Als Ziggo klant ben je gewend dat alles via 1 kabel gaat dus zowel tv als internet. Dat T-Mobile dit splitst was een onaangename verrassing. Ik begrijp bij het doorlezen van posts op dit forum dat dit wel degelijk ergens vermeld staat in de voorwaarden maar ik heb het nergens gelezen en het is me ook niet verteld in de T-Mobile shop. Dit soort zaken moeten m.i. vooraf duidelijker vermeld worden. Ik was van plan voorafgaand aan de monteursafspraak zelf UTP kabels te gaan trekken naar de diverse kamers niet wetende dat je er dus 2 per kamer nodig hebt. Dit heb ik gelukkig nog niet gedaan en de monteur heeft vandaag in de woonkamer een nieuwe RJ 45 wandcontactdoos gemonteerd en 10 meter kabel getrokken (kosten 75 euro!), daar gaat je gratis installatie 😉 Vervolgens heeft hij de Draytek Vigor 2132F geïnstalleerd en de T-Mobile mediabox geplaatst. Het werkt en het tv signaal is beter van kwaliteit dan Ziggo moet ik toegeven. WiFi in de woonkamer via de Draytek op een paar meter afstand is nu 50 Mbps en volgens de monteur is dat prima. Ik vind dit aan de magere kant. Op de overige verdiepingen heb ik geen of zeer beperkt signaal vanuit de Draytek. Ik heb gekozen voor het max 750 abonnement. Wat mag/kan ik dan aan WiFi snelheid in de woonkamer verwachten? Kanaal is vrij en ik heb voor 5 ghz gekozen net als voorheen bij Ziggo is dat bij mij sneller en stabieler dan 2.4 ghz.
Ik zit nu met het volgende: door het gesplitste signaal lukt het niet om en tv (vanuit poort 4 van de Draytek) en wifi (vanuit poort 2 Draytek) te krijgen. Als ik een van deze poorten verbind met het Devolo basisstation en vervolgens in de kamers vanuit de Devolo adapters via een cat-kabel verbinding maak met de extra boxen heb ik of tv (kwaliteit prima) of alleen wifi (snelheid 80 - 120 Mbps op zolder) maar niet tegelijkertijd. In onderstaande post worden hier oplossingen aangedragen door met een (managed) switch te gaan werken.
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-van-bestelling-tot-installatie-496/tv-en-internet-over-een-kabel-279462
Voor mij als leek lijkt dit best ingewikkeld met name het instellen van VLANS is me nog niet geheel duidelijk. Een post op Tweakers geeft wel enige duidelijkheid maar nog niet voldoende. Dat je als T-Mobile vanwege een verouderd systeem hiermee je klanten opzadelt en hier nauwelijks in ondersteund (alleen via het forum) vind ik eigenlijk best wel slecht en voor mij zelfs een reden om te overwegen om terug naar Ziggo of een andere aanbieder te gaan. Echter wil ik proberen het werkend te krijgen. De vraag is, is een switch voor mij ook de oplossing? Ik kan natuurlijk een switch in de meterkast plaatsen en een switch op elke Devolo adapter maar gaat dat ook werken? Je krijgt m.i.dan 2 kabels vanuit de Draytek (poort 4 en poort 2) naar de switch, dan een kabel naar het Devolo basisstation en dan in de kamers vanuit de Devolo adapter via een kabel naar de switch en vervolgens een kabel vanuit de switch naar de extra box en dan weer een kabel terug vanuit de switch naar de Devolo adapter? Of hoeft dat laatste niet? Gaat de switch in de kamer er wel voor kunnen zorgen dat de Devolo adapter beide signalen gaat doorgeven?
Of is er nog een andere oplossing misschien?
Is de Draytek te vervangen voor een andere router of los je daar het probleem van het gesplitste signaal niet mee op en is dit nu eenmaal inherent aan de werkwijze van T-Mobile? Ik heb onderstaand topic doorgenomen maar begrijp niet zo goed wat het de mensen die het gelukt is nu opgeleverd heeft. Is dit voor mij de oplossing?
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/draytek-vervangen-met-je-eigen-router-297061