Skip to main content

Ik heb mijn Odido account beëindigd en hoef de router niet terug te sturen.

Nu wil ik die router in mijn eigen netwerk inzetten, daarvoor wil ik graag de firmware vervangen door een standaard versie van Zyxel ipv de Odido versie.

Helaas biedt de web-GUI van de Odido firmware bij ‘Onderhoud’ niet de firmware update optie.

Dus is mijn vraag: hoe kan ik de Odido firmware vervangen?

Alvast dank, Onno

Hoi @onnojanssen, leuk dat je het modem wil hergebruiken! Wij hebben geen optie om de firmware te vervangen voor de firmware van Zyxel. Als dit via een omweg wel mogelijk is zal je hoogstwaarschijnlijk niet automatisch updates van de firmware ontvangen. Hierom zou ik je persoonlijk aanraden om dit niet te proberen zodat je beveiliging up-to-date blijft. Of je kan er natuurlijk voor kiezen om eens in de zoveel tijd handmatig je modem up-te-daten.

Hopelijk kan een andere lezer je nog helpen. Ik ben benieuwd of en hoe het je is gelukt!

@onnojanssen

Veel van de functionaliteit in de Zyxel is niet beschikbaar gemaakt via hun eigen firmware, waardoor het min of meer een onbruikbaar device is geworden voor de consument.

Ten eerste is de WAN ingesteld voor een TRUNK van VLAN 300, waardoor als je hem aansluit op een andere router hij niet ‘online’ komt .. tenzij je via een omweg VLAN 300 op de LAN inricht.

Volgende waar je geen toegang toe hebt is, om de Zyxel in te zetten als access point … er zijn geen settings benaderbaar binnen de eigen firmware.

Alles is te kraken, want weet bijna zeker dat je via een UART / JTAG connectie wel iets zou kunnen uitlezen. Moeilijker gaat het worden als men het in een flash chip heeft zitten, dan zul je hem moeten verwijderen en uitlezen in een speciale reader … maar ik denk … gewoon bij grof vuil gooien.

.. tenzij Odido het master user en paswoord zou delen, maar dat is een utopie natuurlijk 😁

Nog even zoeken in de donkere hoeken van het WWW … Getting root on a Zyxel VMG8825-T50 router … maar die maak gebruik van ‘vulnerabilities’ 

Update (December 2020): Several of the vulnerabilities mentioned in the post below have since been patched by Zyxel. In a later post I detail a different vulnerability, which has also been fixed.

Hoi @Cal van Odido, Helaas maakt de Zyxel met de Odido firmware geen verbinding met het internet (als ik de WAN poort verbind met een router die via DNS een adres uitdeelt en toegang to Internet heeft krijg ik geen toegang to het internet op de Zyxel LAN poorten).

@Pieter_B, bedankt voor de uitleg waarom dat zo is.

Het zou mooi zijn als Odido, vanuit hun eigen woorden op https://www.odido.nl/voor-elkaar/duurzaamheid/afvalreductie-behoud-natuurlijke-hulpbronnen  de mogelijkheid biedt om de Zyxel om te zetten naar standaard consumenten functionaliteit, oftewel dat ik me ergens kan melden en dat Odido er dan op locatie of op afstand een Zyxel standaard firmware op zou zetten.

Gevalletje “put your money where your mouth is” :-)

Zoals hij nu is kan ik hem dus niet gebruiken, gaat hij bij het vuil. Heel jammer.

Hallo @onnojanssen 

Je kan je vraag misschien ook eens stellen aan Zyxel.

https://www.zyxel.com/nl/nl/form/general-contact

Hallo @onnojanssen 

Je kan je vraag misschien ook eens stellen aan Zyxel.

https://www.zyxel.com/nl/nl/form/general-contact

Die wijzen naar Odido :-(

Ik begrijp dit niet in het kader van waste management, of gebruik de niet-dichtgetimmerde firmware, of neem de modem terug en gebruik ‘em voor een andere klant. Nu gaat ie inderdaad bij het afval, want je kan er niks meer mee. Om nog maar eens een reden aan te geven waarom we volledig van provider hardware af moeten. 

@FaimMedia Ja, hij is naar de milieustraat. Zonde.

En hier zie je waar veel bedrijven, ook Odido dus, staan mbt duurzaamheid: Ronkende teksten vanuit de marketingafdeling, geen implementatie in de rest van de organisatie.

Er is niets tegen provider hardware, want laat beheer toe tijdens het abonnement.

Wat wel mogelijk zou moeten zijn is dat de klantenservice bij beëindiging van van het abonnement, als ze de hardware niet terug willen, de klant een code sturen. Of ze voeren zelf de code op afstand in als ze de code niet op straat willen hebben. Met gevolg dat de hardware bruikbaar wordt zonder provider.

Dat is prima te regelen bij hun eigen firmware versie die ze met de leverancier afspreken.

Maar nogmaals, dat vraagt dat Odido duurzaamheid als beleid door het hele bedrijf doorvoeren, niet alleen bij de marketing.

Waar ik werkte heette dat “product life cycle denken”, of cradle to cradle design.

Niets nieuws, maar het kost energie, wat daarom vaak overgeslagen wordt. Helaas.

Ik heb een nieuwe router gekocht.

Het is mooi om te lezen dat er mensen zijn die behoorlijk nobel denken, maar wel graag voor een dubbeltje vooraan willen zitten.

