Haperende internetverbinding: Eindhoven 5643

  • 19 February 2024
  • 72 reacties
  • 1028 Bekeken

Hoi Odido,

Sinds ~ twee weken hebben we en de buren veel last van een haperende internet verbinding.

Daarnaast is het in de avonden en weekenden ook meestal trager. Hebben we eerder gehad bij t-mobile en toen lag het aan de wijkcentrale (reset) en onvoldoende bandbreedte.

Ashley van de klantenservice heeft vandaag al een lijn analyse gedaan; modem, etc. zijn okee bevonden. En zoals met haar besproken hierbij mijn speedtest (die van de buren volgt)

 

Nora van Odido 5 maanden geleden

Hi @RiekieMartin en @HJHome, ik wil jullie graag verder helpen zodat we hier een onderzoek voor kunnen opstarten! Zijn er ook al speedtesten uitgevoerd met een bekabelde verbinding? Zouden jullie allebei het modem en de Mediaconverter een powerflip willen geven en vervolgens een bekabelde speedtest willen uitvoeren op het moment dat de problemen spelen? In dit topic kan je vinden hoe je een powerflip uitvoert: 

 

De instructies voor de bekabelde speedtest vind je op onze website:

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

72 reacties

Reputatie 5

@Tommie van Odido 
Vanochtend is monteur nr. 3 geweest (1ste was van Odido, 2de van KPN en nu weer Odido)

Hij constateerde eerst dat de dempingswaarde een klein beetje buiten de norm viel.
Heeft toen toch nog een keer de glasvezelkabel vervangen en opnieuw een dempingswaarde lijnmeting aangevraagd. Deze was binnen de norm.

Ik neem aan dat hiermee nu echt is uitgesloten dat de oorzaak binnen mijn huis zit.

Tot januari had ik een fijne verbinding. Sinds deze melding zijn er verstoringen in mijn internetverbinding met missende e-mails, reconnects/wegvallende verbinding, zeer traag/niet ladende websites en TV storingen (grijze blokjes, zwarte melding met "er ging iets mis", etc.) tot gevolg


Van wat ik er tot nu toe van heb begrepen kan de monteur enkel iets verhelpen t.a.v. mijn nu te hoge dempingswaarde en niets doen aan verstoring in de afhandeling van het dataverkeer/verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerk.

  • Kun je (laten) garanderen dat deze verkeerstromen binnen het Odido domein/netwerkgoed werken?
    Van 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven) naar 10.10.10.153, naar 10.10.80.141 en naar 10.226.4.18

Want de tracert laat nu al maanden daarin dezelfde timeouts/vertraging/stagnatie/package loss zien

 

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de terugkoppeling @HJHome. Ik zie dat de monteur het opnieuw voor je doorgezet heeft om nogmaals door onze techneuten te laten onderzoeken. Als zij verder niks kunnen vinden dan ben ik bang dat we het niet stabiel kunnen krijgen.

Reputatie 5

Dankjewel voor je reactie @Tommie van Odido 

Graag verneem ik zo spoedig mogelijk van je de expliciete bevestiging dat in het onderzoek van jullie techneuten de correcte afhandeling van de verkeersstromen binnen het Odido domein/netwerkgoed wordt meegenomen, inclusief bewijs van goede werking.
(Van 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven) naar 10.10.10.153, naar 10.10.80.141 en naar 10.226.4.18)

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 

Wil je ervoor zorgen dat mij zo snel mogelijk een update wordt gegeven over wat er is en wordt gedaan door de technische dienst?

Mogelijk helpen de referentienummers die ik sinds de start van deze melding vanuit Odido heb ontvangen daarbij: 69970538, 69546836 en 70309316.

Dat laatste referentienummer heb ik op 2024-04-16 13:42 ontvangen per e-mail met de vermelding dat ik binnen 1 werkdag een reactie vanuit Odido zou krijgen.

