Skip to main content

Als je naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld een vakantie of werktrip, wil je van te voren precies weten of je in het buitenland net zo bereikbaar bent als in Nederland. 

 

In dit topic kun je alle informatie vinden over je mobiele abonnement tijdens je volgende reis naar het buitenland en hoe je het beste bereikbaar kan zijn. Zo hoef jij je geen zorgen meer te maken over je verbinding in het buitenland. 

 


 

Wat is dataroaming en hoe zet ik het aan?

Internetten in het buitenland kan alleen via het netwerk van het land waarin je bent. Dataroaming heet dat en vaak is dit geblokkeerd in je telefooninstellingen. Zo zet je dataroaming aan:
Android

  • Ga naar 'Instellingen'
  • Kies 'Meer instellingen'
  • Kies 'Mobiele netwerken'
  • Vink 'Roaming' aan of verzet het schuifje

iPhone

  • Ga naar 'Instellingen'
  • Kies 'Mobiel netwerk'
  • Kies 'Opties mobiele data'
  • Zet 'Dataroaming' aan (zet het schuifje op groen).


Welke netwerken zijn beschikbaar in het buitenland en hoe kan ik verbinding maken??

Houd er rekening mee dat Odido de dekking van buitenlandse providers niet kan garanderen. Niet alle landen en providers bieden een stabiel 4G- of 3G-netwerk aan. Ook zijn er landen waarbij internetverbinding helemaal niet mogelijk is. Op onze website is per land terug te vinden met welke providers Odido een overeenkomst heeft en welke netwerken gebruikt kunnen worden. Als je verbinding wilt maken met een netwerk in het buitenland, zorg dan dat je dataroaming aanstaat. Je kan je netwerkselectie op automatisch zetten en dan krijg je de providers en netwerken te zien waarmee  Odido een overeenkomst heeft. Als dat niet werkt dan kun je handmatig het netwerk selecteren. Je kunt op de website controleren welke netwerken beschikbaar zijn. Via de instellingen van je toestel kun je handmatig een netwerk selecteren.


Kan ik mijn bundels ook gewoon in de EU gebruiken?

Jazeker. Met je abonnement of PrePaid kun je jouw internetbundel gebruiken in de EU , IJsland en Noorwegen, zonder extra kosten. Zijn je GB’s op? Kies dan voor beperkt verder internetten op lage snelheid (zonder extra kosten) of koop een aanvuller voor direct weer snel internet. De aanvuller is geldig in Nederland en de EU.


Ik heb onbeperkt internet in Nederland. Kan ik nu ook onbeperkt internetten in de EU?

Nee, hiervoor is een aparte regel in de EU regulering opgenomen (fair use policy). Je mag, afhankelijk van je bundel, een aantal GB in de EU gebruiken. Zijn deze GB's op? Dan kun je niet verder internetten op lage snelheid. Wel kun je een GB-aanvuller kopen of kiezen voor Betalen per MB.


Ik ben buitenland de EU en wil internetten. 

Ben je op reis buiten de EU en wil je daar graag internetten? Dan kun je Travel & Surf kopen Met deze pas koop je voor een vaste prijs een vast aantal MB's, waardoor je geen onverwachte kosten hebt. Je kunt pas internetten na aankoop van een pas en je krijgt een gratis sms zodra je 80% en 100% van de MB's hebt verbruikt. Op deze manier kun je een pas kopen:

  1. Je kunt alleen een pas kopen als je in het buitenland bent. Je krijgt automatisch een sms-bericht met een link. Zet nu je wifi uit en dataroaming aan.
  2. Surf op je mobiele telefoon naar www.odido.nl/roaming en kies je pas. Je betaalt de pas via je factuur of PrePaid-tegoed.
  3. Je kunt nu gebruik maken van Travel & Surf. Check je verbruik via www.odido.nl/roaming of via de app.

 

Wat kost Travel & Surf en hoe betaal ik ervoor?

Dit verschilt per Zone. Check deze pagina om te bekijken onder welke zone het land waarin je je bevindt valt. Per Zone vind je precies hoeveel elke Travel & Surf pas kost. Op deze manier kan je ervoor betalen;

 

Ik heb een abonnement
Je betaalt je gekochte pas via je eerstvolgende factuur. Wil je alvast weten hoeveel je moet betalen? Kijk dan in Mijn Odido in je Verbruikstatus bij 'Overige kosten'.

Ik heb PrePaid
Bij het aankopen van de pas wordt het tegoed direct afgeschreven. Zorg dus voor voldoende tegoed om gebruik te kunnen maken van Travel & Surf.

 

Wat als ik door mijn databundel heen ben en ik wil verder internetten?

De Nederlandse internetbundel geldt ook in de EU. Is de internetbundel op? Dan stopt de internetverbinding en kun je kiezen hoe je verder wilt internetten in de EU:
1) via een GB-aanvuller
2) gratis op lage snelheid: 64 Kbps downloaden/uploaden. Wel zit hier een limiet aan: in de EU kun je maximaal 6 GB op lage snelheid verbruiken.

