F.A.Q.

Alles over betalen en je factuur van Internet, TV en Vast Bellen van Odido

  • 22 November 2017
  • 370 reacties
  • 61694 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Je wilt weten wat de inhoud van jouw factuur precies betekent en of je de incassodatum kunt wijzigen. Top! In dit artikel leggen we uit hoe alles omtrent facturen werkt en waar je terecht kunt om jouw facturen te bekijken. 

  

Je kunt jouw rekeningen inzien via je Mijn Odido account. Zodra je ingelogd bent kan je jouw facturen downloaden als pdf bestand. 



Op zoek naar je Internet + Tv factuur van Odido? Deze vind je op Mijn Odido of de Mijn Odido App. 

Veelgestelde vragen


Hoe kan ik betalen?

Wij incasseren je rekening elke maand via een automatische incasso. Lukt de eerste incasso niet omdat je op dat moment te weinig saldo hebt? Geen probleem, kan gebeuren! Dan proberen we het na tien dagen nog een tweede keer. Is de incasso mislukt om een andere reden of is de tweede poging ook niet gelukt? Dan ontvang je de dag er na van ons een herinnering per e-mail met een iDEAL-link zodat je het bedrag zelf naar ons over kan maken. 
 
Ben je de iDEAL-link kwijt of heb je de e-mail niet ontvangen? Dan kan je het volledige openstaande bedrag overmaken naar NL95 COBA 0637 0559 34 ten name van Odido Netherlands bv. Doe dit altijd onder vermelding van je klantnummer of factuurnummer. Je klantnummer en factuurnummer staan rechtsboven op je rekening. Je kunt je rekening bekijken via Mijn Odido


Waaruit bestaat mijn rekening?

Je rekening bestaat uit je maandelijkse abonnementskosten, deze betaal je voor de lopende maand. Daarnaast worden de eventuele gebruikskosten van de vorige maand in rekening gebracht. Gebruikskosten zijn bijvoorbeeld kosten die je hebt gemaakt voor het bellen naar 0900-nummers of een film die je hebt gehuurd. Op onze website vind je een voorbeeld van hoe je factuur is opgebouwd. 


Waarom is mijn eerste rekening hoger?

Je eerste rekening is opgebouwd uit de maand waarin je abonnement in is gegaan én de huidige maand. Start je abonnement bijvoorbeeld 15 maart? Dan ontvang je jouw eerste rekening in april voor de periode 15 tot en met 30 maart en de maand april. Op onze website vind je uitleg over de eerste rekening en andere speciale rekeningen.  


Waarom is mijn maandbedrag opeens hoger?

Bij het afsluiten van je abonnement ontvang je mogelijk korting. Deze korting ontvang je voor een periode van bijvoorbeeld drie of zes maanden. Is de kortingsperiode voor jou afgelopen? Dan zal je maandbedrag hierna iets hoger uitvallen. Op Mijn Odido kan je zien of dit ook voor jou het geval is aan de hand van de startdatum van je abonnement en je vindt dit uiteraard ook terug op je facturen. 


Blokkade

Zijn je diensten eerder door ons geblokkeerd, maar heb je inmiddels betaald? Dan verwijderen we de blokkade binnen twee uur na ontvangst van je betaling. Let op: Bij een handmatige overboeking is dit binnen 48 uur, je kan dus het beste betalen via de iDEAL link die je van ons hebt ontvangen!


Kan ik mijn incassodatum wijzigen?

Wij incasseren je rekening elke maand tussen de 20ste en de 27ste. 
Het eerste incassomoment vindt plaats rond de 20ste, het tweede moment rond de 24ste en het laatste moment rond de 27ste. 
 
Wil je jouw incassomoment aanpassen? Voor Internet + TV  kan je dit eenvoudig regelen via jouw Mijn Odido. 


Wanneer wordt mijn vergoeding uitbetaald?

Heb je een bedrag van ons tegoed? Dan wordt dit eerst verrekend met je eerstvolgende factuur, het restbedrag wordt daarna automatisch uitbetaald. Ontvang je geen nieuwe factuur meer (na bijvoorbeeld een opzegging)? Dan wordt het bedrag na 32 dagen uitbetaald en heb je het de eerstvolgende maandag op je rekening.


Wanneer ontvang ik de eindfactuur?

Je ontvangt je laatste gewone factuur in de maand waarin je abonnement stopt. Eventuele gebruikskosten worden de maand daarna in rekening gebracht. Denk er ook aan om je TV Box en/of modem op tijd terug te sturen, anders brengen wij hiervoor extra kosten in rekening.


