Info

Hoe verbeter ik mijn wifi?

  • 6 February 2017
  • 284 reacties
  • 286600 Bekeken
Hoe verbeter ik mijn wifi?

Toon eerste reactie

284 reacties

Reputatie 7
Hey joaweh, ik heb je bericht hier naartoe verplaatst. Kun je bovenstaande tips uitvoeren? Ik hoop dat je hiermee snel weer stabiele wifi krijgt. 🙂
Reputatie 3
Ik heb alle tips en trucs al gedaan en geprobeerd en kom er niet verder mee.
Klantenservice laat het tot op heden afweten en hebben het doorgestuurd naar techneuten van tmobile.
Daar wacht ik nu al 2 weken op antwoord, tot die tijd door sukkelen

Hoi,

Zoals uit bovenstaand plaatje blijkt, is mijn download prima, maar mijn upload enorm traag. Ik heb inmiddels mijn modem een aantal keren gereset, maar dat helpt niets. Ik heb er nu een dikke week last van.

Hoe los ik dit op?

Reputatie 7
Hey Hidden.nld,

Allereerst welkom! En meteen mijn complimenten. Die 20/40mhz tip lijkt mij het onderzoeken meer dan waard! 😃 Goed gespot. Laat ik duidelijk zijn, het staat je vrij om zoveel aan te passen in het modem als je wilt. Als jouw wifi daarmee beter werkt, zeg ik: doen!

Wat betreft kanaal 13, uiteraard staat het je vrij. In sommige gevallen zal de wifi hier ook prima op werken. Sterker nog, het is vaak een rustiger kanaal. Wij adviseren kanaal 11 te gebruiken, omdat niet alle apparaten kanaal 12 en 13 zien of herkennen. Dit ligt aan het land waar je apparaat vandaan komt. Ieder land mag namelijk zelf bepalen welke wifi frequenties openbaar zijn. In sommige landen worden kanaal 12 en 13 niet vrijgegeven. Apparaten uit die landen kijken dan ook niet eens naar deze frequenties en zal je dus nooit op je wifi netwerk kunnen komen. Om dit te voorkomen, adviseert T-Mobile Thuis standaard slechts 1, 6 of 11 te gebruiken.

Veel plezier op het forum. Input is meer dan welkom. 😃
Sinds een paar dagen is mijn wifi-signaal instabiel. De router is gecontroleerd, uitgeschakeld en weer ingeschakeld, van stroom afgehaald en er weer op gezet. Het probleem blijft. Er zijn niet meer apparaten op aangesloten dan vorige week. 😞 . Ik heb mijn pc nu via een kabel, maar dat is zeker niet de bedoeling. Zijn er nog andere mogelijkheden om te zorgen dat de wifi stabiel blijft?
Reputatie 5
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Het kan zijn dat een apparaat (bijvoorbeeld magnetron, babyfoon, walkietalkie, op afstand bestuurbare voertuigen, overige wifi netwerken, draadloze telefoons etc) storing veroorzaakt. Je kunt proberen om je wifi op een ander 'kanaal' te zetten. Als je niet weet hoe dat moet, kun je het beste even aangeven welke modem je gebruikt, dan kan ik er er mee helpen.

Het kan ook zijn dat de wifi modem defect is. Maar, daar kan een T-Mobile Thuis medewerker je mee helpen. Ze reageren meestal binnen 24-48 uur. Het is weekend, dus het kan iets lager duren.

Groet,

Sinds 1 maand heb ik T-mobile Thuis in mijn nieuwbouw huis en beneden doet de wifi het perfect. Op de eerste etage's een beetje tot geen verbinding en op zolder en in de tuin helemaal geen verbinding. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Heb zo'n deco pakket gekocht, maar dat werkte niet en toen was de verbinding er nog steeds niet.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @DennisvHout,

Leuk dat je actief bent op onze Community! Normaliter zou ik je aanraden om nog een tweede bron, met voorkeur https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/speedtest of https://www.speedtest.net/ te gebruiken, maar na het meten van jouw internetlijn merk ik dat er iets niet helemaal goed gaat met de verbinding. Hiervan heb ik onze technische dienst op de hoogte gesteld, en zij zullen onderzoeken waar het knelpunt zich precies bevindt. Wij houden je in ieder geval op de hoogte, en wij zullen er zeker voor zorgen dat je binnenkort weer van je oude vertrouwde snelheid kan genieten!

