Skip to main content

We hebben in Nederland natuurlijk een enorm goed netwerk liggen, maar wat nou als het even niet werkt en de verbinding weg is?

 

Het kan gebeuren dat je even geen verbinding hebt. Er zijn verschillende oorzaken waardoor je geen netwerk kan hebben. En wij bieden je graag wat oplossingen om weer een stabiele verbinding te krijgen. In dit topic vind je alle informatie om je mobiele verbinding te herstellen.

 



Ik kan helemaal niets en ik heb helemaal nergens een netwerkverbinding?

Begin altijd even met het opnieuw opstarten van je telefoon. Op deze manier link je jouw toestel even opnieuw aan het netwerk en dat heeft vaak al direct effect!

Controleer altijd eerst even de dekkingskaart om te controleren of er wellicht een netwerkprobleem is of werkzaamheden zijn.

Controleer vervolgens even of je misschien een betalingsachterstand hebt. Bij achterstallige betalingen kan het zijn dat er een blokkade wordt geplaatst op het gebruik van jouw toestel. Een betaling van de betalingsachterstand heft deze blokkade automatisch weer op.

Als het qua netwerk en facturen allemaal in orde is, dan kun je vervolgens een kruistest uitvoeren. Je plaatst dan jouw simkaart in een andere telefoon en een andere sim in jouw telefoon. Er kunnen dan 2 dingen gebeuren:

De andere telefoon heeft met jouw simkaart wél netwerk, maar de andere simkaart geeft ook geen netwerkverbinding in jouw telefoon
In dat geval ligt het aan het toestel. Kijk in dat geval of je wel de laatste versie software hebt geïnstalleerd. Je kunt ook thuis nog het toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen, middels een reset. Zorg er dan wel voor dat je eerst een goede back-up maakt. In onze Toestelhulp vind je voor de reset en back-up instructies.

Als de nieuwste software en reset geen effect hebben, dan kun je het toestel ter reparatie aanmelden, zodat de reparatieservice dit verder kan onderzoeken.

De andere telefoon geeft met jouw simkaart ook géén netwerkverbinding, maar jij hebt wel een verbinding op jouw telefoon met de andere simkaart
Dan ligt de oorzaak bij de simkaart. Dit kan zijn doordat de simkaart vuil, beschadigd of verouderd is. Met een droge doek kun je de simkaart voorzichtig schoonmaken om te kijken of dit al effect heeft.

Je kunt via Mijn Odido snel en eenvoudig een nieuwe simkaart bestellen. Op die manier ben je snel weer bereikbaar!

NB: Heb je geen andere telefoon in de buurt of van een bekende in de omgeving? Je kunt dan ook even langs een T-Shop gaan. Zij kunnen dan direct helpen met de kruistest en de vervolgstappen.


Thuis heb ik geen netwerkverbinding, maar als ik de deur uit stap, dan ineens weer wel. Hoe kan dit?

Dit klinkt als een probleem met de dekking op jouw thuislocatie. Het kan zijn dat je precies ongunstig ten opzichte van de mast zit en daardoor een verminderde dekking ervaart.

Op de dekkingskaart kun je jouw postcode intikken en kijken of er misschien een netwerkprobleem is of werkzaamheden zijn. Zo niet, dan kun je klikken op '
Meld een probleem'. Je vult daar de benodigde gegevens in, onze netwerkspecialisten gaan er gelijk mee aan de slag en je ontvangt snel bericht over het probleem en de oplossing.

Let op!Houd er rekening mee dat de specialisten bellen met een afgeschermd nummer, dan weet je dat zij het zijn die bellen.

 

Ik heb op dit moment geen 4G of 5G verbinding. Hoe kan dat?

Wanneer je geen 4G of 5G verbinding hebt is het altijd handig om de dekkingskaart te controlen. De dekkingskaart is een handige tool om te controleren op storingen én om te bekijken hoe goed jouw bereik zou moeten zijn.

  1. Typ jouw postcode of adres in op de dekkingskaart
  2. Of kies ervoor om toestelspecifiek te zoeken als je denkt dat het daaraan kan liggen
  3. Controleer nu heel gemakkelijk of er een netwerkstoring is op jouw adres of toestel
  4. Zo niet, kijk dan welk bereik je zou moeten hebben op jouw adres
  5. Komt dit niet overeen met het bereik wat je ervaart? Lees dan hieronder verder!

