Ik heb nu sinds een week glasvezel van T-Mobile (1Gbit/s) en het valt mij op dat mijn ping een stuk hoger is dan voorheen via K**. Eerst zat mijn ping strak rond de 1ms bekabeld en 3 a 4ms via WiFi. Nu ligt mijn ping rond de 8 a 9ms en via WiFi 12ms. Dit is nog steeds uitstekend maar toch roept dit vragen bij mij op. Als ik mijn IP traceer kom ik in Eindhoven uit terwijl dit toch zeker zo'n 160km bij mij vandaan is.
Kan het zijn dat jullie datacenter/OLT dan in Eindhoven zit of is hier een andere verklaring voor?
Als jullie apparatuur in Equinix of Digital Realty in Amsterdam hangt lijkt mij een traceroute vanaf mij (Alkmaar) naar Eindhoven en vervolgens naar Amsterdam inderdaad niet zo bevorderlijk voor de latency :)
Speedtest is overigens uitgevoerd met dichtstbijzijnde server volgens speedtest.net. Ook een traceroute geeft dezelfde resultaten met 1ms naar mijn modem en 8ms naar de eerstvolgende hop.
Bladzijde 3 / 3
Hi @clouddevelopment en @Niels de Jong ,
Dank voor je heldere terugkoppeling en duidelijke omschrijving van het probleem. Ik ga de tracert graag voor je doorzetten naar mijn collega's van de technische dienst. Om alle informatie de verifiëren, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dat kan je doen door op mijn naam te drukken.
Overigens is QoS vanuit T-Mobile uitgeschakeld, dit is voor iedere klant hetzelfde.
Hi @clouddevelopment en @Niels de Jong ,
Dank voor je heldere terugkoppeling en duidelijke omschrijving van het probleem. Ik ga de tracert graag voor je doorzetten naar mijn collega's van de technische dienst. Om alle informatie de verifiëren, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dat kan je doen door op mijn naam te drukken.
Overigens is QoS vanuit T-Mobile uitgeschakeld, dit is voor iedere klant hetzelfde.
Heb je een privebericht gestuurd @Boris
Hi @Niels de Jong,
Thanks voor de privégegevens in de inbox! Zoals gebruikelijk ben ik ook direct mee gaan kijken naar de verbinding en zie dat we momenteel het modem niet kunnen bereiken. Het bereiken van het modem is nodig voor onze technische dienst om het probleem op te kunnen pakken. Daarbij zie ik dat dit signaal gepaard gaat bij een plaatselijk probleem bij de netwerkbeheerder, waarbij er een storing openstaat. Ik vermoed dat dit van invloed is op de diensten die jij nu ervaart. Mijn welgemeende excuses. De netwerkbeheerder, KPN, is druk bezig dit te verhelpen. Je hebt het vast al gedaan, maar daarbij wil ik kijken een fabrieksreset dit al op gang helpt. Hoe je deze precies doet, vind je op onze Wiki:
Ik hoor graag wat de uitkomst hiervan is. Alvast heel erg bedankt!
@Boris
Ik kreeg inderdaad al een sms over de storing. Heb nergens last van gehad. Het kan kloppen dat jullie het modem niet kunnen bereiken. Ik gebruik namelijk mijn eigen router direct op het ONT. Als jullie de verbinding beter kunnen onderzoeken met het zyxel modem dan zal ik deze weer aansluiten. Met dat modem haal ik overigens dezelfde resultaten. Ik gebruik mijn eigen router omdat de WiFi hiervan stukken beter is. Kan hem natuurlijk ook als AP achter de zyxel zetten maar wil graag zo min mogelijk tussenkomsten van apparatuur hebben.
Dat ik mijn eigen router gebruik kon je overigens al uit de traceroute halen :p
Edit: Zyxel is weer aangesloten.
@Niels de Jong je Zyxcel enkel als modem laten functioneren is geen verkeerde setup. Een van de modem haar LAN, als enige doorzetten naar een accesspoint+router(modem LAN -> router-wifi WAN) en daarop uw netwerk laten functioneren/configureren, is een veilige en stabielere/snellere oplossing dan de modem alles te laten toepassen.
Met zo'n opstelling/setup geeft u T-Mobile ook de kans om hun deel, van de oplevering van het internet goed te laten verlopen(firmware updates, modem inspecteren op afstand).
Het is niet ongebruikelijk om de modem enkel te laten 'modemmen' en aan te sluiten op een andere router zijn WAN, voor performance onder werkdruk.
