Info

Hoe verbeter ik mijn wifi?

  • 6 February 2017
  • 292 reacties
  • 289460 Bekeken
Hoe verbeter ik mijn wifi?

Toon eerste reactie

292 reacties

Ik heb alle tips geprobeerd die hier staan, ook een extra accespoint gemaakt. Niets helpt voor de snelheid. Ik zat zojuist letterlijk 80cm van de router en antennes af met de laptop, en krijg meldingen van slechte netwerksnelheid.

 

Ik probeerde een aantal malen de klantenservice te bellen, dat heeft niet zoveel zin.

 

De plaatsing van de router kan wellicht beter, liefst zet ik er zelfs een eigen router tussen maar geen idee of dat mogelijk is. 

Ik kan ondergronds netwerkkabels trekken onder de vloer naar een meer centrale plek, ik zie alleen niet (er zit een nogal raar ‘draadje’ tussen modem en Tmobile router) of en hoe ik daarmee de router kan verplaatsen.

 

Situatie nu:

 

  • T-mobile router Draytek, die doet de wifi.
  • Een huis met drie verdiepingen en totaal ongeveer 200m2 (lijkt me te doen met 1 router?!).
  • Vanaf de router gaat een netwerkkabel naar een switch, vanuit daar naar de tv, een pc beneden en hue kastje en een draad naar boven toe
  • Boven weer een switch (dus niets draadloos aan) met printers en een pc.
  • Er zijn hier vrij veel netwerken in de buurt; andere kanalen kiezen maakt het echter alleen maar slechter.
  • Wifi problemen zijn eigenlijk begonnen sinds over naar Tmobile thuis met glasvezel, lijkt alleen wel steeds erger te worden.
  • Kastjes staan in de hoek van de woonkamer (waar de glasvezel binnenkomt), lijkt me ook geen ideale plek.

Ik zou verwachten dat er kosteloos iemand langskomt om mee te kijken en het op te lossen. Telefonisch contact lukt echter niet (ik heb een tmobile thuis account waarmee ik in kan loggen op de algemene site, echter niet op deze community. Een nieuw wachtwoord aanvraag komt ook niet door… Moet zeggen dat ik wel het gevoel krijg erg mijn best te moeten doen voor service, reden dat ik bij Tmobile zit is dat ik al vreselijk lang mobiele klant ben (uit de BEN tijd nog toen je niet overal dekking had :-)… 

 

Ik hoop dat iemand me via dit kanaal op de goede weg kan krijgen of dat er een ingang is om makkelijker ‘live’ contact te krijgen.

Reputatie 7
Badge +15

@Babalicious 

Klopt, internetkabel vanaf de mediaconverter in de Deco en de Zyxel heb je dan niet nodig.

Wellicht kan je de Deco beneden eens voorzien van een fabrieksreset.

@Brian , Krijgen GoGo wifi :)

Reputatie 1

Na de werkzaamheden en de firmware update van dit weekend bleek mijn wifi van het Zyxel modem niet meer te willen verbinden.

Uiteraard het hele setje 10 seconden uitgezet maar zonder succes. Via de klanten service hebben we een fabrieks instellingen reset uitgevoerd. Hierna kon ik weer verbinding maken met de fabrieks login.

 

Echter had ik al een backup van mijn instellingen gemaakt na de ervaringen van een voorgaande keer (ook na een update) het opnieuw in moeten stellen. Na het terugzetten van de instellingen bleek weer de wifi onbereikbaar.

 

Na wat logisch nadenken probeerde ik mijn Mac restricties eens uit te zetten en daarna weer aan waarna alles direct weer werkte.

 

Bij de firmware blijken dus niet alle status bits van beveiligings instellingen meegenomen te worden. Dit dus ook niet na een restart of terug zetten van de settings backup.

 

Hopelijk helpt dit andere gebruikers ook om sneller hun verbinding werkzaam te hebben.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @NPouwelse, op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren. 

Je geeft aan dat je over het algemeen gemiddeld 30 Mbit/s downloadsnelheid binnenhaalt op Wifi op het 2.4 Ghz netwerk, klopt dat? Houd er wel rekening mee dat Wifi geen gegarandeerde snelheid is, maar een service. Bekabeld garanderen we 90 tot 100 Mbit/s snelheid wanneer je een 100 Mbit/s abonnement hebt, maar op Wifi is hier geen garantie op te bieden omdat het afhankelijk is van te veel externe factoren.

