Skip to main content
Vraag

Odido Glasvezel: Foute? installatie en Odido neemt hun verantwoordelijkheid niet

• July 3, 2026
  • 59 reacties
  • 655 Bekeken

Toon eerste reactie

59 reacties

• is een Top Poster
  • July 5, 2026

Hi all

Ik zit deze discussie ook te volgen en vind dit wel een mooie discussie.

De VvE heeft een afspraak gemaakt met de netwerkbeheerder en zoals ik lees met 2 aannemers die de aansluiting hebben gerealiseerd.

Ze zijn overeengekomen dat de glasvezel verbinding in de meterkast in de hal wordt geplaatst.

Het gaat dus om 64 apartementen met 64 meterkasten die buiten het huis zijn geplaatst

Je hebt dus bevestigd dat er een loze leiding van de meterkast naar de woonkamer gaat maar je schrijft dus ook dat deze loze leiding niet traceerbaar is. Dit valt uiteraard buiten de werkzaamheden van de Guidion monteur. Die gaat niet op zoek naar een loze leiding. Jij hebt bevestigd dat die er is dus dan zou je die ook moeten kunnen aanwijzen waar die zit.

Deze kosten ( zoals eerder hier boven beschreven ) voor het trekken van een internetkabel zijn voor de klant. Dit valt nooit onder een standaard instalatie. Odido kan uit coulance deze kosten ( het trekken van een kabel ) vergoeden met uitzondering van de materiaal kosten.

Indien er ook geen wand contact doos in de meterkast zit dan kan een Guidion monteur deze plaatsen op kosten van de klant á 77 euro indien de meterkast dat toelaat.

Odido is een ISP ( Internet Service Provider ) 

Odido levert enkel internet service over de lijn van de netwerkbeheerder ( KPN, Delta, ODF en andere netwerken)  en is zelf geen eigenaar van de de glasvezel aansluiting en is dus in dit geval ook niet de juiste partij om aansprakelijk te stellen.

Ik las dat er reeds contact is geweest met Odido en dat er een case is gemaakt naar de netwerkbeheerder en dat het antwoord was dat het is geplaatst volgens de PvE ( Plan van Eisen ) die de VvE, de netwerkbeheerder en de aannemer(s) zijn over een gekomen. 

In dat geval zal de netwerkbeheerder geen verdere stappen meer ondernemen en is het voor hun een gesloten boek.

Voor Odido is het ook een gesloten boek omdat zij geen eigenaar zijn van de glasvezel.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat er in het PvE is opgenomen dat de netwerkbeheer / de aannemer(s) verantwoordelijk zijn voor het leggen of realiseren van loze leidingen dan wel er voor te zorgen dat er een internet kabel van de meterkast naar de woningen moet worden aangelegd.

Wat je nog kan doen is een aanvraag via mijnaansluiting.nl doen voor een verplaatsing van de  glasvezel aansluiting van de meterkast naar de woning individueel maar ook daar zal dan de VvE ook weer een plasje over willen doen voordat er dan weer toestemming wordt gegeven. De kosten voor deze verplaatsing zijn uiteraard voor u als VvE.

Uiteraard kunt u nog andere stappen ondernemen maar dat is dan de keuze van de VvE.

Sterkte met deze strijd die u waarschijnlijk niet gaat winnen.

Des

Thx Nick40 voor het aanstippen van een fout.

Excuus. Ik schreef een centrale meterkast  maar dat moest zijn eigen meterkast op de gang.

Ik heb mijn antwoord aangepast

• July 5, 2026

Indien er 64 loze leidingen in de centrale meterkast uit komen…

Er is bij de topicstarter geen centrale meterkast. Elke woning heeft een eigen meterkast op de gang.

Elk appartement heeft een aparte meterkast op slot met een FTU-aansluiting

Forum|alt.badge.img
  • July 6, 2026

Indien er 64 loze leidingen in de centrale meterkast uit komen…

Er is bij de topicstarter geen centrale meterkast. Elke woning heeft een eigen meterkast op de gang.