Reputatie 7
Hoi Marga53, instabiele wifi is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom hebben we dit topic opgestart. In het oorspronkelijke bericht staan vele tips om je wifi te verbeteren. Van de antennes aanpassen tot het kanaal. Ik hoop dat voor jou de 'gouden tip' hier tussen staat. Hoe dan ook, laat ons weten hoe het gaat!

@Pilovali, bedankt! 🙂
Ik zit al een aantal weken met een trage wifiverbinding. Niet op alle apparaten maar wel op "zwaardere" om het zo maar te noemen.
Op de TV een filmpje op Youtube openen duurt lang en levert een beroerde kwaliteit vol pixels op.
Op de laptop een youtube-clip van 4 minuten op 480p bekijken? Neem er maar een minuut of 10 de tijd voor en maak dan niet de fout om per ongeluk een stukje voor of achteruit te spoelen........
Nou ja. Lang verhaal even kort gemaakt, WiFi is traag... Op beide apparaten kan ik alleen de 2.4gHz verbinding gebruiken en deze is al een paar dagen aangepast naar een ander kanaal. Dit heeft echter geen steek geholpen.
Vandaag wilde ik een speedtest uitvoeren.... Ik kijk al zeker een kwartier naar een website die de speedtest niet kan laden omdat de verbinding gewoonweg te beroerd is.....
Dus.... Hebben meer mensen hier last van?
Inmiddels drie speedtesten kunnen uitvoeren maar om nou te zeggen dat ik blij ben met het resultaat. Nee. Dat niet.
Voor de beeldvorming:
22:20: 0.66 Down/5.30 Up.
22:25: 0.46 Down/3.03 Up.
22:30: 0.38 Down/0.95 Up.
Nou ben ik zelf ook altijd wat langzamer als het later op de avond begint te worden maar binnen 10 minuten de helft van mn downsnelheid (hahaha... snelheid....) kwijt en een degradatie van meer dan 80% aan de upkant..... Hier is meer aan de hand dan alleen een beroerd signaal vermoed ik zo.

Overigens kan ik ook niet meer in de modem inloggen.....
Dit wil gewoonweg niet laden...
De telefoons en tablets in huis hebben ook wel eens beter gewerkt maar lijken er iets minder last van te hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo DarkHeist,

heb je dsl of glasvezel ?
er gaat natuurlijk niets boven een bekabelde verbinding, haal je daar wel de juiste snelheid op ?
Hoeveel wifi netwerken zie je in de omgeving ? het kan ook zijn dat de verbinding stoort door niet wifi apparaten zoals babyfoons en draadloze koptelefoons enzo.
heb je het topic help mijn wifi valt weg ook gelezen ?
Reputatie 7
Hi DarkHeist, dat zijn inderdaad geen snelheden om over naar huis te schrijven! Ik heb meteen even met je meegekeken maar op dit moment lijkt je binnenkomende verbinding prima. Ervaar je deze problemen alleen 's avonds of ook overdag? En ervaar je alleen problemen met je WiFi verbinding of ook bedraad?
Probeer vooral de tips in het eerste bericht van deze post zoals Hidden.nld aangeeft. Begin met een fabrieksreset van je modem (even de reset knop een aantal seconden indrukken met bijvoorbeeld een paperclip) en verander daarna het wifi kanaal van je modem zodat je hopelijk minder storing van je omgeving ervaart. Ik hoor graag wat het resultaat is!
Heb al geruime tijd problemen met de WiFi. Boven helemaal geen bereik. Zit al een versterker tussen. Maat niks. Lag aan m'n huis zeiden ze terwijl ik bij ziggo wel bereik had en ik vind de verbinding van de buren ook dus ligt niet aan m'n huis
Reputatie 7
Hoi Greetje1008!

