Skip to main content
Sticky

Open testing Android TV: nieuwe vormgeving Odido TV

Open testing Android TV: nieuwe vormgeving Odido TV

Hi allemaal, er komt iets moois aan, namelijk de nieuwe vormgeving van onze Odido TV app voor Android TV! We zijn er druk mee bezig om dit klaar te maken en uit te rollen, maar hebben al eventueel een bétaversie beschikbaar om uit te proberen via open testing voor de liefhebber.

Hoe kan ik meedoen? 

Je kunt met deze versie mee testen wanneer je een smart-tv hebt met Android TV. Je kunt de bétaversie hier downloaden: voor web of via een Android toestel en dan door de aangegeven stappen te volgen.

Vind je het leuk om hier aan mee te doen en ons helpen om eventuele bugs op te lossen voor lancering? Dan zien we graag ook de feedback tegemoet!

Feedback?

Voor feedback kun je onderstaande invullen en in een comment posten in dit topic. Hoe meer details je kunt geven, hoe beter we hiermee aan de slag kunnen:

Model Android TV smart-tv of mediaplayer:

Android versie:

Wat werkt niet goed of kan beter:

Als er iets niet goed werkt, ervaarde je dit ook met de vorige Android TV versie:

Benieuwd wat je kunt verwachten van de nieuwe vormgeving van Odido TV? Dan hebben we hier alvast een voorproefje! 

Kunnen nogsteeds met de normale app of de bèta versie geen tv kijken via de samsung s24 wanneer wordt dit opgelost ?

Een irritatiepuntje bij de nieuwe app is het naar voren scrollen (ook bij de opnames). Dan moet je eerst OK drukken voor de zoekbalk, anders krijg je de zenderlijst. Kan dat niet omgedraaid?  Ok geeft de zenderlijst en anders scroll je naar voren. Achteruit scrollen gaat wel namelijk.

Eerst acheruit en dan naar voren werkt wel, maar da’s een wel heel aparte workarround.

@Hans-Juriën

Dankjewel weer, die link werkte wel ;-)

Ik heb vandaag getest met de TV App Beta versie 2.0.4477 op mijn Chromecast.
De Gids is beter leesbaar, maar de letters zijn helaas nog te klein (zie foto's. gemaakt op ~220cm afstand).

Daarna heb ik mijn mini keyboard aangesloten op mijn Chromecast om te testen welke toetsen werken zoals ik in dit topic had gevonden.
En ook vergeleken met de Odido Media Box/versie 2.0.4307.

Bij het kijken van "Live TV" op beide apparaten/versies werken deze toetsen hetzelfde:
- Page Down (vorige zender) en Page Up (volgende zender) => dank jullie wel!
- alle letters; behalve c, l en r
Ik mis alleen de letter c. In TV App versie 2.0.4307 kon ik daarmee de Rode knop toewijzen aan de snelkoppeling naar “Opties: Toevoegen aan favorieten/Geluid en Ondertiteling / Kwaliteit".
Voor mij een snelle manier om de Doven Ondertiteling aan/uit te zetten.

En ik vond één toets die wel beschikbaar is in de Odido Media Box/versie 2.0.4307 en niet in Chromecast/TV App Beta versie 2.0.4477:
- Op de mediabox kan ik met de toets "F2" snel heen en weer schakelen tussen de laatste 2 actieve zenders (fijn)
- Op de Chromecast doet de "F2" toets niets

Daarmee zijn dit mijn vragen voor de nieuwe versie van de TV App:
1. is het mogelijk dat er i.p.v. 6 weer 5 zenders op een pagina worden weergegeven, zoals in versie 1.4.4250? Ik denk dat de Gids dan wel weer leesbaar is op een 40" scherm  
2. Is het mogelijk dat jullie de letter c weer toevoegen en "F2" ook beschikbaar maken?

Hoor ik graag

Vanwege de Gids/kleine letters en de ontbrekende toetsen ben ik op mijn Chromecast terug naar Odido TV versie 1.4.4250

De update is ook binnen gekomen op mijn Chromecast met Google TV 4K. Op zich werkt de app prima en ziet het er qua vormgeving beter uit. Echter irriteer ik mij aan het volgende: op mijn Samsung OLED QD S95B (Odido TV app geïnstalleerd op een aangesloten Chromecast Google TV 4K) wordt automatisch de 'game mode' geactiveerd, die bijv. ook automatisch aan gaat wanneer een game console wordt gebruikt of een game-app wordt geopend. Ik zet nu handmatig deze game mode uit, echter zou ik deze graag op auto hebben aangezien ik de game mode wel wil gebruiken bij games. Het is dus alleen niet de bedoeling dat de Odido TV app deze game mode activeert (wat nu dus wel gebeurt), de vorige versie van de app deed dit niet. 