Een simpele berekening, we nemen aan dat per verdieping 8 woningen zijn. Hoe wil je een kabel  (hoe klein en flexibel hij ook is) trekken van de centrale meterkast naar de 8de verdieping (30m hoogtedifferent) trekken? Sommige denken beter te weten dan de monteurs, de dagelijks bezig zijn met deze werkzaamheden.

Twee medewerkers van Circet kwamen langs op 27 mei 2026. Tijdens dit bezoek gaven zij aan dat een verplaatsing van de FTU zou betekenen dat de bestaande binnenkabels afgebroken moeten worden en dat een nieuwe route via de buitenkant gezocht moet worden.

De fout zat al in de planning (hier hebben de TS en VvE en hun dure adviesbureau Rezolute ook medeverantwoording te dragen) met de afspraak, de FTUs in de centrale meterkast ipv in de woningen direct te plaatsen. Hier heeft men 2 oplossingen, binnendoor en met toestemming van alle onderburen de kabels verdieping voor verdieping naar boven trekken of via buitengevel (met toestemming van gebouweigenaar)

rvk01
  • July 6, 2026

Een simpele berekening, we nemen aan dat per verdieping 8 woningen zijn. Hoe wil je een kabel  (hoe klein en flexibel hij ook is) trekken van de centrale meterkast naar de 8de verdieping (30m hoogtedifferent) trekken? Sommige denken beter te weten dan de monteurs, de dagelijks bezig zijn met deze werkzaamheden.

Die monteurs hadden het daar over het verplaatsen van de FTU (niet het aanleggen van CAT). Dus verandering van wat er gepland is. Bij het aanleggen zal gesproken zijn over het aanleggen van CAT naar de ruimtes. Ik neem aan dat daar gewoon onderzoek naar gedaan is voordat de FTU's geplaatst zijn, anders hadden ze dat niet eens gedaan. 

Forum|alt.badge.img
  • July 6, 2026

Die monteurs hadden het daar over het verplaatsen van de FTU (niet het aanleggen van CAT).

Leg maar uit hoe wil je een CAT-kabel over 8 verdiepingen en bochten wil trekken?

rvk01
  • July 6, 2026

Die monteurs hadden het daar over het verplaatsen van de FTU (niet het aanleggen van CAT).

Leg maar uit hoe wil je een CAT-kabel over 8 verdiepingen en bochten wil trekken?

Monteurs hebben dus al aangegeven dat binnendoor CAT wel mogelijk is maar dat er betaald moet worden (door iemand). Nu vraag ik me wel af over hoeveel we het dan hebben, want bij aanleggen en kabel trekken en twee stekkertjes knijpen lijken bij ook hier de wereld te kosten, maar schijnbaar gaat het hier nu ook in een principekwestie.

(Wie heeft het over 8 verdiepingen??)

Forum|alt.badge.img
  • July 6, 2026

(Wie heeft het over 8 verdiepingen??)

Het gaat dus om 64 apartementen met 64 meterkasten die buiten het huis zijn geplaatst

Een simpele berekening, we nemen aan dat per verdieping 8 woningen zijn.

Je kan ook aannemen dat 16 woningen per verdieping zijn, dus moet je nog steeds uitleggen hoe je de kabel door het verschil van 4 verdiepingen en bochten wil trekken zonder de vloeren en wanden van de tussenwoningen te beschadigen (als het überhaupt mogelijk is een trekveer door de buizen te krijgen)

rvk01
  • July 6, 2026

Je kan ook aannemen dat 16 woningen per verdieping zijn, dus moet je nog steeds uitleggen hoe je de kabel door het verschil van 4 verdiepingen en bochten wil trekken zonder de vloeren en wanden van de tussenwoningen te beschadigen (als het überhaupt mogelijk is een trekveer door de buizen te krijgen)

Dat mag ​@Imrick uitleggen. Ik ga uit van de meerdere monteurs die gezegd hebben dat het mogelijk was (zoals in openingspost staat).