 

Vervolgstappen

  1. Controleer of je de laatste softwareversie hebt. Raadpleeg eventueel onze Toestelhulp openen in nieuw tabblad voor de juiste instructies.
  2. Controleer de netwerkmodus (Instellingen – Mobiele netwerken) en zet deze zo nodig op GSM/UMTS/LTE automatisch. Bij Windows Phone of iOS dien je de netwerkmodus op ‘4G’ of '5G' te zetten. Raadpleeg Toestelhulp voor de juiste instructies.
  3. Plaats je simkaart in een ander 4G/5G toestel, ervaar je dan wel 4G/5G? Zo ja, dan lijkt het probleem in jouw toestel te zitten. Check dan vooral eens het topic 'Toestel mogelijk defect: hoe kan ik een reparatie voorkomen?'.
  4. Doet 4G/5G het met deze simkaart ook niet in een ander toestel en zou dit wel moeten volgens de dekkingskaart? Dan kun je via diezelfde dekkingskaart een probleem melden. Vink je aan dat je teruggebeld wilt worden, dan nemen onze netwerkspecialisten contact met je op.

 

Ik zit in het buitenland, maar ik heb geen netwerkverbinding. Waarom niet?

Dit kan verschillende oorzaken hebben en het kan dan ook erg lastig zijn om een specifieke boosdoener aan te wijzen.

Heb je misschien een betalingsachterstand of betalingsregeling? In dat geval ben je geblokkeerd voor het gebruik van jouw aansluiting in het buitenland. Je kunt deze blokkade op laten heffen door de achterstand of volledige regeling te voldoen. De blokkade wordt dan zo snel mogelijk weer opgeheven. Je kunt ook op Mijn Odido kijken of je misschien zelf een blokkade hebt ingeschakeld en vergeten bent om deze op te heffen.

Is dit niet het geval, kijk dan even de instellingen van jouw toestel na om te zien of je wel hebt ingeschakeld dat je telefoon mag verbinden met het netwerk én mag roamen (als het om internet gaat). Je kunt in de instellingen ook handmatig switchen tussen de beschikbare providers (zie ook de volgende alinea over beschikbare providers).

Als volgende stap kun je op onze website kijken welke providers er beschikbaar zijn in het land waar je je bevindt en welke functionaliteiten je daar kunt gebruiken. In sommige landen is het alleen mogelijk om te bellen en/of SMS'en en kun je überhaupt geen internet gebruiken. Er staat per provider ook aangegeven of er mogelijk 4G wordt aangeboden. Het kan zijn dat er op de website wordt aangegeven dat een provider beschikbaar is in het land waar je je bevindt, maar deze niet ziet. Dit kan te maken hebben met de regio waar je bent. Bevind je je bijvoorbeeld in de
middle of nowhere, dan is de kans groot dat er geen netwerk beschikbaar is en daardoor geen netwerkverbinding hebt.


Mocht je nog vragen hebben over jouw netwerkverbinding? Laat gerust een reactie achter en dan gaan we kijken wat er aan de hand is!

 

Ik overweeg over te stappen naar Delta mobiel, omdat ik al thuis een Delta glasvezel verbinding heb kan voor €10 p/m 10GB data en onbeperkt bellen krijgen voor 2 jaar, een mooie aanbieding.

 

Nu heb ik al geconstateerd via jullie dekkingskaart dat mijn woonplaats (Giethoorn) mooi grijs kleurt, terwijl daaromheen overal goede dekking lijkt te zijn. Om een en ander te testen heb ik een prepaid simkaart besteld en een paar dagen jullie netwerk getest voordat ik een abonnement van 2 jaar afsluit.

Ik heb de prepaid kaart in een iPhone 8 en 14 Pro Max gehad, echter is het bereik dramatisch slecht, binnen (nieuwbouwwoning) en buitenshuis 1 streepje en welgeteld 1MBp/s 4G datasnelheid (buiten). 

Nu is Giethoorn geen grote stad en heeft het wellicht weinig prioriteit, echter anno 2024 verwacht ik in een land als Nederland ondertussen wel een volledige 4G/5G dekking. 

Is de lage dekkingsgraad bekend, zijn er wellicht plannen om dit te verbeteren in de nabije toekomst?


Hi @orangejuice, ik heb direct met je meegekeken en volgens de dekkingskaart zou je in Giethoorn een goede dekking moeten hebben. Je echte bereik kan soms verschillen van deze kaart. Dit kan komen door obstakels in je omgeving, de ruimte waar je je in bevindt of het type toestel.

Maak via de dekkingskaart zeker even een melding via Meld een probleem. Beschrijf in het kort wat er speelt en dan komt je melding direct bij onze netwerkspecialisten uit. Zij zullen dit dan voor je onderzoeken. Ik hoop dat ze je snel meer duidelijkheid over kunnen geven!


Hi @orangejuice, ik heb direct met je meegekeken en volgens de dekkingskaart zou je in Giethoorn een goede dekking moeten hebben. Je echte bereik kan soms verschillen van deze kaart. Dit kan komen door obstakels in je omgeving, de ruimte waar je je in bevindt of het type toestel.