Sindsdien zijn er 5 werkdagen verstreken zonder nog een bericht
En de problemen zijn nog niet verholpen

Reputatie 7
Badge +9

 Hey @HJHome, het ticket is gesloten omdat er niks bedraad is aangesloten en ze zijn uitgegaan van wifi. Het is dus foutief gesloten. Ik heb opnieuw een prio ticket voor je geopend. Hopelijk wordt het nu goed opgepakt. 

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 
Dankjewel voor je actie, heel fijn

Inmiddels is het wel een langdurig topic geworden.

Misschien helpt de technische dienst deze samenvatting?
- tot februari 2024 hadden wij een prima internetverbinding
- alle door Odido gevraagde testen zijn zowel bedraad als via wifi uitgevoerd
- de screen prints van die testresultaten heb ik gemaakt op mijn mobiele telefoon
Handiger voor mij en Ik heb een Ookla account waardoor ik ook alle bedrade testen op mijn mobiel kan zien en delen
- ik heb in huis geen last van slechte wifi ontvangst, een wifi versterker is dus niet nodig
- Sinds de start van deze melding zijn er 3 monteurs geweest die de router, kabels, etc. in huis hebben vervangen, dat bracht geen verandering in de testresultaten (hoge ping, package loss, etc.)


 

Reputatie 5

Nog een toevoeging @Tommie van Odido 

En mogelijk helpt de technische dienst onderstaande screen prints van de UptimeRobot HTTP(s) Rapportage van "overheid.nl" met de meetgegevens tot vandaag?

Deze geeft voor mij het beste weer dat ik storingen, vertraging, haperingen, etc. ervaar, voornamelijk in de avonduren.

Wil je die ook toevoegen aan het prio ticket?

Alvast/alweer bedankt

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @HJHome, het is doorgezet naar onze Tech afdeling. Ik heb de testen aan het ticket toegevoegd!

Reputatie 5

Dankjewel weer @Tommie van Odido 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, we hebben dit als laatste hoop doorgezet naar onze Technische Dienst. Als zij niks kunnen vinden dan kunnen wij jammer genoeg ook niks meer betekenen.

Reputatie 5

Beste @Tommie van Odido 
Zondag 05/05/2024 ontving ik van Odido een e-mail met “Melding: opgelost!“
Daarna heb ik alle apparaten van de stroom afgehaald en één voor één weer aangezet.

De routering van mijn internetverkeer bij Intern Odido lijkt te zijn veranderd:
Was:1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven) naar 10.10.10.153, naar 10.10.80.141 en naar 10.226.4.18
Nu: 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl [85.144.16.1], Eindhoven)  naar 10.10.10.153, naar 10.10.80.137, naar 10.226.4.12, naar unlabelled-2-46-59-62.versatel.net naar 107-86-143-37.ftth.glasoperator.nl

Helaas hapert internet (en dus ook e-mail, TV en websites) nog steeds.


Graag je reactie



 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, we hebben echt alles getest, er is geen congestie op het netwerk en na de poortmove is ziet alles er goed uit. Er is verder niks meer wat wij kunnen doen. Wij denken dat het, als er nog issue's zijn, aan je eigen apparatuur ligt. 

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 

Dankjewel voor je reactie en inspanningen tot heden

Helaas hapert mijn internet (en dus ook e-mail, TV, websites, etc.) nog steeds
(zie onderstaande screen print).

Je/jullie geven aan dat - als er nu nog issues zijn - dit aan mijn eigen apparatuur zou kunnen liggen, terwijl dit eerder was uitgesloten.

Vanuit dat kader stel ik het volgende als komende test voor:
1) Ik schakel WIFI uit op de Odido T56
2) Ik koppel enkel de Odido TV Box aan de Odido T56 met een LAN verbinding
Zodat daarmee definitief wordt uitgesloten dat mijn internet haperingen NIET aan mijn apparatuur zouden kunnen liggen

Als jij/Odido je daarin kunt vinden, dan hoor ik graag wat de beste wijze is om en wanneer ik deze (zoveelste) test kan gaan starten

Waarbij ik aanneem dat ik - bij uitblijven van tegenbericht of alternatief - automatisch wordt gecompenseerd op mijn eerst volgende factuur voor mijn haperende internetverbinding sinds januari 2024.