Ik heb mijn TV Box en/of modem teruggestuurd, waarom ontvang ik toch een boete?

Als wij de hardware te laat of niet terug ontvangen dan brengen wij hier een boete voor in rekening. Maar wees gerust, wanneer wij de spullen netjes ontvangen hebben dan is deze boete niet meer van toepassing en ontvang je het bedrag van ons terug. Is dit voor jou van toepassing? Neem dan contact met ons op door hier een bericht achter te laten of neem contact met ons op via Facebook of , dan zorgen we meteen voor de verrekening! Zorg er dan voor dat je het verzendbewijs meestuurt met je bericht, dan kunnen we je direct helpen. 

 

Toch nog vragen over je betaling of rekening? Laat dan een berichtje achter in dit topic of neem privé contact op via Facebook of Twitter.


370 reacties

Beste,

Ik heb recent, via Belsimpel, een abonnement afgesloten bij T-mobile, dit is gebeurt rond 30 oktober.

Nu krijg ik een factuur die jullie rond 15-17 november willen incasseren, als het kan, zou het fijn zijn als de incassering rond de 30ste gebeurt, dit komt mij financieel beter uit.

Reputatie 7

Hoi @J. Borgdorff ,

Welkom op de Community! Begrijp ik goed dat het hier om een Mobiel abonnement gaat? Dan wil ik je vragen om je vraag nogmaals te stellen in het juiste subforum (deze link is clickable). 

Reputatie 2

Hoi @JorikC, ik snap niet waarom de buitengerechtelijke incassokosten bij jou doorberekend worden terwijl de vergoeding allang verwerkt is. Het is verder ook niet interessant of ik dat begrijp, maar wel hoe dit precies tot stand komt. Ik ga dit weer doorgeven aan de specialisten bij onze betalingsafdeling van Thuis. 

De buitengerechtelijke incassokosten à € 15,00 heb ik gecompenseerd. Alle eventuele waarschuwingen en aankondigingen kun je verder volledig negeren. Nogmaals excuses voor het ongemak en sorry dat je zelf weer contact moet opnemen met ons. 

Hoi Jason,

Zojuist weer een herinnering per SMS en e-mail ontvangen dat er nog een factuur open staat. Kan ik die echt volledig negeren? Als het na 3 weken alsnog niet goed in het systeem staat, verwacht ik niet dat het vanzelf goed gaat komen…

Groeten,
Jorik

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @JorikC, de SMS is ontstaan doordat de factuur waarop de buitengerechtelijke incassokosten verrekend worden pas officieel op 27 november gefactureerd wordt, tot die tijd staat technisch gezien het bedrag nog open. Dit kun je absoluut negeren, beloofd! Geniet van jouw weekend en stay safe! 

Hoi @Karina Minich, het is gelukt: de nieuwe incassodatum zal vanaf volgende maand ingaan en komt dan te staan op rond de 30e.

 

 

Hi Jason,

I have been charged for my subscription today, on Monday November 23rd, while you have informed me on October 13th that next month (thus, in November) I will be charged around 30e. Could you please double check whether you’ve indeed adjusted the date? Thank you in advance.  

Best,
Karina

Reputatie 7
Badge +16

Hi @Karina Minich, you're absolutely right and I'm sorry the bill cycle hadn't changed yet. Due to the provisional invoice of October being processed on the 13th of October and the bill cycle change occurring at once, they crossed each other's paths, so to speak. This entails that the cycle change couldn't be finalized yet. I guarantee that it will be in effect on the invoice of December, however. 

Reputatie 2

Ik moet ook zeggen dat mijn modem retour ook zeker niet vlekkeloos ging. Ik heb netjes op tijd mijn modem verstuurd. Meerdere e-mails gekregen dat het niet binnen was, ik heb wel 5x gebeld en er ging kennelijk iets mis bij T-Mobile. Toen zag ik toevallig een factuur in m’n account voor de boete van modem niet terugsturen (weer gebeld, ik mocht de incasso weigeren/storneren). En er was een creditfactuur gemaakt, maar toen alsnog weer meldingen dat er extra kosten bovenop zouden komen… nu had ik eerder in deze thread te horen gekregen dat het allemaal toch we in orde is, maar de hoeveelheid acties die ik moest doen, omdat er fouten bij T-Mobile zijn gemaakt, vielen me enorm tegen. Ik ben erg tevreden met T-Mobile voor mobiel, maar deze afhandeling van T-Mobile Thuis bevestigt mijn keuze om een andere aanbieder voor vast internet te kiezen…

Tip: ik heb wel eens gehoord bij een andere partij: de manier hoe je het opzeggen van het abonnement verwerkt is de laatste kans om een goede klantenservice te laten zien. Als de overstapper niet helemaal blij is met de nieuwe aanbieder zal hij dan sneller terug gaan. Dus wellicht nuttig om dit proces nog eens te evalueren. 

