Skip to main content

Ik heb met een heel vriendelijke collega gesproken Oumaima. Helaas kon zij me niet horen via de telefoon maar ik haar wel. En zo heeft ze me nog naar deze pagina verwezen.

Door een lekkage bij de bovenbuurman (die op vakantie was) en het letterlijk keihard regende bij mij in de woning (waaronder dwars door de meterkast)is mijn woning onwoonbaar verklaard. 

Hierdoor heb ik de volgende vragen:

1. Is het mogelijk om mijn internet abonnement even op pauze te zetten. Dat contract weer doorloopt als mijn meterkast weer vervangen is en ik weer in huis kan wonen? 

TV abbo heb ik alvast opgezegd (dit was ik al van plan maar kon dit niet gelijktijdig toen doen met mijn glasvezel aanvraag)

2. De Delta kast en jullie modem (de nieuwe maar ook de oude) heeft ruim 5 uur lang vol in het water gestaan. Moet het apparatuur vervangen worden? Is het nog veilig voor gebruik als opgedroogd is? Ook voor mijn verzekering hoor ik het graag. 

Oumaima is me al tegemoet gekomen waarvoor mijn dank. Maar ik hoor graag bovengenoemde vragen nog even. 

Hoi ​@OriginalEve ,

Het is helaas niet mogelijk om abonnementen te pauzeren.  Je zou dan de maanden dat abonnementen doorlopen maar jij geen gebruik van je huis kan maken als achade kunnen opvoeren naar je verzekeraar. Bij apparatuur met waterschade zou je na goed drogen eens kunnen kijken of e.e.a. opstart. Mocht het gewoon weer werken, dan is het prima. Als het daarna toch niet goed gaan,  dan kan een moderator een vervanging regelen. 

Odido kan op dit moment ook geen service leveren op dat adres, toch? Dit kunnen ze pas weer als er nieuwe apparatuur geleverd en aangesloten wordt.

Dus dan vraag ik me af of er ook geen vergoeding/compensatie vanuit Odido moet komen (wegens geen service = geen kosten).

In dit geval wordt Odido door de klant niet in staat gesteld om het op te lossen. Dan kan de klant dat niet eisen. Maar goed,  het is al erg genoeg voor Eve, een onbewoonbaar pand.

Beste, 

Zowel door mijn inboedelverzekering, de Electriciën, als de aannemer van de woningbouwvereniging werd mij sterk afgeraden om de modem nog aan te zetten. Ze vonden het allemaal belachelijk dat ik jullie advies heb gekregen dat ik moet wachten tot het droog is en of het het weer doet. Ze stonden er dan ook allemaal op dat ik een nieuwe modem ging aanvragen. 

Inmiddels heb ik met de klantenservice gebeld van jullie, en deze vond het ook belachelijk dat ik de modem maar nogmaals moest uitproberen. Dus ik zou even onderling bespreken of dit wel het correcte advies moet zijn bij waterschade. 

Ik kan me goed voorstellen dat er nieuwe apparatuur moet komen. De huidige apparatuur moet door het refurbish bedrijf n.l. goed nagekeken en schoongemaakt worden (als ze daar al aan beginnen). Je zou misschien onder toezicht kunnen kijken of de boel het nog doet maar om dit nu onbeheerd achter te laten… 🫣

Tevens is natuurlijk ook de vraag of je glasvezel punt nog goed is. Weet iemand of die connectoren op de glasvezelkabel waterdicht zijn? Want ik neem aan dat de boel wel aangesloten stond dus het gaat dan om de waterdichtheid van de kabel en connectoren 🤔

Waterdicht? Een vezel van glas? Waar licht doorheen gaat?

Je bedoelt: of de vezel schoon genoeg is zodat er genoeg licht uit komt?

Ik denk dat je in de war bent met ander soort kabels, waar stroom doorheen gaat i.p.v. licht 😄

Waterdicht? Een vezel van glas? Waar licht doorheen gaat?

Je bedoelt: of de vezel schoon genoeg is zodat er genoeg licht uit komt?

Ik denk dat je in de war bent met ander soort kabels, waar stroom doorheen gaat i.p.v. licht 😄

Ik doelde eigenlijk op de ruimte in de kabel langs de fysieke vezels. Maar schijnbaar is dat gevuld met oliepasta.

Maar langdurige blootstelling zal zeker niet optimaal zijn voor zo'n kabel en connectoren.

Zijn glasvezelkabels waterdicht??

Vanuit een structureel perspectief, de interne optische vezels zijn gevuld met oliepasta en worden beschermd door een waterdichte buitenlaag en een kunststof beschermlaag. Daarom, de hoeveelheid water die optische vezels kan binnendringen is meestal zeer beperkt en, in het algemeen, heeft geen invloed op de normale werking. Hoe dan ook, langdurige blootstelling aan vochtige omgevingen kan ook schadelijk zijn voor glasvezelkabels.

https://zmscable.es/nl/agua-cable-fibra-optica-internet/

Omdat de optische vezel geen koperen kerndraad is, is deze gemaakt van kwarts/glas. Het glasmateriaal heeft een sterke waterretentie. Daarom wordt algemeen aangenomen dat de optische vezel zelf vocht kan weerstaan, maar in feite is water schadelijk voor de optische kabel. Omdat het water een grote hoeveelheid waterstof- en zuurstofkastanje-elementen bevat, zal het verlies aan optische vezels toenemen nadat dit element is geabsorbeerd door de optische vezel. Daarnaast zullen andere structurele materialen in de optische kabel worden aangetast door water, zoals coatings, verstevigingen en andere componenten. Deze componenten zijn ondergedompeld in water of vocht, zal het gebruik van optische vezels beïnvloeden.

https://nl.kbs-connector.com/info/is-the-fiber-optic-cable-waterproof-65398587.html

Fair enough, een fiber optic cable is niet gemaakt om onderwater te staan, zeker niet “vies” water wat de inhoud van een huis oppakt. Net als de rest van de huisraad loopt dat natuurlijk schade op.

Was een beetje flauw van me om een klein grapje tussendoor te doen bij wat een heel serieus onderwerp, een hele ernstige situatie is.

In de praktijk wordt apparatuur dat onderwater heeft gestaan niet “afgedroogd om te kijken of het nog werkt", dat spul is kapot, klaar. En als Odido een bedrag in rekening brengt voor dergelijke schade mag dat gelijk op de stapel kosten waarvan ik verwacht dat OriginalEve dat als claim heeft neergelegd bij de verzekering, of de bovenbuurman (of de huurbaas), waar de oorzaak van die schade zit.

Ik had niet alle berichtjes volledig genoeg gelezen, dit staat er effectief al:

Zowel door mijn inboedelverzekering, de Electriciën, als de aannemer van de woningbouwvereniging werd mij sterk afgeraden om de modem nog aan te zetten. Ze vonden het allemaal belachelijk dat ik jullie advies heb gekregen dat ik moet wachten tot het droog is en of het het weer doet. Ze stonden er dan ook allemaal op dat ik een nieuwe modem ging aanvragen. 

Precies dat. Daar ben ik het mee eens. :)

Reageer