Skip to main content

Ervaar je problemen met je verbinding en hebben wij vastgesteld dat een bridge tap de oorzaak is? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat een bridge tap nu precies is? In dit topic vind je meer informatie over de zogenaamde ‘bridge tap’ en hoe je deze kan verwijderen!

Wat is een bridge tap?
In jouw woning is een aansluitpunt aanwezig waar het internet binnen komt. Dit is het zogenaamde ISRA-punt. Dit ISRA-punt moet het eindpunt zijn van de telefoonlijn die vanuit de wijkcentrale onder de grond naar jouw huis loopt. In het geval van een bridge tap is het ISRA-punt niet het eindpunt, maar loopt er vanaf hier nog een vertakking verder. Door deze vertakking ontstaat er storing op de lijn waardoor het modem niet (meer goed) online komt.

De meest voorkomende vorm van een bridge tap is een oude telefoonaansluiting die niet meer gebruik wordt. Vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.

Hoe werkt een bridge tap?
In de afbeelding hieronder zie je het effect van een bridge tap. Het signaal komt van onder binnen, en gaat naar boven. Je ziet dat er een aftakking naar links is, waardoor het originele signaal eigenlijk een “afslag” neemt naar links. Dat geeft in de eerste plaats een stukje verlies, maar dit hoeft niet altijd voor grote problemen te zorgen. Maar, aan het einde van de aftakking kan het zijn dat het originele signaal wordt teruggekaatst. Wat er dan gebeurt, zorgt in de praktijk voor de meeste problemen. Dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen het originele signaal bij het modem terecht komt maar ook een echo van datzelfde signaal. Het modem kan dan het originele en het “echo” signaal niet meer goed van elkaar onderscheiden. Daardoor wordt het modem onstabiel en valt het signaal weg omdat het modem geen goed onderscheid meer kan maken tussen de twee signalen.

3a15ddd2-9349-49b3-963f-c6259e36127f.jpg

 


Kan Odido mijn bridge tap verwijderen?
Odido helpt je graag bij het instellen van je diensten en het aansluiten van het modem op het ISRA-punt. Alles ná het ISRA-punt is onderdeel van de woning, hier kan onze monteur dus niet mee aan de slag. Maar niet getreurd, je kan deze aftakking zelf verwijderen!

Hoe kan ik dit zelf verhelpen?
Odido maakt gebruik van telefonie via een internetaansluiting dus de oude aftakking van de telefoonlijn is hiervoor niet nodig en kan je zelf verwijderen. Door het ISRA-punt te openen en hierachter de lus weg te halen of de aangesloten stekker los te halen kan je de bridge tap in de meeste gevallen simpel afkoppelen.

Toch hulp nodig?
Uiteraard is niet iedereen even technisch aangelegd, maar gelukkig biedt onze Community hulp! In dit topic vind je een overzicht van de verschillende soorten ISRA-punten.
Zo kan je zelf met de foto’s zien welke situatie bij jou van toepassing is en hoe je deze kan verhelpen. Durf je het zelf niet aan? Dan kan onze installatiepartner Guidion of een installatiebedrijf bij jou in de buurt je verder helpen. Zij brengen hiervoor wel kosten in rekening. Vragen? Stel ze gerust hieronder!

 

Toch wel vreemd dat je maanden aan het bellen bent.....4x monteur langs geweest is en nu hoort dat het dit zou zijn! Met andere woorden zoek het maar uit!





Sinds de tijd van Ben al klant... Toch maar helemaal weg gaan bij T-Mobile, service van niks!!!
ik vind dat dit soort zaken ook gewoon onder de installatie garantie vallen. en T Mobile dus gratis een monteur moet sturen hiervoor. sterker nog soms zit de bridgetap IN het ISRA waar de klant zelf niet aan mag komen.

Op afstand is geconstateerd dat er een bridge tap in mijn aansluiting zou zitten…

Volgens mij zit er niets anders dan de modemaansluiting aan het isra punt.


Hoi @kusunum,

 

Dan kijken we graag mee! Is het mogelijk om de kastjes los te halen? Begrijp ik goed dat je het modem hebt aangesloten op het linkerkastje? En je weet ook zeker dat dit het hoofd ISRA is? Er is geen ander punt in je woning wat lijkt op een ISRA punt? 


@Sander , De lange smalle is het isra punt, die mag je niet loshalen, alleen het bovenste kapje loshalen, de rest is van/voor KPN.

Het doosje er naast is het doosje wat in jullie instalatie pakket zit, dus aangesloten conform de handleiding van de dsl aansluiting.

 

Dus aub geen klanten dingen laten doen waar ze af moeten blijven, het isra punt daarboven, de lasdop, is ook al door een klant losgehaald wat eigenlijk niet mag, als KPN hier kosten voor gaat rekenen nemen jullie die dan voor jullie rekening.


Hoi @Sander ,

Ja, ik heb het modem op het linker kastje aangesloten; Dit kastje heb ik bij de set gekregen die ik van Vodafone ontving bij het aangaan van Vodafone thuis.

Ik weet zeker dat dit het hoofd ISRA is, De blauwe kabel komt uit de grond in de kruipruimte en het ISRA is verzegeld aan de onderzijde.