@Niels de Jong dat leest allemaal netjes. Zekerheid wifi op modem ook uitzetten als instelling/setting als die niet gebruikt word(vervangen is door ander apparaat).
U beschrijft nog ticket bij T-Mobile met de netbeheerder betrokken. Mogelijk deze eerst afwachten en af en toe om een update vragen bij T-Mobile over de voortgang/status.
Verder heb ik geen suggesties.
@clouddevelopment
Bedankt voor het meedenken tot dusver. WiFi is uitgeschakeld op het modem. Ik wacht de storing even af.
Even ter vergelijking, Dit is via een KPN netwerk. Hier kom ik uiteindelijk op 2ms uit bij 8.8.8.8!
Hi @Wouter_groningen en @Niels de Jong,
Ik kan niks anders doen dan door het stof gaan. Dat jullie nog niet zijn voorzien van een antwoord is natuurlijk niet goed te praten en daarbij wil ik graag mijn excuses aanbieden. Dit mag en kan niet gebeuren. Ik hoop dan ook via deze weg voor jullie aan de slag te mogen. Ik heb daarbij direct opnieuw gevraagd onze technische dienst te kijken naar het euvel, maar merk dat we tijdens de metingen momenteel geen verbinding kunnen maken. Om een zo'n pure verbinding te kunnen bekijken en onze technische specialisten hun werk te kunnen laten doen, wil ik je vragen om, als dat nog niet het geval is, de T-Mobile apparatuur aan te sluiten. Op die manier kunnen we meteen voor jullie aan de slag.
Om ervoor te zorgen dat we niks missen, staat daarbij ook mijn privé inbox open voor contact. Laten we dit biggetje voor ééns en vooral altijd wassen.
Hi @Niels de Jong,
Thanks voor je terugkoppeling! Ik heb direct de verbinding erbij gepakt, maar zie dat dat de ONT geen verbinding kan maken. Mocht je het nog niet hebben gedaan, wil je deze kort van het stroom halen om daarna weer in te pluggen. Ook ben ik uiteraard erg benieuwd of je een verbetering ziet op de verbinding. Ik hoor het graag van je.
@Boris
ONT is online. Ik heb deze voor de zekerheid nog een keer herstart. Resultaten zijn nog hetzelfde als voorheen.
Je ziet in de log van de Zyxel dat alleen zojuist de verbinding is verbroken toen ik het ONT herstart heb.ONT is online.
Mijn ping is helaas nog slechter. Naar 8.8.8.8 is mijn ping gemiddeld 14+ms, naar andere server 11-15ms.
Vroeger bij KPN had ik ook ongeveer 3-5ms.
@Wouter_groningen
Hoe meet jij dit? Dan kan ik dit ook op gaan zetten.
@Boris
Is er al iets naar voren gekomen in het onderzoek?
@Boris
Is er al iets naar voren gekomen in het onderzoek?
@Boris ?
Niemand van Tmobile hierover een update ( @Boris )?
Mijn ping was voor 24h opeens een stuk beter, maar helaas inmiddels weer terug bij af.
Hi @Boris, ik krijg het idee dat er niet zo veel gedaan wordt met onze melding. Ik snap dat het geen hoge prio voor jullie heeft maar ik zie wel graag dat dit een keer opgelost wordt. Ik heb immers geen glasvezel afgesloten om een latency van een dsl verbinding te krijgen.
@Boris
Kunnen jullie ook verklaren waarom ik sinds vandaag opeens packetloss heb?
Helaas nog steeds geen reacties van @Boris
@Lisa@Jason@Sander kan één van jullie helpen? Dit duurt al maanden..
@Hidden.nld
Dit heeft natuurlijk nul toegevoegde waarde.
@Waqqas
Het is inderdaad ook niet hinderlijk, alleen ik zou graag uitgezocht willen hebben waarom dit is en of dit verbeterd kan worden (door T-Mobile).
@Niels de Jong
1 dag werd het uit het niets beter bij mij, ik hoop dat de latency misschien vanzelf verminderd.
@Waqqas
Het is inderdaad ook niet hinderlijk, alleen ik zou graag uitgezocht willen hebben waarom dit is en of dit verbeterd kan worden (door T-Mobile).
Zonder specifiek te benoemen waar je last van heb zal er weinig gebeuren. Packetloss daar in tegen kan wel naar gekeken worden (al is een ping replay niet de hoogste prio in een netwerk)
Tijd datum destenation zijn dan van belang. Ook of andere doelen dit probleem ook of juist niet hebben.
Hoe beter de case is onderbouwd hoe sneller het opgelost kan worden
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.