Hallo. Wie helpt ons uit de brand.
Sinds gister hebben wij glasvezel met modem zyxelt56.
Onze zoon kan in Minecraft niet meer inloggen op de server (van zijn neef).
Hiervoor nooit problemen gehad.
Glasvezel werkt verder uitstekend.
We hebben de firewalls al uitgezet maar het probleem blijft hetzelfde.
Foutcode in Minecraft is: intern exception: io.netty.handler.codec.DecoderException:java.util.DataFormatException:incorrect header check.
We horen het graag.
Hallo @WietskeL
Krijgt je zoon bekabeld en via de WiFi dezelfde melding? Ik las op het internet dat het misschien kan komen doordat er een nieuwe connectie is gedetecteerd.
Op dit moment alleen via de wifi. Een kabel naar zijn kamer hebben we niet.
Hey @WietskeL, welkom op onze community!
Ik wil natuurlijk dat je zoon lekker kan minen op Minecraft met zijn vrienden. Nu kan dit inderdaad komen door een aantal dingen. Kan je een paar controles voor mij uitvoeren?
- Minecraft heeft baat bij UPnP (Universal Plug and Play) voor port forwarding.
-
Ga naar Network Settings → NAT
-
Klik op het tabblad UPnP
-
Zorg dat Enable UPnP aangevinkt staat, staat dit al aangevinkt, probeer het eens als je hem uitschakeld? Anders opnieuw inschakelen.
-
Klik op Apply
- Zorg ervoor dat poort 25565 TCP openstaat in je modem en dat er geen firewall-regels actief zijn die verkeer van of naar je Minecraft-server blokkeren.
- Kan je de DoS Firewall eens uitschakelen? Dit kan in het modem via http://192.168.1.1 → Menu → Beveiliging → DoS → Uitschakelen.
Als dit allemaal niet werkt, kan je eens controleren of het wel werkt met een VPN? Dan kunnen we wat gerichter zoeken naar het probleem! Alvast bedankt voor de moeite en ik zie je bericht graag tegemoet!
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie.
1. UPnP wordt niet in het rijtje vermeld in het scherm van NAT in netwerk settings.
Daar staat alleen:
Nat alg
Sip alg
Rtsp alg
Pptp alg
Ipsec alg
Deze staan allemaal aangevinkt.
3. Gedaan maar geen verschil merkbaar, ook niet op laag, medium firewall.
Maar! We hebben daarna gekeken naar de beveiliging in de modem onder het kopje 'Draadloos'.
Deze hebben we uitgezet en daarna weer aangezet. En nu lijkt het erop dat alles weer werkt naar behoren.
Erg bedankt voor het meedenken. Dat wordt erg gewaardeerd.
Helaas blijft het probleem toch ontstaan. Soms na 1 minuut en soms na 10 minuten wordt hij er alsnog uitgegooid door Minecraft.
Optie 2 die je noemt, hoe of waar kan ik die poort checken?
We horen het graag
@WietskeL
UPnP schakel je in of uit bij netwerkinstellingen, thuisnetwerk, UPnP, schakel beide vinkjes in of uit en klik op toepassen.
Dank voor het meedenken.
We kunnen kiezen uit UPnP staat en UPnP NAT staat.
We hebben alles uitgezet en getest, geen resultaat.
We hebben alleen UPnp aangezet, geen resultaat alleen UPnP NAT aanzetten is niet mogelijk
En we hebben beide uitgezet en daarna weer aangezet.
Helaas ook niet het gewenste resultaat.
Weet u hoe ik bij die poort kom wat hierboven genoemd wordt?
@WietskeL
Die poort kun je openzetten bij netwerkprovider > NAT > poortdoorschakeling maar ik denk niet dat dit nodig is.
Had je bij je vorige provider ook een poort opengezet (portforwarding/poortdoorschakeling).
Nee we hadden geen poort opengezet. De provider is ook gelijk gebleven. We zijn alleen overgestapt naar glasvezel.
We zullen straks even kijken naar die poort.
Het openzetten van die poort lukt niet. Ik moet dan een startpoort noemen en eindpoort. En startpoort translating en eindpoortstranslating. Ik weet niet wat ik dan moet invullen.
We hebben inmiddels wel ontdekt dat hij prima in de server kan werken via de hotspot van mijn telefoon (terwijl ik dan op dezelfde wifi zit als de pc). (Ik heb de 5g verbinding uitgezet zodat ik zeker weet dat de telefoon via wifi werkt)
Kan iemand verklaren waarom hij dan niet uit de server wordt gegooid?
@WietskeL
Je hoeft iig geen poorten open te zetten maar het lijkt wel alsof je IP adres wordt geblokkeerd.
Maak eens gebruik van een VPN.
Even een paar dagen later en we hebben goed nieuws.
De server was gecrased en moest opnieuw opgestart worden. Daarna waren er helemaal geen problemen meer bij ons thuis voor het gamen in de server.
Heel erg bedankt voor het meedenken en alle tips.
We denken de definitieve oplossing gevonden te hebben.