 

 

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 

Inmiddels zijn er 12 dagen verstreken zonder een reactie op mijn voorstel voor een test met enkel Odido aparatuur

Wanneer kan ik een reactie verwachten op mijn voorstel?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, we hebben op dit moment toevallig een groot schalig onderzoek lopen met KPN NetwerkNL. Zou je nog 1x een volledige test willen uitvoeren volgens onze norm? Meer dan dat heb ik niet nodig. Dan ga ik nog 1x proberen om te kijken of er iets aan de hand is maar anders ben ik echt bang dat we niks meer kunnen doen. We hebben al zoveel geprobeerd de afgelopen tijd. 

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 
 

Hierbij mijn antwoord op jouw vragen.

1) Zou je nog 1x een volledige test willen uitvoeren volgens onze norm?
HJHome: Ja, bij deze
 

2) Voorbereidingen Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
HJHome:
Dit zijn de stappen die ik heb gedaan in voorbereiding op de navolgende/door jou gevraagde testen:
- Wifi uitgeschakeld op de router, router gereboot
- mediaconverter en router van de stroom afgehaald
- na ~3 minuten de mediaconverter weer aangesloten op de stroom en gewacht totdat alle lampjes branden behalve "WAN"
- router weer aangesloten op de stroom en gewacht totdat alle lampjes branden behalve "WIFI" (omdat ik die heb uitgeschakeld)
- Laptop bekabeld aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort
- Logboeken van router gewist


3) Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?
HJHome:
- Ik gebruik enkel de door Odido geleverde apparatuur/Router (T56)

4) Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?
HJHome:
- Doordeweeks begint het gehaper van Internet (o.a websites van de Overheid!), TV, e-mail, etc. rond 18:00-20:00 (zowel LAN als WIFI)
- 's nacht rond ~ 01:00-02:00 geeft de TV aan dat ie opnieuw moet verbinden, omdat de connectie verloren is (WIFI)
- In het weekend is het de hele dag door (websites die niet/traag pas na diverse pogingen laden, e-mail die niet binnenkomt, TV die moet reconnecten, etc.)
- En de verstoringen zijn op alle dagen erger als er een grote software update is (bv die van Microsoft Windows Update)
- Ook de OOKLA Speed Test website laadt vaak niet in één keer/pas na diverse keren "refreshen" wordt er een server gevonden/kan ik starten met testen

5) Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
HJHome:
- Voor deze test mijn Laptop bekabeld aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort (zowel de 1 Gbit/s als de de 2.5 Gbit/s Lan poort zijn gebruikt in de veelvuldige vorige testen die in dit topic door ons eerder zijn aangeleverd ...)

6) Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.    
* Ping 8.8.8.8 Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8 / Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
HJHome:
- Test uitgevoerd onder Windows in een DOS Box (CMD) met admin rechten

 

6) Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute.
Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.    Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)    
Start een traceroute naar 8.8.8.8 Windows command prompt; tracert 8.8.8.8 / Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
Ping het gevonden IP-adres Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres / Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
HJHome:
- Test uitgevoerd onder Windows in een DOS Box (CMD) met adminrechten
- ping -n 1000 1-16-144-85.ftth.glasoperator.nl

 

HJHome Toevoeging:
Als ik overheid.nl probeer te openen hapert het vaak of laadt de website niet zonder te herladen
Een tracert daarvan geeft dit resultaat
 


Twee vragen
a) Wat is die 6de hop “unlabelled-6-38-59-62.versatel.net [62.59.38.6]” ?
b) Waarom kom ik bij de 9de hop uit bij “107-86-143-37.ftth.glasoperator.nl [37.143.86.107]”?

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @HJHome, bedankt voor het doorsturen van alle gevraagde info! Tommie is er vandaag niet dus ik zou dit met alle liefde naar de vervangede contactpersoon brengen, maar ook die is afwezig. Morgenochtend zal dit opgepakt worden. Bedankt voor je geduld!