Maak je normaal gebruik van onbeperkt internet, dan kun je na verbruik van jou bundel kiezen voor:
1) Een GB-aanvuller
2) Betalen per MB

 

Als je een Travel & Surf pas hebt dan kun je een nieuwe aanschaffen nadat die op is. 


Als je je aan de aanvullende voorwaarden houdt hoef je je geen zorgen te maken over onverwachte datakosten. We laten het weten als je bijna door je databundel heen bent. Daarna kun je ervoor kiezen om de verbinding uit te laten of een aanvuller aan te schaffen. Mocht het zo zijn dat je gebruik niet overeenkomstig is met de aanvullende voorwaarden, dan sturen we je hier ook een bericht over met het verzoek jouw roamgedrag aan te passen en welke consequenties hier nog eventueel aan verbonden zitten.


Wat houdt Roam like at Home in?

Vanaf 13 juni 2017 worden er door Odido in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening gebracht en zijn de kosten gelijk aan het nationale tarief. Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik te voorkomen. Odido kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. Het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. Elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van Odido in Nederland geldt als een dag in Nederland. Lees hier de aanvullende voorwaarden.
Zwitserland is net als Noorwegen en IJsland geen EU-lidstaat. Anders dan deze twee landen hanteert Zwitserland eigen, duurdere tarieven. We willen jouw abonnement betaalbaar houden. Daarom nemen we Zwitserland niet mee in onze EU-zone en blijven voor Zwitserland de huidige tarieven gelden.


Vallen servicenummers ook onder de nieuwe regulering?

Nee, een gratis servicenummer is alleen maar gratis voor mensen uit datzelfde land. Bij een gratis servicenummer is het zo geregeld dat de ontvanger van het gesprek het gesprek gefactureerd krijgt en betaald. Op het moment dat een inwoner van dat land belt naar het gratis servicenummer wordt deze herkent dat deze vanaf het nationale landcodenummer belt en zo wordt het in rekening gebracht bij de aanbieder van het servicenummer. Echter, als je naar een gratis servicenummer belt in een ander land. Dan heeft jouw telefoonnummer een andere landcode, deze wordt niet door het (gratis servicenummer) systeem herkend. Vervolgens wordt het gesprek dus als servicenummer gesprek berekend aan de klant. Houd er dus rekening mee dat hier kosten voor gemaakt kunnen worden!

 

Ik kan niet bellen in het buitenland, wat nu?

Het niet kunnen bellen in het buitenland kan verschillen oorzaken hebben. 

 

Nieuw abonnement
In het verleden kwam het voor dat een nieuw abonnement een automatische blokkade kreeg. Dit is sinds mei 2017 niet meer het geval. Het kan echter zo zijn dat je wellicht daarvoor een contract af hebt gesloten en vervolgens nooit gebruik hebt hoeven maken van jouw aansluiting in het buitenland. In sommige gevallen kan dit betekenen dat de blokkade nog actief is.

Openstaande factuur
We vergeten allemaal in alle drukte weleens om een factuur te voldoen. Dit kan er toe leiden dat je een blokkade op de simkaart hebt staan voor het gebruik vanuit en naar het buitenland. Het is daarom altijd handig om via Mijn Odido na te gaan of er een factuur openstaat. De rekening of rekeningen kunnen direct via iDeal voldaan worden via de button op Mijn Odido, onder het kopje 'Facturen'.

Blokkade
Het kan zijn dat je ooit zelf een blokkade hebt geplaatst op het gebruik van jouw aansluiting in het buitenland. Je kunt dit controleren op Mijn Odido onder 'Gegevens & Instellingen', bij het kopje 'Blokkades'. Hier kun je precies instellen wat je wel en niet wilt blokkeren. Bij een betalingsregeling krijg je ook een blokkade. Hierdoor kun je niet meer bellen in en naar het buitenland, internetten in het buitenland, bellen naar servicenummers, en sms-diensten gebruiken. Zodra je betaling is voldaan, wordt de blokkade automatisch verwijderd.


Geen netwerk in het buitenland
Het kan voorkomen dat Odido geen netwerkovereenkomst heeft met het land waarin je je bevindt of dat de dekking van een bepaalde provider in het desbetreffende land niet voldoet in jouw omgeving. Je kunt op de website nakijken welke netwerken beschikbaar zijn.

Via de Toestelhulp  van je toestel kun je handmatig een netwerk selecteren. Komt een land niet voor in het overzicht. Dan heeft Odido geen afspraken met een mobiel netwerk in dat land of is de dekking in jouw omgeving niet toereikend van die provider.

 

 

Heb je na het lezen van dit topic nog meer vragen over gebruik in het buitenland? Stel je vraag dan gerust hieronder en dan helpen wij je zo snel mogelijk met jouw vraag!

