Beantwoord

Relatief hoge ping Glasvezel

  • 12 March 2022
  • 73 reacties
  • 4922 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

73 reacties

Reputatie 1

@Boris je kunt in de tracert lezen dat de stappen tussen device en modem tijd kost(wat @Niels de Jong beweert sneller te hebben gehad). Dit is inrelevant met de eindbestemming, want als je eindbestemming veranderd veranderd de route tussen device en modem niet. Enkel veranderd nadat de tracert je eigen T-Mobile IP verlaat(je modem/T-Mobile verlaat).

 

Google DNS is best logisch, gezien Google snelle infrastructuur heeft en veel mensen het IP van Google DNS makkelijk kunnen onthouden.

 

Tracert vind plaats nadat de DNS geresolved is. Dus welke instellingen in de modem voor DNS zijn, zouden niet uit moeten maken(meende ik).

 

@Niels de Jong beweert dat zijn modem sneller functioneerde en vraagt hier tips hoe dit in ms sneller te kunnen laten 'modemmen' als ik goed begrijp.

Reputatie 3

Even ter vergelijking, Dit is via een KPN netwerk. Hier kom ik uiteindelijk op 2ms uit bij 8.8.8.8!

Reputatie 3

@Boris 

Kunnen jullie ook verklaren waarom ik sinds vandaag opeens packetloss heb?

Reputatie 7
Badge +16

@Niels de Jong Netbeheer heeft het onderzoek gesloten met afmelding vanuit KPN, ik zal de informatie zo goed mogelijk parafraseren zodat je inzicht hebt in het hoe en waarom:

Het ping probleem kan niets aan gedaan worden, de waarden die je ervaart, zijn prima in orde. Wat bij een vorige provider gehaald is, hebben wij jammer genoeg geen invloed op. Wat bij T-Mobile gehaald wordt, is naar onze maatstaven prima in orde. Mocht je nog erg veel hinder ondervinden van packet loss, dan ontvangen wij graag meer uitgebreide data zodat we dit kunnen onderzoeken. Het kan natuurlijk best zijn dat verkeer via Eindhoven gaat zoals je aangeeft, hier hebben wij echter geen directe invloed op.

Indien je nog packetloss-info kunt doorzetten, heel graag, dan pakken Boris en ik het weer verder op voor je. Wij zien net zo graag als jij dat hier toch een oplossing voor komt, ook al wordt aangegeven dat dit dan niet direct via ons kan gaan - er zijn mijns inziens altijd oplossingen, maar dan moeten we het creatiever aanpakken.

Reputatie 3

@Boris al een update?

Reputatie 3

@Niels de Jong 

Dit draadje begint al behoorlijk lang te worden en ik heb derhalve niet alles doorgelezen maar als ik naar je laatste trace kijk lijkt de latency al te ontstaan tussen je router en de eerste hop van t-mobile. Althans, als ik deze vergelijk met een trace vanaf mijn router naar 8.8.8.8.

traceroute to 8.8.8.8 (8.8.8.8), 30 hops max, 38 byte packets
 1  1-128-178-143.ftth.glasoperator.nl (143.178.128.1)  1.679 ms  1.671 ms  1.652 ms
 2  10.10.80.102 (10.10.80.102)  5.092 ms  5.155 ms  5.051 ms
 3  10.226.4.50 (10.226.4.50)  4.783 ms  4.892 ms  4.817 ms
 4  10.10.80.149 (10.10.80.149)  4.146 ms  4.600 ms  4.371 ms
 5  72.14.209.42 (72.14.209.42)  4.516 ms  4.733 ms  4.402 ms
 6  *  *  *
 7  dns.google (8.8.8.8)  3.932 ms  4.128 ms  216.239.49.12 (216.239.49.12)  5.622 ms

Let wel dat ik een trace doe vanaf m’n router en niet vanaf een client via m’n router. Met dit laatste in acht nemend lijkt er ofwel iets mis te zijn met de link tussen de eerste hop van t-mobile en jouw router, ofwel die zyxel voegt de nodige latency toe. Nu ben ik niet zo van m’n handjes in het vuur steken maar ik gok dat het laatste het geval is.

