Beantwoord

Wegvallende Wifi 5G op LTE CPE B2368-66

  • 28 August 2020
  • 85 reacties
  • 5997 Bekeken

Reputatie 4
Badge
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 202 reacties

De LTE CPE B2368-66 die bij de 4gvt extrasnel voor 240 euro aangeschaft moet worden voldoet niet  aan de verwachtingen. Met regelmaat, een aantal keer per dag, worden we op het netwerk geconfronteerd met wegvallende verbindingen op de wifi 5g. De wifi 2,4 geeft op dat moment geen problemen. Onlangs een tijdklok op de binnenrouter gezet in de hoop dat door een dagelijkse reset dmv spanningswegval van 5 minuten de router reset waardoor dit niet meer zou gebeuren. Helaas.

De oplossing zou een andere router voor de wifi achter de LTE CPE B2368-66 te hangen maar dat vind ik toch echt wel iets te ver gaan. Voor 240 euro mag je toch  goed functionerende hardware verwachten. Een vriend hier verderop die onlangs ook 4gvt extra snel heeft aangeschaft ervaart de zelfde problemen. De problemen doet zich voor op laptops, telefoons, chromecast enz.

Kan T-mobile hier eens naar kijken? Is er misschien nieuwe firmware die we zonder problemen kunnen installeren waardoor dit probleem misschien opgelost kan worden?

icon

Beste antwoord door Dave 6 May 2021, 15:46

Bekijk origineel

85 reacties

Reputatie 7
Badge +14

De verschillen kunnen optreden door het aantal andere mobiele gebruikers in de cel. Op het platteland is het aantal masten natuurlijk minder hoog dan in de stad en een mobiele radio cel heeft nu eenmaal een maximum snelheid. Deze wordt gedeeld door alle gebruikers binnen die cel. 4g voor thuis gebruikers hebben dan nog een iets lagere prioriteit dan 'gewone' smartphone gebruikers. Maar 4g voor thuis gebruikers hebben weer een enorme databundel, smartphone gebruikers meestal niet. Maar als in jouw omgeving weer veel 4g voor thuis gebruikers zijn putten die natuurlijk ook allemaal mee uit die maximale mobiele radio bandbreedte.

Enfin, meestal middelt dat zich best goed uit. Een speedtest is leuk, maar wat moet je met constant 70Mb. Even een file downloaden, tuurlijk, maar uiteindelijk blijft het een shared medium en geen 1:1 vervanging voor een vaste verbinding. 

Beste Bert, Ferry bedoeld dat je kan internetten met 1.een apparaat wat met WiFi met je modem verbonden is of met 2.een netwerkkabelmet je modem verbonden is . Met je telefoon en tablet kan je alleen maar met WiFi verbinden. Maar als je een pc, Mac of laptop hebt met een netwerkaansluiting kun je die ook met een kabel aan je modem hangen(wel de WiFi op je pc Mac of laptop uitzetten!) . De reden om met een netwerkkabel je modem te verbinden is om  de snelheid van je internet te meten. Je kan dan uitsluiten of je lage snelheid aan de WiFi ligt of aan de verbinding van je modem met de zendmast .

Ik zie dat deze topic een beetje ´zuur´ wordt. Begrijpelijk want ik heb ook problemen met 4G voor thuis.

 

Waarom is het zo instabiel? Ik zit in de buurt van 1145PL Noord Holland en heb het ene moment 3 Mb/s en het andere moment zo'n 60 Mb/s. Hoe kan zoiets?

 

Op de dekkingskaart wordt gezegd dat ik op het snelste netwerk van Nederland zit, maar merk daar weinig van. TV, computer ..  alles blijft meerdere keren per dag hangen. Waarom?

 

Ik gebruik de gewone door TM geleverde apparatuur.

