Skip to main content

Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met vijf tips om jouw wifi supersnel en stabiel te krijgen! Kom je er niet uit met de checks en tips? Plaats gerust een berichtje in dit topic.

Video Instructie


Tip 1: Haal het modem van de stroom
 

Stap 1: Haal de stekker uit het stopcontact en wacht minimaal 10 seconden

Stap 2: Doe de stekker terug in het stopcontact

Stap 3: Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar!
 

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem in combinatie met een Media Converter? Dan kan het helpen om ook de Media Converter van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Media Converter en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Media Converter is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Media Converter met de internetkabel

Media Converter

 

Heb je een Zyxel modem in combinatie met een Optical Network Terminal? Dan kan het helpen om ook de Optical Network Terminal van de stroom te halen.

Stap 1: Haal de internetkabel uit de Optical Network Terminal en haal 'm dan 10 seconden van de stroom

Stap 2: Sluit de kabel weer aan de stroom en wacht tot de Optical Network Terminal is opgestart

Stap 3: Verbind het modem weer met de Optical Network Terminal met de internetkabel​​​​

Optical Network Terminal

 

Tip 2: Plaats het modem op een centrale plaats
 

Stap 1: Verklein de afstand
Hoe groter de afstand tot het modem, hoe zwakker het wifisignaal. Zet je modem op de plek waar je wifi het meest gebruikt.

Stap 2: Zorg voor een goede plek 
Muren, plafonds, verdiepingen en meubels hebben invloed op het wifisignaal. Het wifisignaal komt helaas ook minder goed door in goed geïsoleerde huizen en dikke betonnen muren.

Stap 3: Hef wifiblokkades op 
De grootste verstoorders van wifi zijn water en metaal. Andere apparaten zoals magnetrons, DECT telefoons, babyfoons of alarmsensoren kunnen je wifisignaal ook verstoren. Zet daarom het modem op een plek zo veel mogelijk vrij van stoorzenders.

Stap 4: Antennes aandraaien en richten
Heeft het modem antennes? Controleer of de antennes goed vast zijn gedraaid. Richt de antennes in de goede richting. Plaats eentje omhoog en de andere plat.


Tip 3: Gebruik het beste netwerk
 

De meeste apparaten en modems zitten op dezelfde frequentie, namelijk 2.4 GHz. Het kan dus helpen om naar frequentie 5 GHz te wisselen. Dit heeft voor- en nadelen. Zo heeft 5 Ghz geen storing van andere apparatuur door een minder drukke frequentie. Daarentegen heeft 2.4 GHz een groter bereik en wordt het ondersteund door alle apparaten. Voor meer informatie over bandsteering op het Zyxel modem, zie Bandsteering op het Zyxel modem, hoe werkt het?

 

Stap 1: Ga naar de wifi-optie op het apparaat

​​​​Stap 2: Kies het netwerk dat eindigt op '5G'

Bij draadloze netwerken zie je twee opties die beginnen met TMNL-XXX of Odido-XXX.

​​​​​Stap 3: Selecteer 'Verbinden'

Stap 4: Voer de beveiligingscode in

Deze sticker vind je achterop het modem.

Stap 5: Selecteer nu 'OK' of 'Verbinden' 


Tip 4: Kanaal wijzigen
 

 Soms zijn er te veel draadloze verbindingen actief op hetzelfde wifikanaal. Dit kan ervoor zorgen dat het signaal wordt verstoord. De beste tip die we kunnen meegeven: zet jouw wifikanaal altijd op automatisch. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dit het beste werkt. Mocht je echter toch graag scans willen doen, voer dan onderstaande stappen uit:

Stap 1: Wifikanaal scan
In Nederland kun je kiezen uit 13 kanalen. Controleer daarom eerst welk kanaal het minst druk is. Hiervoor kun je gebruikmaken van Wifi Analyzer apps op je smartphone of tablet. Deze apps laten je zien welke kanalen in de buurt van het modem druk bezet zijn en welke je eventueel een beter wifibereik kunnen bieden.

