Live-voetbal bij Glasvezel tv langzamer dan oud analoog singnaal


Het is bij a 2024, maar wat genoot ik als kind van de tijd dat je radio commentaar en voetbal tegelijk kon kijken en luisteren. Waar ik heen wil, analoge FM-Radio is sneller dan digitale glasvezel TV-streaming soms wel 25 tot 50 seconden. Is dit anno 2023 toch niet absurd? Technici moet toch via glasvezel vanuit het stadion direct distributie naar de klant via glasvezel of 5g kunnen bieden. Maak live-tv vooral sport oom weer echt “live” met vertraging van enkels seconden.

Vertraging door encoding en decoding distributie, routering, en buffering kan toch niet de toekomst zijn? Ik wil best meedenken maar de sleutel ligt in de regiewagen van daaruit moet het nederland in niet eerst naar Hilversum en daarna naar zeist voor VAR en dan naar de provider die gooit er zijn decoding en buffering weer overheen en zo zijn we 1 minuut verder. 

Radio luisteren is veel spannender omdat het live is en en nostalgisch. 

Dus ik denk dat als dit niet opgelost wordt maar weer vaker ga luisteren naar de radio, want een appje met doelpunt terwijl je nog inde aanval van de tegnpartij bent neemt mij de vreugde van het voetbal af. Zelfde bij alle live-sport evenementen, de charme is weg. 

KPN/Ziggo/Odido/Delta kom met 1 systeem dat zo snel is als glasvezel, en laat de eindgebruiker bepalen of die buffering wil om hapering te voorkomen.

Glasvezel met ping van 8ms en dan zie je Heracles in de opbouw en Fortuna Sittard scoort. en minuut later krijg je pas beelden. Analoog was zo slecht nog niet, tenminste wie weet wat men kan met 8ms glasvezel kun je beelden in een 1 seconden van het stadion naar woonkamer brengen, misschien moet se VAR dan wel in het stadion zitten ipv zeist zodat de beelden niet het land doorhoeven. lang verhaal maar zorg ervoor dat glasveel tv ook echt glasvezel tv is met live beelden. 😆❤️💪 anders ga ik toch vaker radio luisteren en espn opzeggen. 

 

 

Het is inherent aan de techniek. Beeldcompressie, essentieel bij digitale televisie, werkt het beste bij veel referentieframes, en bij MPEG-4 kunnen zowel voorgaande als opvolgende frames als referentie gebruikt worden. Om het praktijk te maken: Frame 2 is afhankelijk van frame 1 en 3. Dat betekent dat als je frame 2 ontvangen hebt, je eerst nog op frame 3 moet wachten (en de decodering daarvan) voordat frame 2 gedecodeerd kan worden. Bij echte MPEG-compressie wordt dit uitvergroot en kan het zijn dat je op meerdere frames moet wachten voordat de huidige gedecodeerd wordt.

Bij DVB is de zaak vaak zo ingesteld dat één keyframe per seconde wordt uitgezonden, zodat de decompressie maximaal 1 seconde vertraging kan opleveren. Bij veel IPTV-achtige zaken, vooral unicast zoals NPO Start en dergelijke zijn er minder keyframes aanwezig om betere compressie te kunnen verkrijgen.

Dit is aan ontvangstzijde. Aan de zenderkant heeft het voordeel dat een encoder een betere beeldkwaliteit kan leveren als hij vooruit kan kijken, hij weet wat er gaat komen.

Er is meer: Bij DVB heb je een constante bitstream die niet onderweg vertraging kan oplopen. Bij IPTV is onbekend hoe lang een pakketje erover doet om aan te komen, en belangrijker, het is variabel. Er moet dan ook gebufferd worden, om de variabiliteit er weer uit te kunnen halen en beeldje op het juiste moment weer te geven.

Dit alles bij elkaar zorgt dat digitale TV trager is dan analoge TV,. DVB is de beste keus voor lage vertraging, bij IPTV is je beste wapen een multicast-stream te gebruiken, dit betekent vaak de ontvanger van de TV-aanbieder gebruiken i.p.v. apps en webstreams. Deze hoeven namelijk niet over het openbare internet, dus is minder buffering noodzakelijk.

Ik denk dat het onrealistisch is om te verwachten dat Odido dit inherente nadeel van digitale TV de wereld uit kan helpen, wel zou Odido mogelijk wat informatie kunnen geven wat de methode is om de minste vertraging te krijgen.


NieuwNiet mogelijk

Idee is niet mogelijk: de vertraging is niet volledig oplosbaar. Dit ligt aan de manier waarop de TV-stream bij ons binnenkomt/aangeleverd wordt. De maximale vertraging is al teruggebracht tot het technische minimum (12 tot 18 seconden). Houd er rekening mee dat zo'n 10 seconden hiervan de “standaard” vertraging die sowieso inherent is aan live TV.