In maart 2026 werden de werken voor glasvezel klaar na meer dan een jaar van technische voorbereiding door Open Dutch Fiber (ODF), Rezolute en Circet. Als lid van de Technische Commissie van onze VvE heb ik dit proces van begin tot einde actief opgevolgd en, gedurende het hele traject, de technische voorwaarden nauwgezet nagevraagd om een correcte en kosteloze installatie te garanderen voor de 64 appartementen in onze blokken.
Het voorstel van ODF, eindverantwoordelijke, was om de FTU in onze meterkast in de trappenhal (buiten de appartementen) te plaatsen. Bij deze uitvoering was mijn belangrijkste voorwaarde het doortrekken van een kabel tussen de FTU in de meterkast en onze woonkamers, waar de huidige DSL aankomt. Die voorwaarde is belangrijk want onze trappenhal is volledig uit beton gemaakt, waardoor de modem niet in onze meterkast geplaatst kan worden zonder een ernstig verlies van signaalkwaliteit.
En alles, kosteloos.
Dit werd me, zowel schriftelijk als mondeling, meermaals bevestigd door ODF, Rezolute, Circet, Odido en Guidion zelf.
Dit was de voorwaarde waarop zowel ikzelf als de VvE akkoord zijn gegaan met de aanleg. Maar u kunt het al zien aankomen, het is niet gegaan als gepland.
8 april 2026 — Telefonische bevestiging door Odido
Op 8 april 2026 heb ik Odido gebeld met een expliciete vraag: is het mogelijk om de kabel van de FTU in de meterkast door te trekken naar de woonkamer, en zal dit kosteloos gebeuren? Die vraag wou ik beantwoord hebben voordat ik de officiële overgang naar glasvezel wou aanvragen.
De medewerker van Odido heeft dit telefonisch bevestigd na overleg met collega's en leidinggevenden. Hij bevestigde dat dit mogelijk was mits er loze leidingen aanwezig zijn in de meterkast, wat ik bevestigde. Hij bevestigde ook dat dit kosteloos zou gebeuren.
Ik heb de officiële overgang dus aangevraagd.
10 april 2026 — Schriftelijke bevestiging door Guidion
Op 10 april 2026 heb ik mijn eerste afspraak met Guidion gemaakt. Maar nadat ik de afspraak had gemaakt, heb ik contact opgenomen met hun klantenservice-chat. Ik heb expliciet gevraagd of de kabel van de meterkast naar de woonkamer doorgetrokken kon worden, en of dit kosteloos zou zijn. Een medewerker van Guidion bevestigde schriftelijk in de chat: "Als er een loze leiding is dan is het geen enkel probleem" en op de tweede vraag: "Ja dan moet het helemaal goed komen!"
22 april 2026 — Monteur Guidion: installatie niet mogelijk
Op 22 april 2026 kwam de monteur van Guidion (een onderaannemer, zzp'er) langs voor de installatie. Hij gaf meteen aan dat hij geen kabel van de FTU in de meterkast naar de woonkamer kon trekken, om twee redenen. Ten eerste valt het traceren van de loze leidingen buiten zijn contract — zijn opdracht beperkt zich tot het plaatsen van een modem. Bovendien zou dit een uitgebreide en kostbare ingreep vereisen, en dus een meerkost voor mij. Hij stelde ook vast dat het plaatsen van de modem in de meterkast niet mogelijk is vanwege de betonnen wanden. Op mijn vraag wat mijn opties waren, kreeg ik één antwoord: terug bellen naar Odido. Hij liet ook weten dat hij een PV van het bezoek met zijn bevindingen ging opmaken.
23 april 2026 — Eerste contact met Odido na het bezoek
Op 23 april 2026 heb ik Odido telefonisch gecontacteerd om de situatie te melden. Ik heb de technische problemen en de keten van verantwoordelijkheden gedetailleerd uitgelegd. De medewerker erkende de situatie. Diezelfde dag ontving ik een generieke e-mail van Odido met een lijst van vage "mogelijke redenen" voor het probleem, alsof de technische oorzaak onbekend was. Deze redenen waren niet correct en niet in lijn met wat telefonisch was besproken, en beantwoordden mijn vragen niet. Meteen stuurde ik een schriftelijke e-mail aan Odido waarin ik de technische oorzaak verduidelijkte, bevestiging vroeg van het behoud van mijn DSL-contract, bevestiging vroeg dat het glasvezelabonnement niet geactiveerd wordt, en een kosteloze oplossing eiste conform de eerder gemaakte afspraken.