  • Voor Android klik hier
  • Voor Apple zijn er diverse apps te vinden in de App Store met dezelfde functionaliteit. Gebruik hiervoor de zoekterm 'Wifi Analyzer' 

 Tip! Gebruik de app in de avond, dit is de drukste periode.

 

Stap 2: Pas het wifikanaal aan
Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je wifikanaal aanpassen. Het wifikanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in Mijn Odido regelen. 


Inloggen op het modem om je wifikanaal aan te passen kan ook, klik hieronder op de handleiding voor het modem dat jij thuis hebt.

Zyxel - Kanaal aanpassen
Huawei - Kanaal aanpassen
Draytek 2132 - Kanaal aanpassen
Draytek 2130 - Kanaal aanpassen
 

Tip! Probeer het nieuwe kanaal in de avond uit. Dit is de drukste periode. Test gedurende enkele uren.

 


Tip 5: Installeer zelf de Odido versterker (Wifi Plus) opnieuw
 

Stap 1: Wifiversterker installeren
Alles wat je nodig hebt zit in het installatiepakket van de wifiversterker. Je kunt de versterker op 2 manieren installeren: draadloos of bekabeld. Bekabeld levert het beste resultaat op voor je wifi. Heb je geen wifiversterker, lees dan snel meer over Wifi Plus: Alles over Wifi Plus

Stap 2: Kies de juiste netwerknaam
Om gebruik te maken van de wifiversterker maak je verbinding met het netwerk dat eindigt op “_EXT”, bijvoorbeeld TMO-NL12345_EXT

Stap 3: Kies de beste plek en afstelling
​​​​​
De plek waar je de wifiversterker neerzet is erg belangrijk voor een goede verbinding. Volg deze checklist voor het kiezen van de beste plek:

  1. Plaats de wifiversterker halverwege het modem en je wifi-apparaten waarvoor je het draadloze netwerk vergroot.
  2. Kan je kiezen of je de versterker draadloos of bekabeld installeert? Bekabeld zorgt voor de best mogelijke wifiverbinding.
  3. De wifiversterker werkt het beste als deze niet direct achter of onder meubels staat. Hoe minder obstakels tussen de wifiversterker en je draadloze apparaat staan hoe beter.
  4. Plaats de wifiversterker niet in de buurt van metalen objecten of apparaten zoals: luidsprekers, magnetron, telefoons en babyfoons. Deze kunnen het wifisignaal verstoren.
  5. Let op de lampjes van de wifiversterker bij het kiezen van de beste plek. De lampjes geven aan hoe goed het wifisignaal daar is.

​​​​​

Lampjes Zyxel wifiversterker

De kleur van het middelste lampje linklampje-zyxel-wap.jpg geeft aan of de versterker te dichtbij of te ver weg is geplaatst. Let op de volgende kleuren:

Oranje: De versterker staat te dicht bij het modem. Verplaats de versterker verder weg van het modem.
Rood: De versterker staat te ver weg van het modem. Verplaats de versterker dichter naar het modem.
Groen: De versterker ontvangt een goed signaal vanaf het modem.

 

Lees meer over het installeren van de Zyxel wifiversterker in de handleiding.

 

Lampjes Fritz wifiversterker
De vijf lampjes naast de bovenste icoon linklampje-fritzbox.jpg geven aan hoe sterk het wifisignaal is op de gekozen plek waar je de versterker hebt geplaatst. Branden alle vijf lampjes? Dan is het signaal daar sterk. Wanneer er maar één lampje brandt, is het wifisignaal daar zwak. Bij een zwak signaal kan je het beste de versterker neerzetten op een andere plek.

Lees meer over het installeren van de Fritz wifiversterker in de handleiding 1750E of handleiding 310.

Handleidingen

Is onze monteur geweest en wil je toch zelf de Odido versterker opnieuw instellen? Bekijk de uitleg video of lees de onderstaande handleidingen. Met een wifiversterker wordt het wifisignaal versterkt.
 