Op welke verdieping boven heb je geen bereik? Je kunt proberen de antennes wat te draaien, zodat het bereik van richting verandert. Om je sneller op weg te helpen heb ik jouw wifi-kanaal gewijzigd, op dit kanaal is het rustiger qua apparaten. De sterkte van jouw wifi kan namelijk afhangen van verschillende factoren, zoals stoorzenders (babyfoons bijvoorbeeld) en blokkades (muren, leidingen). Zorg dat jouw modem hier vrij van staat! Ik duim met je mee dat de wijziging van het kanaal helpt.
Zondag 21 januari doe ik mijn smart tv aan en krijg geen beeld uitgerekend wanneer de wedstrijd op het punt staat te beginnen. Tmobile gebeld en die zeggen dat het de modem is want door het hele huis geen wifi dus ook geen Internet. Pas woensdag komt de monteur van Gideon om het waarschijnlijk te verhelpen. In de tussen tijd al mijn data verbruikt om toch nog wat tv te kijken. Klantenservice had mij maandag een voucher beloofd om een week unlimited internet te krijgen, nu dinsdag avond niks gekregen. Goed bezig Tmobile.
Reputatie 7
Hey Shane2009, ik zie dat het inmiddels gelukt is met zowel de databundel als je modem, helemaal goed! Denk er wel aan om je databundel volgende maand weer terug te zetten (of niet natuurlijk als je deze wil blijven gebruiken)! 😉
Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een oplossing voor de Wifi problemen, maar helaas nog geen oplossing gevonden.

Wat is het probleem:
Wifi valt weg en laden duurt soms lang. Zelfs in dezelfde ruimte waar de modem / router hangt.
Streamen / gamen is dan haast niet te doen. Op de bovenverdieping al helemaal niet. Helaas kan ik geen kabel naar boven krijgen.

T-mobile heeft meegekeken, monteur is geweest en heeft de Wifi gecontroleerd en een extra netwerkaccount aangemaakt. Helaas voor ons zonder succes.
Vaste lijn hebben we via speedtest zelf gemeten en doorgegeven aan de helpdesk. Dit was goed.
Op de Wifi kan men geen garantie geven.

Nu wil ik een tweede router achter de Tmobile (een Draytek 2132F) hangen. Dacht zelf aan de TP-Link Archer C50 waar mee ik op 2 freq. kan uitzenden.

Is dit een optie?
Moet ik dan rekening houden met de plek waar ik deze ophang?

Bedankt voor jullie meedenken ;)

MVG,
Rob
Reputatie 7
Hi Robke1971, ik kijk graag met je mee! Het is zeker een mogelijk om zelf een tweede router te gebruiken, meer informatie daarover vind je in dit topic. Hier vind je daarnaast meer mogelijkheden om je wifi signaal in huis te versterken.
Hi Robke1971, ik kijk graag met je mee! Het is zeker een mogelijk om zelf een tweede router te gebruiken, meer informatie daarover vind je in dit topic. Hier vind je daarnaast meer mogelijkheden om je wifi signaal in huis te versterken.

We hebben meerdere opties bekeken.

Waar plaats ik en een Wifi versterker?
- In de woonkamer waar ook de modem hangt? Haalt ie dan wel het bereik naar de tweede verdieping?
- Hang ik deze boven, pikt ie dan wel voldoende signaal van de Draytek op?

Als ik nu ga voor een eigen router / modem, dan kan ik ook uitzenden op de 5GHz. Die zou minder druk moeten zijn.

Belangrijkste is dan dat verstoringen tot het verleden behoren 😉
Reputatie 7
Hi Robke1971, mooi dat je er zo mee bezig bent, ik denk graag met je mee!

De eerste optie is een Wifi versterker. Idealiter gezien plaats je de Wifi versterker net op de grens waar de sterkte van het Wifi signaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via Wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je Wifi signaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de Wifi versterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het Wifi signaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Een andere mogelijkheid is om een Access Point te plaatsen, deze sluit je dan bekabeld aan op je modem en de Access Point zendt dan zelf een nieuw Wifi signaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten.

De laatste optie is om een eigen router achter je modem aan te sluiten en de Wifi op je modem uit te schakelen. Je router doet dan dienst als Wifi punt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon).