@Hans-Juriën Weet jij hier meer over of dit mogelijk is? 

@bruinsmm Super fijn om te lezen dat je tevreden bent met de nieuwe app! 😀 Wist je dat wij op de Community een Wensen & Suggesties pagina hebben? Dit is nou precies een mooi idee wat je daar zou kunnen plaatsen en wie weet kunnen we dit implementeren. Hier vind je de pagina: Wensen en suggesties | Odido community.

@Hans-Juriën Kunnen jullie het probleem met de weergave van diakritische tekens oplossen?

Ik moest ook de audio op stereo zetten om het te laten werken. (Google Chromecast with Google TV, aan een home cinema systeem van Sony)

Wat meer inhoudelijke feedback:

- Ik kan nog steeds regelmatig niet doorspoelen in en programma (dus even los van de reclames), het werkt af en toe wel, dat is al meer dan de oude app

- Als je een programma aan het terugkijken bent is het echt veel te makkelijk om weer terug te gaan naar live tv, is me al een paar keer per ongeluk gebeurd, in combinatie met het vorige probleem is dit erg irritant.

Ik heb de beta-versie ook geïnstalleerd (versie2.0.4477) in de hoop dat de terugknop  op mijn Google TV afstandsbediening weer zou werken, maar helaas is dit nog niet opgelost.

Buiten het feit dat “afsluiten” niet direct een functie is om direct bij de hand te hebben, werkt de knop nog onlogisch:

1. Ik druk op cursor naar onder.
  2. Zenderinformatie komt in beeld
    1. Naar onder drukken zender naar -1 (bv van NPO3 naar NPO2)
    2. Naar boven drukken zender naar +1 (bv van NPO2 naar NPO3); beiden onlogisch maar okee
    3. Naar links en naar rechts, resp. vorige en volgende programma
    4. Druk ik terug (knop met pijl naar links), dan verdwijnt zenderinformatie.

T.o.v.:

1. Ik druk op cursor naar boven.
  2. Zenderinformatie en menu aan bovenkant komen in beeld
    1. Naar links en rechts kan ik door het menu aan de bovenkant scrollen.
    2. Druk ik op terug, dan krijg ik een afsluit-optie in beeld.

Ook als ik naar cursor naar rechts druk, krijg ik zenderlijst en met terug verdwijnt dit weer.

Als ik naar links druk, krijg ik zenderinfo en menu en met terug verdwijnt dit weer.

Alleen als ik naar boven druk krijg ik de afsluit-optie.

Ook als ik live tv kijk, is terug “Afsluiten”.

Waarom is terug kort indrukken niet vorige zender en lang indrukken afsluiten?

De update is ook binnen gekomen op mijn Chromecast met Google TV 4K. Op zich werkt de app prima en ziet het er qua vormgeving beter uit. Echter irriteer ik mij aan het volgende: op mijn Samsung OLED QD S95B (Odido TV app geïnstalleerd op een aangesloten Chromecast Google TV 4K) wordt automatisch de 'game mode' geactiveerd, die bijv. ook automatisch aan gaat wanneer een game console wordt gebruikt of een game-app wordt geopend. Ik zet nu handmatig deze game mode uit, echter zou ik deze graag op auto hebben aangezien ik de game mode wel wil gebruiken bij games. Het is dus alleen niet de bedoeling dat de Odido TV app deze game mode activeert (wat nu dus wel gebeurt), de vorige versie van de app deed dit niet. 

Die game mode zag ik ook bij de vorige versie (LG TV).

Overigens nog wat anders:

Druk ik naar onder dan krijg ik de overlay en kan ik zappen. Druk ik naar boven dan kan dat niet, maar krijg wel de overlay. Druk ik dan op terug (om de overlay weg te halen, dan krijg ik de vraag of ik de app af wil sluiten).

@Ron Zon Dank je wel voor je feedback, fijn om te lezen dat je tevreden bent! 😀

Ik probeer de beta te testen op mijn nieuwe mediabox (Een H96Max) met android 14, maar google play laat me de beta niet downloaden. Hoe kan ik dit toch installeren, de tv box lijkt me volledig compatibel en de tv online app werkt er ook gewoon op?

Edward

Nog een andere “verbetering”. Geluid en beeld loopt nu steeds vaker ongelijk.

Hier exact hetzelfde probleem. Probleem zit echt in de app van Odido. Voorheen had ik nooit problemen en werkte de App van Odido zonder enig probleem.

Ik zou graag (ook) de oude versie beschikbaar hebben. 

De huidige versie is niet productiewaardig. 

Ook het geluid loopt niet synchroon. Vaak na weer te wisselen van kanaal loopt het geluid wel weer synchroon. Maar vaak is een herstart van de app nodig.