Als dat niet mogelijk is... ja, waar hebben we het dan over hier. Dan is alles wat ie probeert te eisen van de partijen nutteloos.

Forum|alt.badge.img
  • July 6, 2026

Dat mag ​@Imrick uitleggen. Ik ga uit van de meerdere monteurs die gezegd hebben dat het mogelijk was (zoals in openingspost staat).

De Guidion monteur zei alleen over zijn woning, het kan zijn dat hij op de 1ste verdieping woont. Maar zelfs daarover heb ik twijfels, een bestaande buis (voor electra met een hoeveelheid van stroomleidingen) is niet geschikt om UTP-kabel door de bochten te trekken. Maar hij spreekt ook namens van VvE, dus ook voor de bovenste verdieping moet een oplossing gezocht worden.

• July 6, 2026

Het komt bij appartementen/flatgebouwen heel vaak voor dat de meterkast op de gang gewoon naast de voordeur zit. Als er dan een loze buis loopt naar de woonkamer, dan kan je daar zo een utp kabeltje van een meter of 8 door trekken. Hoeveelheid verdiepingen er zijn is dan niet relevant. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 6, 2026

Dank jullie wel voor de reacties.

Dit gesprek toont goed aan waar ons probleem ligt.
Of een kabel kan worden getrokken of niet, dat is de kern van het probleem. ODF en hun onderaannemer hebben ons een technische oplossing aangeboden met de voorwaarde dat een kabel, het type van kabel is hier niet van belang, doorgetrokken kan worden van de meterkast naar de woonkamer. Dit hebben zij schriftelijk bevestigd. Op basis van deze advies hebben we als VvE een beslissing genomen. Odido en Guidion hebben het ook bevestigd. Alleen de zzp'ers zeggen nu dat het niet mogelijk is, en inmiddels proberen ook de andere partijen zich hierachter te verschuilen.

Dit is precies mijn punt: zij hebben ons blijkbaar onjuiste informatie gegeven. Als zij (ODF en/of Odido) meer informatie nodig hadden gehad om tot de conclusie te komen dat het niet mogelijk is, hadden zij dat moeten navragen. Zij zijn de experts, niet de VvE.

Nu zitten we in een situatie waarbij we een nutteloze FTU-aansluiting hebben en twee partijen die zeggen dat ze niets kunnen doen, terwijl zij dit eerder schriftelijk hebben bevestigd. Dit gaat dus over meer dan alleen een technisch probleem, het is in principe ten minste misleiding als het geen oplichting is.

Als VvE willen wij dat zij hun verantwoordelijkheid nemen en erkennen dat zij ons onjuiste informatie hebben verstrekt.

rvk01
  • July 6, 2026

Dit gaat dus over meer dan alleen een technisch probleem, het is in principe ten minste misleiding als het geen oplichting is.

Oplichting is het uiteraard niet. Ze (ODF) zijn niet eens verplicht om dat glasvezel aan te leggen. Misleiding zou je over kunnen discussiëren mbt de informatie die is gegeven.

Dan is het wachten op KPN die op een gegeven moment DSL af wil sluiten om glasvezel op de correcte wijze aan te leggen.

Is het nu wel of niet fysiek mogelijk om een kabel (CAT) vanuit de meterkast naar de woning te leggen?

Forum|alt.badge.img
  • July 6, 2026

Is het nu wel of niet fysiek mogelijk om een kabel (CAT) vanuit de meterkast naar de woning te leggen?

Fysiek is altijd mogelijk door nieuwe kabelgoten langs de trappen en gangen naar de woning. Als men goed doet en dezelfde kleur gebruikt, vallen ze niet op. Door de bestaande buizen hangt het af van de afstand en bochten.

• July 6, 2026

Kun je foto's plaatsen van de situatie? Of een plattegrond ofzo? 