Maak via de dekkingskaart zeker even een melding via Meld een probleem. Beschrijf in het kort wat er speelt en dan komt je melding direct bij onze netwerkspecialisten uit. Zij zullen dit dan voor je onderzoeken. Ik hoop dat ze je snel meer duidelijkheid over kunnen geven!

 

Hoi Marciano,

 

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb de simkaart in een Android telefoon gehad, een iPhone 8 en een iPhone 14 Pro Max. Zowel binnen, buiten, in de straat is het bereik gewoon slecht.

Ik heb de ‘Meld een probleem’ knop ook geprobeerd, echter lijkt het erop dat die pagina op slot is gezet, dit is ook de melden die vervolgens wordt weergegeven.


Hi @orangejuice, geen dank! Dat de pagina op slot zit, heeft waarschijnlijk te maken met je Mijn Odido-account. Werkt deze verder wel in de Mijn Odido app of via de browser? Zet anders even je 06-nummer in je profiel, dan kijk ik met je mee!


Hey, 

Ik heb terwijl ik in Hawaii ben een internet bundel gekocht (die trouwens 2x is afgeschreven, wat ook nog opgelost moet worden), maar heb praktisch geen internet. Sporadisch kan ik iets opzoeken, maar ook dan duurt het zo 2 minuten voordat een pagina is geladen. Natuurlijk lijkt mij dit niet de bedoeling als je zon bundel koopt. Ik heb alle stappen doorlopen van de chatbot, (blokkades, facturen checken op betalingsachterstand, handmatig netwerk kiezen wat niet lukte), maar niets heeft geholpen. Omdat ik met een groot tijdverschil zit lukt het me vaak niet om te bellen, en dit is enorm duur. Ik hoop dus dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Klantnummer 1.21812306

Naam Lucas de Hoop 

Telefoon: Xiaomi K20 pro/ mi 9T pro

Vriendelijke groet,

Lucas 


Hoi @lucasdh124 ,

Netwerken in het buitenland zijn niet te vergelijken met netwerken in Nederland.

1) heb je gekeken of de USA bundel geactiveerd is?

2) zoek eens handmatig naar andere netwerken en kies dan een andere.


Hey @eric ,

1) ik weet zeker dat ie geactiveerd is.

2) zoals ik ook bij mijn vraag had neergezet heb ik dat geprobeerd. Dit geeft een foutmelding dat er geen beschikbaar zijn.

Ik zag dat Odido zelf op deze community reageert, daar hoopte ik eigenlijk op, zodat ik ze kan contacteren zonder midden in de nacht te hoeven bellen. Maar wel bedankt voor je hulp.

Groetjes, lucas


Hi @lucasdh124, bedankt voor het delen van alle informatie! Supergaaf dat je op Hawaii bent! Ik ben direct voor je gaan kijken en zie dat wij jouw bundel inderdaad geactiveerd hebben en dat je deze ook hebt kunnen gebruiken. Wel zie ik dat we deze inderdaad twee keer in jouw overzicht met extra kosten vermelden, excuses hiervoor! Zou je dit in de gaten willen houden op de volgende factuur? Mochten de dubbele kosten hierop verschijnen, dan vergoed ik deze uiteraard voor je. Is de gebruikservaring van je mobiele internet op het eiland inmiddels verbeterd? In veel gevallen helpt het om soms te switchen van netwerk. Het kan namelijk zo zijn dat het ene netwerk beter bereik heeft op de ene plek en het andere netwerk weer beter op een andere plek. Mocht je nog vragen hebben voor nu, laat het ons dan gerust weten. Een heel fijn verblijf toegewenst! 🏝️


Hey @Sam van Odido ,

Bedankt voor je reactie.

De tijd dat ik in Hawaï was is het niet verbeterd (15 dagen). Sites opzoeken ging eigenlijk niet, appjes versturen lukte soms. Het zoeken naar andere netwerken gaf een foutmelding. Hier heb ik helaas geen screenshot van genomen. In iedergeval heb ik het overleefd zonder internet.

In mijn account staat wel op alle plekken vermeld dat ik 30 euro (2*15) extra data kosten heb op mijn volgende factuur. Of moet ik even afwachten tot het daadwerkelijk is afgeschreven?

 

Vriendelijke groeten,

Lucas


Hoi @lucasdh124, ik hoop dat je een leuke tijd hebt gehad in Hawaii, klinkt alleen al heel erg goed! Wacht de factuur nog eventjes af. Zodra je de factuur hebt, kunnen wij 'm ook inzien en dan vergoeden we de extra kosten direct voor je! 😄


Reageer