Ook het audio niveau verschilt per kanaal. Dat is niet consistent. Op het ene kanaal is het geluid beduidend zachter en op een andere weer te hard.

Al deze problemen dienen spoedig opgelost te worden. Anders gaarne de oude app weer vrijgeven. Dit geeft alleen maar frustraties. 

@Jaapje78

Heb je de app opnieuw opstarten geprobeerd.?

Op de Chromecast Google TV (4K) werkt de beta app hier prima.

Thanks voor de tip! Ik meen me te herinneren dat ik dat de vorige keer inderdaad gedaan had, net als het uitloggen en inloggen, chromecast opnieuw starten maar zonder resultaat.
Toch even de beta weer geinstalleerd net en opeens doet die het wel (zonder alle dingen, gewoon na het installeren direct werken). Wellicht een nieuwe versie?

Enfin, we gaan eens kijken hoe die bevalt en werkt. (en of hij ook op de andere chromecast werkt als ik hem daar vanavond installeer).

@Jaapje78 
Helaas heeft niet iedereen zo'n succes verhaal, als door sommige anderen beschreven.
Wat jij omschrijft, had ik in het begin ook. “Er gaat iets mis. Probeer je het nog een keer?”. Ik had dan alleen beeld op Comedy Central, 24Kitchen en nog een paar (onbeduidende) zenders.
Ik kwam er achter, dat als ik een soundbar met bluetooth verbond, dat dan de meeste zenders deze storing gaven. Zonder soundbar werkt de app (maar idd met de bekende issues).
Geen idee of je er iets aan hebt. Misschien wel.

Die situatie speelt bij mij niet nee maar evengoed dank voor het meedenken! Heb net de beta nogmaals geïnstalleerd en nu werkt die opeens direct na het inloggen. Ga hem vanavond ook installeren op de 4k versie (nu op hd gedaan), eens kijken of die dan ook werkt.

@Jaapje78 

Ik had vannacht precies dezelfde melding op een Philips Android TV nadat ik van Discovery plus kwam.

Toen app herstarten maar werkte niet.

Maar verder gekeken met de Canal+ app.

Na een half uur weer proberen met de Odido bata app.

Hetzelfde toen heb ik de app via back toets afgesloten en weer geopend en toen werkte het weer.

Misschien een nachtelijke update.

En nadat bleek dat op de chromecast HD de boel best netjes werkt ook de cromecast 4K geüpdatet maar dat is niet zo’n succes.

app volledig verwijderd en weer geïnstalleerd. Chromecast herstart, opnieuw ingelogd echter de eerst 12 zenders geven een issue. Kanaal 14 (comedy central), 15 (mtv), 16 (star) doen het wel. 17 (tlc) niet, 18 (zender van de maand) weer wel, 19 en 20 niet, 21 t/m 51 wel, 61 niet, 65 t/m 91 wel, 110 t/m 112 niet, 131 t/m 372 wel, 391 niet, 392 tm 884 wel. Dan alle radiostations doen het ook.

Net alsof alles wat boven HD weergegeven wordt faalt.

het zou overigens wel helpen als die app iets meer info geeft wat er mis gaat in plaats van: er is iets mis gegaan, probeer je het nog eens?

en na het posten nog even zitten prutsen. Als je de audio van dolby digital ac3 afhaalt en naar stereo zet werkt de app opeens wel. 

En nadat bleek dat op de chromecast HD de boel best netjes werkt ook de cromecast 4K geüpdatet maar dat is niet zo’n succes.

app volledig verwijderd en weer geïnstalleerd. Chromecast herstart, opnieuw ingelogd echter de eerst 12 zenders geven een issue. Kanaal 14 (comedy central), 15 (mtv), 16 (star) doen het wel. 17 (tlc) niet, 18 (zender van de maand) weer wel, 19 en 20 niet, 21 t/m 51 wel, 61 niet, 65 t/m 91 wel, 110 t/m 112 niet, 131 t/m 372 wel, 391 niet, 392 tm 884 wel. Dan alle radiostations doen het ook.

het zou overigens wel helpen als die app iets meer info geeft wat er mis gaat in plaats van: er is iets mis gegaan, probeer je het nog eens?

en na het posten nog even zitten prutsen. Als je de audio van dolby digital ac3 afhaalt en naar stereo zet werkt de app opeens wel. 

Klinkt bekend! 😉Bij mij was/is het dus de Bluetooth Soundbar. Zodra ik de soundbar uit zet, zijn alle zenders er weer (zonder opnieuw te installeren). Zet ik h'm weer aan, het één en ander weer weg.

Misschien zijn er nog andere stoorzenders???