Handleiding wifiversterker 1750E (Quick)

Handleiding wifiversterker 1750E (Uitgebreid)

Handleiding wifiversterker 310 (Quick)

Handleiding wifiversterker 310 (Uitgebreid)

Handleiding Zyxel wifiversterker
 

Tip! Zet geen versterkers achter elkaar, want dan wordt de snelheid gehalveerd.


Extra Tips

Extra Tip 1: Bekabelde Access Point
Een Access Point sluit je bekabeld aan op het modem en deze zendt dan zelf een nieuw wifisignaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Extra Tip 2: Draadloze wifiversterker
Idealiter plaats je deze net op de grens waar de sterkte van het wifisignaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je wifisignaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de wifiversterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het wifisignaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Extra Tip 3: Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de wifi op het modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als wifipunt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan je vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!

 

Wifi Service

Werkt je wifi niet optimaal na het uitvoeren van de bovenstaande tips? Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Dan helpen wij je graag op afstand om je wifi te verbeteren met onze Wifi Service! Mocht het niet lukken, dan kunnen we met een versterker de wifi proberen te verbeteren. Je krijgt de wifiversterker in bruikleen van Odido, voor de periode van je abonnementsduur. 
 

Tip! Problemen met de wifiversterker? Kijk dan bij Tip 5 voor een uitgebreide handleiding!


Geen Internet

Het kan zijn dat jij niet de enige bent die het wifisignaal niet kan bereiken. Wellicht speelt er een algemene storing, check dat gemakkelijk en snel in ons storingstopic. Controleer ook ‘actuele storingen’ in jouw Mijn Odido


Wifinaam veranderen

Stap 1: Log in op Mijn Odido
En ga in het linkermenu naar "Instellingen" en klik vervolgens op "Wifi". Of klik hier om direct naar de wifinaam wijzigen pagina te gaan.

Stap 2: Kies een nieuwe naam, vul die in en klik op “Opslaan”
Inspiratie voor bijzondere wifinamen kun je online vinden! Heb je geen inspiratie? We helpen je natuurlijk graag: "Look Mum No Cables", "Wifi de Viking", “Michiel de Router” of "Beste Internet ooit".


Stap 3: Gebruik de nieuwe naam om je apparaten opnieuw met je wifi te verbinden
Lukt het niet om via Mijn Odido je wifinaam te veranderen? Download dan hieronder de handleiding om je wifinaam te wijzigen door in te loggen op het modem.

 

Handleiding Zyxel - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Huawei - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2130 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen

Handleiding Draytek 2132 - Wifiwachtwoord en -naam wijzigen
 

Tip! Als je de naam van je wifi wijzigt, moet je de draadloze verbindingen van al je apparaten opnieuw instellen.


English Manual

Wifi is becoming a more and more integral part of our lives. It's almost impossible to imagine a life without it! As a result, slow wifi or an unstable connection really isn't what we want. In this topic we'll help you do three checks to make your wifi faster and more stable. Are the results not enough? Feel free to leave a comment below the topic!

 

Check 1: Change the modems placing to a more central spot:

The strength of your wifi depends on several different matters. For example, the distance to the modem, a physical block (thick concrete, for example) or a network from one of your neighbors. Because every house is different, the puzzle is also different for everyone. We can't change everything, but we do have some tips! The biggest "enemies" to wifi are water and electrical appliances. Make sure your modem isn't near an aquarium or a speaker but on a central, open spot. Does your modem have antennas? Make sure one is in an upright position, and one is lying flat.
 

Check 2: Use the best network:

Does your modem also support a 5 GHz network? If you're relatively close to your modem, this signal will be stronger, faster and should be more stable. You'll recognize the network because of the added "-5G" behind the network name. While the speed and stability are better, this is only for shorter distances. 5 GHz does not have the range that 2.4 GHz has, so if you're further away, make sure you use the 2.4 GHz network.
 

