt! Zodra de update er is, zullen wij dat hier laten weten. 

@Bonesie85 Ik begrijp je sentiment. De impact is groter geweest dan verwacht en we hadden dit beter kunnen communiceren. Zoals je zelf al aangeeft, fouten maken is menselijk en het enige wat we nu kunnen, is ons best doen om dit zo snel mogelijk op te lossen. Op dit moment zijn wij bezig om de firmware uit te testen bij een X aantal klanten. Als dit allemaal goed verloopt zal de update naar alle klanten worden uitgestuurd. Ik wil je bedanken voor je geduld en moeite! 


Ha @Ferry Lassche, dat is goed om te horen!

Ik ben voor je gaan kijken maar ook ik kan hier niet de oorzaak van terug vinden jammer genoeg. Gelukkig werkt alles weer zoals het moet. 


Ik zie trouwens dat dit probleem erg veel lijkt op het probleem dat hier staat: 

 


Hi @fleurtjeS, welkom op onze Community!

in het algemene topic:  

 

Dit is toch geen algemeen topic?! Waarom maakt Odido niet gewoon een mededeling aan op het forum waaruit heel duidelijk blijkt welke problemen er spelen, zodat iedereen met problemen dit direct kan vinden?! Je kunt toch niet verwachten van je klanten dat ze dit hele forum topic voor topic door gaan lezen om er ergens begraven in een topic achter te komen wat het probleem is, na uren troubleshooten?! Het is toch niet zo moeilijk om gewoon fatsoenlijk en transparant over je fouten en problemen te communiceren?!

 

https://community.odido.nl/search/activity/topics?userid=485445


@fleurtjeS Goede vraag! Een oplossing om de wifi te optimaliseren is het splitsen van de netwerken. We geven je altijd twee netwerken: 2.4Ghz en 5Ghz. De 2.4Ghz is er voor apparaten verder van het modem, de 5Ghz dichter bij het modem. Echter ben ik bang dat dit in deze situatie geen zin heeft om de netwerken te splitsen, omdat het waarschijnlijk te maken heeft met de bug. Weet in ieder geval dat we druk bezig zijn om dit op te lossen en dat de update er aankomt! 

@Bonesie85 Wij hebben gemerkt dat dit toch echt door de bug komt, daarmee is het probleem gedeeltelijk algemeen. Echter kan het voorkomen dat het probleem niks te maken heeft met de bug, vandaar dat ik zeg gedeeltelijk algemeen. Mijn collega’s en ik gaan per situatie na of dit kan worden opgelost. Indien dit niet mogelijk is, vermoeden wij dat het probleem bij de bug ligt. Dit kunnen wij pas nagaan als de dit is opgelost, we zijn hier echt druk mee bezig! 

 


Hey @fleurtjeS, de banden opsplitsen zal in dit geval niks uitmaken. Dit lijkt inderdaad op de firmware bug van de Zyxel. We zijn druk bezig met een nieuwe firmware om dit op te lossen. Je zou nog kunnen proberen om Wifi 6 uit te schakelen op het modem, maar je geeft aan dat hij kort verbinding maakt en dan de verbinding verbreekt. Dus ik gok dat het echt aan de firmware ligt, net als alle andere apparaten in dit topic.


Hi @fleurtjeS, welkom op onze Community!

We zijn druk bezig met de nieuwe firmware om deze bug op te lossen. We maken progressie. Het vergt alleen wat tijd om dit voor elkaar te krijgen en moet grondig getest worden. Zodra er nieuws is zal ik het laten weten in het algemene topic:  

 

 


@Meshyv Ik had gehoopt dat het was opgelost, maar fijn dat je bent teruggebeld! Voor nu is het inderdaad nog afwachten. Dank je wel voor je geduld! Zodra ik meer weet, laat ik het weten in dit topic. 


Vandaag terug gebeld, helaas nog geen oplossing. De community volgen was nu het advies.


Ik heb ook het probleem dat mijn JBL Link Portable geen verbinding maakt sinds ik ben overgestapt op Odido. Daarvoor bij een andere provider werkte het perfect! Als ik dit geweten had dan was ik nooit overgestapt. Ik kan nu niet meer van mijn muziek genieten. 😭

Is hier een oplossing voor? 