Ik heb tot heden geen antwoord op mijn e-mail gekregen.
23 april 2026 — Tweede contact met Odido
Diezelfde namiddag belde een tweede medewerker van Odido, die niet op de hoogte was van het ochtendgesprek. Die drong aan op een onmiddellijke beslissing over een FTU-verplaatsingsaanvraag bij ODF, met het risico dat ik zelf de kosten zou dragen als ODF dat zou weigeren.
Ik heb dit geweigerd en schriftelijk vastgelegd in een tweede e-mail dat:
- de kosteloze installatie uitdrukkelijk was beloofd op 8 april 2026;
- ik geen beslissing neem onder druk en zonder garanties;
- ik van Odido een concreet en kosteloos voorstel verwacht met een duidelijke tijdslijn.
Ik heb tot heden geen antwoord op mijn e-mails gekregen.
7 mei 2026 — Bezoek van Circet (zzp'er)
Odido had bij ODF een aanvraag ingediend voor de verplaatsing van de FTU — zonder mij te consulteren. Zoals ik meermaals heb aangegeven, verwacht ik een technische en kosteloze oplossing van Odido en haar partners, niet een procedure waarbij beslissingen over mijn hoofd worden genomen.
Op 7 mei 2026 kwam er iemand langs van Circet, een onderaannemer (zzp'er), die ter plaatse niets kon oplossen. Hij moest contact opnemen met Circet om iemand anders te laten komen.
24 mei & 1 juni 2026 — E-mails van Odido + telefonisch contact
Op 24 mei en 1 juni 2026 ontving ik twee e-mails van Odido waarin, naar mijn begrip, toestemming werd gevraagd voor een FTU-verplaatsing. Ik heb op beide e-mails geantwoord waarin ik uitleg vroeg over de e-mails en de gevraagde toestemming. Op geen van beide reacties heb ik een antwoord ontvangen.
Op 1 juni heb ik daarom opnieuw telefonisch contact opgenomen met Odido. Na meer dan 30 minuten heb ik het volledige verhaal opnieuw uitgelegd. Tijdens dit gesprek vernam ik ook dat ODF de FTU-verplaatsing had afgekeurd zonder redenen — nadat ze het hadden goedgekeurd — na het eerste bezoek van hun Circet-monteur, een beslissing die nooit aan mij was gecommuniceerd.
Na onderzoek door de medewerker en drie telefoontjes die dag, was de conclusie van het gesprek dat het doortrekken van de kabel tussen de meterkast en de woonkamer wél mogelijk was en kosteloos zou gebeuren. De medewerker had zelf contact opgenomen met een leidinggevende bij Guidion, die dit bevestigde. Ik heb vervolgens een nieuwe afspraak met Guidion gemaakt.
27 mei 2026 — Tweede bezoek Circet
Twee medewerkers van Circet kwamen langs op 27 mei 2026. Tijdens dit bezoek gaven zij aan dat een verplaatsing van de FTU zou betekenen dat de bestaande binnenkabels afgebroken moeten worden en dat een nieuwe route via de buitenkant gezocht moet worden.
Circet is een onderaannemer van ODF met een contract dat binnenkort — als het al niet verlopen is — afloopt voor de uitvoering van deze werken. Mede hierdoor probeerden zij mij onder druk te zetten om onmiddellijk een beslissing te nemen. Ik heb geweigerd.
Zij zouden de situatie met ODF bespreken en met een oplossing of beslissing terugkomen. Tot op heden heb ik hierop geen antwoord ontvangen.
2 juni 2026 — Afspraak Guidion: monteur verschijnt niet
Op 2 juni 2026 had ik een afspraak met Guidion. Mij was bevestigd dat de monteur op de hoogte was van de situatie en wist dat hij een kabel tussen de meterkast en de woonkamer moest doortrekken. Ik ben de hele dag thuis gebleven om hem te ontvangen. De monteur zou tussen 12u en 16u langskomen.