Check 3: Changing the channel:

Just like with radio, two senders can interfere with each other. Imagine a neighboring network or a baby monitor using precisely the wifi channel you are using: this will result in an unstable network. Therefore, you can gain a lot by changing the frequency (channel) your wifi network is using. You can easily check what channel is the best for you via a mobile app, and change it via your Mijn Odido or by logging in to the modem.

 

=>Checking what channel would be best via the app

Hide content

To check what channel your neighboring networks use, you can use this app from the Google play store or this app from the App Store. Be aware though, that there is only interference if the other wifi network is being used at that time. Other electrical devices that use wireless signals, or interfere with your signal, also aren't visible here. So it's an awesome tool, but not a waterproof solution.

 

=>Mijn Odido

Hide content

If you know what channel should work best for you, you can change your wifi channel. We recommend picking channel 1, 6 or 11. The wifi channel can be very easily changed via your Mijn Odido. Click on this link to immediately be on the right page: Mijn Odido. After logging in, you'll see the below screen:

 

 

If you want to manually change the channel, please try the below steps:

 

=>Draytek

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Use username and password “user”,
  3. Click on “Wireless LAN” in the menu (left),
  4. Click “General Setup”,
  5. On “Channel” you can change the channel. Make sure you use the mode “Mixed”!
  6. Click “OK”.
 

=>Huawei HG659

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Your username and password were randomly created and can be found on the back of your modem. Fill these in and hit enter,
  3. Go to “Thuisnetwerk”,
  4. Click on “WLAN-instellingen”
  5. Click on “Geavanceerde instellingen” so we can change the channel
  6. Choose the preferred channel for the 2,5 GHz or 5 GHz band, then click “Opslaan”.

 

 

=>Zyxel

Hide content

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1 or 6. Try the one that proves best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  1. The username and password are on a sticker, on the back of the modem. Use these to login,

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

  1. Change the frequency via the dashboard, under “Wifi instellingen”.

 

Kom je er toch niet uit?

Heb je alle stappen doorgenomen, elke factor uitgesloten, maar kom je er toch niet uit? Geen zorgen! Je kunt altijd een reactie plaatsen in dit topic zodat onze users je kunnen helpen. Houd er alsjeblieft wel rekening mee dat wifi een service is en geen garantie. Wanneer het bekabeld wel werkt, maar op de wifi niet, dan kan dat betekenen dat het probleem te wijden is aan onzichtbare factoren en is het niet altijd oplosbaar. Toch kijken we er graag naar voor en met je zodat jouw draadloze netwerk geoptimaliseerd is. Laat altijd weten wat jij al geprobeerd hebt om het te fixen, dan pakken onze deskundige toppers de draad verder op!

 

Hallo en welkom op het T-Mobile forum,



Het kan zijn dat een apparaat (bijvoorbeeld magnetron, babyfoon, walkietalkie, op afstand bestuurbare voertuigen, overige wifi netwerken, draadloze telefoons etc) storing veroorzaakt. Je kunt proberen om je wifi op een ander 'kanaal' te zetten. Als je niet weet hoe dat moet, kun je het beste even aangeven welke modem je gebruikt, dan kan ik er er mee helpen.



Het kan ook zijn dat de wifi modem defect is. Maar, daar kan een T-Mobile Thuis medewerker je mee helpen. Ze reageren meestal binnen 24-48 uur. Het is weekend, dus het kan iets lager duren.



Groet,
Hoi Marga53, instabiele wifi is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom hebben we dit topic opgestart. In het oorspronkelijke bericht staan vele tips om je wifi te verbeteren. Van de antennes aanpassen tot het kanaal. Ik hoop dat voor jou de 'gouden tip' hier tussen staat. Hoe dan ook, laat ons weten hoe het gaat!



@Pilovali, bedankt! 🙂
Ik zit al een aantal weken met een trage wifiverbinding. Niet op alle apparaten maar wel op "zwaardere" om het zo maar te noemen.

