Skip to main content

In dit topic vind je alle informatie over het installeren en het gebruik van Wifi Plus voor de Zyxel modems. Hiermee installeer je makkelijk en snel één of meerdere wifipunten van Odido. 

 

We starten met de basis; het eerste wifipunt aansluiten. Deze sluit je met een kabel aan op het modem. Daarna kan je eventueel het wifinetwerk verder uitbreiden met één of meer extra wifipunten (maximaal drie). Deze kunnen met of zonder kabel worden aangesloten. 


Binnen een paar stappen is het wifipunt geïnstalleerd en geniet je overal in huis van perfecte wifi!

 

Welk modem heb ik?

Onderstaand vind je de twee Zyxel modems die we gebruiken. Op zoek naar de handleiding voor de Huawei of de Draytek? Klik hier.

Links de Zyxel T-50, daar meteen rechts van de Zyxel T-54 en 56 (de 56 ziet er hetzelfde uit) en hieronder de T-75:
 


Installatie WAP

  1. Aanzetten

  • Plaats het wifipunt rechtop op een plek waar je de lampjes van het modem goed kunt zien. Nadat je het wifipunt hebt aangesloten op je modem (stap 2), kun je hem op een andere plek zetten. Tip: Draai de standaard onderop het wifipunt uit voor extra stabiliteit.
     
  • ​Sluit het wifipunt aan met de meegeleverde stroomadapter. Plaats de stekker in het stopcontact.​
     
  • ​Druk op de power-knop. Deze vind je aan de achterkant van het wifipunt. Het Power-lampje gaat nu groen knipperen: dit betekent dat het wifipunt bezig is met opstarten.  ​
     
  • ​Wacht totdat het wifipunt is opgestart en klaar is om te verbinden. Het wifipunt is opgestart zodra het Power-lampje groen blijft branden en het wifi-lampje groen knippert. Dit duurt maximaal vijf minuten, even geduld dus. :wink:

Tip: Download de MPro Mesh App tijd het wachten. Met deze app krijg je extra inzicht in het Wifi Plus netwerk. Beschikbaar op Android en iOS.

 

  1. Verbinden

  • Ga naar het modem en druk kort op het WPS-lampje totdat oranje knippert. Het modem is nu klaar om verbinding te maken met het wifipunt. Het lampje blijft twee minuten knipperen en in deze periode kun je verbinding maken.
     
  • Ga naar het wifipunt en druk op de ‘WPS’ knop tot het Power-lampje en Link-lampje oranje knipperen. Let op: voer deze stap uit terwijl het WPS-lampje van het modem nog oranje knippert. Niet gelukt? Begin dan opnieuw bij de vorige stap.
     
  • Het wifipunt en het modem maken nu verbinding met elkaar. Dit duurt maximaal vijf minuten en is klaar wanneer het Power-lampje groen brandt. Druk tijdens het verbinden niet opnieuw op de WPS-knoppen.
     
  • Als het Link-lampje oranje of groen brandt en het Wifi-lampje groen knippert dan zijn het wifipunt en het modem met elkaar verbonden!
     
  • Heb je één wifipunt? Dan ben je klaar! Wil je er meer installeren, dan vind je de stappen daarvoor bij stap 3. ​
     

 

 

  1. Een volgend wifipunt verbinden

  • Schakel het volgende wifipunt in zoals bij stap 1. ​
     
  • Druk kort op het ‘WPS’-knopje op het volgende wifipunt. Het Power-lampje en het Link-lampje gaan nu oranje knipperen​.
     
  • Druk kort op het ‘WPS’-knopje op het eerste wifipunt. Dezelfde lampjes gaan ook op dit wifipunt knipperen.  ​
     
  • De wifipunten gaan nu verbinding maken. Dit duurt ongeveer vijf minuten, wacht dus rustig af. De verbinding is gelukt als op het volgende wifipunt het Link-lampje oranje brandt en het Power-lampje groen brandt.​
     
  • Herhaal deze stappen met elk wifipunt dat je extra wilt aansluiten. Je kunt maximaal drie wifipunten bestellen via Mijn Odido. ​
     

De wifipunten vormen samen één netwerk. Je zult dus maar één netwerk zien met dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord, maar met een veel groter bereik.

