Skip to main content
Beantwoord

Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber direct op glas aansluiten

• June 11, 2025
  • 19 reacties
  • 2074 Bekeken

Lieve mensen,

Momenteel heb ik een glas verbinding van Odido. De glas kabel gaat in de Huawei converter en dan een utp kabel naar de modem. Volgens Odido zit ik op XGS-PON verbinding.

Ik sta op het punt om een Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber te aanschaffen. Hij heeft een SFP+ poort dus in principe kan ik gewoon mijn glaskabel in de Gateway stoppen.

1- Zou dit werken? Of zijn er bepaalde belemmeringen aan de Odido kant?

2- welke SFP module zouden jullie adviseren? Zou iemand aub een voorbeeld kunnen geven?

Alvast bedankt!!

Beste antwoord door rvk01

Van sommigen las ik dat er een profiel werd veranderd, niks gelezen over omprikken in de wijkcentrale.

Misschien zijn het dan "combi" poorten mits gekoppeld aan het juiste profiel?

In die gevallen zal het inderdaad gaan om combi-poorten.

Maar als je bv bij KPN op een oude AON (of misschien GPON) aansluiting zit en je gaat naar 8Gbps, dan is de kans volgens mij groot dat je naar eigen hardware van Odido gaat in die wijkcentrale (omdat KPN nog geen 8Gbps doet). Of omprikken dan nodig is hangt af of je daarvoor al op die nieuwe racks zat (met e.v. combi-poorten). Maar ik ga er verder ook vanuit dat Odido wel toegang heeft tot die wijkcentrale met eigen hardware dus dan zal de klant van omprikken weinig merken (misschien een paar minuutjes offline).

19 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • June 11, 2025

Hallo ​@NeoCortex 

Dit zal werken, je hoeft alleen het serienummer/PON ID van de SFP hier te laten registreren door een moderator.

De Zaram XGSPON SFP+ module is een geschikte optie.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • June 11, 2025

Thx topper!

• is een nieuwe Poster
  • June 17, 2025

Thx topper!

Werkte het bij jou? Ik sta op het punt om dezelfde Ubiquiti Cloud Gateway Fiber te kopen. Welke SFP-module heb je gebruikt? Alvast bedankt!

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • June 18, 2025

Ik ga hem straks omzetten, in iedergeval de utp verbinding naar Odido gaat goed.

Zaram sfp van Routershop is wat je nodig hebt, ze hebben alleen maar 1 type.

• is een nieuwe Poster
  • June 18, 2025

Ik ga hem straks omzetten, in iedergeval de utp verbinding naar Odido gaat goed.

Zaram sfp van Routershop is wat je nodig hebt, ze hebben alleen maar 1 type.

@NeoCortex 
Als je het allemaal werkend hebt gekregen, zou je dan je setup en de stappen kunnen delen voor het registreren van je eigen XGS-PON-module?
Ik vraag het omdat ik twijfel om €100 extra uit te geven voor het Fiber-model (vergeleken met de Cloud Gateway Max) en nog eens €144 voor de SFP module, alleen maar om van de standaard Huawei ONT van Odido af te komen. Alvast bedankt!

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • June 25, 2025

Ik zou het niet adviseren. Na 3 dagen testen heb ik gemerkt dat de zaram sfp niet normaal warm wordt (70c+), dus de gateway wordt ongeveer 60c warm en gaat af en toe restarten.

Dus terug naar utp voor mij 😊

• is een nieuwe Poster
  • June 25, 2025

Ik zou het niet adviseren. Na 3 dagen testen heb ik gemerkt dat de zaram sfp niet normaal warm wordt (70c+), dus de gateway wordt ongeveer 60c warm en gaat af en toe restarten.

Dus terug naar utp voor mij 😊

Bedankt! Ik had andere SFP-modules gezien met koelribben en vroeg me af waarom dat nodig zou zijn. Ik blijf bij de Cloud Gateway Max + Odido ONT, zie geen andere reden of voordelen om voor het Fiber model te gaan.

• is een nieuwe Poster
  • November 25, 2025

Was eigenlijk van plan precies hetzelfde te doen en heb net een Cloud Gateway Fiber ontvangen. 

Ik stond te kijken van de prijs. Dat is het mij niet waard om nog een box te verwijderen uit de meterkast. (plus de overige hieboven genoemde argumenten)

• is een Top Poster
  • April 10, 2026

Hallo ​@NeoCortex 

Dit zal werken, je hoeft alleen het serienummer/PON ID van de SFP hier te laten registreren door een moderator.

De Zaram XGSPON SFP+ module is een geschikte optie.