Op de TV een filmpje op Youtube openen duurt lang en levert een beroerde kwaliteit vol pixels op.

Op de laptop een youtube-clip van 4 minuten op 480p bekijken? Neem er maar een minuut of 10 de tijd voor en maak dan niet de fout om per ongeluk een stukje voor of achteruit te spoelen........

Nou ja. Lang verhaal even kort gemaakt, WiFi is traag... Op beide apparaten kan ik alleen de 2.4gHz verbinding gebruiken en deze is al een paar dagen aangepast naar een ander kanaal. Dit heeft echter geen steek geholpen.

Vandaag wilde ik een speedtest uitvoeren.... Ik kijk al zeker een kwartier naar een website die de speedtest niet kan laden omdat de verbinding gewoonweg te beroerd is.....

Dus.... Hebben meer mensen hier last van?
Inmiddels drie speedtesten kunnen uitvoeren maar om nou te zeggen dat ik blij ben met het resultaat. Nee. Dat niet.

Voor de beeldvorming:

22:20: 0.66 Down/5.30 Up.

22:25: 0.46 Down/3.03 Up.

22:30: 0.38 Down/0.95 Up.

Nou ben ik zelf ook altijd wat langzamer als het later op de avond begint te worden maar binnen 10 minuten de helft van mn downsnelheid (hahaha... snelheid....) kwijt en een degradatie van meer dan 80% aan de upkant..... Hier is meer aan de hand dan alleen een beroerd signaal vermoed ik zo.



Overigens kan ik ook niet meer in de modem inloggen.....

Dit wil gewoonweg niet laden...

De telefoons en tablets in huis hebben ook wel eens beter gewerkt maar lijken er iets minder last van te hebben.
Hallo DarkHeist,



heb je dsl of glasvezel ?

er gaat natuurlijk niets boven een bekabelde verbinding, haal je daar wel de juiste snelheid op ?

Hoeveel wifi netwerken zie je in de omgeving ? het kan ook zijn dat de verbinding stoort door niet wifi apparaten zoals babyfoons en draadloze koptelefoons enzo.

heb je het topic help mijn wifi valt weg ook gelezen ?
Hi DarkHeist, dat zijn inderdaad geen snelheden om over naar huis te schrijven! Ik heb meteen even met je meegekeken maar op dit moment lijkt je binnenkomende verbinding prima. Ervaar je deze problemen alleen 's avonds of ook overdag? En ervaar je alleen problemen met je WiFi verbinding of ook bedraad?

Probeer vooral de tips in het eerste bericht van deze post zoals Hidden.nld aangeeft. Begin met een fabrieksreset van je modem (even de reset knop een aantal seconden indrukken met bijvoorbeeld een paperclip) en verander daarna het wifi kanaal van je modem zodat je hopelijk minder storing van je omgeving ervaart. Ik hoor graag wat het resultaat is!
Heb al geruime tijd problemen met de WiFi. Boven helemaal geen bereik. Zit al een versterker tussen. Maat niks. Lag aan m'n huis zeiden ze terwijl ik bij ziggo wel bereik had en ik vind de verbinding van de buren ook dus ligt niet aan m'n huis
Hoi Greetje1008!



Op welke verdieping boven heb je geen bereik? Je kunt proberen de antennes wat te draaien, zodat het bereik van richting verandert. Om je sneller op weg te helpen heb ik jouw wifi-kanaal gewijzigd, op dit kanaal is het rustiger qua apparaten. De sterkte van jouw wifi kan namelijk afhangen van verschillende factoren, zoals stoorzenders (babyfoons bijvoorbeeld) en blokkades (muren, leidingen). Zorg dat jouw modem hier vrij van staat! Ik duim met je mee dat de wijziging van het kanaal helpt.
Zondag 21 januari doe ik mijn smart tv aan en krijg geen beeld uitgerekend wanneer de wedstrijd op het punt staat te beginnen. Tmobile gebeld en die zeggen dat het de modem is want door het hele huis geen wifi dus ook geen Internet. Pas woensdag komt de monteur van Gideon om het waarschijnlijk te verhelpen. In de tussen tijd al mijn data verbruikt om toch nog wat tv te kijken. Klantenservice had mij maandag een voucher beloofd om een week unlimited internet te krijgen, nu dinsdag avond niks gekregen. Goed bezig Tmobile.
Hey Shane2009, ik zie dat het inmiddels gelukt is met zowel de databundel als je modem, helemaal goed! Denk er wel aan om je databundel volgende maand weer terug te zetten (of niet natuurlijk als je deze wil blijven gebruiken)! 😉
Hallo,