 

Bert

Hallo Bert,

Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met drukte op de mast. Telefoons hebben altijd voorrang op 4GvT. Kijk ook even naar je eigen netwerk. Heb je de problemen bij apparaten die bekabeld zijn aangesloten of heb je met wifi problemen. Snelheid kan je het beste testen met een computer of laptop bekabeld aan de router. Speedtest.net is een tool om de snelheid in up en download te meten. Anders misschien toch even met T-mobile aan de gang gaan. Zij kunnen aan de knoppen zitten.

Succes.

Beste feplas,

 

Er is hier niets bekabeld. Platteland. Alleen 4GvT.

 

Wist niet dat het zo kon fluctueren qua snelheden door telefoons in de omgeving.

 

Speedtest is het ene moment 70 Mb/s en 5 minuten later 5 Mb/s. En vice versa.

 

Bedankt voor de terugkoppeling

Reputatie 4
Badge

Ik zie dat deze topic een beetje ´zuur´ wordt. Begrijpelijk want ik heb ook problemen met 4G voor thuis.

 

Waarom is het zo instabiel? Ik zit in de buurt van 1145PL Noord Holland en heb het ene moment 3 Mb/s en het andere moment zo'n 60 Mb/s. Hoe kan zoiets?

 

Op de dekkingskaart wordt gezegd dat ik op het snelste netwerk van Nederland zit, maar merk daar weinig van. TV, computer ..  alles blijft meerdere keren per dag hangen. Waarom?

 

Ik gebruik de gewone door TM geleverde apparatuur.

 

Bert

Hallo Bert,

Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met drukte op de mast. Telefoons hebben altijd voorrang op 4GvT. Kijk ook even naar je eigen netwerk. Heb je de problemen bij apparaten die bekabeld zijn aangesloten of heb je met wifi problemen. Snelheid kan je het beste testen met een computer of laptop bekabeld aan de router. Speedtest.net is een tool om de snelheid in up en download te meten. Anders misschien toch even met T-mobile aan de gang gaan. Zij kunnen aan de knoppen zitten.

Succes.

Reputatie 4
Badge

Beste Ferry,

Ik roep volgens mij niet hard?

dat is interessant wat je stelt want tegenstrijdig met sommige andere berichten.

heb je enig idee hoe dat technisch werkt , wordt er een apparaat-id meegestuurd met de communicatie met de zendmast? Of hoe moet ik dat voor me zien?

 

Hi @Schilling 

Ik kom bij meerdere berichten tegen dat je gewoon een andere router kan gebruiken ondanks dat door forumleden die al een tijdje meelopen gezegd wordt dat dat niet kan . Die bedenken dat niet zomaar om te zeggen. Ook zij praten uit ervaringen.

Hoe T-mobile ziet dat je een andere router gebruikt weet ik niet precies maar zal idd waarschijnlijk een apparaat id zijn.

Ik zie dat deze topic een beetje ´zuur´ wordt. Begrijpelijk want ik heb ook problemen met 4G voor thuis.

 

Waarom is het zo instabiel? Ik zit in de buurt van 1145PL Noord Holland en heb het ene moment 3 Mb/s en het andere moment zo'n 60 Mb/s. Hoe kan zoiets?

 

Op de dekkingskaart wordt gezegd dat ik op het snelste netwerk van Nederland zit, maar merk daar weinig van. TV, computer ..  alles blijft meerdere keren per dag hangen. Waarom?

 

Ik gebruik de gewone door TM geleverde apparatuur.

 

Bert

Beste Ferry,

Ik roep volgens mij niet hard?

dat is interessant wat je stelt want tegenstrijdig met sommige andere berichten.

heb je enig idee hoe dat technisch werkt , wordt er een apparaat-id meegestuurd met de communicatie met de zendmast? Of hoe moet ik dat voor me zien?