Wees blij dat Odido jullie wijst op het brengen naar de milieustraat, wat een weg is die veel mensen nog steeds niet kunnen vinden of niet op willen (gemakeconomie alles via een app uit je luie stoel). Daarom denk ik dat Odido duurzaamheid probeert te promoten, maar dat de eigenwijze Nederlander nog een beetje vastgeroest zit in 1980.

Dat volgens jullie een apparaat wat het nog prima doet afgeschreven is voor Odido, komt simpel neer op het feit dat deze devices niet meer mee kunnen op de laatste standaarden. Dat is ook de 1 van reden dat je steeds meer gebruikers hier leest, dat ze problemen ervaren met de verouderde apparatuur.

Maar het belangrijkste probleem ligt in de basis, alles is kleiner geworden en daardoor ook moeilijker te repareren of te upgraden.

Jij wilt geen smartphone van 25 X 15 X 2 cm, nee … je wilt de kleinste platste en vooral de snelste. Maar dan gaat de snelheid eruit, apps laden traag .. dan zet jij er dus even meer geheugen in of vervangt de processor toch even? Natuurlijk kun je hem doorgeven aan je kinderen of aan je oma, maar ook die zullen niet blij zijn met je ‘gegeven mank lopend paard’.

Dus komt ook deze telefoon al snel in een milieustraat terecht, want inruilen levert ook niet op. Ook in dat gat is Odido gesprongen met ‘tweede leven’, om toch te proberen de waste te beperken.

Jouw Big Screen TV van 50”” of 75” gaat stuk, valt helaas buiten de garantie .. je laat een offerte maken voor reparatie, kosten totaal €750. Nu kost een nieuwe 85” TV €1200, als je deze goed beantwoord voor jezelf .. weet je voor jezelf aan welke kant van de lijn jij staat .. en wees gerust .. velen met jou.

Heb hier ooit een Samsung flatscreen TV 42” gekocht rond 2007, kreeg kuren binnen de garantie. Na 3 jaar weer hetzelfde probleem, toen heb ik hem zelf gerepareerd .. dat kon toen nog. Deze speelt nog steeds in de slaapkamer anno 2025 en nog nooit weer hetzelfde probleem gehad, puur omdat ik duurdere componenten had gebruikt voor het herstel en niet die goedkope Chinese ‘troep’.

Het probleem ligt bij de consument, dus kom ik weer terug bij de eerste zin van mijn relaas .. we willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten .. daar ligt de kern van ons buiten proportie geraakte afval probleem .. jij en ik!

Goed mijn 2 cent .. en ik zeg inleveren bij de milieustraat, want dan kunnen de kostbare grondstoffen er uit worden gehaald.

@Pieter_B Bedankt voor je 2 cent. Ga heel ver met je mee.

Maar wat ik probeerde aan te geven is dat het jammer is dat Odido de keus voor mij maakt dat ik het apparaat niet meer kan gebruiken. En dat het mooi zou zijn als ik zelf die keus gehad had.

Ieder zijn mening, ik laat het hierbij. Het ga je goed!

@Pieter_B wat een onzin praat jij zeg. Dit topic gaat over een apparaat (her-) gebruiken wat nog prima werkt, in plaats van meteen weggooien, omdat de provider het heeft dichtgespijkerd. Het hele probleem van de wereld momenteel dat alles maar beter en sneller moet, terwijl ‘oude’ apparaten die nog prima werken meteen naar het grofvuil moeten. Deze modem is prima en is meer dan voldoende voor de gemiddelde consument, alleen omdat er vanuit de provider custom firmware op moet, is ‘ie nu afgeschreven.

Niemand heeft het hier over voor een duppie op de eerste rang zitten, alleen jij zelf. Maar gezien jij tijd hebt om een heel onzin verhaal te typen op de vrijdagochtend, met al 2075 reacties op dit forum, schat ik zo in dat jij meestal zelf voor ‘een dubbeltje vooraan wilt zitten’.

Zo, gelukkig weer eens iemand met een ‘ongecompliceerde mening’ over mede forumleden zonder ze te kennen. Fijn, zo vanachter je PC lekker ‘onzichtbaar en ongrijpbaar’ kloppen op je keyboard.

En ja, i.d.d. ik zit ook graag voor een ‘duppie’ vooraan .. maar het liefst voor ‘5 cent’ jij je zin.

Maar nu even serieus, respect binnen deze community voor andere meningen van mede leden is belangrijk. Staat ook gewoon in de community regels als je deelneemt aan topics, anders gaat iemand je op je vingers tikken.

Ik respecteer ten volle jouw mening, ga dus dan ook geen ‘welles nietes’ spelletje spelen uit respect voor jouw mening.

Bedankt in ieder geval voor jouw zeer waardevolle en gerespecteerde post binnen dit topic, opbouwende kritiek is altijd welkom .. zolang je de ‘persoonlijke aanval’ achterwege kunt laten.

Laat het hier dan ook maar weer even bij, want het is ‘vrijdag middag laat’ en nu staat de teller op ‘2076’ .. helaas.

Pff weer zo’n vreemde opmerking die waarschijnlijk vooral betrekking heeft op jezelf. Als ik niet ‘ongrijpbaar’ ben, kom je mij dan opzoeken ofzo? Mijn bedrijfsnaam is mijn gebruikersnaam, Google even mij adres en dan zie ik je wel verschijnen! Internet held!

Jij bent degene met de vreemde en onzin opmerkingen richting anderen, daar baseer ik mijn mening op. Dus ga vooral even in de spiegel kijken ipv je vingertje te wijzen.

Succes met koninkje spelen op dit forum, ik hoef hier gelukkig niet meer te zijn. 

Reageer