Met het gebruik van 5 GHz haal je hogere snelheden maar het bereik van het 5 Ghz signaal is minder dan van 2,4 Ghz. In andere woorden: 5 GHz is sneller maar komt minder ver. Is je bereik goed? Dan heeft 5 Ghz zeker de voorkeur!
Goedendag,

Ik ben net in een nieuwe gebouw verhuist en ik heb TMobile Thuis Glasvezel 100 mb download. Ik heb de snelheid getest en ik krijg een snelheid tussen 60 mb en 80 mb download en tussen 40mb en 60mb upload (https://thuis.t-mobile.nl/orientatie/speedtest/) (ook als ik naast de modem sta). De modem DrayTek 2132F staat opWifi- kanaal 6.

Wat nog kan ik doen? Alvast bedankt.

Razvan
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Razvan,

Het beste wat je kan doen is een router of accesspoint halen met 5Ghz ondersteuning. het voordeel is dat je deze dan niet in de woonkamer hoeft te zetten maar gewoon op een plek waar het voor de WiFi het beste is. Deze moet je dan wel met een kabel aansluiten.
Reputatie 7
Badge +4

Hi @rcmsys,

Geen zorgen, ik ben er voor je om dit opgelost te krijgen en dat wil ik het liefst zo snel mogelijk waarmaken! Om jou alleen zo adequaat mogelijk te helpen, is het handig als je mij van bepaalde informatie voorziet. Ik weet dat je al een hoop hebt uitgevoerd, hartelijk dank daarvoor, en vandaar dat ik je ook zeker niet ga vragen om alles weer opnieuw te proberen. Daarentegen is bepaalde informatie wel onbekend én cruciaal voor mij. Ik hoop daarom dat je mij antwoord kan geven op de vragen die ik heb gesteld, zodat ik het probleem bij de wortels kan grijpen!

Je geeft aan dat je last hebt van haperend beeld, ervaar je dit op beide TV Boxen of enkel op één van de TV Boxen? In dat geval raad ik je graag aan om te controleren of de ‘goede’ TV Box ook werkt op de plek van de ‘slechte’ TV Box. Zo kan je snel uitsluiten of het aan de TV Box, of aan de bekabeling ligt. Toevoeging: je hoeft hiervoor verder geen gekke fratsen uit te voeren, een enkele vervanging bij wijze van test is genoeg. :relaxed:

Werken beide TV Boxen niet? Dan raad ik je graag aan om op minstens één van de TV Boxen de volgende stappen te doorlopen: Blokkerig of haperend beeld op TV. Hierna kan je weer van glanzend beeld genieten! Toevoeging: voor de duidelijkheid: heb je alle stappen al doorlopen? Dan heeft dit inderdaad geen zin. Geef het gerust aan als dit zo is, hiermee weet ik een stuk meer!​​


Wat betreft de Wifi, ervaar je hiermee overal in huis problemen of alleen op bepaalde plekken in jouw huis? Ik zie dat een Wifi monteur van ons destijds een versterker heeft geplaatst, maak je hier nog gebruik van en staat deze op een strategische plek waar je de versterker nodig hebt? Daarnaast raad ik je niet aan om gebruik te maken van Wifi kanaal 9 op de 2.4 Ghz frequentie, behalve als je veel buren / andere Wifi signalen in de omgeving hebt. Hoe je het Wifi kanaal kan optimaliseren, vind je overzichtelijk terug bij stap 4 op de volgende pagina: [Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi? Toevoeging: de plek waarop je Thuis problemen ervaart is erg belangrijk om te weten. Meet je bijvoorbeeld die 5 én 185 Mbit/s op dezelfde plek Thuis, of op twee erg gescheiden plaatsen? Ik wil het kanaal ook best voor je aanpassen, alleen omdat ik niet op locatie ben kan ik lastiger inschatten welke de optimale is. Als je toch graag wil dat ik het kanaal aanpas, geef een sein, en ik ga er voor je achteraan!

 

Ik verwacht dat je hierna weer zorgeloos van ons internet kan genieten, maar anders hoor ik dat heel graag!

 

Bedankt voor je reactie! Oke, moet ik dan t-mobile support bellen en een Wifi-versterker aanvragen?

Ik zie ook en nieuwe Draytek modem die wel 5Ghz ondersteunt: https://draytek.nl/producten/glasvezel/vigor-2133fvac/.

Reageer