 

  1. De beste plek voor het wifipunt

 Waar het wifipunt staat, kan een wereld van verschil maken voor je verbinding. Een wifipunt op een slechte plek zendt geen optimaal signaal uit, waardoor je de voordelen van Wifi Plus misloopt. Hier moet je op letten:​

 

 Plaats het wifipunt verticaal. Gebruik de draaibare standaard onderop voor stabiliteit.

 

Plaats het wifipunt op een halfhoge, open plek. Niet in een kast, achter een wand of op de grond. Plaats het ook niet achter huishoudapparatuur, elektronische apparaten of metalen objecten. De modem geeft het beste signaal aan de voor- en achterkant (waar de lampjes en aansluitingen zitten), richt de modem dus daar waar je het beste signaal wilt hebben.

 

Voor een perfect Wifi Plus netwerk is het belangrijk dat het wifipunt niet te ver weg staat van de bron van het wifi-signaal (de modem of andere wifipunt). Je kunt het Wifi Plus netwerk voorstellen als denkbeeldige cirkels om de apparaten heen. Zorg voor overlap tussen de cirkels.

 

Wil je beter bereik op zolder? Plaats het dichterbij de bron van het wifi-signaal. Dit kan juist onder de zolderverdieping zijn.

 

De beste plek voor een wifipunt is anders voor iedere woning, Let daarom goed op de kleur van het Link-lampje. 

Boven het Link-lampje, onder het wifi-lampje

 

Het Link-lampje geeft aan of het wifipunt goed of te ver weg staat van de bron van het wifi-signaal.

 

 


 

MPro Mesh app

Het modem en wifipunt(en) werken samen met de MPro Mesh App van Zyxel. Wil je nog meer uit het Wifi Plus netwerk halen? Download dan deze handige app.

Ga naar de App Store (iOS) of Google Play Store en download de MPro Mesh App.
Koppel jouw mesh-netwerk in de app door in te loggen op het modem.

Op het apparaat waar de app geïnstalleerd is, kun je alle apparaten zien die verbonden zijn met het wifipunt of het modem. Ook kun je zien hoe de kwaliteit van de verbinding is en of je misschien beter met een ander punt in je netwerk kunt verbinden.
Je kunt de app gebruiken om de instellingen van het wifi-netwerk aan te passen. Zo kun je elk wifipunt een naam geven of een gastnetwerk instellen en dit delen met je bezoek. Ook kun je gemakkelijk en snel de naam van het wifipunt aanpassen, bijvoorbeeld naar ‘Wifi zolder’ of ‘Wifi tuinhuis’.

 


 

Goed om te weten

  • De naam van het wifi-netwerk (SSID) en wachtwoord (WPA2key) van het modem worden overgenomen door het wifipunt. Ook als je deze zelf hebt aangepast.
     
  • Installeer je meerdere wifipunten? Dan maken die één groot netwerk. Zo kun je overal in huis goede wifi krijgen zonder haperingen. Het apparaat hoeft namelijk niet op zoek naar een ander netwerk.
     
  • Je kunt ook apparaten bekabeld aansluiten op de LAN-poort van het wifipunt voor een extra stabiele verbinding.
     
  • Je kunt gebruikmaken van extra eigen apparaten, zoals powerline adapters. Omdat deze niet van Odido zijn, kunnen wij de werking hiervan echter niet garanderen of ondersteunen.
     

Wil je controleren welk wifipunt er verbonden is met het modem? Log dan in op het modem.

  • Ga in je browser naar https://192.168.1.1.
     
  • Log in met de gegevens achterop het modem. Heb je deze gegevens aangepast? Log dan in het met de eerder door jou opgegeven inlognaam en wachtwoord. 
     
  • Ga naar ‘Connectivity’ en dan naar ‘Wifi’. Hier zie je de apparaten die in jouw wifi-netwerk zijn opgenomen. Je herkent de wifipunten aan de laatste vier cijfers van de serienummers die hier bij staan. Het serienummer vind je terug op de sticker achterop het wifipunt.  