Ik ben al een tijdje opzoek naar een oplossing voor de Wifi problemen, maar helaas nog geen oplossing gevonden.



Wat is het probleem:

Wifi valt weg en laden duurt soms lang. Zelfs in dezelfde ruimte waar de modem / router hangt.

Streamen / gamen is dan haast niet te doen. Op de bovenverdieping al helemaal niet. Helaas kan ik geen kabel naar boven krijgen.



T-mobile heeft meegekeken, monteur is geweest en heeft de Wifi gecontroleerd en een extra netwerkaccount aangemaakt. Helaas voor ons zonder succes.

Vaste lijn hebben we via speedtest zelf gemeten en doorgegeven aan de helpdesk. Dit was goed.

Op de Wifi kan men geen garantie geven.



Nu wil ik een tweede router achter de Tmobile (een Draytek 2132F) hangen. Dacht zelf aan de TP-Link Archer C50 waar mee ik op 2 freq. kan uitzenden.



Is dit een optie?

Moet ik dan rekening houden met de plek waar ik deze ophang?



Bedankt voor jullie meedenken ;)



MVG,

Rob
Hi Robke1971, ik kijk graag met je mee! Het is zeker een mogelijk om zelf een tweede router te gebruiken, meer informatie daarover vind je in dit topic. Hier vind je daarnaast meer mogelijkheden om je wifi signaal in huis te versterken.
Hi Robke1971, ik kijk graag met je mee! Het is zeker een mogelijk om zelf een tweede router te gebruiken, meer informatie daarover vind je in dit topic. Hier vind je daarnaast meer mogelijkheden om je wifi signaal in huis te versterken.



We hebben meerdere opties bekeken.



Waar plaats ik en een Wifi versterker?

- In de woonkamer waar ook de modem hangt? Haalt ie dan wel het bereik naar de tweede verdieping?

- Hang ik deze boven, pikt ie dan wel voldoende signaal van de Draytek op?



Als ik nu ga voor een eigen router / modem, dan kan ik ook uitzenden op de 5GHz. Die zou minder druk moeten zijn.



Belangrijkste is dan dat verstoringen tot het verleden behoren 😉
Hi Robke1971, mooi dat je er zo mee bezig bent, ik denk graag met je mee!



De eerste optie is een Wifi versterker. Idealiter gezien plaats je de Wifi versterker net op de grens waar de sterkte van het Wifi signaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via Wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je Wifi signaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de Wifi versterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het Wifi signaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.



Een andere mogelijkheid is om een Access Point te plaatsen, deze sluit je dan bekabeld aan op je modem en de Access Point zendt dan zelf een nieuw Wifi signaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten.



De laatste optie is om een eigen router achter je modem aan te sluiten en de Wifi op je modem uit te schakelen. Je router doet dan dienst als Wifi punt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon).



Met het gebruik van 5 GHz haal je hogere snelheden maar het bereik van het 5 Ghz signaal is minder dan van 2,4 Ghz. In andere woorden: 5 GHz is sneller maar komt minder ver. Is je bereik goed? Dan heeft 5 Ghz zeker de voorkeur!
Goedendag,



Ik ben net in een nieuwe gebouw verhuist en ik heb TMobile Thuis Glasvezel 100 mb download. Ik heb de snelheid getest en ik krijg een snelheid tussen 60 mb en 80 mb download en tussen 40mb en 60mb upload (https://thuis.t-mobile.nl/orientatie/speedtest/) (ook als ik naast de modem sta). De modem DrayTek 2132F staat opWifi- kanaal 6.