Melding gemaakt via de telefonische klantenservice met verwijzing naar deze topic.

Hij komt er volgende week donderdag op terug. 


Ik, en een aantal andere hebben hetzelfde probleem met de Harman Kardon Citation MK3. Hoop dat het snel wordt opgelost.

 

Same here.


Het is wel toevallig dat opeens meerdere externe boxen met wifi niet meer functioneren
Toevallig kwam net de buurman bij mij of ik zijn Sonos Harmon Karbon opnieuw wou aansluiten op de Wifi,


Ben benieuwd naar de oplossing want mijn JBL Link Portable verbindt ook niet zodra hij met wifi aan de slag moet.


OK,, even wat wilde speculatie.
Oorspronkelijk vond DHCP plaats op basis van MAC-adres.
Dat zien we ook in het connection-overzicht van de Zyxel, per apparaat MAC-adres en ip-adres.
Bij IPv6 is MAC-adres alleen niet meer voldoende.
Daar heb je een DUID nodig. Er zijn verschillende formaten voor de DUID, en een daarvan is gewoon het MAC-adres. dnsmasq, de open-source client die de Zyxel gebruikt voor DNS en DHCP, ondersteunt alle formaten, en schrijft zowel MAC-adres als DUID weg in zijn leases file.
Odido is bezig de transitie te maken naar IPv6, dus ze zullen niet meer volledig op MAC-adres af kunnen gaan. Als zij hun software zo aangepast hebben dat die nu de DUID uit de leases-file van dnsmasq uitleest in plaats van het MAC-adres, en dat gebruiken in plaats van het MAC-adres, dan gaat dat in de meeste gevallen goed, en is het resultaat hetzelfde.
MAC-adressen hebben altijd dezelfde lengte, andere DUID-formaten niet. Als je daar geen rekening mee hebt gehouden, en een vaste lengte hebt gereserveerd voor je data waar precies een MAC-adres in past, en je probeert daar een van de andere formaten in weg te schrijven, dan overschrijf je andere data die verderop in het geheugen ligt (buffer-overflow), en dat kan tot ‘vreemde’ gevolgen leiden.
Ik kan niet in de code van Odido kijken dus ik weet niet of dit de verklaring is, maar het is wel een mogelijke verklaring die consistent is met alles wat ik zie.
Als het wel de werkelijke verklaring is, zou het de software-engineers van Odido een handvat kunnen geven om het probleem op te lossen: bufffers met variabele grootte gebruiken die aangepast worden aan de ware grootte van het ontvangen DUID.
Dat is wel nogal wat werk dat ook goed getest moet worden, dus in de tussentijd zou een rollback naar een vorige firmwareversie aangenaam zijn.


Welicht dat @Jason van Odido of een andere moderator hier na de feestdagen op kan reageren? Hoop in elk geval op een snelle oplossing hiervoor.


Dank @henkdeleeuw voor het uitzoeken, hoef ik zelf niet met wireshark aan de slag ;-) 

Nu hopen dat @Odido meeleest en er iets aan kan doen. op dit moment kan ik mijn portable speaker dus gewoon niet meer gebruiken (ook bluetooth pairing werkt pas nadat deze vanuit de app is aangezet 😪 )


Hm, de regels

dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.251.1 -- 192.168.251.200, lease time 1d en
dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

is wat dnsmasq print bij het opstarten.
Het lijkt er dus op dat dnsmasq crasht en opnieuw opstart als hij een DUID type 2 ontvangt??

Overigens, een DUID type 1 (link-layer-time) doet dnsmasq-dhcp ook crashen.


Ja, hetzelfde probleem. Ik had het ook deze week.
Heeft me de nodige moeite met een packet-sniffer en Google gekost om uit te vinden waar het mis gaat.
Bij de apparaten waar het wel werkt wordt in optie 61 van de DHCP discover als DUID type een link-layer adres (type 3) meegegeven, van 15 bytes. Bij de apparaten waar het niet werkt is het DUID type ‘assigned by vendor based on enterprise number (type 2), van 19 bytes.
De dnsmasq-dhcp die Odido gebruikt reageert niet goed op DUID type 2.
Wellicht dat dit de technici helpt om het probleem op te lossen.
 

 


Reageer