Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

1247 reacties

• heeft eerste post geplaatst
  • June 17, 2025

Zou ik mogen vragen wat de huidige status is rondom de internet problemen in de avond uren?

• is een Top Poster
  • August 4, 2025

Na een hele tijd probleemloos televisie gekeken te hebben, na het vervangen naar een Nokia ONT in sept ‘24. Was het gisteravond weer bal, iedere 5/10 minuten een verbindingsfout bij het televisie kijken, kennelijk heeft Odido de vakantieperiode gebruikt om een en ander aan veranderingen door te voeren aan hun netwerk. Ook het IP adres is afgelopen twee weken anders geworden. Vanmorgen met de technische dienst van Odido gebeld maar die verwezen me door naar de community…

Kan een expert de oude instellingen van laten we zeggen; juni 2025 terug zetten zodat we niet het liedje opnieuw van vooraf aan gaan krijgen?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 4, 2025

Hallo ​@G.Levij 

Was het gister avond alleen bij het tv kijken of ook op andere apparaten bekabeld en via de WiFi? Het zou best nog met de storing te maken kunnen hebben. Hou het deze avond weer even in de gaten.

• is een Top Poster
  • August 8, 2025

Inmiddels lijkt het probleem verdwenen, de laatste 2 dagen is streamen weer normaal.

Laten we hopen dat het, een staartje van de storing was.

• is een nieuwe Poster
  • September 17, 2025

Sinds Juli glazsvezel van Odido en ik heb hetzelfde probleem. Bekabelde apparaten en TV werken prima, maar bij alles op wifi valt de wifi regelmatig weg (zowel laptop als smartphone als chromecast e.d. dus probleem zit niet in het apparaat). Is Odido nog bezig met een oplossing?

Ik heb de Zyxel T-56 modem met het Huawei glasvezelkastje en het wifi lampje knippert als een gek in de avond maar overdag brandt hij gewoon redelijk constant. Al een paar keer gerestart (zowel modem als glasvezel kastje). Het lijkt sterk op hetzelfde probleem ook omdat het altijd een beetje rond 8 uur savonds begint en dan rond een uur of 1 snachts wel weer beter is.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 17, 2025

Hallo ​@Blackeyedcas 

Als het bekabeld allemaal goed is dat ligt het niet aan de verbinding.

Wat heb je allemaal bekabeld aangesloten op de router? Misschien dat daar een boosdoener tussen zit.

• is een nieuwe Poster
  • September 17, 2025

Hallo ​@Blackeyedcas 

Als het bekabeld allemaal goed is dat ligt het niet aan de verbinding.

Wat heb je allemaal bekabeld aangesloten op de router? Misschien dat daar een boosdoener tussen zit.

Hoi Waqqas,

Bekabeld zit de TV (Samsung TV) eraan, PS4 en een PC. Ik kan eens checken wat er gebeurt als ik dingen loskoppel. Maar meestal staat alleen de TV aan in de avonden en overdag werkt t allemaal prima. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 17, 2025

@Blackeyedcas 

Dus je hebt bekabeld wel problemen in de avond?

Heb je een Genexis/Nokia ONT?

Eventueel kan je de Zyxel eens voorzien van een fabrieksreset, kabel tussen ONT en router vervangen en bekabelde apparaten verwijderen om te kijken hoe het dan gaat met de WiFi.

• is een nieuwe Poster
  • September 17, 2025

@Blackeyedcas 

Dus je hebt bekabeld wel problemen in de avond?

Heb je een Genexis/Nokia ONT?

Eventueel kan je de Zyxel eens voorzien van een fabrieksreset, kabel tussen ONT en router vervangen en bekabelde apparaten verwijderen om te kijken hoe het dan gaat met de WiFi.

Nee, bekabeld is er geen issue te merken, het is echt allen de wifi. ONT weet ik niet zeker, ik dacht Huawei maar nu ik de afbeelding van de Nokia zie twijfel ik. Vaavond thuis maar even kijken. Ik zal vanavond in elk geval eerst eens dingen loskoppelen en kijken wat dat doet met de wifi verbinding en als dat niet helpt de fabrieksreset proberen en de kabel vervangen. Bedankt voor de tips! Ik ben zelf echt een muts als het gaat om electronische apparaten dus dit helpt een hoop.

• is een Top Poster
  • January 21, 2026

Bestaat dit probleem nog? Ik ben een jaar geleden overgestapt naar KPN omdat ik deze problemen ervaarde. Ik wil Odido opnieuw overwegen, mits dit probleem helemaal verholpen is. 

