In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om je wegvallende verbinding te herstellen.
Via onderstaande tips kan je de meeste problemen snel verhelpen. Check ook altijd de storingspagina of er een algemeen probleem is, zo ja: volg de instructies op die pagina. Is jouw internet bekabeld aangesloten? Lees dan hieronder verder. Gaat het om wifi? Neem dan snel een kijkje hier: Problemen met wifi oplossen
Heb je Glasvezel of DSL (internet via de telefoonlijn)?
Wanneer je een glasvezelverbinding hebt, kun je het beste altijd eerst het modem uit het stopcontact halen en dan het glasvezelkastje. Houd beiden 20 seconden stroomloos en sluit dan eerst het glasvezelkastje op het stroomnet aan en daarna het modem. Indien dit nog niet werkt, ga dan verder naar de volgende stap hieronder.
Bij DSL: vervolg de onderstaande stappen!
Herstart het modem (en eventueel ook het glasvezelkastje)
Volg de stappen in ons handige artikel en voer de herstart uit: Reset uitvoeren op modem van Odido | Odido Community
Heb je een eigen router aangesloten?
Koppel deze af en sluit ons modem aan. Een eigen router kan zorgen voor IP-problemen en uitval van internet.
Heb je een switch aangesloten?
Test dan of de verbinding werkt wanneer deze afgekoppeld is. Sluit de PC/laptop direct op ons modem aan op één van de gele LAN-poorten achter op het modem.
De power led controleren
Brandt de power led constant? Zo nee: dit kan betekenen dat het modem defect is, of dat het stopcontact waar het modem op aangesloten is niet meer werkt. Plug het modem in een ander stopcontact en controleer of de power led dan wel brandt.
Check of je aansluiting los zit
Een losse aansluiting kan ervoor zorgen dat het modem uitvalt:
- Controleer of de stroomadapter/voeding goed in het stopcontact zit.
- Check ook of het andere uiteinde goed in het modem vastzit.
Voer een factory reset uit op het modem (en eventueel het glasvezelkastje)
Een factory reset zorgt ervoor dat je alle instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Dit herstelt in de meeste gevallen meteen alle verbindingsproblemen. LET OP: Hiermee worden onder andere je wifinaam en wifiwachtwoord teruggezet naar de standaardinstellingen zoals deze op het modem te vinden zijn. Volg de stappen in ons handige artikel: Factory reset modem (fabrieksreset) | Odido Community
Controleer het aansluitpunt
- Controleer of het modem op het glasvezelaansluitpunt of het ISRA-punt is aangesloten waarop wij hebben geleverd.
- Check je aansluiting in de meterkast, of in de woonkamer als die daar geplaatst is.
- Heb je DSL? Controleer of het modem met een korte kabel is aangesloten op het aansluitpunt. We bedoelen hiermee: de DSL-kabel die je in de installatiebox van ons hebt ontvangen. Je herkent deze kabel aan het DSL-labeltje dat eraan hangt.
Controleer het FTU (glasvezelaansluitpunt)
Zyxel
Glasvezel: de UTP-kabel loopt vanaf de mediaconverter / ONT naar de WAN-poort. Vervang de ITP kabel tussen het modem en het glasvezelkastje, druk de fiber kabel zachtjes aan.
Graag verzoeken we je dit drie dagen te testen. Wij zien vaak dat een wegvallende verbinding vanzelf herstelt. Indien de verbinding na drie dagen toch nog wegvalt, trek dan aan de bel. Als je op de tussenliggende dagen de data en tijden wilt opschrijven op het moment dat je Internet wegvalt, kunnen wij gericht in de verbinding gaan kijken.
Ik heb nog steeds problemen met een wegvallende verbinding
Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Laat dan een reactie achter via onderstaand format, dan helpt de Community je graag!
- Merk je dat de TV ook raar doet wanneer je de internetproblemen hebt en hoe zit het met de vaste telefonie? Zo ja, ga naar dit artikel en los gelijk de TV-problemen op: Problemen bij TV
- Heb je dit issue al gemeld bij onze Klantenservice of online bij Webcare? Is jouw case doorgezet naar de techneuten? Wacht dan op hun oplossing alsjeblieft
- Heb je dit probleem vaker en zo ja: hoe vaak komt dit voor en op vaste tijdstippen of geheel willekeurig?
- Heb je er op meerdere apparaten last van (meer computers, mobiele telefoons, tablets, printers etc.)?
- Wanneer je het alleen opmerkt op één apparaat en de rest wel goed werkt, ligt het niet aan onze verbinding. Geef aan wat voor type/merk apparaat je gebruikt in jouw topic, dan kan de Community je helpen
- Heb je één of meerdere van de volgende problemen? Internet valt weg, bepaalde websites werken niet of niet goed, traag Internet, geen Internet (helemaal geen verbinding)