 

@Brian ik heb hem al meerdere harde resets gegeven.. maar echt nooit gaan de oranje lampjes branden. Hoe lang ik het WPS knopje ook ingedrukt houd.


@AWJP Dit kan je alleen doen door op de modem zelf in te loggen en hier de naam te veranderen. Je vindt hier een uitleg hoe je dat kan doen.

@JohanBarneveld Heb je de versterker toevallig draadloos aangesloten gehad aan de modem? In dat geval staat hij in ‘Acces Point’ modus en kan hij inderdaad niet draadloos verbinding maken. In dat geval kan je het de versterker even een ‘harde reset’ geven via het kleine reset knopje of het via de Zyxel MPro app proberen.

@myildizm Dit kan je zelf een beetje sturen door de Wifi netwerken van de versterker en de modem verschillende namen te geven. Je kan de tweede versterker daarna verbinden met of de eerste versterker of de modem en dan zullen samen een netwerk vormen. Het andere apparaat met de andere Wifi naam zal dan een eigen Wifi netwerk uitzenden. Het nadeel hiervan is wel de twee netwerken elkaar ‘in de weg’ kunnen zitten maar als het bereik van de modem niet zo ver komt vanwege dan zal dit geen probleem zijn.


@Brian modem op begane vloer. 1e wifi plus op 1e verdieping met kabel aangesloten. Als ik nu een 2e wifi plus neem en die draadloos ga aansluiten en op de zolder plaats. Welke wifi gegevens zal deze dan overnemen? Van de modem of van de 1e wifi plus? Die van de modem is op zolder namelijk niet zichtbaar, afstand is namelijk te groot en het betreft een goed geisoleerd nieuwbouwwoning. Signaal van de 1e wifi plus is wel zichtbaar op de zolder waar ik eventueel een 2e wifi plus draadloos zou willen plaatsen. 
vast bedankt voor je reactie. 


@Brian ik heb hetzelfde probleem als @laney. Ik kan het WPS knopje van de versterker indrukken wat ik wil maar het power en link lampje gaan nooit en te nimmer oranje branden. Wat is hier het probleem/oorzaak?


Hi @AWJP We zeggen samen omdat problemen met de Wifi vaak aan de omstandigheden en externe invloeden liggen. Dit kunnen we niet op afstand oplossen maar we helpen je hier natuurlijk graag bij! Zou je eens willen proberen om de 2.4 Ghz en de 5 Ghz netwerken een aparte naam te geven en zo van elkaar te scheiden. Sommige apparaten hebben moeite met het omschakelen tussen deze twee frequenties en dit kan je hiermee uitsluiten als oorzaak.

@myildizm Als je de Wifi versterker bekabeld aan hebt gesloten dan functioneert hij als Acces Point en gaat hij een eigen signaal uitzenden. Als je de Wifi versterker draadloos aansluit dan neemt hij het Wifi signaal van de modem over en maken ze een mesh verbinding met elkaar. Het kan zijn dat je de versterker eerst een keer moet resetten voordat je hem in kan stellen als Repeater.


@JohanBarneveld,

misschien een overbodige vraag maar WiFi op de Draytek staat wel uit toch?


Hallo,
We zijn sinds juli vorig jaar bij T-mobile en ik moet zeggen dat ik zo teleurgesteld ben.
Ik heb vanaf de eerste dag problemen met internet. Ik heb nu alles geprobeerd, meerdere keren, we hebben zelfs iemand van Gideon gehad om dit te controleren en toch valt de wifi weg. Ik heb een wifi-verterker en dat doet niets. Ik ben in een appartement waarvan de afstand tot de modem niet ver is, maar toch blijft het wegvallen. Hoe is dit mogelijk? En nu zou ik moeten betalen voor een wifi-plus, die ook maar een versterker is, maar ik heb er al een. Ik ben niet blij en kom aan het einde van het contract van dit jaar, ik ga op zoek naar een meer vertrouwde internetprovider. Klantenservice is geweldig als je er eindelijk doorheen kunt.
Ik moet dit probleem oplossen en ik moet het zo snel mogelijk oplossen, en als ik zeg dat ik alles heb geprobeerd, heb ik letterlijk alles geprobeerd om ervoor te zorgen dat mijn internet niet wegvalt. Maar toch, geen constant internet. Ik werk ook vanuit huis en heb veel online vergaderingen nodig, dit is zo irritant.
Kan iemand van hier helpen, want ik ben hier bijna aan het einde en ben niet bereid om voor extra's te betalen als ik al heb gekregen wat is beloofd en dat niet werkt.


