Skip to main content

Goedendag,

 

sinds 26 februari zijn we overgestapt van koper naar glasvezel, beide bij Odido. En sinds de eerste dag hadden we al netwerk problemen. Het begon eerst vooral in de avond rond 19:00-20:00 en tot 23:00-00:00 dat het internet traag en instabiel was met ontzettend hoge latency / ping spikes.

 

Ik heb zelf snel een programmatje geschreven dat om de 1-2 minuten een snelheids test met de Ookla CLI tool doet en dan plot ik de snelheden en latencies (met jitter en min-max bounds) in real-time., zie plot hieronder van metingen genomen op 16/03/2024. De metingen zijn genomen met de best beschikbare server, dus niet een en dezelfde, dus dit zijn de best mogelijke servers die beschikbaar zijn.

Wij betalen voor 400 up en down dus de snelheid is acceptabel, maar zoals te zien is, is praktisch klokslag 8 uur het internet niet te gebruiken. Webpaginas laden traag, YouTube laadt traag, emails en whatsapp berichten doen er minuten over om verzonden te worden als ze uberhaupt verzonden worden voordat ik het wachten zat ben en switch naar mobiel internet, via internet bellen is alleen te doen als je het niet erg vind om de paar seconden verbinding te verliezen, en vergeet online gamen maar, oftewel internet is compleet nutteloos. Dit duurt dan een paar uur en dan is het weer hartstikke prima.

Tenminste, zo begon het. Na het een week aangekeken te hebben belde ik met Odido, en er werd totaal niet naar me geluisterd. Ik kreeg alleen de standaard vragen van “Zorg dat je router niet op de grond staat” etc etc. Duh. Ik zit aan de ethernet kabel, en ik had meerdere keren ook laten weten dat zowel bekabeld als wifi het niet doen. Werd er mij een monteur beloofd die maar niet kwam, na een paar dagen wachten belde ik maar weer terug en kreeg ik tehoren dat er eerst nog meer vragen gesteld moesten worden voordat ze de aanvraag vorr een monteur uberhaupt konden indienen. Oke, alle vragen weer opnieuw beantwoord plus nog wat extra opdrachten zoals de router nog een keer resetten. Komt de monteur uiteindelijk, bleek dat hem verteld werd dat de snelheid het probleem is. Ik zeg nee, snelheid is niet het probleem. Kan mij een worst zijn of we 350 of 400 krijgen, zolang die latency niet zo schandalig hoog is is het bruikbaar. Oftewel, er wordt niet geluisterd naar de klacht of we worden niet serieus genomen. In ieder geval, monteur dacht te weten wat er aan de hand is en zijn conclusie: KPN moet ons op een andere node aansluiten omdat deze waarschijnlijk te vol zit. Hoe dat uberhaupt mag weet ik niet maar oke, wij wachten en wachten en wachten. Ik heb onderhand bijna elke week wel gebeld om te vragen voor een update en steeds maar “Oh er wordt aan gewerkt” of “Oh toevallig een uur geleden was er een update over je case” maar dan kunnen ze niet vertellen wat die update inhoudt en ook niet wanneer ik werkend internet kan verwachten.

 

En nu, de laatste paar weken gebeuren deze latency spikes ook door de dag heen. Niemand bij mij thuis kan fatsoenlijk werken vanwege het internet, en in de avond werkt het dan alsnog niet tot praktisch middernacht. En wat het nog mooier maakt is dat het internet zo slecht is dat zelfs de speedtests vaak niet werken omdat ze geen verbinding kunnen maken, zie console-output.

 

Ik overweeg om over te stappen want we zijn nu een maand verder en betalen gewoon de volle mep voor internet dat de helft van de tijd niet werkt en waar er niks naar mij wordt gecommuniceerd. De enige info die ik krijg is als ik Odido zelf bel, en zelfs dan krijg ik niets te weten behalve “Er wordt aan gewerkt”. Na een maand met deze onzin opgescheept te zitten zijn ik en mijn huisgenoten het behoorlijk zat en willen we gewoon krijgen waarvoor we betalen.

 

Ik zit nu vaak op mijn hotspot omdat ik dan sneller en stabieler internet heb. Ongelofelijk dit.

 

Dus mijn vraag is Odido: kan dit binnen nu en een week opgelost worden? Anders zet ik graag dit abonnement stop want hier heb ik geen zin meer in.

 

PS. Ik ben al jaren trouwe klant van eerst T-Mobile en nu Odido; thuis internet sinds 2018 en mobiel sinds 2020, altijd super goeie service gehad, maar dit vind ik absoluut niet kunnen.