 

En mijn probleem met opzeggen krijgt nóg een staartje! :sob:

 

Zojuist zie ik in de app van mijn bank, dat T-Mobile € 15 probeert af te schrijven middels automatisch incasso. Dus ik ga weer naar m’n T-Mobile Thuis account en daar staat inderdaad een factuur d.d. 19-10-2020, die ik dus niet per e-mail of per post ontvangen heb (klacht 1). En waarom zou ik nu € 15 moeten betalen? Nou, voor Buitengerechtelijke incassokosten n.a.v. herinnering van een factuur die ik nooit had hoeven te betalen en die ook allang gecrediteerd is. Schiet mij maar lek, T-Mobile. Nu moet ik dus weer actie ondernemen, anders gaat het vast van kwaad tot erger. Ik probeer het nu weer even direct in deze thread i.p.v. alweer te gaan bellen met de klantenservice. Kan T-Mobile deze factuur ook crediteren, en dan wel op zo’n manier dat ik er geen herinnering voor krijg en dan later weer een factuur met incassokosten en het hele spelletje dan opnieuw begint?

@JorikC dit komt mij heel bekend voor. Vanaf juli 2020 heb ik T-Mobile thuis opgezegd en alle producten netjes in de originele doos als 1 pakket verzonden. Hier is een kopie van het inleverbewijs van PostNL van overlegd. Bij het bekende retourdepot op Schiphol is een en ander misgegaan waardoor er een interactieve tv-box zou ontbreken. Elke maand een herinnering en de nodige Sms'jes waar je moedeloos van wordt. Dus bij elk bericht meteen de klantenservice weer bellen en weer het verhaal doen. Ondertussen heb ik veel medewerkers gesproken die beterschap beloven maar dit blijft helaas uit. Wat jij aangeeft dat de klantenservice het belangrijkste is bij het opzeggen van een abonnement klopt helemaal. Via Klachtenkompas heb ik verschillende meldingen lopen over de gang van zaken maar T-Mobile is volhardend en wil niet luisteren of veranderen. Een hele kwalijke zaak waar het eind nog niet in zicht is.

Hallo, ik heb een vraag over mijn rekening. Jullie zijn dus, wat echt heel vervelend is, telefonisch niet bereikbaar dus wat nu? 

Bedankt alvast

 

Beste T-mobile,

Graag wil ik mijn incassodatum naar de 30ste verplaatsen.

Groet,

 

Hamza

Reputatie 7
Badge +16

@Dewivg Daar help ik je graag mee! Wat is je vraag precies? Sorry dat we telefonisch niet bereikbaar waren, dat had te maken met een serverprobleem. Gelukkig is dit weer snel hersteld. Indien jouw vraag betrekking heeft op je meest recente rekening, deze is zichtbaar in jouw persoonlijke account: My T-Mobile Thuis. Laat me weten welke vraag ik voor je kan beantwoorden, alsjeblieft.

@HamzaSener Jouw nieuwe incassodatum zal vanaf volgende maand (januari) rond de 30e zijn. Indien ik je nog ergens anders mee kan helpen, let me know!

Reputatie 2

T-mobile,

Nu 6 maanden bezig om definitief af te komen van de steeds terugkerende aanmaningen die onterecht door t-mobile gestuurd worden. Het gaat nog steeds om €175,00 waarvan gezegd wordt dat dit in rekening gebracht wordt vanwege een niet geretourneerde tv-box. Alle sinds 2016 in bruikleen geleverde apparatuur zijn in één en dezelfde roze doos bij een postnl inleverpunt aangeboden en naar het antwoordnummer (Schiphol) verzonden. Waarschijnlijk gaat het daar nog steeds niet goed als ik andere berichten op deze community lees.

