Skip to main content

Niet meer mogelijk om commerciele programma's te kijken via de browser

• July 24, 2025
  • 69 reacties
  • 1390 Bekeken

Toon eerste reactie

69 reacties

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 26, 2025

Beste ​@Tommie van Odido ,
Het issue is hier nog niet opgelost.
Hierbij de gevraagde data:

Laptop: Apple MacBook Air
OS: GNU/Linux (Distributie Manjaro, versie Zetar 25.0.7)
Browsers: Chromium, Edge, Firefox (issue doet zich voor in alle browser die ik heb geprobeerd).

Ik zal mijn Odido profiel checken en zo nodig updaten met de gevraagde data.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • August 27, 2025

Hey ​@GeHu, bedankt voor de terugkoppeling. Ik heb het toegevoegd aan het ticket. Heb je toevallig ook nog MacOS op je MacBook staan? Zo ja, kan je testen of het daar wel werkt?  

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 28, 2025

Hey ​@GeHu, bedankt voor de terugkoppeling. Ik heb het toegevoegd aan het ticket. Heb je toevallig ook nog MacOS op je MacBook staan? Zo ja, kan je testen of het daar wel werkt?  

hi ​@Tommie van Odido, ik heb destijds een full install gedaan, dus de originele partitie met MacOS is niet meer beschikbaar. 

Zoals ik eerder heb gepost, heb ik nog een Lenovo Thinkpad x220. Ook hier dezelfde issues: ongeacht welke GNU/Linux distributie (Manjaro, Ubuntu, etc.) en ongeacht welke browser (Chromium, Firefox, etc.. En ook hier geldt (net zoals met mijn Macbook) tv kijken via de browser functioneerde tot voor kort zonder problemen. 

Het vreemde blijf ik vinden dat verschillende zenders betreft waar het issue mee is. In tegenstelling tot wat ik eerst dacht (vandaar de titel die ik aan de post had gegeven) richt het zich niet alleen op de commerciële zenders want RTLZ doet het gewoon naar behoren en VRT1 bijvoorbeeld niet. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 28, 2025

hi ​@Tommie van Odido
vanavond heb ik nog even op beide computers (Macbook en Thinkpad) het besturingssysteem FydeOS geprobeerd. FydeOS is een fork van het opensource project ChromiumOS. Echter onder FydeOS hetzelfde resultaat: NPO1 is wel beschikbaar maar een zender als RTL4 blijft maar laden (en is dus niet beschikbaar).  

• Doet lekker mee
  • September 1, 2025
  • Hey allemaal, voor bij wie het nog niet is opgelost zouden jullie de volgende informatie kunnen aanleveren? 

• Op wat voor apparaat ervaar je dit (PC)?:
    • Op welk besturingssysteem, graag versie erbij vermelden (Windows 11 pro 24h2 laatste update.)
    • Op welke browser ervaar je dit (Google Chrome meeste gebruikt , Firefox alleen getest, Safari alleen getest) op alle getest
    • de har files hebben jullie  word tijd dat de browser eens goed geupdate moet worden met de nieuwe windows 11 versie  want begint langzaam irritant te worden  doe alles met de pc  dus ook tv kijken  kijk alleen tv via kastje als ik in bed lig of beneden bezoek heb  kijk via pc bijna 12 uur per dag tv er op dus dan ga ik er ook vannuit dat het gewoon werkt

heb zelfs windows opnieuw geinstaleerd ge had alleemaal het zelfde 

• dit is allemaal gebeurd nadat jullie de tv kastjes hebben veranderd

• is een Top Poster
  • September 3, 2025

Hey allemaal, voor bij wie het nog niet is opgelost zouden jullie de volgende informatie kunnen aanleveren? 

• Op wat voor apparaat ervaar je dit (Merk laptop)?:
  • Op welk besturingssysteem, graag versie erbij vermelden (Windoes, MacOS, Linux etc.)?:
  • Op welke browser ervaar je dit (Google Chrome, Firefox, Safari etc.)?

Zorg ervoor dat je profiel is ingevuld met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer? Dit doe je door rechtsboven op je avatar te klikken → Mijn Profiel → Bewerk Profiel. Dan kan ik je gemakkelijk toevoegen aan het ticket! Alvast bedankt.

Bij mij is het helaas nog steeds niet opgelost.
Hierbij (nogmaals) mijn pc-configuratie:

• Blackview MP100
  • Besturingssysteem: CachyOS Linux 
    KDE Plasma-versie: 6.4.4
    Versie van KDE-Frameworks: 6.17.0
    Qt-versie: 6.9.2
    Kernel-versie: 6.16.4-2-cachyos (64-bits)
    Grafisch platform: Wayland
    Processors: 16 × AMD Ryzen 7 5825U with Radeon Graphics
    Geheugen: 32 GiB van RAM (30,3 GiB bruikbaar)
    Grafische processor: AMD Radeon Graphics
    Fabrikant: Shenzhen DOKE electronic co.,LTD
    Productnaam: MP100 
  • Google Chrome, Chromium, Firefox

Ook heb ik jullie eerder al een Har-file gestuurd.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • September 4, 2025

Hey allemaal, we hebben het probleem kunnen reproduceren. We hebben de analyse doorgezet naar onze leverancier voor onderzoek! Hopelijk krijgen we snel antwoord en een oplossing. Wordt vervogld!

