IP V6


Deze (optionele) mogelijkheid toevoegen aan Odido voor thuis.

Bizar dat dit een “idee” moet zijn…
IPv6 is letterlijk ouder dan dat ik ben.

De hele wereld gaat over op IPv6, en wij lopen hier in Nederland steeds verder achter.
Zelfs in het ontwikkelingsland India hebben ze al meer IPv6!

Ik ben nu niet alleen nieuwsgierig naar wanneer het komt,
maar ook vooral naar de oorzaak van waarom het er nog steeds niet is…

(Als je een “weet ik niet”, “dat is interne informatie” of “we zijn ermee bezig” hebt, zeg dan maar niks, want daar hebben wij helemaal niks aan.)


correctie: de hele wereld is al jaren (dat begon zo’n beetje 2010 al) over op ipv6, en als je zoal eens checked wat er door je netwerk loopt is het 99% ipv6, omdat 99% nou eenmaal http(s) van en naar google en de andere usual suspects is. 😛 en dat men het meestal niet eens meer merkt als ipv4 het -niet- doet 😛 gewoon omdat alleen echt obscure zut, nog alleen en uitsluitend ipv4 heeft. (even afgezien van enkele hops in sommige dns resolve paths waar soms bijvoorbeeld nog AAAA records ontbreken op bepaalde glue records). dat maakt verder niet eens echt uit, zolang er maar ergens een answer vandaan komt ;P

ipv4 is gewoon al jaren dood. zo’n beetje alle software gebruikt gewoon v6 sockets en doet ipv4 mapping voor als er eens geen ipv6 destination address gevonden kan worden.

speaking about other ‘address space’ issues…
ooit in een ver verleden zijn die nederlandse telefoonnummers allemaal 10 cijfers gemaakt :P
dat is leuk, als mensen ze nog met de hand zouden intikken en onthouden :P
nowdays lijkt het me handiger dat je geen ‘reeds gebruikte’ nummers op een prepaid kaartje krijgt waarop vreemde mensen bellen naar de vorige eigenaar. en dat die sim kaartjes ook gewoon ook zonder nieuwe call credit voor eeuwig geldig blijven 😛 dus maak die 06 nummers rustig gewoon een cijfer of 20-30. zodat je niet nummers 2 keer hoeft uit te geven. 😛 (echt, niemand onthoudt die dingen nog in zn hoofd en tikt ze met de hand in en dat was nou net de hele reden alle nummers maar 10 cijfers te maken ;)

basically the same with ip.

in princiepe is er nog ‘address space zat’ 😛 de hele oude e-class space ‘for experimental/future use’ is nog altijd gewoon ongebruikt, die ‘future’ zal vanuit de jaren 70/80 gezien wel ongeveer ‘nu’ zijn, so that’s covered maar aardig wat ip stacks droppen die addressen intern. hardcoded 😛 (en dat zijn ook maar een handvol /8’s).


@Jason van Odido  @Tommie van Odido  Is er al een update over de implementatie van IPv6?

Odido heeft geen interesse in het gezond houden van hun netwerk.

De Amerikaanse tak van T-mobile had bijvoorbeeld al 20 jaar geleden IPv6, en de Nederlandse tak niet.

Nu is die Nederlandse tak “odido” geworden, maar het is in feite nog steeds hetzelfde bedrijf.

Laatst deze week nog gevraagd in een winkel van hun, maar ook daar weer geen verdere ontwikkelingen. Dus ik zie dit niet in de nabije toekomst uitgerold worden.

Veel andere providers in Nederland hebben trouwens inmiddels al wel IPv6.

 

Dus, DNS enjoyer, als je echt IPv6 nodig hebt, kan je beter een andere provider kiezen.


tsja. kijk eens… die verzamelde hoop tv boeren en gsm-lamers, zijn in feite geen internet bedrijven… dingen als ‘odido’ zijn gewoon eigendom van wat bankiertjes. (in zoverre dat erger is dan tokos die eerst kabel tv deden en toen maar eens internet er bij zijn gaan doen valt te bezien, op zn minst werkt het min of meer altijd, dat konden we van die tv kabel boeren destijds die het maar als bijproduct naast de ‘voetbalwedstrijden’ zagen niet zeggen 😉 dus wellicht moet je het gewoon in bankiers termpjes aan ze presenteren ‘of je fixed het, of je investering is soon geen hol meer waard en heeft geen return on investment meer’ 😛 en er maar meteen even bij zeggen hoe weinig het ‘fixen’ dan wel zou kosten. (want kennelijk hebben ze een prima pr afdeling ingehuurd om dit forum te ‘moderaten’ en dergelijke onzin maar loopt er daar dus niemand rond die gewoon even het password pakt en even ipv6 in de router configs trapt, bang om ontslagen te worden ofzo 😉 lololol. dat soort bedrijven werken nogal op vreemde manieren intern. lol.


Hoi @CB3ROB ,

Het valt me op dat jouw schrijfstijl heel veel overeenkomsten heeft met een inmiddels verbannen oud forumlid. Totaal onleesbaar door het ontbreken van leestekens en je zou bijna zeggen gegenereerd door chatgpt.

Als je een serieuze bijdrage in dit topic wil geven, zou je dan een leesbaar verhaal kunnen maken?


Kan iemand de naam van deze wens aanpassen naar IPv6? Want diegene die dit idee geopend heeft, weet niet hoe die dit moet schrijven. Op deze manier is het ook niet te vinden via de zoekmachines.


Hey @Jason van Odido Is er eens een update?, want dat onderzoek zou in minder dan 30 seconden voorbij moeten zijn (kunnen we dit en willen we dit, het antwoord op beide is ja. Het is niet eens willen het is moeten).

Ik had er bij mijn overstap naar Odido in oktober vorig jaar überhaupt niet bij stil gestaan dat ipv6 niet geleverd zou worden, dat zou hetzelfde zijn als een auto kopen bij een dealer waarbij er een wiel mist (dat verwacht je ook niet).
Zonde want verder ben ik erg tevreden over de snelheid en stabiliteit maar dit zorgt er wel voor dat ik einde contract gewoon overstap naar een provider die de internetwereld wel serieus neemt.

Denk dat we het op prijs stellen als er minimaal elke maand in dit topic een inhoudelijke update vanuit odido wordt gegeven welke overleggen er zijn geweest en op welk niveau, wat er besproken is en wat daar de uitkomst van is. En vooral: Hoezo is het niet al geïmplementeerd?

Alvast dank voor je moeite!


Welke obstakels zien jullie voor het implementeren van IPv6? Is dit technisch (waar in het netwerk en hoezo?), organisatorisch (training voor medewerkers?) of iets anders?

Welke stappen zijn al gezet en op welke niveaus?

De verbinding is over het algemeen goed en ik heb niks te klagen, behalve IPv6 :)