@Waqqas Werkt deze ook denk je? https://www.digikey.nl/nl/products/detail/superxon/SOGX2699-PSIGA/18105215

Die zaram is 3x zo duur

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • April 10, 2026

Hallo ​@sandman1972 

Geen idee eerlijk gezegd 😅

Het is wel een XGSPON SFP module, als jij ook XGSPON hebt dan kan je het proberen.

• is een Top Poster
  • April 11, 2026

Hallo ​@sandman1972 

Geen idee eerlijk gezegd 😅

Het is wel een XGSPON SFP module, als jij ook XGSPON hebt dan kan je het proberen.

Heb ik XGSPON, goeie vraag….. Hoe kan ik dat checken?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • April 11, 2026

@sandman1972 

Als je de ONT links van Odido hebt dan heb je XGSPON, rechts is GPON.

• is een Top Poster
  • April 11, 2026

@sandman1972 

Als je de ONT links van Odido hebt dan heb je XGSPON, rechts is GPON.

Goed dat ik het even heb gevraagd. Ik heb de rechtse…. Dus ik heb GPON.

Hmmm weird. Bij de odido postcode check heeft hij dat ik in principe 8 Gbit/s download en 8 Gbit/s upload zou kunnen krijgen.

Ik lees het volgende:

XGS-PON is a next-generation, high-performance fiber technology offering 10 Gbps symmetrical speeds (down/up), while GPON provides 2.5 Gbps down / 1.25 Gbps up. XGS-PON is ideal for 4K/8K streaming, cloud computing, and smart homes, offering 4x more download and 8x more upload capacity than older GPON.

Als ik dat zou aanvragen…. Moeten ze dan in de wijkcentrale iets aanpassen en komen ze dan het rechter kastje omwisselen voor het linker?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • April 11, 2026

Die aanname is terecht. Maar Odido verzorgt de gehele oplevering. Bij 8gbit krijg je ook de krachtige Zyxel t-75 router van Odido. Daarna kun je gaan veranderen naar je eigen apparatuur. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • April 11, 2026

@sandman1972 

In je Odido account ga je bij snelheid wijzigen naar 2 Gbps of 8 Gbps over op XGSPON.

Je krijgt dan het linkse kastje en aan de Odido kant krijg je een XGSPON profiel, volgens mij verandert er niks in de wijkventrale.

rvk01
  • April 11, 2026

... en aan de Ofido kant krijg je een XGSPON profiel, volgens mij verandert er niks in de wijkventrale.

Dat hangt toch sterk af wat er in de wijkcentrale zit? Ik dacht dat ze je in de meeste gevallen wel om moeten pluggen van een GPON naar XGS-PON poort (plus afhankelijk van eigen hardware of gehuurde racks). Nu zijn er tegenwoordig ook wel combi-poorten (waarbij dat dan niet zou hoeven) maar dat was vroeger niet zo. Dus alleen in modernere centrales of na upgrades, waar ze combipoorten hebben, zou ompluggen niet nodig zijn.

Aangezien Odido sterk leunt op netwerk van derden (en op bepaalde plaatsen eigen hardware heeft) lijkt het me moeilijk in te schatten hoeveel nu daadwerkelijk combi-poorten zijn. Of zie ik dat verkeerd? (Ik ben maar een leek op dit gebied 😉)

Overigens is het ompluggen een fluitje van een cent en doet de monteur tegelijk met de installatie van de ONT. Alleen bij geen toegang tot de wijkcentrale (omdat de beheerder dat alleen mag) kan het iets langer duren (paar uur, want het wordt dan wel op elkaar afgestemd).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • April 11, 2026

@rvk01 

Ik weet er ook niet alles van 😅

Ik heb ooit eens gelezen dat GPON en XGSPON naast elkaar kunnen blijven werken. Van sommigen las ik dat er een profiel werd veranderd, niks gelezen over omprikken in de wijkcentrale.

rvk01
  • Antwoord
  • April 11, 2026

Van sommigen las ik dat er een profiel werd veranderd, niks gelezen over omprikken in de wijkcentrale.

In die gevallen zal het inderdaad gaan om combi-poorten.

Maar als je bv bij KPN op een oude AON (of misschien GPON) aansluiting zit en je gaat naar 8Gbps, dan is de kans volgens mij groot dat je naar eigen hardware van Odido gaat in die wijkcentrale (omdat KPN nog geen 8Gbps doet). Of omprikken dan nodig is hangt af of je daarvoor al op die nieuwe racks zat (met e.v. combi-poorten). Maar ik ga er verder ook vanuit dat Odido wel toegang heeft tot die wijkcentrale met eigen hardware dus dan zal de klant van omprikken weinig merken (misschien een paar minuutjes offline).

• is een Top Poster
  • April 12, 2026

Thanks mannen, duidelijk!