 

Reputatie 3

@Marty_J

Het klopt inderdaad dat de meeste latency ontstaat tussen de Zyxel en de eerstvolgende hop van T-Mobile (OLT). Dit wordt echter niet veroorzaakt door de Zyxel. Als ik mijn eigen router direct op het ONT aansluit dan is het resultaat hetzelfde. En aan het ONT ligt het ook niet want dit is dezelfde als ik bij KPN had waar ik strak 1ms latency had.

Ik zie dat jouw latency naar de eerstvolgende hop (OLT) veel lager is. Als jij je IP traceert via een ip locator, hoeveel afstand zit er dan tussen de aangegeven locatie en jouw daadwerkelijke locatie? Ik kwam eerst uit in Eindhoven en sinds mijn IP veranderd is kom ik uit in Rotterdam. Dit is toch zeker 100km van mij vandaan (zonder in achtneming van hoe de kabels daadwerkelijk lopen, en de onnauwkeurigheid van deze tools). 

Ik vermoed dat de fysieke afstand tussen mijn router/ONT en de eerste hop (OLT) gewoon te groot is.

Dit is ook maar een aanname maar ik denk dat mijn ping naar bijv. 8.8.8.8 onnodig lang en vaak gerouteerd wordt door T-Mobile.

Zie ook uitleg ONT en OLT: https://us.hitrontech.com/learn/what-is-the-difference-between-olt-and-ont/?cn-reloaded=1

 

Reputatie 3

 

Hi @Boris, ik krijg het idee dat er niet zo veel gedaan wordt met onze melding. Ik snap dat het geen hoge prio voor jullie heeft maar ik zie wel graag dat dit een keer opgelost wordt. Ik heb immers geen glasvezel afgesloten om een latency van een dsl verbinding te krijgen.

Reputatie 3

Hi @Wouter_groningen en @Niels de Jong,

Ik kan niks anders doen dan door het stof gaan. Dat jullie nog niet zijn voorzien van een antwoord is natuurlijk niet goed te praten en daarbij wil ik graag mijn excuses aanbieden. Dit mag en kan niet gebeuren. Ik hoop dan ook via deze weg voor jullie aan de slag te mogen. Ik heb daarbij direct opnieuw gevraagd onze technische dienst te kijken naar het euvel, maar merk dat we tijdens de metingen momenteel geen verbinding kunnen maken. Om een zo'n pure verbinding te kunnen bekijken en onze technische specialisten hun werk te kunnen laten doen, wil ik je vragen om, als dat nog niet het geval is, de T-Mobile apparatuur aan te sluiten. Op die manier kunnen we meteen voor jullie aan de slag.

Om ervoor te zorgen dat we niks missen, staat daarbij ook mijn privé inbox open voor contact. Laten we dit biggetje voor ééns en vooral altijd wassen.

 

Zyxel is weer aangesloten.

Reputatie 3

Storing is inmiddels opgelost.

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong,

Thanks voor je terugkoppeling! Ik heb direct de verbinding erbij gepakt, maar zie dat dat de ONT geen verbinding kan maken. Mocht je het nog niet hebben gedaan, wil je deze kort van het stroom halen om daarna weer in te pluggen. Ook ben ik uiteraard erg benieuwd of je een verbetering ziet op de verbinding. Ik hoor het graag van je.

Reputatie 3

@Jason @Boris 

Packetloss is nu de hele dag door. Verbinding is zelfs 2x weggevallen voor een minuut.

 

Reputatie 3

@Hidden.nld 

Dit heeft natuurlijk nul toegevoegde waarde.

Reputatie 3

@Waqqas 

Het is inderdaad ook niet hinderlijk, alleen ik zou graag uitgezocht willen hebben waarom dit is en of dit verbeterd kan worden (door T-Mobile).

Reputatie 7
Badge +15

@Niels de Jong

1 dag werd het uit het niets beter bij mij, ik hoop dat de latency misschien vanzelf verminderd.

Reputatie 3

@Niels de Jong ik had niet goed gelezen, dat het om beide ging. 

Maar de grootste teller lijkt hem in je afbeelding tussen je device en modem te liggen (<1ms 9ms). 

Nee. De eerste hop die je in de tracert ziet is gelijk mijn modem. Oftewel <1ms tussen mijn pc en modem. De hop daarna is 9/10ms van mijn modem naar de Optical Line Terminal (OLT) van T-Mobile die dus schijnbaar in omgeving Eindhoven zit. Hier zit de grootste vertraging in. 

