Is de ziggo geen glasvezel? Nog coax?
Hallo @rickb55
Je kan de Guidion monteur vragen om een kabel door een lege leiding te trekken of een huidige kabel door een internetkabel vervangen, dit valt onder meerwerk dus er zijn kosten aan verbonden.
Je kan kijken of je zelf een internetkabel vanuit de meterkast naar de woonkamer kunt aanleggen.
Je kan werken met powerline adapters (internet via het stroomnet).
oke, ja dat is wel lastig denk ik.
Al zijn er wel een paar mogelijkheden.
Je kunt met de coax kabel er een ethernet kabel door de buis trekken, maar dan kun je niet echt meer terug. Ik weet ook niet of de coax aansluiting je eigendom is…. Zit er in de meterkast een splitter voor de coax? Dat was in ons oude huis wel.
Wat ook kan is de coax als ethernet vervanger gebruiken met bepaalde apparaten. 1 aan beide zijde van de kabel. Dan kun je nog terug...
Hallo @rickb55
Je kan de Guidion monteur vragen om een kabel door een lege leiding te trekken of een huidige kabel door een internetkabel vervangen, dit valt onder meerwerk dus er zijn kosten aan verbonden.
Je kan kijken of je zelf een internetkabel vanuit de meterkast naar de woonkamer kunt aanleggen.
Je kan werken met powerline adapters (internet via het stroomnet).
Lege leidingen zitten er niet en een huidige kabel door een internetkabel vervangen wordt denk erg lastig. Ik lees ook erg veel wisselende ervaringen met Powerline adapters. Je hebt dan nooit garanties dat het echt goed werkt (stabiel en snel is).
@rickb55 Hoe oud is het huis? Heb je vanuit de meterkast misschien buizen waar momenteel nog oude PTT telefoon kabels in zitten? Die buizen zou je e.v. voor ethernet kunnen gebruiken.
Waar kwam de kabel van Ziggo binnen? Is dat inderdaad aan de linkerkant bij die modem? Of is dat ook in de meterkast en is de coax verlengt naar waar de modem nu staat (hoewel dat normaal niet geadviseerd wordt).
Bij overschakelen naar glasvezel heb je meestal coax niet meer nodig. En je wilt bepaalde dingen waarschijnlijk wel bedraad aansluiten. Dus dan zul je toch moeten kijken of je de ethernet kabel niet bij een andere kabel kunt stoppen of die kunt vervangen (b.v. de oude 4 aderige telefoonkabels).
Ik kwam er achter dat er ook nog een oude telefoonlijn van de meterkast naar de woonkamer loopt. Er komt binnenkort een kabeltrekker kijken of het lukt om die te vervangen door een netwerkkabel. Als dat lukt dan gaat t wel goed komen met de installatie en kan ik overstappen. Dank voor alle adviezen hier gegeven!