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator | Internet + TV
  • July 7, 2026

Hi ​@Imrick, bedankt voor je uitgebreide bericht en iedereen bedankt voor het meedenken! 

Ik kan me goed voorstellen dat je graag zo snel mogelijk gebruik wil gaan maken van jouw glasvezelaansluiting. Ik wil dan ook met alle liefde met je meekijken naar wat de status op dit moment bij ons is en welke notities er gemaakt zijn. Mocht jij nog screenshots hebben van specifieke afspraken die zijn gemaakt, dan zou ik dit ook graag van je willen ontvangen. 

Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd via ons Moderator account om je gegevens te verifiëren. Zodra de verificatie gedaan is, praten we verder in dit topic. Dit doen we zodat er altijd een collega voor je klaarstaat. Ik zie je privébericht graag tegemoet!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 9, 2026

Hi ​@Imrick, bedankt voor je uitgebreide bericht en iedereen bedankt voor het meedenken! 

Ik kan me goed voorstellen dat je graag zo snel mogelijk gebruik wil gaan maken van jouw glasvezelaansluiting. Ik wil dan ook met alle liefde met je meekijken naar wat de status op dit moment bij ons is en welke notities er gemaakt zijn. Mocht jij nog screenshots hebben van specifieke afspraken die zijn gemaakt, dan zou ik dit ook graag van je willen ontvangen. 

Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd via ons Moderator account om je gegevens te verifiëren. Zodra de verificatie gedaan is, praten we verder in dit topic. Dit doen we zodat er altijd een collega voor je klaarstaat. Ik zie je privébericht graag tegemoet!

Beste Nora,

Ik heb op jouw privébericht geantwoord.

Zoals in mijn oorspronkelijke post al aangegeven, ik heb geen schriftelijke bevestiging van Odido, niks behalve mondeling afspraken over de technische mogelijkheid en het kosteloze aspect van de werken die nodig zijn. Daarom vraag ik ook toegang tot de notities over dit dossier om de mondelinge afspraken met Odido ook op schrift te hebben.

Ik heb schriftelijke bevestigen van ODF, Circet of Guidion.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Imrick, dank voor je privébericht! Ik heb je zojuist een e-mail gestuurd met daarin een code. Zo weet ik zeker dat jij het bent. Wil je deze code hier delen, in dit topic? Dan kom ik zo snel als ik kan bij je terug!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 11, 2026

Hi ​@Imrick, dank voor je privébericht! Ik heb je zojuist een e-mail gestuurd met daarin een code. Zo weet ik zeker dat jij het bent. Wil je deze code hier delen, in dit topic? Dan kom ik zo snel als ik kan bij je terug!

8631735

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Imrick, dankjewel! Om er zeker te van te zijn dat wij ons antwoord ook in dit topic delen, zie hieronder onze bevinding:

'’Bewoner geeft aan de FTU in de woonkamer te willen hebben. Dit is niet mogelijk vanaf meterkast naar woonkamer. De enige mogelijkheid is om de kabel uitpandig door te voeren naar de woning, dit is niet toegestaan van de woningcorporatie. Wij vernemen graag bij wie is aangegeven dat er toestemming zou zijn verleend door de VvE voor het verplaatsen van de FTU en door wie. Dit betreft namelijk een gespikkeld pand, waardoor besluitvorming en toestemming zowel vanuit de VvE als vanuit de woningcorporatie dienen plaats te vinden. Wij ontvangen daarom graag nadere informatie over aan wie deze toestemming zou zijn gegeven en door welke partij dit is bevestigd.'’

ODF wil de FTU zeker verplaatsen, maar daar moet toestemming voor zijn vanuit zowel de VvE als de woningcorporatie. Heb jij hier bewijs van? Alvast super bedankt!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 15, 2026

Beste Cheyenne,
ik heb al twee keer beantwoord op dit bericht, een meerdere keer extra informatie aangevraagd, ik heb tot nu toe geen antwoord gekregen, dit is de derde keer nu dat ik dit bericht zie.