De afbeeldingen geven duidelijk aan dat het bedrag van €175,00 voldaan is maar toch probeert t-mobile bedragen af te schrijven. Helaas boek ik deze terug aangezien het abonnement sinds juli 2020 beëindigd is en de automatische incasso daarmee gestopt is. De €15,00 die in rekening gebracht worden vanwege incassokosten ga ik niet betalen.

Zorg aub dat deze maandelijkse rompslomp stopt!

 

@Dewivg Daar help ik je graag mee! Wat is je vraag precies? Sorry dat we telefonisch niet bereikbaar waren, dat had te maken met een serverprobleem. Gelukkig is dit weer snel hersteld. Indien jouw vraag betrekking heeft op je meest recente rekening, deze is zichtbaar in jouw persoonlijke account: My T-Mobile Thuis. Laat me weten welke vraag ik voor je kan beantwoorden, alsjeblieft.

@HamzaSener Jouw nieuwe incassodatum zal vanaf volgende maand (januari) rond de 30e zijn. Indien ik je nog ergens anders mee kan helpen, let me know!

 

 

 

Hoi Jason, 

Bedankt voor het antwoorden. Ik zag gisteren in mijn rekeningen op de website dat ik 2 maanden niet betaald had maar het is gewoon afgeschreven, voor beide maanden. Nu zie ik net dat het wel weer goed staat, dus ik heb geen problemen meer.

 Mvg Dewi

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @BjOrK1972, er gaat iets niet helemaal goed in ons betalingssysteem inderdaad. Op 30 september is de vergoeding aangemaakt en goedgekeurd, dat bedrag staat ook op een rekening (1 oktober), maar toch blijft die € 175,00 openstaan. Ik begrijp oprecht niet waar dit misgaat, duizendmaal sorry. Het had allang opgelost moeten zijn.

Twee collega's hebben navraag gedaan bij de financiële specialisten zodat dit eindelijk definitief verholpen wordt en jij geen onterechte aanmaningen meer zult ontvangen. Ik houd je op de hoogte van de status en zal zelf ook een onderzoek starten. Later vandaag hoop ik een antwoord voor je te hebben, ik zal je dan per privébericht een update geven.

Reputatie 2

Goedemorgen @BjOrK1972, er gaat iets niet helemaal goed in ons betalingssysteem inderdaad. Op 30 september is de vergoeding aangemaakt en goedgekeurd, dat bedrag staat ook op een rekening (1 oktober), maar toch blijft die € 175,00 openstaan. Ik begrijp oprecht niet waar dit misgaat, duizendmaal sorry. Het had allang opgelost moeten zijn.

Twee collega's hebben navraag gedaan bij de financiële specialisten zodat dit eindelijk definitief verholpen wordt en jij geen onterechte aanmaningen meer zult ontvangen. Ik houd je op de hoogte van de status en zal zelf ook een onderzoek starten. Later vandaag hoop ik een antwoord voor je te hebben, ik zal je dan per privébericht een update geven.

@Jason bedankt voor jouw reactie en de uitgezette actie. Ik wacht op de reactie. Had afgelopen dinsdag een collega van de klantenservice aan de lijn en zij gaf ook aan de nodige stappen te gaan ondernemen. Meerdere lijnen staan nu uit en hoop op een goed eind...al juich ik nog niet 

Reputatie 7
Badge +16

@BjOrK1972 De specialiste in kwestie heeft nog geen antwoord kunnen geven. Zodra dit wel het geval is, ontvang je direct een bericht van me! Mochten we elkaar niet meer spreken vóór het weekend, dan wens ik je een prachtig weekend toe. Stay safe!

Reputatie 2

@BjOrK1972 De specialiste in kwestie heeft nog geen antwoord kunnen geven. Zodra dit wel het geval is, ontvang je direct een bericht van me! Mochten we elkaar niet meer spreken vóór het weekend, dan wens ik je een prachtig weekend toe. Stay safe!

@Jason dank voor de terugkoppeling. Ik blijf in de wachtmodus en wens je ook een goed weekend toe.

Reputatie 2

@BjOrK1972 De specialiste in kwestie heeft nog geen antwoord kunnen geven. Zodra dit wel het geval is, ontvang je direct een bericht van me! Mochten we elkaar niet meer spreken vóór het weekend, dan wens ik je een prachtig weekend toe. Stay safe!

@Jason zojuist zie ik een wijziging in het rekeningoverzicht. Het bedrag van €15,00 is als compensatie opgevoerd. Dat is al iets maar nu beide rood gemarkeerde gedeeltes laten verdwijnen en dan denk ik dat het verholpen is.