 

Reputatie 4
Badge

Je kan dat heel hard roepen maar er zijn genoeg mensen geweest die hebben ondervonden dat snelheid zeker wel terug gezet wordt wanneer je andere hardware gebruikt of de set gebruikt op een andere locatie dan waar je het abonnement hebt afgesloten. De sim in andere hardware heb ik zelf ook geprobeerd. Snelheid was voor korte tijd goed maar werd teruggezet naar 30 Mbit/s
Pas dus op wat je zegt. Je kan andere toekomstige klanten in ontevredenheid brengen.😉

Eigen modem gebruiken met 4g voor thuis blijkbaar wel mogelijk

Reputatie 1

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen: de laatste ongeveer 1,5 maand is onze verbinding VEEL stabieler. Geen idee wat er gebeurd is (firmware wellicht? Wie zal het zeggen), maar vond het netjes dit even te melden hier. De overall snelheid lijkt iets lager, maar werken via Teams is vrijwel geen probleem meer nu. Gezien de historie blij met deze huidige situatie.

Nou, bovenstaand enthousiasme kan weer de ijskast in lijkt het. Sinds -pak ‘m beet- vorige week woensdag is het weer schering en inslag met onderbrekingen.

 

Is er iets gewijzigd (of wellicht teruggezet) aan TM zijde?

Reputatie 1

Ja en nu de screenshot voor het 100 Mbit/s abonnement?

Reputatie 7
Badge +14

4g voor thuis is een mobiel product. Dat wordt al heel lang als simonly aangeboden. Je kunt dus je eigen 4g router combineren met een simonly.

Euh, nee.

Ehh... Je moet natuurlijk wel in het postcode gebied wonen waar ze dit aanbieden. Dan krijg je o.a. dit aanbod.

 

Reputatie 1

4g voor thuis is een mobiel product. Dat wordt al heel lang als simonly aangeboden. Je kunt dus je eigen 4g router combineren met een simonly.

Euh, nee.

 Eric, we hebben hier de versie met de buitenmodem, met een Huawei router. Zover ik begrepen heb van de klantenservice van T-Mobile, kon ik voor het snellere internet (gamende pubers in huis) alleen voor deze oplossing kiezen.

Zoals hier al eerder aangegeven gaat het om een nogal brak modem;  het ondersteunt geen 5G terwijl dat wel zou moeten, het bied een zwakke beveiliging - ondanks de laatste update van de firmware - en het veroorzaakt de nodige hick-ups . Aan de dekking zou het - volgens de dekkingskaart van T-Mobile niet moeten liggen. Aangezien ik hier dagelijks moet inloggen bij de server waar mijn bedrijf mee werkt en ik regelmatig door de dag heen voor een moment geen internet heb, is dat enorm vervelend, te meer daar mijn bedrijf een nogal strikt inlogprotocol volgt.

Helaas woon ik buiten op het platteland, dus is er weinig keuze (al schijnt het glasvezel in de buurt te zijn).

Reputatie 7
Badge +14

4g voor thuis is een mobiel product. Dat wordt al heel lang als simonly aangeboden. Je kunt dus je eigen 4g router combineren met een simonly.

Reputatie 1

Ik gok dat ze wachten op een proefproces en dat er tot die tijd sowieso niets veranderd.

Uberhaupt is dit gebruikerstopic dood voor het bedrijf waar wij klant zijn lijkt het. Best fnuikend eigenlijk.

Inmiddels is 28 januari 2022 al behoorlijk voorbij; hoe zit het nu met de vrije modemkeuze?

Reputatie 1

Ben benieuwd...!

Reputatie 7
Badge +14

Een antwoord op die vraag zal niet eerder komen dan op 28 januari.

Reputatie 1

Vraag al eerder gesteld, nog maar een keer:

Wat gebeurt er met 4GvTES na 28 januari, wanneer de verplichte vrije modemkeuze in werking treed?

Reputatie 1

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen: de laatste ongeveer 1,5 maand is onze verbinding VEEL stabieler. Geen idee wat er gebeurd is (firmware wellicht? Wie zal het zeggen), maar vond het netjes dit even te melden hier. De overall snelheid lijkt iets lager, maar werken via Teams is vrijwel geen probleem meer nu. Gezien de historie blij met deze huidige situatie.