• is een King Poster
  • February 6, 2026

Bestaat dit probleem nog? Ik ben een jaar geleden overgestapt naar KPN omdat ik deze problemen ervaarde. Ik wil Odido opnieuw overwegen, mits dit probleem helemaal verholpen is. 

Ik heb er vorig jaar een oplossing voor gekregen dus wat mij betreft is het opgelost, maar het kan per regio denk ik wel verschillen

• Debutant
  • April 4, 2026

Hoi, wij zijn nu ongeveer een week over van KPN naar Odido via het KPNnetwerk (WBA) en ervaar helaas in de avonden zeer onbetrouwbaar internet. Vanaf ongeveer 18.00 tot 24.00 (variabel) worden sessies zeer slecht opgebouwd en hebben we een hoge jitter. Gebruik al lang een Fritzbox 5530 icm met het KPN ONT (Genexis) maar heb nu voor support tijdelijk de Zyxel geïnstalleerd. 

Wij kijken TV via NLziet maar dat is in de avonden bijna onbruikbaar door lange laadtijden maar ook normaal internetgebruik (wifi of bedraad) is om de kinderen maar te citeren VET irritant.

Donderdag zeer prettig contact gehad met een 2de lijns technisch medewerker (uitermate prettig contactpersoon) en heeft een monteur aangestuurd welke gisteren al langskwam. De 2de lijns zag inderdaad veel verstoringen op de lijn. 

Monteur heeft ONT vervangen (helaas weer een Genexis) maar gisteravond was het weer bagger. Gisteravond had ik op het hoogtepunt (bedraad) een jitter van 318ms wat extreem is op de speedmeter van Odido zelf. Ook die van Cloudflare gaf hoge jitter aan. 

Wat is nu handig? Weer opnieuw contact zoeken of zelf maar een XGS GPON SFP voor in mijn Fritzbox kopen? 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • April 4, 2026

Hallo ​@Dirky77 

Als het overdag goed gaat dan kun je een XGSPON SFP zeker eens proberen, het modem ID moet je laten registreren via de klantenservice of je kunt een privébericht sturen op Instagram, Facebook of X.

Kijk ook even of je niet de 5530 AON hebt 

• Debutant
  • April 4, 2026

Hallo ​@Dirky77 

Als het overdag goed gaat dan kun je een XGSPON SFP zeker eens proberen, het modem ID moet je laten registreren via de klantenservice of je kunt een privébericht sturen op Instagram, Facebook of X.

Kijk ook even of je niet de 5530 AON hebt 

Hey Waqqas,

Dank voor je terugkoppeling! Er zit nu een AON in maar kan later een keertje een XGS SFP aanschaffen. Maar voordat ik dit doe, wil ik eerst een fatsoenlijk werkende verbinding vanuit Odido en die heb ik nu niet. Op dit moment (van schrijven) kan ik zelfs op de speedtest van Odido.nl geen speedtest doen (laadt niet of de jitter is >150ms) wat nu elke avond het probleem is. Ik zit direct met een cat6 kabel verbonden aan de Zyxel router.

Dinsdag maar weer opnieuw terug naar de helpdesk helaas.

rvk01
  • April 4, 2026

Er zit nu een AON in maar kan later een keertje een XGS SFP aanschaffen. Maar voordat ik dit doe, wil ik eerst een fatsoenlijk werkende verbinding vanuit Odido en die heb ik nu niet. 

Een XGS-PON gaat niet werken als Odido ook niet de wijkcentrale daarvoor geschikt maakt. Als je nu een AON ONT hebt, dan kun je het dus wel proberen met een AON SFP module in de Fritzbox. Maar een XGS-PON aanschaffen en die op een AON lijn duwen, gaat niet werken.

Als je nu een 5530 met AON module hebt, waarom probeer je die dan niet? Want ik begrijp dat je nu de Genexis en de WAN poort van de Fritzbox gebruikt?

• Debutant
  • April 4, 2026

Er zit nu een AON in maar kan later een keertje een XGS SFP aanschaffen. Maar voordat ik dit doe, wil ik eerst een fatsoenlijk werkende verbinding vanuit Odido en die heb ik nu niet. 

Een XGS-PON gaat niet werken als Odido ook niet de wijkcentrale daarvoor geschikt maakt. Als je nu een AON ONT hebt, dan kun je het dus wel proberen met een AON SFP module in de Fritzbox. Maar een XGS-PON aanschaffen en die op een AON lijn duwen, gaat niet werken.