Wat nog kan ik doen? Alvast bedankt.



Razvan
Hallo Razvan,



Het beste wat je kan doen is een router of accesspoint halen met 5Ghz ondersteuning. het voordeel is dat je deze dan niet in de woonkamer hoeft te zetten maar gewoon op een plek waar het voor de WiFi het beste is. Deze moet je dan wel met een kabel aansluiten.
Bedankt voor je reactie! Oke, moet ik dan t-mobile support bellen en een Wifi-versterker aanvragen?



Ik zie ook en nieuwe Draytek modem die wel 5Ghz ondersteunt: https://draytek.nl/producten/glasvezel/vigor-2133fvac/.
Hey RazvanT,



60 tot 80 Mbit download en 40 tot 60 Mbit upload is een verbinding waar je aan de ene kant best wel tevreden over mag zijn, aangezien Wifi erg veel factoren van verlies kent.

Maar, het kan ook zijn dat andere apparaten je internetverbinding gebruiken. Hierdoor blijft er minder over voor je Wifi. Denk aan, TV ontvangers, laptops, tablets, maar ook spelcomputers en ander apparatuur.

Maar ook andere zaken die normaal niet aan het daglicht komen, zoals een slimme meter, zonnepanelen of Wifi luidsprekers kunnen de hele verbinding plat leggen als ze niet goed zijn geconfigureerd.



Mocht je niet met deze zaken te maken hebben, dan zou ik je willen vragen of je voor me kunt nakijken wat de speedtest je vertelt wanneer je alle apparaten ontkoppelt en dan één apparaat aansluit.



Ik hoor het graag van je! :)



Groetjes,

Roy
Ik wil nog even wat toevoegen wat betreft het wegvallen van de WiFi verbinding.



Het Huawei modem biedt standaard ondersteuning voor de 5 GHz band. Het voordeel van de 5 GHz band is dat er veel minder storing is met de WiFi netwerken van je buren, maar helaas is de techniek van de 5 GHz band wel een stukje complexer dan die van de 2.4 GHz band.



Het kan wel eens gebeuren dat de verbinding met de (snelle) 5 GHz band wegvalt, en je apparaat voor langere tijd ineens op de (langzamere) 2.4 GHz band zit. Dit kan gebeuren zelfs al zit je zo goed als naast je modem.



Hoe kan dit? Nou, de 5 GHz band die het modem van Huawei gebruikt wordt onder andere gedeeld met een aantal radars. Denk hierbij aan weerradars, vliegtuigradars enz.. Dit is op zich geen probleem. Maar wat nou als je in de buurt van zo'n radar gebied woont? Het modem controleert continu of dat er radars in de buurt zijn. Zodra dit het geval is, zal het modem het kanaal van je modem uit zichzelf aanpassen, zodat er geen storing kan ontstaan. Een nadeel van dit aanpassen, is dat je modem voor een aantal seconden of zelfs minuten even niets uit kan zenden op de 5 GHz band. Jouw apparaten schakelen in de tussentijd dan over op de 2.4 GHz band. Je zult dan tijdelijk een langzamere verbinding ervaren, totdat het modem volledig is overgeschakeld naar het nieuwe 5 GHz kanaal.



Dit 'probleem' is niet T-Mobile specifiek, en zal ook spelen met andere modems of routers. Het is een regel die is vastgelegd in de afspraken over WiFi wereldwijd. Alleen in het ene gebied in Nederland zul je dit vaker hebben, dan in een ander gebied. Denk bijvoorbeeld aan gebieden rondom vliegvelden of grote weerstations.
Dat klopt helemaal @Jeffrey87



Dit is de DFS band zoals je in onderstaand plaatje kan zien.

Je kan dit oplossen door het modem op een vast kanaal te zetten 36 40 44 en 48 hebben hier geen last van.