Goedemiddag @AWJP, op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn.

Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Ik zie trouwens in de lijnmeting geen afwijkingen naar voren komen, sterker nog je hebt een zeer stabiele verbinding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw Wifi niet traag is of wegvalt, maar er is in ieder geval geen directe boosdoener op verbindingsgebied te herkennen. Zou je een foto kunnen maken van hoe het Zyxel modem momenteel bevestigd is en die in dit topic willen plaatsen, alsjeblieft?

Hoeveel apparaten zijn er tegelijkertijd op je Wifi verbonden? Dit kan namelijk ook van invloed zijn op je algehele Wifi-snelheid. Zou je in dit topic een screenshot kunnen plaatsen van een speedtest via speedtest.net (Ookla)?

Controleer ook of het modem en de versterker vrij geplaatst zijn zonder obstakels er omheen.

- Een Wifi modem onder of achter de bank verstoppen oogt opgeruimd maar dempt veel Wifi signaal.
- Heb je het modem in de meterkast gezet? Controleer dan of er niets in de weg staat zoals een gas- of watermeter, schoonmaakspullen etc.
- Het modem een halve meter verplaatsen kan in bepaalde situaties al veel verschil maken.

Ideaal gezien, wordt het modem zo ver mogelijk bij de vloer vandaan geplaatst.

We gaan er samen voor zorgen dat jouw Wifi thuis wel geoptimaliseerd wordt!


@Jason Bedankt voor je reactie.
De modem is in de woonkamer aan de vensterbank.
Ik woon in een appartement en de afstand is ongeveer 11 meter van de modem tot mijn werkkamer. Er zijn 2 laptops en 2 smartphones aangesloten op de wifi, geen slimme meter of thermostaten. Ik heb de instelling op de automatische wifi. De wifi is soms traag en maakt dan niet eens verbinding. Er stond ook dat ik verbonden ben maar geen internet. Zie bijgevoegde foto's van de modem en ook een van de wifi-versterkers.
T-mobile zie, perfecte wifi overall in huis. Ze stellen niet dat verbonden zijn met te veel apparaten de snelheid en verbinding beïnvloedt, dit is vreemd om te horen!
Er zijn geen obstakels waar de modem zich bevindt.
Ik kan de modem niet naar een andere locatie verplaatsen.
Samen gaan we mijn internet optimaliseren? Waarom? Ik heb alles gedaan wat ik nu ga doen, het is aan T-mobile om dit uit te zoeken en voordat mijn jaarcontract afloopt. Nog steeds niet tevreden.

 

 

 

 


Heb de wifi plus met kabel aangesloten op de T50. In de MPro Mesh app zie ik enkel de wifi plus, de T50 kan de app niet vinden. 
De T50 en de wifi plus hebben beide een apart ssid en in beide staat mesh aan die voor elk apparaat de ssid en wachtwoord voor 2,4G en 5G het zelfde houd. Ik had verwacht en lees hierboven ook dat de T50 en de wifi plus de wifi instellingen over en weer meshen zodat ik voor de hele aansluiting maar een ssid zou hebben. 
 

klopt dit en hoe kan ik dit regelen?


Mijn setting zit zoals 

proberen om de 2.4 Ghz en de 5 Ghz netwerken een aparte naam te geven - hoe doe ik dit?


