Hoi allemaal!
Even een kleine comeback van mij - mocht je me niet (meer) kennen: ik was tot ongeveer 1 jaar terug T-Mobile moderator, tot ik de overstap maakte tot yogadocente. Ik werd door moderator @Emmaatje gevraagd om een topic te schrijven voor Topic Tuesday, dus hier komt 'ie!
In contact met jezelf
Om maar met de deur in huis te vallen: ik geloof oprecht dat iedereen baat zou hebben bij het doen van yoga. Mannen, vrouwen, dik, dun, jong, oud - wie dan ook. Yoga vermindert stress, verbetert je ademhaling, maakt je flexibeler, sterker en ik kan nog wel even doorgaan met opsommen… maar het belangrijkste van alles: yoga zorgt ervoor dat je meer in contact komt te staan met jezelf.
Contact met jezelf, watte? Ja, dat kan een beetje zweverig klinken - wat sowieso het imago is van yoga, helaas, maar eigenlijk moet je het meer zien als juist teruggaan naar de basis! De maatschappij en het tempo waarin we leven, is namelijk allesbehalve waar ons lichaam en onze geest voor gebouwd is. Door de tijd te nemen om jouw lichaam eens écht te voelen, om écht even bewust te zijn van wat er in jou gebeurt, ga je juist terug naar het beginpunt.
En als je dan zo stilstaat bij jezelf, dan kun je er bijvoorbeeld achter komen dat je al veel te lang teveel van jezelf vraagt, of dat je eigenlijk helemaal niet naar je eigen gevoel luistert. Misschien heb je daardoor wel zulke slapeloze nachten, of constant verkrampte schouders. Wil je ook even de-stressen? Check de video hieronder!
Maar waar begin ik?!
Wekt dit jouw interesse, laat je dan niet afschrikken door alle yogavormen die er zijn, of door de social media foto's met superflexibele slanke dames. Zoals ik al eerder zei: yoga is voor iedereen. Er zijn ontzettend veel yogavormen, van alleen meditatie tot poweryoga, van speciale broyoga voor mannen tot bejaardenyoga. Neem dus de tijd om een vorm te vinden die bij jou past.
Lekker zweven
En ik? Ik ben nog steeds dezelfde nuchtere Jaimy die ik altijd was, maar dan met een lekker zweverig randje. En wat maakt het ook eigenlijk uit welk label ik of anderen erop pakken? Waar het echt om draait is dat je goed in je vel zit!
Heb jij wel eens yoga geprobeerd? Of heb je misschien bepaalde vooroordelen over yoga? Ik ben benieuwd!