Ik heb geen aanvraag ingediend en heb nooit gevraagd om mijn FTU te verplaatsen. Er wordt verwijzen naar een afkeuring van onze VvE maar we hebben nog niks van niemand gekregen om te kunnen goedkeuren. (Ik maak zelf actief deel van de VvE)

We willen een voorstel van jullie ontvangen, Odido en ODF waar jullie een kosteloze installatie met een router in de woonkamer kunnen aanbieden voor al onze gebouwen en appartementen.

Forum|alt.badge.img
  • July 15, 2026

Er wordt verwijzen naar een afkeuring van onze VvE maar we hebben nog niks van niemand gekregen om te kunnen goedkeuren. (Ik maak zelf actief deel van de VvE)

Er is geen afwijzing van VvE maar afkeuring door gebouweigenaar voor installatie van kabels op buitengevel. Jullie mogen eigenaren zijn van de woningen, maar de gebouweigenaar beslist, wat mag met zijn gebouw gebeuren.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 15, 2026

Er wordt verwijzen naar een afkeuring van onze VvE maar we hebben nog niks van niemand gekregen om te kunnen goedkeuren. (Ik maak zelf actief deel van de VvE)

Er is geen afwijzing van VvE maar afkeuring door gebouweigenaar voor installatie van kabels op buitengevel. Jullie mogen eigenaren zijn van de woningen, maar de gebouweigenaar beslist, wat mag met zijn gebouw gebeuren.

We zijn de gebouweigenaar. Er is niemand anders dan we als VvE. En elke goedkeuring voor dit gebouw die binnen komen, passeren via ik (de technische commissie) voordat het wordt voorgelegd ter goedkeuring naar de VvE.

Er is geen aanvraag van ODF bij ons gekomen. En ik vraag een gezamenlijk oplossing, waar de oplossing van ODF wordt door Odido gecontroleerd en waar ze schriftelijk kunnen bevestigen dat hun onderaannemer Guidion kan die uitvoeren zonder extra kosten. 

Forum|alt.badge.img
  • July 15, 2026

We zijn de gebouweigenaar.

Jullie zijn woningeigenaren. Het gebouw met 64 woningen heeft een ander eigenaar, deze wordt genoemd door Odido als woningcorporatie. Je kocht eigenlijk geen appartement maar een  appartementsrecht

• is een Top Poster
  • July 15, 2026

Hi

Dus heel simpel gezegt: jij wil dat er een kabel wordt getrokken van de meterkast buiten de woning naar de woonkamer.

vraag 1) Loopt er een loze van de meterkast naar de woonkamer? 

Indien deze er ligt dan zou Odido onder bijzondere omstandigheden de kosten voor het trekken van die kabel kunnen vergoeden.

Vraag 2) Is er een wand contactdoos beschikbaar in de meterkast waar de ONT op kan worden aangesloten om stroom te krijgen.

Guidion kan een wand contact doos aanleggen tegen een vergoeding van 77.00 euro per wand contact doos

Vraag 3 ) Als er geen loze leiding is dan moet u als klant er zelf zorg voordragen dat er een kabel komt tussen de meterkast buiten de woning naar de woonkamer.

Vraag 4) Je geeft aan dat dat jij wil dat dit door guidion gedaan en dat dit kosteloos gebeurd.

Het simpele antwoord daar op is dat Odido die kosten niet voor zijn rekening gaat nemen.

Plaats eens foto's van de meterkast buiten de woning waar de FTU op dit moment is geplaatst en waar je het modem geinstaleerd wil hebben in de woonkamer en hoe de kabel er dan volgens u zou moeten komen. 

Des

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 15, 2026

Ja, foto's zoals DES2000 zijn handig. Dan kan de moderator die gebruiken voor de discussie. Bellen met de klantenservice is voor die medewerkers best lastig als je dat maar moet inbeelden.