Skip to main content
Beantwoord

Van wie is het netwerk?

• June 10, 2025
  • 3 reacties
  • 72 Bekeken

Ik ga binnenkort verhuizen en wil in de nieuwe woning glasvezel van Odido hebben.

Een paar jaar geleden heb ik echter glasvezel van T-Mobile Thuis op het KPN-netwerk gehad en er waren zo veel problemen met de verbinding (dagenlang zonder internet: de reparatie moest via KPN, T-Mobile moest de reparatie eerst bij KPN aanvragen, KPN zelf schakelde daarna een onderaannemer in, echt een organisatorische drama) dat ik nu zeker wil weten of op mijn nieuwe adres het netwerk van Odido zelf ligt.

Hoe kan ik controleren wie de netbeheerder op een bepaald adres is? 

Beste antwoord door rvk01

Je kunt het aan de oude bewoners vragen. Je kunt het vaak zien aan het glasvezelkastje (staat vaak een naam op maar niet altijd). Je kunt het soms afleiden aan de kleur van de kabel (maar ook niet altijd).

Uiteindelijk kun je nog kijken op https://www.mijnaansluiting.nl/netbeheerders wie de netbeheerders zijn op dat adres.

Overigens… waarom wil je dat precies weten. Odido heeft geen eigen netwerk dus de procedure die jij beschrijft voor KPN geldt voor ook voor alle ander netwerkbeheerders via wie Odido de aansluiting levert. 

3 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • Antwoord
  • June 10, 2025

Je kunt het aan de oude bewoners vragen. Je kunt het vaak zien aan het glasvezelkastje (staat vaak een naam op maar niet altijd). Je kunt het soms afleiden aan de kleur van de kabel (maar ook niet altijd).

Uiteindelijk kun je nog kijken op https://www.mijnaansluiting.nl/netbeheerders wie de netbeheerders zijn op dat adres.

Overigens… waarom wil je dat precies weten. Odido heeft geen eigen netwerk dus de procedure die jij beschrijft voor KPN geldt voor ook voor alle ander netwerkbeheerders via wie Odido de aansluiting levert. 

• Auteur
  • is een King Poster
  • June 10, 2025

Ik was in de veronderstelling dat Odido wel degelijk een eigen netwerk had (in samenwerking met Open Dutch Fiber). Er wordt ook met “Odido glasvezel” geadverteerd. Op mijn huidige adres biedt Odido bijvoorbeeld duurder internet tot 1 Gbps (op het KPN-netwerk), en op het nieuwe adres zie ik opties tot 8 Gbps die ook nog goedkoper zijn (ik neem aan dat het hun “eigen” netwerk is).

Ik zit hier nu - op het oude adres nog - bij KPN omdat ik de eventuele reparatieprocedure zo kort mogelijk wil houden. Mijn ervaring met T-Mobile Thuis op KPN-netwerk was zo slecht dat ik de vorige overeenkomst met T-Mobile kosteloos mocht ontbinden omdat ze geen stabiele verbinding konden garanderen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • June 10, 2025

ODF levert ook via andere providers. Dus het kan wel een samenwerking zijn maar om nu te zeggen dat dat een “eigen” netwerk is. Maar inderdaad… ze hebben in sommige wijkcentrales ook echt eigen apparatuur hangen. Dat is overigens ook zo op het KPN netwerk. En dan is het abonnement ook b.v. €10 goedkoper dan via een KPN wijkcentrale waar ze de lijn (en centrale-aansluiting) moeten huren. Het is van afstand niet te zien welke centrales dat zijn (tenzij je het misschien af kunt leiden aan de abonnementsprijs die je krijgt wanneer je een postcode check doet).

Ik geloof echter wel dat de 8Gbps lijnen allemaal op eigen apparatuur zijn (maar weet dat niet zeker). Maar zelfs als de apparatuur van Odido zelf is… als er iets is met de fysieke lijn (zoals kabelbreuk e.d.) dan lost Odido dat ook niet zelf op. Dan geven ze het ook gewoon weer door aan de netwerkbeheerder of onderaannemer (ODF in het geval van jouw nieuwe adres). En ODF gaat dan ook weer een onderaannemer inschakelen. Overigens is Guidion (installateur) zelf ook een “onderaannemer”. Dus je blijft altijd wel afhankelijk van meerdere bedrijven.