Hallo @narnarnar het is niet de bedoeling om in meerdere topics over hetzelfde onderwerp te reageren, als je al een eigen topic hebt. Dit staat ook in onze huisregels vermeld:

Zeer begrijpelijk dat je wilt dat we met je meekijken, maar we helpen alle klanten die op volgorde bij ons binnenkomen. Het is eigenlijk een klant-helpt-klant Community, waar klanten elkaar helpen en indien nodig springen wij ook bij. Mocht je liever sneller contact willen, kun je altijd bellen naar: 0800-0092. Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 20:00u en op zaterdag van 09:00 tot 17:30u of een bericht sturen naar ons webcareteam op Facebook (Odido Nederland) of X/Twitter (@odidonederland). Onze Community is ook altijd beschikbaar. Een collega zal zo snel mogelijk in je eigen topic bij je terugkomen!


Beste Eric en Pharwin, jullie lezen beide mijn berichten blijkbqar niet. Ik heb met Izzi gechat en werd geadviseerd(!) hier een bericht te plaatsen omdat odido alleen telefonisch kan helpen. Ik kon ze telefonisch niet bereiken omdat mijn telefoon alleen noodoproepen toestond. Dus jullie kunnen wel claimen community dit en community dat maar klantenservice verwijst mij hierheen ipv een serieuze poging te doen om het probleem te verhelpen. Ik betaal voor de diensten van odido en verwacht dan ook hulp. Dat moderators alles op *volgorde* doen is mijn probleem niet. Ik kon 7 dagen niet internetten en odido was niet bereikbaar. Ik ben een betalende klant. Dus bespaar me jullie zogenaamde advies want daar heb ik precies nul aan. 


Het heeft echt geen zin in meerdere topics dezelfde vraag te stellen. In je eigen topic heb je een antwoord van een moderator gekregen.


Sinds deze week is het niet meer mogelijk om te zien welke netwerken in het buitenland kunnen worden gebruikt.

 

Eerder kon je via bijvoorbeeld deze link (https://www.odido.nl/service/producten/mobiel/buitenland/tarieven-dekking/Oostenrijk) zien welke netwerken en 4G/5G beschikbaar was. Is dit nog mogelijk op dit per netwerk en land te zien?


Hallo @Rowan1337, welkom op onze Community! Heel scherp van je, je hebt helemaal gelijk. Het was voorheen mogelijk om dit per land te zien, maar ons content team heeft deze pagina veranderd n.a.v. de nieuwe Internet op Reis passen. Vandaar dat deze pagina offline is gehaald. Je kunt altijd via de instellingen van je toestel handmatig checken met welke providers je verbinding kunt maken! Op onze website kan je precies per land zien welke nieuwe Internet op Reis passen beschikbaar zijn. 

Als je nog andere vragen hebt, stel ze gerust! 


Ik zit vaker buiten NL (EU), dan in NL. Ik kan dan niet gebruik maken van mijn internetbundel, ik moet dan extra betalen. Waarom is dat bij jullie zo? Bij andere vrienden die bij een andere provider zitten is dat niet zo, zij kunnen hun bundel gewoon opmaken, ook in een ander EU land. Ik moet nu bij betalen als ik gebruik wil maken van mijn bundel, waar ik netjes elke maand voor betaal!


Hi @FabPat, wat heerlijk dat je zo vaak op reis bent! Logisch dat je wilt weten hoe dit precies in elkaar zit. Bij het afsluiten van het abonnement wordt er in de voorwaarden gesproken over Permanent Roaming. Sorry dat dit je is ontgaan. Iedere provider dient zich hier wettelijk aan te houden omdat dit door de Europese Commissie is bepaald. Ik geef je hier graag meer informatie over. Met de invoering van de nieuwe roamingregeling “Roaming like at Home” per 13 juni 2017 is het mogelijk om je abonnement (internetten, bellen en sms'en) in de hele EU te gebruiken. Wij als Odido juichen dit natuurlijk toe!   

Het uitgangspunt van de EU is echter dat deze roamingregulering bedoeld is voor tijdelijk gebruik van je abonnement in de EU en niet om permanent roaming mogelijk te maken. De richtlijnen voor permanent roaming zijn opgesteld door de Europese Commissie, Je vindt op deze pagina de exacte ‘Roam like at Home’ voorwaarden (https://ap.lc/31CKF). Als je permanent aan het roamen bent, dan ben je volgens de richtlijnen in een aaneengesloten periode van 4 maanden meer dan de helft van je tijd buiten Nederland in de EU geweest en verbruik je meer dan de helft van je verkeer in de EU.   

Als je over een periode van 4 maanden meer internet hebt gebruikt en langer in de EU bent gebleven, ontvang je van ons een waarschuwing. Je gebruikt dan onredelijk veel data in het buitenland. De sms vraagt je om je gedrag aan te passen om te voorkomen dat je een toeslag moet betalen.

Als je - na de sms - een maand in Nederland bent geweest en je hebt in Nederland meer data verbruikt, dan wordt er geen toeslag in rekening gebracht. Gebeurt dit niet? Dan worden er wel kosten in rekening gebracht. Je betaalt dan € 1,87 extra per gebruikte 1GB internet. Deze kosten kunnen dus snel oplopen. Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt? Ik hoor het graag!

 


Reageer