Tevens is QoS bij mij standaard uitgeschakeld. 

Reputatie 3

Hi @Jason ,

Helaas, maar dat had ik al verwacht. Wat betreft de packetloss lever ik graag nog wat info aan. Ik ben echter op vakantie tot dinsdag dus real time info kan ik niet aanleveren. Alleen monitoring over het verleden kan ik op afstand inzien:

Wat opvalt is dat de packetloss alleen optreedt op bepaalde momenten van de dag. Dit is overigens erger geworden na het wisselen van het ONT.

Reputatie 7

Hoi @Niels de Jong,

Thanks voor je update! Ook vanaf mijn kant; ik heb de verbinding samen met met onze technische dienst voor je gemonitord en zie, eigenlijk zoals verwacht, weinig van de packet loss in terug. Ik ben wel erg benieuwd hoe de situatie is wanneer je nu weer je eigen modem hebt aangesloten.

Reputatie 7

Hoi @mgreving,

Thanks voor je terugkoppeling en duidelijke gegevens die je mee hebt kunnen sturen. Daarbij wil ik direct kenbaar maken dat een ping van 9ms vrijwel geen invloed heeft op een vertraagde verbinding, iets wat de speedtests ook kenbaar maken. Toch maak ik op in jouw verhaal dat je problemen ervaart, waar ik natuurlijk graag mee aan de slag ga. Ik ben daarop erg benieuwd hoe je vertraging in de praktijk zich uit? Wellicht dat daarbij een duidelijke log het verschil kan geven. Wil je voor drie dagen het netwerk in de gaten houden om te constateren op vertragingen of eventuele outages, om deze vervolgens te loggen met tijd en datum, mochten ze voorkomen? Alvast heel erg bedankt voor je genomen moeite.

Hoi @Niels de Jong ,

Thanks voor het koppelen van de apparatuur! Na een nieuwe meting van je netwerk, valt mij direct één ding op wat invloed kan hebben op de problemen die je ervaart en waar eerder nog geen zicht op is geweest. Dit kan zowel een verklaring zijn voor de packet loss als voor de andere problemen. Daarom wil ik mij weer hard maken bij de technische dienst, met dezelfde gegevens die ik van @mgreving heb mogen ontvangen. Mag ik je vragen deze nog één maal aan te leveren? Alvast heel erg bedankt. 

Reputatie 3

@Boris 

ONT is online. Ik heb deze voor de zekerheid nog een keer herstart. Resultaten zijn nog hetzelfde als voorheen. 

Je ziet in de log van de Zyxel dat alleen zojuist de verbinding is verbroken toen ik het ONT herstart heb.
ONT is online.

 

 

Reputatie 3

Niemand van Tmobile hierover een update ( @Boris )?

 

Mijn ping was voor 24h opeens een stuk beter, maar helaas inmiddels weer terug bij af.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Waqqas

Het is inderdaad ook niet hinderlijk, alleen ik zou graag uitgezocht willen hebben waarom dit is en of dit verbeterd kan worden (door T-Mobile).

Zonder specifiek te benoemen waar je last van heb zal er weinig gebeuren. Packetloss daar in tegen kan wel naar gekeken worden (al is een ping replay niet de hoogste prio in een netwerk)

Tijd datum destenation zijn dan van belang. Ook of andere doelen dit probleem ook of juist niet hebben.

Hoe beter de case is onderbouwd hoe sneller het opgelost kan worden 

Reputatie 7

Hi @Niels de Jong ,

Thanks voor je update en de duidelijke informatie die je al hebt kunnen geven. Ik heb deze informatie samen met onze technische dienst bekeken en omdat we ook een demping zien op de ONT die is aangesloten, gepaard met de latency en packet loss, is er gekozen om een monteur langs te laten komen om de verbinding te bekijken. Het netwerk en route geven daarbij niet direct een ander signaal voor. De monteur is aangestuurd om de demping van de ONT te controleren en daarbij eventueel een ruil in te verwezenlijken. Om deze afspraak te maken, zal je een SMS/e-mail ontvangen om digitaal een afspraak te maken. Wil je ons laten weten hoe het bezoek is verlopen? We horen het graag van je.