Goedemiddag. Ook wij hebben thuis problemen met de Wi-Fi/ snelheid.( en wazig beeld op de tv met zappen) Wij hebben een abonnement internet 20 mbps. Maar wij halen nog geen 5 mbps. Wij hebben nu een maand Tmobile Thuis. Aangezien wij het Internet heel traag vonden, zijn wij de tips gaan volgen op het forum en de website van Tmobile. Modem gereset, andere wifi kanalen geprobeerd ( ook de ghz) , maar niks hielp.

Contact gezocht met de klantenservice en die zou de klacht doorsturen naar de technische dienst, of ze het evt. van afstand het probleem konden oplossen.

De volgende dag, telefoontje ontvangen van een monteur van de Wi-Fi service. Die is vanmorgen geweest. Die heeft overal naar gekeken, modem verwisseld, maar de intersnelheid blijft rond de 3/4/5 mbps..

Monteur contact gezocht met de technische dienst, en hem werd meegedeeld dat er problemen waren op de lijnen. Deze moesten gereset worden. Hierover zouden wij gebeld worden door Tmobile/KPN ( t mobile maakt gebruik van de kpn lijnen)

Hopelijk is het probleem gauw opgelost, want het is heel frustrerend, als je trage wifi/internet hebt. Want dit zijn wij niet gewend..
Heel erg bedankt voor jullie aanvulling @Jeffrey87 en @Hidden.nld!

Dit is informatie waar iedereen wat aan kan hebben. Supergoed zeg!



Betreft je verbinding @savasyurd: We zouden inderdaad nog heel even af dienen te wachten om te kijken hoe de verbinding is wanneer de storing op afstand is opgelost. Kun je me laten weten hoe het gaat? 🙂
@RoyTMT ik zal je op de hoogte houden, zodra ik of mijn vrouw zijn geïnformeerd als de problemen zijn opgelost.



Groeten Savas
Beste allemaal,



Ik heb in onze nieuwe woning wederom problemen met de Wifi.

Modem hangt in de woonkamer en verbinding valt soms weg. Lastig als je en netwerkprinter hebt.

Op de bovenverdieping en zolder is het bereik instabiel. Tot frustratie van 2 pubers (1 netflixer en 1 gamer).



Nu had ik nog een wifi repeater liggen, maar het probleem blijft. Kan de repeater niet bedraad aansluiten.

Er is wel een kabel tot de eerste verdieping.



Wat kan ik het beste doen?

Accespoint boven maken?

Eigen modem gebruiken i.p.v. de Draytek 2132? (gezien ook in de woonkamer soms problemen aanwezig zijn)

Of een wifi router (b.v. TP-Link Archer C50) achter de Draytek hangen?



Groet,

Rob
@RoyTMT Hoi Roy, ik zou jouw nog op de hoogte houden wat betreft onze wifi/internet verbinding. De dag nadat de monteur hier is geweest vorige week, was onze internet snelheid al wat sneller dan we gewend waren. Hoogstwaarschijnlijk heeft de technische dienst iets op afstand gedaan. De dag daarna was er op onze netwerk/ lijnen een onderhoud 's nachts, ter verbetering van het netwerk.

Sindsdien hebben we geen last meer met zappen op de televisie, wat wij eerst wel hadden. En het internet/ wifi is ook sneller , dan dat wij gewend waren tov het begin. Als ik de Tmobile wifi speedtest doe, halen wij nu tussen de 10-13 Mbps. Helaas niet de 20 Mbps van onze contract. En officieel horen we meer dan 20 Mbps te halen, want wij hebben als Klantvoordeel, gekozen voor Meer Snelheid. De monteur die bij ons toendertijd is geweest, gaf aan dat op ons adres 25 Mbps haalbaar is.

Op dit moment zijn wij tevreden, maar ik hoop dat wij in de toekomst wel de 20 - 25 Mbps gaan halen ( Y)

Groeten Savas

Reageer