 

 

 

lrdewaal@WIN11-lrdewaal:~$ speedtest
r2024-04-07 20:16:58.909] [error] Trying to get interface information on non-initialized socket.

Speedtest by Ookla

derror] Error: b0] Cannot open socket
]error] Error: o0] Cannot read from socket:
oerror] Error: c0] Cannot read from socket:
Server: Host Sailor Ltd - Naaldwijk (id: 13291)
ISP: Odido Netherlands B.V.
ierror] Error: 0] Cannot open socket
]error] Latency test failed

 

Alvast antwoorden op vragen die ik sowieso ga krijgen anders:

  • Nee de router staat op 1 meter hoogte
  • Ja het probleem is op zowel kabel als wifi
  • Nee we hebben geen mesh network of extenders en die gaan het probleem ook niet helpen
  • Nee we hebben geen groot aantal apparaten aangesloten. 3 computers 3 telefoons.
  • Ja ik heb de router (Zyxel van Odido, geen eigen router) meerde keren ge-reset en het helpt niet

 

 

@lrdewaal Allereerst mijn oprechte excuses dat er nog geen contact met je is opgenomen. Natuurlijk ben ik direct het systeem voor je ingedoken om te kijken of er al meer bekend is. 

Gelukkig zie ik dat mijn collega’s van de technische dienst de netwerkbeheerder al hebben aangestuurd. Zij zullen contact met je opnemen, zodat de verbinding hersteld kan worden. De netwerkbeheerder heeft hier vijf werkdagen voor. 

Wil je het mij alsjeblieft laten weten als je morgen nog niks hebt gehoord? Ik ga er dan meteen opnieuw voor je achteraan! 

Laat je het mij weten als ik in de tussentijd iets voor je kan doen? 


In de email die ik maandag ochtend heb ontvangen was contact binnen 3 werkdagen belooft. Zoals eigenlijk al wel verwacht, is dit niet gebeurd en zijn we 4 dagen verder met internet wat nog net zo slecht is, en zonder enige updates of communicatie vanuit Odido.

Hoe lang verwacht Odido dat klanten met een niet-werkende internet connectie blijven zitten zonder enige communicatie over wanneer het nou eindelijk opgelost wordt, of voor er uberhaupt een oplossing vanuit Odido naar de klant wordt gecommuniceerd zonder dat ik hier zelf constant achteraan moet rennen? Ik word er wel een beetje moe van zo. Ik wil gewoon werkend internet, waar ik voor betaal.

 


Hey @lrdewaal, ik zie nu dat er nog een ticket voor je loopt. Er is gevraagd om een ander ONT type op te hangen. Zodra hier meer over bekend is wordt er contact met je opgenomen! 

Dan hoor ik het graag binnenkort


Hey @lrdewaal, ik zie nu dat er nog een ticket voor je loopt. Er is gevraagd om een ander ONT type op te hangen. Zodra hier meer over bekend is wordt er contact met je opgenomen! 


Zou je de Archer willen loskoppelen en de volgende testen willen uitvoeren?

 

Ik kan u garanderen dat de Archer de problemen niet veroorzaakt maar oke. Toevallig werkt het internet wel vandaag (for now), dus zal ik deze test uitvoeren wanneer het netwerk besluit niet meer te werken, waarschijnlijk over een paar uurtjes. Ik heb deze test trouwens ook al uitgevoerd voor iemand bij Odido die ik aan de telefoon had maar ik zal het nog wel eens een keer doen.

Ook heel toevallig dat ik vanochtend voor het eerst een “update” vanuit Odido zelf kreeg, de dag na het posten op dit forum. Deze “update” was alleen een geautomatiseerde email die nergens op slaat:
 

Vandaag hebben we contact gehad over je vraag. Ik heb de melding doorgezet naar onze technische dienst. Binnen 3 werkdagen ontvang je van ons een reactie. Je referentienummer is: XXXXXXXX. We houden je op de hoogte van de voortgang.

 

Er is helemaal geen contact met mij opgenomen vandaag. Ik heb vorige week gebeld en kreeg niks nuttigs te weten, behalve dat degene aan de telefoon de update zelf niet snapte en dat hij niks begreep van de woorden die in de update stonden en mij dus niet kon helpen. Fijn. Dus waar dit over gaat is voor mij een raadsel maar oke, ik kijk uit naar een echte update binnen 3 werkdagen. Er is mij meerdere keren verteld dat er met mij contact opgenomen zou worden over updates en dan gebeurt er niks tot ik zelf maar begin te bellen, dus eerst zien dan geloven.


Reageer