Ik zie in een notitie van mijn collega dat je gebeld hebt met de Klantenservice, is daar nog wat uitgekomen?

Reputatie 7
Badge +15

Hier waren er na de update geen problemen, alles werkte meteen zoals eerst na het opnieuw opstarten..

Reputatie 1

Het heeft de hele middag gewerkt maar net toch weer even op sommige apparaten de verbinding weg. Nogmaals Mac restricties uit en weer aan gezet enbhet werkt weer. Hopelijk valt het nu niet meer weg.

Reputatie 1

Hoi @NPouwelse, op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren. 

Je geeft aan dat je over het algemeen gemiddeld 30 Mbit/s downloadsnelheid binnenhaalt op Wifi op het 2.4 Ghz netwerk, klopt dat? Houd er wel rekening mee dat Wifi geen gegarandeerde snelheid is, maar een service. Bekabeld garanderen we 90 tot 100 Mbit/s snelheid wanneer je een 100 Mbit/s abonnement hebt, maar op Wifi is hier geen garantie op te bieden omdat het afhankelijk is van te veel externe factoren.

Ik zie in een notitie van mijn collega dat je gebeld hebt met de Klantenservice, is daar nog wat uitgekomen?

Hoi Jason, 

Ik heb mijn abonnement inmiddels opgezegd.

Mijn WiFi is altijd snel geweest en al jullie tips werken verder niet. Jullie enige optie was over een maand een monteur sturen die waarschijnlijk adviseert betaalde wifi versterkers te nemen, verder was er op korte termijn  geen oplossing mogelijk vanuit jullie. Ik trof ook een nogal onvriendelijke medewerker op de chat toen ik vroeg of er geen andere optie was dan een monteur over 4 weken, die was er niet en de chat werd toen bot afgebroken dus houd het helaas op voor mij. 
 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Pat01! Jeetje dat klinkt heftig, als we iets aan onze kant voor je kunnen doen, dan staan we altijd voor je klaar. Veel sterkte in de tussentijd en kom er op terug wanneer dat weer mogelijk is privé-technisch. Een goede gezondheid toegewenst aan jou en je geliefden! :heart:

Reputatie 7
Badge +15

Gebruik je easy mesh of 2 aparte netwerken?

Ik heb 2 aparte netwerken en dat werkt voor mij prima.

Reputatie 1

Hoi Waqqas, 

Alleen VLAN op 300 en dan denk custom. Verder nog andere parameters of iets anders invullen? 

Reputatie 1

Easy mesh staat uit en geen apparte netwerken. Punt is dat ik tegen een bushalte aan woon en iets meer dan de standaard beveiliging wil.

Reputatie 7
Badge +15

Easy mesh uit en geen aparte netwerken 2,4 Ghz en 5 GHz? Dus dan staat bij jou één band uit?

Reputatie 1

Goedendag!

Er was helaas brand geweest in mijn flat en toen was het stroom uitgevallen. Het gebeurde in het elektriciteitskast in de kelder.. en toen het stroom weer aan ging deed het internet het niet meer ineens. 

Met vriendelijke groet,

Damian

Reputatie 7
Badge +15

@Babalicious 

ISP custom, VLAN 300, Dynamic IP volgens mij, voor de rest kan je alles op default laten.

Reputatie 1

Zowel 2.4 als 5 op dezelfde ssid.

Reputatie 7
Badge +15

Je kan kijken of het beter werkt door twee aparte netwerken te maken. In de modem interface, menu, netwerkinstellingen, draadloos geef band 2,4 kanaal 1, 6 of 11 bijvoorbeeld klik op toepassen en selecteer dan bij band 5 GHz en geef hem bijvoorbeeld kanaal 36 en zet 5G achter de SSID en toepassen.

Nu heb je 2 netwerken in de netwerken lijst.

Werkt het zo beter?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @boefmans, bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg en situatieschets; daar kan ik wat mee!

Ik heb rondgevraagd wat de opties zijn en het is mogelijk om een technicus naar de Wifi te laten kijken - op onze kosten uiteraard. Normaliter pakken we deze optie niet direct op omdat we eerst naar andere mogelijkheden kijken, maar volgens mij heb je zo'n beetje het hele riedeltje al doorlopen, tevergeefs vooralsnog. 

Wat ik nog wel wil weten: je geeft aan: “De plaatsing van de router kan wellicht beter, liefst zet ik er zelfs een eigen router tussen maar geen idee of dat mogelijk is.“ → Waar staat het modem op dit moment en hoe hoog van de grond heb je deze geplaatst/is deze opgehangen?

