We leven in een tijd waarin we niet meer zonder onze smartphone kunnen. Een smartphone gevuld met vele apps, social media apps om precies te zijn, die ervoor zorgen dat we in ‘’contact zijn met de wereld’’.
Ik ben guilty as charged. Mijn iPhone zit vastgeplakt aan mijn hand. Ik ben het type dat in paniek raakt als mijn batterij bijna leeg is als ik buiten ben en geen mogelijkheid heb om mijn iPhone op te laden. Ik word super ongeduldig als een social media app een storing heeft, met name Instagram of Whatsapp, en ik word pas weer kalm na 100x refreshen en ik weer een signaal krijg.
My name is Hajar and I am a social media addict…
Instaway of life
Het begon allemaal met dat blauwe icoontje met een lelijke ‘F’ in het midden. Ik was één van de eerste in mijn vriendenkring die een Facebook account had. Ik gebruikte het toen vooral om in contact te komen en te blijven met vrienden en familie. Als ik meldingen krijg van Facebook van wat ik allemaal deelde in 2011 dan cringe ik meteen. Jullie weten het vast nog wel. Statussen als ‘’ Ik zit nu in de trein onderweg naar school en straks ga ik lekker naar de film’’. Well, good for you Hajar, maar wat heeft je vriendenlijst aan die info? Jup, helemaal niks.
“Look at me, I’m cute and smart.”
Tegenwoordig houd ik van weinig tekst en vooral van het delen van leuke foto’s. Mijn favoriete app is dan ook Instagram. Ik doe niet aan mushy captions die niks te maken hebben met de foto die ik plaats. Je kent ze wel die duckface foto’s met een inspirerende Einstein quote. ‘’Look at me, I’m cute and smart. ‘’Ik focus mij vooral op de bewerking en het plaatsen van leuke foto’s. Ik zie Instagram als een soort archief van mijn leukste vakantiekliekjes. Ik deel het dan ook vooral voor mezelf (voor de 5 likes die ik krijg doe ik het zeker niet ).
Social Media overdose
Instagram en Youtube zijn naast (creatieve) content apps ook een nieuwsbron geworden. Ik ben één van die mensen die liever kijkt naar foto’s en video’s die mij alles vertellen wat ik moet weten in 30 sec. En met mij vele anderen.
Volgens Marketingfacts zijn in 2020 en 2021 apps als Tiktok en Youtube erg gegroeid. (Voel me te oud voor TikTok video’s, maar YouTube is de sh!t ) Ook zie je dat steeds meer professionele formats en kanalen gebruik maken van short stories op Instagram en eigen kanalen op YouTube.
Ik ben erg benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen en op welke manier wij nieuws gaan vergaren over 10 of 20 jaar. Ondertussen houd ik het lekker bij mijn favoriete social media apps die ik nu gebruik. Sharing (instaposts) is caring!