Reputatie 1

Was die wifi nou masr het enige probleem, dat is tenminste nog op te lossen door er een router aan te hangen en die de wifi te laten regelen.

 

Aan de wegvallende verbinding wegens de waardeloze apparatuur kunnen we helaas niets oplossen 😭

Reputatie 4
Badge

Hier ook problemen met de buitenrouter. Inmiddels nieuwe set gekregen van T-mobile maar het probleem blijft onopgelost.

 

wifi netwerk is vindbaar alleen functioneert verder niet. Geen enkel apparaat ook niet op de 5G. Behalve bij 1 vriend zijn mobiele telefoon (?!) doet hij het wel. 
 

T-mobile heeft geen idee, probleem doet zich nu een week voor, daarvoor heeft het wel “gewoon” gewerkt. Het ligt ook niet aan telefoon updates, mijn iphone heeft nieuwste versie, vriend heeft bog biet geupdated. Samsjng tv kan helemaal niet verbinden met netwerk. 
 

iemand ideeën?? Help is welkom

Hi @liespies ,

jij ook al problemen met de wifi. Jammer voor elke  klant met problemen maar T-mobile neemt geen verantwoordelijkheid met de hardware die we verplicht moeten afnemen en dan ook nog eens verplicht moeten gebruiken. Er zitten fouten in de router en die moeten we voor de 240 euro die wij hebben moeten betalen maar voor lief nemen. Wat je nog kan proberen is het kanaal van de wifi 5g vast te zetten op kanaal 36.

Andere oplossing is een router achter de huawei te plaatsen en via die router het interne netwerkverkeer te laten lopen. Je sluit dit aan vanuit een netwerkpoort op de huawei naar een wan poort op de router die je er achter plaatst. Kijk om de kosten laag te houden dan even op marktplaats. Ik heb daar de Asus RT-N66U voor 10 euro kunnen overnemen. Veel meer moet je er ook niet voor betalen.:wink:

Ik maak gebruik van de laatste oplossing maar ben er niet blij mee. Onnodig gebruik van apparaten die aan blijven staan.

Hier ook problemen met de buitenrouter. Inmiddels nieuwe set gekregen van T-mobile maar het probleem blijft onopgelost.

 

wifi netwerk is vindbaar alleen functioneert verder niet. Geen enkel apparaat ook niet op de 5G. Behalve bij 1 vriend zijn mobiele telefoon (?!) doet hij het wel. 
 

T-mobile heeft geen idee, probleem doet zich nu een week voor, daarvoor heeft het wel “gewoon” gewerkt. Het ligt ook niet aan telefoon updates, mijn iphone heeft nieuwste versie, vriend heeft bog biet geupdated. Samsjng tv kan helemaal niet verbinden met netwerk. 
 

iemand ideeën?? Help is welkom

Reputatie 1

Het is niet zozeer de service vanuit T-Mobile die het probleem is, maar de hardware B2368.

Ik heb namelijk -na lang aandringen- een nieuwe set geleverd gekregen omdat, zoals bij velen, de verbinding ernstig instabiel was. Splinternieuwe B2368 in gebruik genomen: probleem nóg erger. Het is gewoon rotzooi en nieuwe hardware lost helemaal niks op. Je wisselt slecht spul in voor slecht spul.

Ik ben bereid zelf andere hardware aan te schaffen, maar dan ben je weer beperkt doordat 100Mbit UITSLUITEND in combinatie met de ellendige B2368 gehaald kan worden. De kortste klap zou zijn om die beperking op te heffen, aangezien de problemen met de B2368 niet opgelost kunnen/zullen worden door de afwezigheid van ondersteuning (firmware!) vanuit Huawei voor T-Mobile. Er zijn niet eens onderdelen voor te krijgen…

 

Dus moderators: is het bespreekbaar vrije hardwarekeuze aan te bieden in combinatie met de simkaart van 4GESvT?

Reageer