Skip to main content

Hoi,

 

Ik heb nu sinds een week glasvezel van T-Mobile (1Gbit/s) en het valt mij op dat mijn ping een stuk hoger is dan voorheen via K**. Eerst zat mijn ping strak rond de 1ms bekabeld en 3 a 4ms via WiFi. Nu ligt mijn ping rond de 8 a 9ms en via WiFi 12ms. Dit is nog steeds uitstekend maar toch roept dit vragen bij mij op. Als ik mijn IP traceer kom ik in Eindhoven uit terwijl dit toch zeker zo'n 160km bij mij vandaan is.

Kan het zijn dat jullie datacenter/OLT dan in Eindhoven zit of is hier een andere verklaring voor?

Als jullie apparatuur in Equinix of Digital Realty in Amsterdam hangt lijkt mij een traceroute vanaf mij (Alkmaar) naar Eindhoven en vervolgens naar Amsterdam inderdaad niet zo bevorderlijk voor de latency :)

Speedtest is overigens uitgevoerd met dichtstbijzijnde server volgens speedtest.net. Ook een traceroute geeft dezelfde resultaten met 1ms naar mijn modem en 8ms naar de eerstvolgende hop.

 

Hoi @mgreving,

Thanks voor je terugkoppeling en duidelijke gegevens die je mee hebt kunnen sturen. Daarbij wil ik direct kenbaar maken dat een ping van 9ms vrijwel geen invloed heeft op een vertraagde verbinding, iets wat de speedtests ook kenbaar maken. Toch maak ik op in jouw verhaal dat je problemen ervaart, waar ik natuurlijk graag mee aan de slag ga. Ik ben daarop erg benieuwd hoe je vertraging in de praktijk zich uit? Wellicht dat daarbij een duidelijke log het verschil kan geven. Wil je voor drie dagen het netwerk in de gaten houden om te constateren op vertragingen of eventuele outages, om deze vervolgens te loggen met tijd en datum, mochten ze voorkomen? Alvast heel erg bedankt voor je genomen moeite.

Hoi @Niels de Jong ,

Thanks voor het koppelen van de apparatuur! Na een nieuwe meting van je netwerk, valt mij direct één ding op wat invloed kan hebben op de problemen die je ervaart en waar eerder nog geen zicht op is geweest. Dit kan zowel een verklaring zijn voor de packet loss als voor de andere problemen. Daarom wil ik mij weer hard maken bij de technische dienst, met dezelfde gegevens die ik van @mgreving heb mogen ontvangen. Mag ik je vragen deze nog één maal aan te leveren? Alvast heel erg bedankt. 


Hi @Wouter_groningen en @Niels de Jong,

Ik kan niks anders doen dan door het stof gaan. Dat jullie nog niet zijn voorzien van een antwoord is natuurlijk niet goed te praten en daarbij wil ik graag mijn excuses aanbieden. Dit mag en kan niet gebeuren. Ik hoop dan ook via deze weg voor jullie aan de slag te mogen. Ik heb daarbij direct opnieuw gevraagd onze technische dienst te kijken naar het euvel, maar merk dat we tijdens de metingen momenteel geen verbinding kunnen maken. Om een zo'n pure verbinding te kunnen bekijken en onze technische specialisten hun werk te kunnen laten doen, wil ik je vragen om, als dat nog niet het geval is, de T-Mobile apparatuur aan te sluiten. Op die manier kunnen we meteen voor jullie aan de slag.

Om ervoor te zorgen dat we niks missen, staat daarbij ook mijn privé inbox open voor contact. Laten we dit biggetje voor ééns en vooral altijd wassen.

 

Zyxel is weer aangesloten.


Hoi @mgreving,

Jij ook bedankt voor je duidelijke signaal! Ook bij jou denk ik graag mee. Om een goed idee te krijgen van je ping en eventuele snelheid, wil ik je vragen om een traceroute en een speedtest te doen via een bekabelde verbinding. Hoe je precies een traceroute doet, vind je via dit filmpje: Traceroute (tracert) Explained - Network Troubleshooting - YouTube.

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Op een rustig moment van de dag. Nu een ping van 9ms naar 8.8.8.8. Voorheen bij KPN 2 weken geleden was dit echt 2-3ms.

Hieronder de gevraagde gegevens:

 

 

 

 

 


Hoi @mgreving,

Jij ook bedankt voor je duidelijke signaal! Ook bij jou denk ik graag mee. Om een goed idee te krijgen van je ping en eventuele snelheid, wil ik je vragen om een traceroute en een speedtest te doen via een bekabelde verbinding. Hoe je precies een traceroute doet, vind je via dit filmpje: Traceroute (tracert) Explained - Network Troubleshooting - YouTube.

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.


Hi @Wouter_groningen en @Niels de Jong,

Ik kan niks anders doen dan door het stof gaan. Dat jullie nog niet zijn voorzien van een antwoord is natuurlijk niet goed te praten en daarbij wil ik graag mijn excuses aanbieden. Dit mag en kan niet gebeuren. Ik hoop dan ook via deze weg voor jullie aan de slag te mogen. Ik heb daarbij direct opnieuw gevraagd onze technische dienst te kijken naar het euvel, maar merk dat we tijdens de metingen momenteel geen verbinding kunnen maken. Om een zo'n pure verbinding te kunnen bekijken en onze technische specialisten hun werk te kunnen laten doen, wil ik je vragen om, als dat nog niet het geval is, de T-Mobile apparatuur aan te sluiten. Op die manier kunnen we meteen voor jullie aan de slag.

Om ervoor te zorgen dat we niks missen, staat daarbij ook mijn privé inbox open voor contact. Laten we dit biggetje voor ééns en vooral altijd wassen.