Als je nu een 5530 met AON module hebt, waarom probeer je die dan niet? Want ik begrijp dat je nu de Genexis en de WAN poort van de Fritzbox gebruikt?

Sorry voor de onduidelijkheid - ik zit nu op een KPN XGS-PON WBA verbinding met mijn Odido internet aansluiting. In mijn eigen Fritzbox zit nog een oude AON SFP welke nu niet gebruikt wordt. Gebruik het Genexis ONT welke op de WAN van de Fritzbox zit (eerste ethernet poort). Deze opzet had ik afgelopen twee jaar bij KPN ook. 

rvk01
  • April 4, 2026

Sorry voor de onduidelijkheid - ik zit nu op een KPN XGS-PON WBA verbinding met mijn Odido internet aansluiting. 

O, ja, das waar ook. Het oorspronkelijke Genexis probleem was ook voor XGS-PON en niet op AON.

Ik dacht dat ze het probleem wel opgelost hadden. En als een monteur een nieuwe geïnstalleerd heeft zou je toch wel verwachten dat dat er een is met recente firmware. Ze hebben volgens mij ook een Nokia ONT op die FTU kunnen zetten (was misschien wel handiger geweest).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • April 4, 2026

@Dirky77 

Misschien eens vragen aan de telefonische klantenservice of ze eens een Nokia XGSPON ONT kunnen plaatsen?

rvk01
  • April 4, 2026

Er waren volgens mij ook van die opschuif-ONT's van Nokia (voor de KPN TK01 FTU) maar ik neem aan dat Odido die niet levert en gewoon een losse Nokia ONT leveren. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • April 5, 2026

@rvk01 

Die leveren deze van de foto, ik heb hem ook gehad toen ik nog op KPN WBA zat met XGSPON.

• is een Top Poster
  • April 7, 2026

Na mijn verhuizing en het overzetten van mijn abonnement naar mijn nieuwe adres liep ik helaas tegen dezelfde problemen aan.

Het internet was na 20:00 eigenlijk onbruikbaar. Het openen van een normale website duurde al 15 tot 30 seconden, puur om een sessie op te starten. Tv-kijken en zappen was helemaal niet te doen. Streamen ging nog enigszins zodra de verbinding eenmaal actief was, maar ook dat was niet altijd stabiel.
Afgelopen week na 2000 mijn telefoon als hotspot moeten gebruiken, wat nog sneller was dan de vaste 1000/1000 verbinding 🤡

Op mijn vorige adres (zelfde postcode, ook WBA/Genexis op Glaspoort/KPN Glasvezel) had ik jarenlang een Odido-glasvezelverbinding zonder ook maar één enkel probleem. Op mijn nieuwe adres ervaar ik echter precies het tegenovergestelde. Alleen het modem is vervangen van een T-50 naar een T-56. Ik heb afgelopen week zowel met het nieuwe, als het oude modem getest, en beide gaven problemen. (dus ONT/Congestie probleem)

Na het lezen van de ervaringen in dit forum waar gesproken wordt over pas na 8 maanden stabiele verbinding, het vervangen van een ONT dat vervolgens niet blijkt te helpen, en een Genexis-softwareupdate die ook niet altijd goed werkt, krijg ik weinig vertrouwen dat het snel beter wordt. En dan te bedenken dat dit topic al ruim een jaar loopt, en er nog geen duidelijk probleem/oplossing is gevonden die bij iedereen werkt. 

Omdat ik nog binnen de 14 dagen bedenktijd zat, heb ik mijn glasvezelabonnement inmiddels opgezegd. Ik heb geen zin in maandenlang getouwtrek, het aanleveren van bewijsmateriaal zoals pingresultaten, en daarna alsnog vast te zitten aan een verbinding die niet goed werkt.

Jammer genoeg ben ik bij de concurrent een stuk duurder uit, onder andere doordat mijn klantvoordeel is komen te vervallen. 

Het is helaas niet anders.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator | Internet + TV
  • April 8, 2026

Hey ​@Warapapaba, ik wil natuurlijk dat je zonder zorgen kunt genieten van een stabiele verbinding.

