Skip to main content

Als je de Google DNS pingt test je eigenlijk twee dingen. Jouw verbinding met Odido, plus de verbinding vanuit Odido naar Google, en binnen Google het pad naar hun DNS.

Wat je eigenlijk wilt is een IPv4 adres binnen het eigen Odido netwerk wat wij als klant mogen pingen zo veel en zo vaak als we willen.
Hiermee sluit je externe variabelen uit en heb je een eenduidig beeld over jouw verbinding naar Odido. Als dan verderop in het Internet vertraging zit, kan Odido Netops daar actie op nemen.

En als je dan toch bezig bent, geef die ping host gelijk een iPv6 adres, dan kunnen we daar ook op testen

Dat is op zich wel een goed idee.
Je zou dat mogelijk ook met een traceroute kunnen bepalen, maar dat maakt het net iets complexer.

En als je ermee alvast IPv6 voorbereidingen mee kan treffen, dan des te beter!
(Ze kunnen IPv6 toch niet voor altijd blijven ontwijken, vroeg of laat zullen er boetes gaan vallen.)

 

Je kan ook 1.1.1.1 pingen trouwens, dat is Cloudflare DNS.
(Of welke andere lokale provider dan ook)


dat werkt toch op die manier als je een speedtest.net doet?! Ik krijg dan bv een Odido server in amsterdam.


dat werkt toch op die manier als je een speedtest.net doet?! Ik krijg dan bv een Odido server in amsterdam.

Klopt. Ik weet niet of dat handig is. Waar ik op uit ben is een vast adres wat ik kan graphen met Cacti of iets dergelijks. 


wat is daar dan niet handig aan? je hebt toch gewoon een ip adres nodig!? en die heb je dan toch?! 

ik snap je reactie niet


De speedtest server is waarschijnlijk niet van Odido zelf. Het moet de test data genereren en opsturen naar de gebruiker, en ook aan de achterkant zorgen voor betekenisvolle data voor die mooie powerpioints van Odido zelf.

Wat ik voor ogen heb is een dedicated doos die maar in een ding goed moet zijn: echo-replies sturen.