• Doet lekker mee
  • September 6, 2025

Hey allemaal, we hebben het probleem kunnen reproduceren. We hebben de analyse doorgezet naar onze leverancier voor onderzoek! Hopelijk krijgen we snel antwoord en een oplossing. Wordt vervogld!

top  maar zodra ik zoek naar hoe ik hier terecht kwam krijg ik dit te zien: Browserextensies zoals Tampermonkey, UserJS+, of adblockers kunnen scripts laden/bewerken. Dit kan fouten veroorzaken die diep in de browsercache blijven hangen, zelfs na een herinstallatie. Dit leidt tot hetzelfde probleem: constant draaiend laadicoon en geen beeld

al deze hebben altijd op de achtergrond gewerkt zonder problemen  maar zodra jullie de tv kastjes hebben geupdate  hebben we dit probleem  ligt niet aan de browserextensies die moeten op de achtergrond draaien anders krijgen we rotzooio binnen en waardoor de browser langzamer werkt

• Doet lekker mee
  • September 7, 2025

top  maar zodra ik zoek naar hoe ik hier terecht kwam krijg ik dit te zien: Browserextensies zoals Tampermonkey, UserJS+, of adblockers kunnen scripts laden/bewerken. Dit kan fouten veroorzaken die diep in de browsercache blijven hangen, zelfs na een herinstallatie. Dit leidt tot hetzelfde probleem: constant draaiend laadicoon en geen beeld

al deze hebben altijd op de achtergrond gewerkt zonder problemen  maar zodra jullie de tv kastjes hebben geupdate  hebben we dit probleem  ligt niet aan de browserextensies die moeten op de achtergrond draaien anders krijgen we rotzooio binnen en waardoor de browser langzamer werkt

heb al addblocker voor tv.odido.nl uitgezet  en userjs+ ka ik nergens vinden  tampermonkey heb ik niet meer  dan word het misschien hoog tijd om de browser versie te updaten dit had gelijk met de  tv kasjes moeten gebeuren want na dit is het probleem nog steeds ook als ik de addblocker uit heb staan 

• is een nieuwe Poster
  • September 12, 2025

Inmiddels ben ik erachter dat alles wel werkt als ik alleen kijk op mijn laptop. Zodra ik mijn laptop aansluit op mijn dockingstation stopt de zender ermee (Eurosport in dit geval). Met de laptop aangesloten op het dockingstation werken de commerciele zenders vervolgens niet meer (Andere zenders zoals Ned1 werken wel gewoon). Als ik het dockingstation weer afkoppel kan ik alle zenders weer gewoon bekijken.

• Doet lekker mee
  • September 17, 2025

probleem is er nog steeds  de webversie had allang vernieuwd moeten zijn  samen met de tv kasjes als dit niet snel opgelost is ben ik genoodzaakt op iptv te gaan nemen dan heb ik er geen last meer van als er iets van op de deur mat komt te liggen stuur ik die rekening naar jullie 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • October 2, 2025

hi ​@Tommie van Odido 
is het mogelijk om een tussentijdse update te geven. Ik ben mij bewust dat het issue bij de leverancier ligt, maar het duurt al met al zo lang. Enig perspectief op een oplossing zou ik prettig vinden.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • October 3, 2025

Hey ​@GeHu, op dit moment heb ik nog geen concrete update, het ligt nog bij onze leverancier en het onderzoek is nog steeds gaande. Zodra ik wat hoor dan laat ik het hier weten! 

• Doet lekker mee
  • October 9, 2025

dit duurt al zon 2 a 3 maanden dit had allang opgelost moeten zijn 

• Doet lekker mee
  • October 9, 2025

zodra ik discord opstart  dan kan ik gewoon tv kijken  sluit ik discord af dan is het probleem terug

• is een nieuwe Poster
  • December 16, 2025

Inmiddels is het al 4 maanden geleden dat dit probleem gemeld is. Hoe staat het met de oplossing?

Hey ​@GeHu, op dit moment heb ik nog geen concrete update, het ligt nog bij onze leverancier en het onderzoek is nog steeds gaande. Zodra ik wat hoor dan laat ik het hier weten! 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • December 17, 2025

Hey ​@Vincent., ze zijn nog steeds bezig met het zoeken van de oplossing. Het probleem lijkt moeilijker op te lossen dan we hadden gehoopt. Zodra ik een update krijg zal ik die hier delen! Mijn oprechte excuses voor het ongemak. 

• is een Top Poster
  • December 17, 2025

Het heeft hier wekenlang gewerkt en opeens is het vandaag weer stuk!

Ik kan wederom alleen maar NL1-2-3 kijken en wat andere zenders maar bijna geen enkele commerciële zender. Ik ben al uit mijn jaarcontract, geef me één goede reden waarom dit probleem voor klanten niet de juiste prioriteit / aandacht heeft om mij te laten heroverwegen op te zeggen!?

• is een Top Poster
  • January 13, 2026

Op tv.odido.nl werken bij mij in Chrome op macOS alleen NPO 1/2/3.
RTL-zenders laden niet (zwart beeld / blijft laden).
In Safari werkt alles direct, dus het is geen account- of netwerkprobleem.

In de Chrome console zie ik o.a.:

audioCodec (audio/mp4;codecs="ac-3") is not supported

Odido gebruikt voor commerciële zenders (RTL/SBS) AC-3 (Dolby Digital) audio via MPEG-DASH.
Chrome op macOS ondersteunt AC-3 niet, waardoor de MediaSource faalt en de stream afbreekt (AbortError).

Safari werkt wel omdat het AC-3 + FairPlay DRM native ondersteunt.

Dit lijkt dus een incompatibiliteit in de Odido webplayer:

• geen AAC fallback

• geen browser-specifiek manifest

Oplossing zou zijn:

• AAC audio aanbieden voor browsers

• of browserdetectie met aangepast audio-profiel

Kunnen jullie dit bevestigen en doorzetten naar de technische afdeling?