Reputatie 5

@Jason van Odido 
Dankjewel voor je oplettendheid en berichtje

Nog een toevoeging aan mijn vragen (ik kan het bovenstaande bericht niet meer bewerken)

Drie vragen
Tracert overheid.nl
a) Wat is die 6de hop “unlabelled-6-38-59-62.versatel.net [62.59.38.6]” ?
b) Waarom kom ik bij de 7de hop weer terug bij glasoperator (“107-86-143-37.ftth.glasoperator.nl [37.143.86.107]”?)
Resultaten van beide door Odido gevraagde “ ping -n 1000 <ip adres> “
c) Die laten weer/nog steeds Ping Spikes zien groter dan 500ms (dat geeft mij “haperingen/storing, etc.”) vanaf de tweede hop, waarmee m.i. de functionaliteit van mijn thuisnetwerk en Odido apparatuur weer is uitgesloten als storende factor.
Is het mogelijk dat Odido zelf deze zaken test (in een teststraat o.i.d.) i.p.v. mij steeds te vragen om te testen en de resultaten daarvan hier deelt?

 

Reputatie 5

@Jason van Odido 
Onze melding is inmiddels ruim 4 maanden oud en de haperingen zijn er nog steeds (zie bijvoorbeeld de ping spikes van ~500ms). Tot aan januari 2024 werkte de verbinding wel naar behoren.

In de tussenliggende tijd hebben we braaf alle herhaald gevraagde testen ettelijke keren uitgevoerd wat ons tientallen uren heeft gekost.

En nu is er weer een week verstreken zonder reactie, een oplossing, een voorstel voor compensatie of wat dan ook…

Kun jij ervoor (laten) zorgen dat er een reactie komt met en/of een oplossing en compensatie?

Reputatie 7
Badge +3

@HJHome Mijn oprechte excuses dat je nog geen update hebt ontvangen. Ik ben uiteraard gelijk gaan kijken of er al meer bekend is. 

In de terugkoppeling van het Netwerk Team lees ik dat zij, na langdurig monitoren van de lijn, geen problemen hebben geconstateerd. Dit houdt in dat zij geen wegvallend of traag internet zien, er zijn ook geen hoge ping spikes gevonden. Zij vermoeden dat er iets in het eigen netwerk zit wat dit kan veroorzaken. 

Ik begrijp goed dat dit niet het antwoord is waar je op had gehoopt en ik wil je graag verder helpen, zodat je weer kan genieten van een goede verbinding. Wil je mij nog eens vertellen hoe je alles hebt aangesloten? Zit hier nog randapparatuur tussen?

 

 

Reputatie 5

Dag @Teresa van Odido 

Dankjewel voor je aandacht en reactie.

Als eerste mijn reactie op je laatste vraag: “ Wil je mij nog eens vertellen hoe je alles hebt aangesloten? Zit hier nog randapparatuur tussen? “
- we hebben in de afgelopen maanden diverse keren getest zonder welke extra randapparatuur dan ook (zie test resultaten in dit topic). Dat geeft dezelfde bedroevende resultaten.

Als tweede reactie:
Alle testen die zijn uitgevoerd en ge-upload in dit topic laten zien dat er verstoringen zijn na de eerste hop/ niet binnen mijn thuisnetwerk. Ook de laatste tests laten ping spikes zien met een max van ~500ms vanaf de tweede hop (buiten mijn thuisnetwerk)

Als derde reactie:
Het forum barst m.i. uit zijn voegen met soortgelijke meldingen van verstoord internet/haperende verbinding in de avonduren/gedurende hele weekend
Dat lijkt nu te zijn opgepakt n.a.v. de melding van @chefneliz , waarbij zijn topic de plek lijkt te zijn voor gebruikers die een Odido abonnement hebben via het KPN netwerk
Ik heb me daarom nu net ook aangemeld bij zijn topic, zodat ook mijn verstoring wordt meegenomen in de algemene afhandeling van internet verstoringen van Odido gebruikers op het KPN Netwerk
- Kunnen jullie mijn verstoring daar verder oppakken of moet ik hier input blijven leveren?

Reputatie 7
Badge +3

@HJHome Goed dat je dit nogmaals hebt gemeld in het Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk). Ik heb goede hoop dat via deze weg de oplossing tot stand zal komen!