onaangekondigd monteursbezoek


 

Vandaag onaangekondigd bezoek gehad van de monteur van Open Dutch fiber. Er bleek een fout in de geleverde lijn te zitten, hetgeen nooit bij ons gemeld en verklaard meteen waarom we al zo lang wachten op de definitieve aansluiting. Op dit moment zijn er bij ons in de wijk gevallen bekend van beroving door mensen die zich uitgeven als bv postbezorger. Het zou raadzaam zijn vooruit aan te kondigen dat er een monteur langs kan komen. De monteur zelf treft absoluut geen blaam maar ze rijden in een blanco busje, 1 heeft er een sweater aan van ODF maar dat zegt niet veel natuurlijk.

Wat nog het meest irriteert is dat mijn vriendin Odido heeft gebeld, door is verwezen naar Open Dutch Fiber, daar de vraag heeft neerlegt of het klopt dat er een monteur langs komt, vervolgens te horen krijgt dat daar niet direct antwoord op te geven is maar wel beloofd krijgt te worden teruggebeld hierover, hetgeen vervolgens niet gebeurd. 

Als we vooruit bericht hadden gehad dat er een monteur langs komt hadden we de monteur wat vriendelijker kunnen ontvangen, kan me voorstellen dat ze het niet fijn vinden dat er veel vragen gesteld worden over wie ze zijn wat ze komen doen / of ze zich kunnen legitimeren etc. Ik kan me voorstellen dat iemand dan denkt dat het wellicht om discriminatie gaat maar dat was zeker niet het geval; elk ander persoon met hetzelfde verhaal had/kan ik niet direct vertrouwen tegenwoordig. Een voor aankondiging had de dag van de monteur en die van ons wat fijner doen verlopen.

Graag bij jullie onderaannemers aangeven dat dit soort bezoek van te voren aangekondigd dient te worden, ook al zou het in wat ruimere vorm zijn als in deze week is onze monteur bij u in de buurt actief en zal zich enig moment bij u melden.

De netbeheerders,  zoals ODF zijn eigenaar van de fysieke glasvezels en het glasvezelkastje bij jou thuis. Zij huren aannemers in om onderhoud werkzaamheden uit te voeren. 

Odido is 1 van de internet service providers die glasvezel lijnen huurt van verschillende netbeheerders om een internet dienst te kunnen leveren.  Als ODF dus fouten ontdekt in hun netwerk zullen ze dit,  onafhankelijk van welke service provider de lijn huurt,  gaan oplossen. 

Maar u heeft er goed aan gedaan om gewoon legitimatie ge vragen.


Hi Eric,

Je hebt natuurlijk gelijk. ODF had natuurlijk zelf de klant moeten bellen.
De constructie, waarbij de internet provider de infrastructuur huurt van een andere partij, is niet ideaal.
Het modem en servers vallen onder verantwoordelijkheid van de internet provider, en alles wat ertussen zit valt onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Bij problemen zou je graag willen zien dat de internet provider en netbeheerder goed samenwerken.
Door mijn eigen ervaringen met Odido en ODF, en door hetgeen ik hier op dit forum lees, krijg ik de indruk dat er veel ruimte voor verbetering is in de samenwerking tussen deze twee bedrijven.

Vriendelijke groet,

Paul
 

 


NieuwIdee in onderzoek

Ben het volledig met je eens dat dit soort onaangekondigde bezoeken van tevoren moet worden vermeld. Dat het verder een eenzijdig besluit is om op een specifieke datum en tijd langs te komen, snap ik nog wel, maar out of the blue verschijnen en verwachten dat iedereen ja en amen zegt, is in deze tijd niet heel handig en klantvriendelijk. Ik plaats dit in onderzoek bij onze partners.


Wordt bespreekbaar gemaakt met onze partners.