Om 16u was er nog niemand. Ik belde Guidion, die mij simpelweg meedeelde dat de monteur had gemeld dat ik niet thuis was. Ik was wel degelijk thuis. Of de monteur of Guidion heeft dus onjuiste informatie doorgegeven — iets wat niet te bewijzen valt, maar des te frustrerender is.
Het was niet mogelijk om de afspraak onmiddellijk opnieuw te boeken. Ik moest opnieuw contact opnemen met Odido.
3 juni 2026 — Opnieuw contact met Odido: klacht geweigerd
Op 3 juni moest ik het volledige verhaal opnieuw uitleggen. Ik vroeg deze keer om een formele klacht in te dienen. Dit werd geweigerd, zonder uitleg over hoe ik dit zelf kon doen. De medewerker beloofde de zaak te escaleren en gaf aan dat ik gecontacteerd zou worden door een leidinggevende of iemand van een andere afdeling.
16 juni 2026 — Nog geen nieuws
Ik had niets gehoord en belde opnieuw. De medewerker zou erachter gaan.
25 juni 2026 — Nog geen nieuws
Opnieuw geen nieuws. Ik belde opnieuw. De medewerker zou erachter gaan.
29 juni 2026 — Odido: wij kunnen niets meer doen
Odido belde terug met de mededeling dat zij niets meer kunnen betekenen en dat ik mij tot ODF moet wenden. Dit terwijl ODF de FTU-verplaatsing reeds had afgekeurd, met als reden dat de FTU technisch correct geplaatst is — wat volledig voorbijgaat aan het feit dat de verbinding tussen de meterkast en de woonkamer, de kern van het probleem, nog steeds niet gerealiseerd is.
Dus Odido, is dit wat jullie een dienst noemen?
Wij hebben een VvE in Amsterdam met 64 appartementen met een niet bruikbare glasvezelaansluiting. De aansluiting is volgens ODF correct uitgevoerd tot in de meterkast. Het probleem is de verbinding tussen de meterkast en de woonkamer — een verbinding die Odido, Guidion en alle betrokken partijen tot nu toe als kosteloos realiseerbaar hebben bevestigd. En nu trekken jullie de handen ervan af en nemen geen verantwoordelijkheid op voor de situatie?
Wat gaat Odido doen om hun klanten tegemoet te komen?
Extra verzoek
Ik verzoek Odido op basis van Artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en mijn recht als consument op een deugdelijke en transparante klachtafhandeling om alle informatie rondom deze casus schriftelijk te maken.
Aangezien uw medewerkers tot nu toe cruciale beslissingen en toezeggingen — onder andere over de afspraken met ODF en Guidion — uitsluitend telefonisch hebben gecommuniceerd, sommeer ik u om deze volledige historie alsnog schriftelijk aan mij te bevestigen. Ik verzoek u om de exacte inhoud van deze eerdere telefonische beslissingen, de datums waarop deze zijn genomen en de motivering daarvan, per e-mail aan mij te overleggen.
Tevens maak ik formeel gebruik van mijn recht op inzage conform de AVG. Ik verzoek u mij binnen de wettelijke termijn van één maand een volledig, chronologisch overzicht te verstrekken van alle persoonsgegevens die u in deze casus verwerkt, vanaf 1 april 2026 tot heden. Ik verzoek specifiek om:
- Alle interne klantnotities, logboeken en dossiernotities in uw CRM-systeem die door medewerkers zijn getypt tijdens of na contactmomenten omtrent mijn adres.
- Alle audio-opnamen dan wel transcripten van de telefonische gesprekken die hebben plaatsgevonden tussen 1 april 2026 en heden.
- Alle interne en externe schriftelijke communicatie (e-mails en systeemberichten) tussen Odido, ODF en Guidion met betrekking tot mijn aansluiting.
Indien bepaalde audio-opnamen of specifieke e-mails niet (meer) beschikbaar zijn, verzoek ik u mij hierover expliciet en schriftelijk te informeren, inclusief de specifieke reden en de datum waarop deze zijn gewist.
Ik maak vanaf heden bezwaar tegen verdere telefonische afhandeling van deze casus. Ik verzoek u om vanaf nu alle statusupdates en beslissingen uitsluitend schriftelijk per e-mail aan mij te communiceren. Mondelinge toezeggingen per telefoon worden door mij niet meer geaccepteerd.