Ik heb ook exact hetzelfde probleem. T-Mobile thuis glasvezel. Net overgestapt van KPN maar de Ping is van 2-3ms naar 12ms gegaan. Regio Hilversum. Je mag mij ook gebruiken als testcase. Alle apparaten zijn net geïnstalleerd door Guidion.


Hi @Wouter_groningen en @Niels de Jong,

Ik kan niks anders doen dan door het stof gaan. Dat jullie nog niet zijn voorzien van een antwoord is natuurlijk niet goed te praten en daarbij wil ik graag mijn excuses aanbieden. Dit mag en kan niet gebeuren. Ik hoop dan ook via deze weg voor jullie aan de slag te mogen. Ik heb daarbij direct opnieuw gevraagd onze technische dienst te kijken naar het euvel, maar merk dat we tijdens de metingen momenteel geen verbinding kunnen maken. Om een zo'n pure verbinding te kunnen bekijken en onze technische specialisten hun werk te kunnen laten doen, wil ik je vragen om, als dat nog niet het geval is, de T-Mobile apparatuur aan te sluiten. Op die manier kunnen we meteen voor jullie aan de slag.

Om ervoor te zorgen dat we niks missen, staat daarbij ook mijn privé inbox open voor contact. Laten we dit biggetje voor ééns en vooral altijd wassen.


@Waqqas

Het is inderdaad ook niet hinderlijk, alleen ik zou graag uitgezocht willen hebben waarom dit is en of dit verbeterd kan worden (door T-Mobile).

Zonder specifiek te benoemen waar je last van heb zal er weinig gebeuren. Packetloss daar in tegen kan wel naar gekeken worden (al is een ping replay niet de hoogste prio in een netwerk)

Tijd datum destenation zijn dan van belang. Ook of andere doelen dit probleem ook of juist niet hebben.

Hoe beter de case is onderbouwd hoe sneller het opgelost kan worden 


@Niels de Jong

1 dag werd het uit het niets beter bij mij, ik hoop dat de latency misschien vanzelf verminderd.


@Waqqas 

Het is inderdaad ook niet hinderlijk, alleen ik zou graag uitgezocht willen hebben waarom dit is en of dit verbeterd kan worden (door T-Mobile).


Hallo @Niels de Jong 

Ik heb ook T-Mobile thuis XGS-PON op het KPN netwerk sinds 23 mei, bij KPN was het meestal 2ms bekabeld en rond de 5ms met WiFi. Nu met T-Mobile is het 10ms bekabeld en 15ms met WiFi, ik had ook de vraag waarom dat verschil? maar na veel testen blijkt dat het toch ergens aan het netwerk ligt.

Op zich is het prima te doen en je merkt ook niet echt veel verschil dus ik laat het dan maar ook zo.


@Hidden.nld 

Dit heeft natuurlijk nul toegevoegde waarde.


What is a Good Ping Response Time?

< 30 ms - excellent ping; almost unnoticeable; ideal for online gaming

30 to 50 ms - average ping; still ok for online gaming

50 to 100 ms - somewhat slow ping time; not too noticeable for web browsing but may affect gaming

100 ms to 500 ms - slow ping; minimal effect on web browsing, but will create noticeable lag in online gaming

> 500 ms - pings of a half second or more will add a noticeable delay to all requests; typically happens when the source and destination are in different parts of the world


Helaas nog steeds geen reacties van @Boris

 

@Lisa @Jason @Sander kan één van jullie helpen? Dit duurt al maanden..


@Boris dit duurt wel erg lang….


@Boris 

Kunnen jullie ook verklaren waarom ik sinds vandaag opeens packetloss heb?


Aangezien dit bij mij precies eender is, wil ik mijzelf ook in het rijtje plaatsen van mensen die dit ondervinden:

 

 


 

Hi @Boris, ik krijg het idee dat er niet zo veel gedaan wordt met onze melding. Ik snap dat het geen hoge prio voor jullie heeft maar ik zie wel graag dat dit een keer opgelost wordt. Ik heb immers geen glasvezel afgesloten om een latency van een dsl verbinding te krijgen.


@Boris Inmiddels is het 12 dagen later, hebben jullie een update?


Hi @Niels de Jong en @Wouter_groningen,

Excuus voor de enigszins verlate reactie. Ik laat dit graag nogmaals voor jullie uitzoeken. Nadat eerder het erop lijkt dat het probleem niet reproduceerbaar is via ons netwerkteam, zie en hoor ik jullie signalen duidelijk. Ik ga dit graag daarom nogmaals aan de grote klok hangen en wil jullie daarvan op de hoogte houden via deze weg. 


Niemand van Tmobile hierover een update ( @Boris )?

 

Mijn ping was voor 24h opeens een stuk beter, maar helaas inmiddels weer terug bij af.

 

 


@Boris

Is er al iets naar voren gekomen in het onderzoek?

@Boris ?


@Boris 

Is er al iets naar voren gekomen in het onderzoek?


@Wouter_groningen

Hoe meet jij dit? Dan kan ik dit ook op gaan zetten.

Dmv “SmokePing” (link)

Hierbij ook nog een grafiekje van het hele jaar, op deze grafiek zijn ook duidelijke de twee storingen (nov en jan) te zien die ik in het afgelopen jaar gehad heb.

 

 

En nog even mijn Traceroute, waarbij duidelijk te zien is dat het probleem niet in mijn eigen netwerk zit.

 

 


@Wouter_groningen 

Hoe meet jij dit? Dan kan ik dit ook op gaan zetten.


Mijn ping is helaas nog slechter. Naar 8.8.8.8 is mijn ping gemiddeld 14+ms, naar andere server 11-15ms.

Vroeger bij KPN had ik ook ongeveer 3-5ms.