Reputatie 1

Bedankt! Heb idd 300 en prioriteit VLAN 0 opgegeven. Is het dan beter in acces point te werken of wifi router in dit geval? 

Reputatie 1

Ik zal het bij de volgende keer proberen. Het lijkt voor nu te werken namelijk.

Reputatie 1

Ik heb het uitgeprobeerd maar dit is geen oplossing.

 

Op 5G heb ik nu geen Mac verificatie meer en kom ik er inderdaad zo op. Op 2.4G staat wel Mac verificatie echter heb ik daar verbindings problemen met een deel van de ingestelde apparaten.

 

Het lijkt erop dat er een bug in de Mac verificatie zit bij de laatste firmware versie V5.50(ABPY.1)b11

 

Het heeft namelijk hiervoor stabiel gewerkt. Ook tussen de voorgaande en laatste update.

Reputatie 1

@Babalicious

Met de Deco aangesloten op de mediaconverter is de Deco ook meteen je router want de Zyxel heb je dan niet meer 🙂

Hallo Waqqas,

kom nog terug op dit topic. De Zyxel model is ertussen uitgehaald en de mediaconverter direct op DECO aangesloten (gele kabel WAN staat er op) alleen is de snelheid in de woonkamer nog steeds erg belabberd… testen gedaan met speedtest. Ik heb vanochtend ook de DECO’s omgewisseld, van zolder naar de woonkamer en een nieuwe netwerk aangemaakt, maar wifi snelheid blijft onveranderd. 

dus de 1e verdieping en zolder is snelheid prima, alleen de snelheid rondom de woonkamer is erg slecht. heb je nog meer tips? 

Dank je Jason,

 

Inmiddels staat er een afspraak met de monteur. Het modem is vrij dicht bij de grond opgehangen, ik begreep dat de router daar niet echt ver vandaan kan.

 

Daarnaast ga ik (denk ik) een paar goede AP's bestellen, waarmee ik de wifi uiteindelijk omzeil van de router zelf.

Reputatie 7
Badge +16

@NPouwelse Ik kan me voorstellen dat je zo snel mogelijk geholpen wilt worden, dat is in principe ook altijd de bedoeling. Sorry dat er vier weken overheen zouden gaan, dat is simpelweg te lang - laat daar geen misverstand over bestaan. Wat ik wel oprecht jammer vind, is dat je vijf dagen geleden voor het eerst aangegeven hebt op de Community dat er iets mis is met de Wifi en eergisteren voor het eerst naar de Klantenservice hebt gebeld. Ik had graag alle mogelijke oplossingen willen testen en uitproberen voordat we hiertoe zouden overgaan, maar dat is natuurlijk jouw keuze en die respecteer ik dan ook 100%. 

Ik wens je veel plezier en succes toe bij je nieuwe provider en hoop je ooit weer terug te zien op de Community en bij T-Mobile Thuis. Stay safe!

Reputatie 1

@NPouwelse Ik kan me voorstellen dat je zo snel mogelijk geholpen wilt worden, dat is in principe ook altijd de bedoeling. Sorry dat er vier weken overheen zouden gaan, dat is simpelweg te lang - laat daar geen misverstand over bestaan. Wat ik wel oprecht jammer vind, is dat je vijf dagen geleden voor het eerst aangegeven hebt op de Community dat er iets mis is met de Wifi en eergisteren voor het eerst naar de Klantenservice hebt gebeld. Ik had graag alle mogelijke oplossingen willen testen en uitproberen voordat we hiertoe zouden overgaan, maar dat is natuurlijk jouw keuze en die respecteer ik dan ook 100%. 

Ik wens je veel plezier en succes toe bij je nieuwe provider en hoop je ooit weer terug te zien op de Community en bij T-Mobile Thuis. Stay safe!

Ik wou ook niet overstappen maar als een chatsessie door een collega van jou word afgekapt dan houd het op voor mij. Ik ben klant en wil ook graag zo behandeld worden. Een gesprek kap je nooit op zo’n manier af, zeker niet als je bij een klanten”service” werkt.

Ik vroeg alleen of het niet handiger was om een nieuw modem op te sturen en te proberen of dat werkt aangezien jullie monteur 4 weken zou duren. Als dit dan jullie reactie is, stap ik over. 

Fijne dag verder.

Reageer