Toen ik een paar maanden geleden na een storingsmelding een nieuw modem kreeg wist de installateur van guidion mij te vertellen dat het probleem waarschijnlijk in de kabel van het ISRA naar de centralekast van KPN zit, hij mocht dat op dat moment echter niet doormeten omdat hij via T-Mobile aan het werk was en daardoor geen licentie had om aan de verzegelde kant van de KPN lijn onderzoek uit te voeren.

Hij heeft toen wel de aansluiting van het linker kastje naar het ISRA gecontroleerd en zag daar ook geen probleem.


Klopt ook, de isra zit goed, enige kan zijn dat de kabel niet goed genoeg is afgeschermt tussen de 2 punten, maar dat geeft geen Bridge tap effect, lijkt mij dat KPN een lijn meting moet gaan doen.


Hi @kusunum, bedankt voor de foto, daar zit inderdaad overduidelijk geen bridge tap tussen 🙂 Ik laat onze technische dienst opnieuw contact opnemen met de netbeheerder inclusief deze foto zodat ze een monteur langs kunnen sturen! 


Ook ik heb een email gekregen met het feit dat mijn probleem aan een bridge tap ligt?! Nu komt er bij 1 draad uit de muur naar mijn isra, daar zit mijn t-mobile modem aan vast en dat is alles?!

Zie geen meerdere of andere draden!!

Daarbij zijn mijn klachten niet van constante aard maar eens in de zoveel tijd gaan dingen niet zoals ze moeten gaan. Vorige week nog, zituk tv te kijken heb ik opeen geen internet meer, enkele seconden later alles weer online en een paar uur later weer het zelfde verhaal. Deze week geen problemen.


Hoi @69pieter,

 

Graag kijk ik met je mee om een oplossing te vinden! Mag ik een privéberichtje je volledige adres, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw IBAN? Dan check ik zo snel mogelijk hoe ik je hiermee kan helpen. :smile:


Situatie foto’s:

 


Hoi hoi,

Ik heb een vraag: Er is bij mij een ‘bridge tap’ geconstateerd. Nu lijkt dit wel zo te zijn, maar het eerste ISRA punt is ergens in een muur verwerkt (leuk, verbouwingen) en daar op 1 of andere manier twee kabels op aangesloten, op de ene zit de modem aangesloten en de ander hangt los in de meterkast. Deze zal dus de oorzaak van de bridge tap zijn. Vraag is dus: kan ik de bridge tap ook oplossen zonder de muur op te breken om die kabel bij de bron weg te halen? Of kan ik op een andere manier iets op de losse kabel aansluiten zodat ik kan voorkomen dat er interferentie plaats vind? Of misschien die ook op de modem aansluiten oid?

We zullen zelf wel het eea proberen voor we de muur openmaken maar ik dacht ik stel de vraag hier even!

Groeten,

Willem-Jan


Er is bij mij een ‘bridge tap’ geconstateerd vind het raar want de enige aansluiting zit daar en is door een monteur van jullie aangesloten. In het begin heb ik nooit problemen gehad alleen nu de laatste paar maanden dat die telkens uitvalt  wat moet ik nu nog doen 


@wijzewillem en @pinokkio53 Top dat jullie het hier aangeven,  zo kunnen we elkaar helpen op de Community. Mag ik jullie verzoeken om een paar foto’s te maken van hoe het ISRA (aansluitpunt) eruitziet en in dit topic te plaatsen?

 

@wijzewillem Het klinkt inderdaad alsof de aftakking verantwoordelijk is voor het wegvallen van je verbinding (de bridged tap), oftewel de loshangende kabel in de meterkast. Slim dat je er naar vraag trouwens, want er zijn meerdere users die hier mee te maken hebben (gehad). Kennis en ervaringen delen helpt enorm. De aftakking zelf zul je bij de oorsprong moeten verwijderen, oftewel bij het ISRA in de verbouwde muur.


 


@pinokkio53 Kun je die witte kap van het ISRA eraf halen zodat de aftakking zichtbaar wordt?


Dat is toch wel duidelijk @Jason, die lasdop rechts er naast komt 1 kabeltje uit die naar dat doosje, wat in het instalatie pakket meegeleverd word door jullie, en daarboven in zit de kabel naar het modem, is echt onmogelijk dat daar een bridge-tap in zit.


 


Zeg het maar 


@pinokkio53 

het likkt wel alsof ie op oranje zit aangesloten inplaats van rood


Oranje zit ook op rood in het kastje van t-mobile op rood de andere op de dikke kabel zijn gel8jk blauw wit Oranje  en geel


in het vierkante kastje is het rood op rood en blauw op groen.


Oei, de lassop losgehaald, deze is eigendom KPN en schade kan verhaald worden, dit kan toch niet helemaal de bedoeling zijn @Jason en @Hidden.nld dat we dit laten gebeuren.

Of is T-Mobile dan zo coulant om dat te vergoeden.


klopt de klant mag zelf niet de aansluiting openen. maar ja vaak zit een bridgetap in de lasdop waar ze geen monteur voor willen sturen 🤷‍♂️

kpn is stilletjes alles aan het vervangen voor de pairbonding aansluitingen. vooral voor hun eigen klanten. voor andere providers doen ze nog al moeilijk. maar ook dat gaat veranderen

 


Ja en wat nu te doen volgen mij is alles in orde toch


Reageer