Klinkt bekend! 😉Bij mij was/is het dus de Bluetooth Soundbar. Zodra ik de soundbar uit zet, zijn alle zenders er weer (zonder opnieuw te installeren). Zet ik h'm weer aan, het één en ander weer weg.

Misschien zijn er nog andere stoorzenders???

Ik heb werkelijk geen idee. Op de hd kwam ik er net achter dat terugkijken niet goed ging, tot ik de audio op stereo zette. Daar zit geen soundbar of wat dan ook achter. Puur een tv waar een chromecast in zit. De andere zit op een tv met de soundbar via glas aangesloten. Lijkt me toch echt een fout in de app.

Bij mij zijn de knoppen (omhoog/omlaag) omgewisseld.
Als ik dus wil bladeren door de zenders, deed ik dat voorheen met de omhoog “pijl", en nu moet dat met de omlaag pijl.
Betreft 2x een Philips Android TV (model 65PUS8505/12).

Verder werkt hij goed!

Dankjewel voor je reactie @Demi van Odido 

Ik kijk nu weer met de vorige versie, zodat ik de letters in de TV gids, etc. kan lezen.
(door nieuwe versie te verwijderen, apk vorige versie te downloaden. Dan heb ik “automatisch apps updaten” uitgezet en apk vorige versie geïnstalleerd)

Kun je ook nog antwoord (laten) geven op mijn bovenstaande/deze vragen b en d?

Daarnaast zijn er diverse keyboard toewijzingen verdwenen en/of anders dan in de vorige versies beschikbaar waren (zie dit topic)
b) Willen jullie het overzicht publiceren van alle huidige key mappings die horen bij de laatste versie van Odido TV app?

Willen jullie ervoor zorgen dat:  
d) de vorige versie van de Odido TV app blijft werken totdat dit is opgelost?

Hoor het weer graag

Zojuist de bèta versie van de Odido TV app op mijn Philips 65PUS8808 gezet, Dit in de hoop dat daarmee de commerciële zenders geen zwart beeld (maar wel geluid) meer gaven. Helaas blijft deze bug ook hier terugkomen.

Verder ziet het er zeker beter uit qua indeling en vormgeving. Ook omdat het nu makkelijker is om bij de gemaakte opnamen te komen en het programma-overzicht er beter uit ziet. Het gebruik van de navigatie-toetsen komt nu beter tot zijn recht en bij de instellingen zijn meer zaken aan te passen.

Een aandachtspuntje is wel de programma-informatie die bij het zappen onderaan de zenders verschijnt. Het zou een pluspunt zijn als die informatie korter of helemaal niet in beeld zou komen. Ik denk aan een keuze optie in de instellingen 4 sec - 3 sec - 2 sec-1 sec- uit. 

@MichielD80

Dat kun je doen doormiddel van de TV toets.

Correctie dat is op de Odido TV box.

Foutje

Hoi @peter-keetfm 

Dankjewel en jouw advies aan Odido.
Vind ik logisch klinken voor zowel de Odido Media Box als de TV App om te kunnen blijven  
switchen tussen de laatste 2 bekeken tv zenders.

Heb ook op de Odido Media Box met Button Mapper gekeken welke code de Odido afstandsbediening/“TV” Toets daarop geeft.
- Ik kreeg “F2” (132).
Toen heb ik op mijn Chromecast de Odido TV app (versie 1.4.4250 waarin de "zap switch" wel werkt met de "Back"-toets) geüpdatet naar de laatste versie: 2.0.4307.
Helaas werkte daarna bij mij de "F2"-toets nog steeds niet om te switchen tussen de laatste 2 bekeken tv zenders op mijn Chromecast met de Odido TV app

Ik dacht ook even slim te zijn en heb getest of de TV gids leesbaar werd door in Android de Tekstgrootte max te vergroten (130%) zowel op de Odido Media Box als mijn Chromecast met de TV App.
Dat gaf op veel plekken grotere letters, maar helaas niet in de TV Gids.
Die was nog steeds onleesbaar; denk dat die niet responsive is o.i.d.

Op mijn Chromecast ben ik nu dus weer terug naar Odido TV app versie 1.4.4250 (o.a. Gids leesbaar)
Heb geen idee of en hoe ik dat kan doen op de Odido Media Box (o.a. Gids onleesbaar)

Nog wat puntjes van feedback:

- de volgorde van zappen lijkt omgedraaid, eerst was omhoog dat je omhoog ging in het zender nummer, nu ga je omlaag, ik vind het niet logischer in ieder geval

- als je de overlay over het beeld hebt dan kan je soms met de terug knop terug naar de tv, en soms sluit je de app ermee af, is me niet echt duidelijk wanneer dat is 

Reageer