 

Reputatie 7
Badge +16

@BjOrK1972 Onze specialiste heeft het bekeken en het lijkt erop alsof de factuur van 30 september handmatig is aangemaakt in plaats van via het systeem (kijkend naar de datum klopt het niet). Ze heeft het nu uitstaan voor verder onderzoek en komt hierop terug. 

Zodra ik haar antwoord heb, plaats ik dit meteen in het topic. Bedankt voor jouw terugkoppeling, nu nog de volledige boete rechtzetten en dan is het eindelijk verholpen. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @BjOrK1972, onze specialiste heeft overlegd met andere experts en komt tot de volgende conclusie: er is een voorlopige factuur uitgedraaid nadat de vergoeding was ingediend (waarschijnlijk om te kijken of de vergoeding op de volgende factuur komt) – echter is deze factuur nooit verwijderd. Het is dus geen bestaande factuur die via het systeem is aangemaakt.

Dit heeft ervoor gezorgd dat de vergoeding niet herkend wordt door het systeem en niet mee is genomen naar de volgende incassocyclus.

Men is nu intern aan het kijken hoe dit het beste opgelost kan worden – waarschijnlijk moet de factuur handmatig ingelegd worden in ons financiële systeem. Zodra dit opgelost is, zou het niet meer moeten kunnen voorkomen. Jouw situatie heeft daarmee een goede oplossing opgeleverd.

Reputatie 2

Hoi @BjOrK1972, onze specialiste heeft overlegd met andere experts en komt tot de volgende conclusie: er is een voorlopige factuur uitgedraaid nadat de vergoeding was ingediend (waarschijnlijk om te kijken of de vergoeding op de volgende factuur komt) – echter is deze factuur nooit verwijderd. Het is dus geen bestaande factuur die via het systeem is aangemaakt.

Dit heeft ervoor gezorgd dat de vergoeding niet herkend wordt door het systeem en niet mee is genomen naar de volgende incassocyclus.

Men is nu intern aan het kijken hoe dit het beste opgelost kan worden – waarschijnlijk moet de factuur handmatig ingelegd worden in ons financiële systeem. Zodra dit opgelost is, zou het niet meer moeten kunnen voorkomen. Jouw situatie heeft daarmee een goede oplossing opgeleverd.

@Jason het antwoord klinkt hoopvol en ik hoop dat het met de te nemen stappen die nu nog gaan volgen verholpen zal zijn. Ik zal van mijn kant het dashboard blijven monitoren of daar de veranderingen zichtbaar worden.

Hoi Tmobile,

 

Ik wil de rekeningen van januari-juni van dit jaar inzien, maar deze zijn niet zichtbaar in mijn overzicht. Van oktober 2019 en terug en juli 2020 en later kan ik wel inzien. De missende rekeningen van 2019 zijn eerder wel beschikbaar geweest, omdat ik hier een lokale kopie van heb. 

 

Kan dit gemaakt worden of kan ik deze op een andere manier krijgen? Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @ekeemink,

 

Slim dat je dat hier aan de kaak stelt! Ik ben meteen voor je in jouw dossier gedoken, en alle facturen zijn weer tot jouw beschikking. Mocht er nog iets anders spelen, geef het gerust aan. Voor nu alvast een mooie kerst gewenst!

Hi @Carl ,

 

Bedankt, ik kan ze nu inderdaad allemaal inzien.

 

 

Na meer dan 52 min nog steeds niet door weten te komen bij de klantenservice van T-Mobile Thuis, dus dan maar zo: ik kan de facturen van April, Mei, Juni en December 2020 niet meer inzien.

Zou bijna geneigd zijn om de automatische incasso van december tegen te houden.. Als ik geen factuur krijg valt er ook niks te betalen toch?

Reputatie 3

Hallo, zie ook mijn separate posting. Jullie beweren (overigens zonder ook maar 1 mail of sms daarover te versturen) dat de incasso van 23 december is mislukt, dat zag ik zojuist in Mijn T Mobile nadat sinds 0900 internet het niet meer doet. De incasso is volgens mijn bankafschrift gewoon op 23 december afgeschreven, zoals elke maand altijd het geval is geweest. Volgens mij gaat het niet helemaal goed op ullie administratie, maar belangrijker, ik wil per direct mijn verbinding weer actief krijgen. Telefonisch kom ik er niet door, daarom graag via deze weg: help!

Reageer