Skip to main content

Deze (optionele) mogelijkheid toevoegen aan Odido voor thuis.

Dat zijn mooie sloten die Nuki’s.
Matter, zeker in combinatie met thread, is een gouden combi en zie ik echt wel de nieuwe standaard worden voor smarthome devices. Zo neemt de druk op het aanbieden van IPV6 wel toe bij Odido hoop ik. 

Nou ik mag weer verlengen en ik ga terug naar Ziggo als de aanbieding van Odido gelijk of hoger is. Ik baal er al twee jaar van dat er geen Ipv6 ondersteuning is en dat we maar niets horen, zo ga je niet om met je klanten.

Dat zijn mooie sloten die Nuki’s.
Matter, zeker in combinatie met thread, is een gouden combi en zie ik echt wel de nieuwe standaard worden voor smarthome devices. Zo neemt de druk op het aanbieden van IPV6 wel toe bij Odido hoop ik. 

Matter werkt prima met links local IPv6 adres, een WAN IPv6 adres is niet nodig.

Dit idee staat nu een jaar open.​ @Jason van Odido heb je toevallig al iets meer te delen vanuit het MT? 🙏

Dit idee staat nu een jaar open.​ @Jason van Odido heb je toevallig al iets meer te delen vanuit het MT? 🙏

Ik kwam dit topic tegen. Eerste wat ik zag: Idee in onderzoek… 1 jaar geleden 😮

Sorry, maar dat is erg lang. Zeker ook omdat het internet steeds meer richting IPv6 gaat (sommige websites werken sneller met IPv6 als met IPv4 tegenwoordig).

Dit is dus onderhand geen optie meer, maar noodzaak.

Kom op Odido! Waar wachten we nog op?

Fijn dat jullie optimistisch zijn, maar IPv6 komt NIET naar Odido, tenzij ze daartoe gedwongen worden door de ACM, de EU-wetgeving of iets dergelijks.

Fijn dat jullie optimistisch zijn, maar IPv6 komt NIET naar Odido, tenzij ze daartoe gedwongen worden door de ACM, de EU-wetgeving of iets dergelijks.

nou… het is een beetje vergelijkbaar met diesel en benzine. De tankstations moesten op een gegeven moment wel beiden aan gaan bieden omdat ze anders een fors deel van hun klanten zouden verliezen.

Met IPv6 wordt het nog een stapje erger: IPv4 zal op termijn echt een zandpaadje worden op het internet. Je ziet nu al zaken die sneller over IPv6 lopen dan over IPv4, dat wordt in de toekomst alleen maar meer. 

Een andere bijkomstigheid is dat de hardware (routers, switches, etcetera) ook steeds meer op IPv6 gericht wordt. Waar je 5 jaar geleden nog moest zoeken naar switches en routers die IPv6 ondersteunden, moet je nu zoeken naar apparatuur die dat NIET ondersteunt. Als we 10 jaar verder zijn zal er nagenoeg geen apparatuur meer geleverd worden waar IPv4 standaard op aanstaat (misschien dat het wel aan te zetten is, maar dat is wat anders dan dat het native aan staat).

Kortom: Odido kan hun best doen om IPv6 tegen te houden, maar ze gaan er niet aan ontkomen. Natuurlijk is het zaak dat ze het goed implementeren (en niet blind over de schutting heen gooien, wat ik niet verwacht) en snap ik dat er onderzoek nodig is. Maar dit topic loopt al een jaar, er zijn veel mensen die hier naar vragen en dat zal alleen maar meer worden. Dus het is raar dat Odido hier niet meer aandacht aan besteedt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik weet dat ipv6 belangrijk is. Maar odido heeft keer op keer laten zien dat het ze gewoon niets kan schelen. De enige manier waarop ze ipv6 zullen implementeren is als ze gedwongen worden.

Is er al nieuws omtrent de IPv6 ondersteuning @ Odido? Inmiddels begin ik issues te krijgen met zaken van het werk, waardoor ik via een jump server of zo moet werken die ik wel via IPv4 kan bereiken. Maar we hebben steeds meer machines die alleen een IPv6 krijgen in verband met de kosten voor iets dat niet nodig is voor zaken die niet voor klanten bereikbaar zijn.

Ja, ook wij kopen toch nog IPv4 adressen voor services, omdat ISVs als Odido hun klanten nog geen IPv6 bieden. Wij moeten er dus voor zorgen dat klanten met alleen een IPv4 toch onze diensten kunnen bereiken.

Aangezien het al zeker een jaar duurt, zou ik er niet te hard op rekenen dat het snel toegevoegd wordt…

Zelf gebruik ik een tunnel via Hurricane, maar als je dat je klanten moet gaan uitleggen…

Bovendien als een klant de router van odido gebruikt weet ik niet of het simpel in te stellen is...

Veel reageerders hier lijken nogal te smachten naar IPv6. Voor mij is het belangrijker dat Odido de prijsvechter onder de internet providers blijft. Ik kan alles doen op het internet dat ik wil met IPv4. En het is ook nog eens heel betrouwbaar en bere snel.

Veel reageerders hier lijken nogal te smachten naar IPv6. Voor mij is het belangrijker dat Odido de prijsvechter onder de internet providers blijft. Ik kan alles doen op het internet dat ik wil met IPv4. En het is ook nog eens heel betrouwbaar en bere snel.

Beste ​@ErikBrown , juist om een prijsvechter te zijn is het goedkoper om op ipv6 te draaien. Want de kosten van ipv4 subnet zijn vele malen hoger. En geloof me er zijn zeker diensten die straks alleen nog maar via ipv6 beschikbaar zijn en niet meer te benaderen zullen zijn over ipv4 zonder dat je een ipv6 tunnel van een derde gaat gebruiken. Ze zullen dus wel moeten maar helaas de vraag zal zijn wanneer. Helaas hebben ze andere prioriteiten. 

Nou ik heb Odido de kans gegeven na de overname van Tweak, maar het is echt belachelijk dat er nog steeds geen IPv6 voor Odido klanten is. Terwijl jullie netwerk en apparatuur het gewoon kan, want ik had via het Odido netwerk bij Tweak wel gewoon IPv6. Grootzakelijk heb ik ook een Odido verbinding en daar werkt ook IPv6.

Maar bij consumenten is het niet belangrijk blijkbaar. We krijgen geen enkele reactie meer van Odido de laatste maanden. Er gebeurt gewoon helemaal niks nada! De klanten worden niet serieus genomen, niet door de directie, niet door de moderators hier.  ​@Jason van Odido ​@Demi van Odido ​@Nora van Odido ​@Teresa van Odido Wat is de progressie? Is er al iets bekend, of hebben jullie weer een jaar niks gedaan?

Daarom maar naar een andere provider overstappen. Ik denk dat veel oud Tweak klanten gaan volgen, want dat zijn mensen die IPv6 belangrijk vinden. Waarom neem je zo’n provider over en probeer je die klanten niet te binden?