Goedemiddag, ik heb een Zyxel T-50 en die valt steeds uit. Soms de hele router en soms alleen de Wifi. Ik reset alles zoals in de instructies, maar meestal duurt het tussen de 30 en 60 min voordat de router het weer doet. Wat zijn er nog meer voor oplossingen mogelijk?


Hallo @TacoTaco 

Bedoel je met een reset een fabrieksreset? Heb je verder een DSL of glasvezel verbinding?

Mocht je nog een eigen router, switch of versterker hebben bekijk het dan ook eens met alleen de Zyxel-T50.


Hallo @TacoTaco 

Bedoel je met een reset een fabrieksreset? Heb je verder een DSL of glasvezel verbinding?

Mocht je nog een eigen router, switch of versterker hebben bekijk het dan ook eens met alleen de Zyxel-T50.

Hoi, Waqqas, nee een gewone reset zoals in de instructie, 10 sec. met een clip op het knopje achterop. Ook gewoon de stekker eruir gehaald en dan 10 sec. wachten, kijken of dat hielp. Ik heb DSL. 

Geen eigen router oid helaas.


@TacoTaco 

Is het modem rechtstreeks aangesloten op het KPN ISRA punt waar ook de binnenkomende kabel op is aangesloten? Of is het modem aangesloten op een 2de aansluitpunt?


@TacoTaco

Is het modem rechtstreeks aangesloten op het KPN ISRA punt waar ook de binnenkomende kabel op is aangesloten? Of is het modem aangesloten op een 2de aansluitpunt?

Direct in de wandcontactdoos waar de kabel binnenkomt.

 


Hoi @TacoTaco,  goed dat je aan de bel trekt, ik zie je graag snel weer zorgeloos genieten! Daarom was ik blij om in de lijnmeting te zien dat je modem ongeveer 1,5 dag bekabeld internet op het modem hebt ontvangen. Hopelijk is de Wifi ook stabieler geworden?

Wat desondanks een goede optie is, is om over te stappen van de oude koperlijn naar het nieuwe glasvezelnetwerk dat op jou adres ligt. Het glasvezelnetwerk is namelijk een heel stuk stabieler dan de oude koperlijn. Momenteel schommelt je internet op de koperlijn namelijk tussen de 50 en 85 Mbit/s en hiervoor betaal je € 29,25 per maand inclusief klantvoordeel. Op glasvezel ontvang je 100 MBit/s voor € 30,- per maand inclusief klantvoordeel (€ 35,- per maand exclusief). Mocht een overstap naar glasvezel je interesseren, het volledige overzicht én de optie om makkelijk over te stappen vind je hier in je Mijn Odido account: netwerk wijzigen.

Geef het gerust aan als je hier nog vragen over hebt. Succes met je keuze! 🙂


Wifi plus punt werkt niet meer wat moet ik nu doen 


Hallo @wibe 

Is deze nu draadloos of bekabeld aangesloten? Indien via de WiFi, werkt hij bekabeld wel?


Hij is via WiFi aangesloten, deed het altijd goed.......ik heb helaas geen  kabel om het met kabel te testen 


@wibe 

Je zal wel een internetkabel nodig hebben als hij het ook niet na doet wanneeé je hem dichter bij het modem plaats. Je kan hem dan na een reset opnieuw koppelen.


Goeiedag, 

Ik heb vandaag een Zyxel WX5600 repeater geïnstalleerd bij mijn Zyxel T56 modem.

Dit heb ik gedaan dmv inleren met een netwerkkabel op de modem. 

Nu zie ik in de MPro Mesh app: MESH: Offline. Mesh apparaat staat ook niet bij onder de modem (EX5601-T1).

Hoe krijg ik de repeater in de MPro Mesh App in de lijst erbij?

EasyMesh staat overigens aan in de modem. 


Hoeveel WX5600 Repeaters kun je maximaal aansluiten op een Zyxel T56 modem? Je kunt er maar 2 bestellen bij het abonnement van odido, maar ik heb ergens gelezen dat er maximaal 3 op kunnen. Maar kunnen er niet meer op?!

En kan de ene repeater het netwerk verder verlengen van een andere repeater? Of moet iedere repeater verbinding maken met de modem? 


Reageer