Daarom moeten we dit grondig voor je onderzoeken. Op dit moment kan ik op de community alleen algemene vragen beantwoorden, maar mijn collega's staan je graag bij in dit onderzoek. Om dit te onderzoeken, wil ik je vragen om telefonisch contact op te nemen via het nummer 0800-0092 óf via onze Social kanalen, Facebook (https://www.facebook.com/OdidoNederland), Instagram (https://www.instagram.com/odidonederland) of X (https://x.com/odidonederland). Laat je mij weten of het gelukt is? Alvast bedankt.

• is een Top Poster
  • April 8, 2026

@Tommie van Odido Gezien mijn abbonnement gister is stopgezet denk ik dat er weinig te onderzoeken valt. In elk geval wil ik duidelijk maken dat dit probleem kennelijk nog altijd speelt.

Na mijn verhuizing moest ik uberhaupt al 1.5 maand wachten op Guidion om alleen het ONT kastje aan te melden, daarna een belabberde verbinding gehad afgelopen week. Ik heb helemaal geen zin in een maandenlang traject aan troubleshooting; nutteloze resets en powercycles doen, terwijl het bij KPN gewoon binnen 1 week geregeld kan zijn, op dezelfde ONT en waarschijnlijk zonder problemen. Ik zal dit t.z.t terugkoppelen. Aansluiting is gepland op 17/4. 

• Debutant
  • April 10, 2026

Uitbereiding van mijn casus -

Afgelopen maand heb ik besloten over te stappen naar Odido op mijn glasvezelaansluiting. Beschik over eigen Fritzbox 5530 die op ONT van KPN is aangesloten

De migratie en VOIP-perikelen De migratie vond plaats op de ochtend van 24 maart jl. Na bericht van Odido heb ik direct het nieuwe profiel in de Fritz!Box geladen, waarna de verbinding meteen online kwam. Helaas gold dit niet voor de vaste lijn; deze heb ik handmatig moeten instellen.

Via Mijn Odido kun je onder 'Telefonie' een VoIP-password aanmaken, maar tot mijn verbazing lukte dit in eerste instantie niet. Na wat zoekwerk stuitte ik op dit forumtopic. Het is bizar dat je zulke workarounds moet gebruiken door een hardnekkige bug op de website van Odido. Na wat aanpassingen in de developer console van mijn browser is het uiteindelijk gelukt het wachtwoord aan te maken, waarna de verbinding op de Fritz!Box werkte.

Structurele verbindingsproblemen Sinds de dag van oplevering stort de verbinding elke avond in (meestal van 18:30u tot diep in de avond). De bandbreedte blijft aanwezig, maar de jitter en ping-tijden zijn dramatisch (jitter tussen de 50 en 310 ms). Met zulke waarden zijn MS Teams en TV kijken (via NLZIET) nagenoeg onmogelijk. Alle metingen zijn verricht via een directe CAT6-verbinding met de router.

Supporttraject Op verzoek van Odido heb ik de standaard Zyxel-router geïnstalleerd, maar dit maakt geen verschil. Inmiddels heb ik meerdere malen contact gehad met de 2e-lijns helpdesk. De issues werden erkend en Guidion is aangestuurd:

• Eerste bezoek: De ONT is preventief vervangen (Genexis voor een nieuw exemplaar), maar dit bood geen soelaas.

• Tweede bezoek (afgelopen woensdag): De monteur voerde direct een lijnmeting uit. Conclusie: te hoge demping (tegen de grenswaarden aan). KPN moet nu worden ingeschakeld voor een meting tussen de FTU en de POP. Op deze afspraak wacht ik momenteel nog steeds.

Gisteren heb ik opnieuw contact gezocht. Het ticket ligt bij KPN en ik zou worden teruggebeld. Hoewel ik een compensatie heb ontvangen voor mijn 5G-bundel (Ben), begint mijn geduld op te raken en heb ik tot zojuist niks vernomen over een nieuwe actie.

Tot op heden is de geleverde verbinding zeer bedroevend. Hoewel de 2e-lijns support proactief en technisch meedenkt (daar ben ik zeer positief over te spreken), is er twee weken na oplevering nog steeds geen zicht op een stabiele verbinding.

• Debutant
  • April 10, 2026

@Dirky77 

Misschien eens vragen aan de telefonische klantenservice of ze eens een Nokia XGSPON ONT kunnen plaatsen?

2de lijn adviseerde dat ook en heeft Guidion ook gevraagd om dit te verzorgen. Tijdens het laatste bezoek van Guidion werd de lijn doorgemeten en daar kwam een hoge demping naar voren. Het wisselen van het ONT zou geen verschil gaan maken volgens hem (ik betwijfel dat).