Skip to main content

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. Daarom verhogen wij elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

 

Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie. In januari 2025 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 3,2%. Dit zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2025 krijgt. 

 

FAQ

 

Wat is inflatiecorrectie?​

Hoe hoog de prijzen in Nederland zijn, verandert elk jaar. Soms gaan de prijzen omhoog, dat noemen we prijsinflatie. Als de prijzen omhoog gaan, worden onze kosten ook hoger. Daarom zijn we contractueel gerechtigd om elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen ook te verhogen. Dat noemen we inflatiecorrectie. Voor zo’n verhoging gebruiken we het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).​

In januari 2025 doen we een inflatiecorrectie. We verhogen de vaste kosten van een abonnement met 3,2%. Dat is gebaseerd op de jaarmutatie CPI (consumentenprijsindexcijfer) van het CBS over de maand juni van het jaar 2024. Je ziet de nieuwe prijs meteen op de factuur over de maand januari 2025.​

 

Waarom een inflatiecorrectie?

Als de prijzen in Nederland stijgen, dan stijgen ook onze kosten. Dat berekenen we door naar onze abonnementen met een inflatiecorrectie.

 

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor dit jaar (2025) is vastgesteld op 3,2%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.  Zat je hiervoor bij Tele2 mobiel en heb je nog niet verlengd naar Odido? Dan voeren we in juli de inflatiecorrectie door. Volgens de Tele2 voorwaarden wordt de inflatie over heel 2024 berekend. Maak je je zorgen over je vaste abonnementskosten? Bel even met Odido Service. Zoeken we samen een oplossing.

 

Hoe wordt het inflatiepercentage bepaald? 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 3,2% in juni 2024.

 

Hoe blijf ik op de hoogte over de inflatiecorrectie?​

De inflatiecorrectie staat in je contract met Odido. Als er een nieuwe inflatiecorrectie aankomt, laten we dat weten op de factuur van de maand daaraan voorafgaand. Dus als er in januari een inflatiecorrectie aan komt, lees je dit in de factuur over december.. Op de factuur over de maand januari zie je de ​
inflatie toegepast en uitgelegd, met een verwijzing naar meer informatie op de website.

 

Wanneer gaat de correctie in? 

Inflatiecorrectie gaat elk jaar op 1 januari in. Heb je op of na 1 oktober 2024 je contract afgesloten of verlengd? Dan zal het abonnementstarief pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.​

 

Abonnement
 

Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?

Je kunt jouw Odido contract opzeggen. Dit kan vanaf 4 maanden voordat het afloopt. Eerder stopzetten omdat de prijs omhoog gaat door inflatie, kan niet. Dat staat in je contract en in de Algemene Voorwaarden van Odido.​

Maak je je zorgen over je vaste abonnementskosten? Bel even met Odido Service. Zoeken we samen een oplossing.

 

Hoe kan het dat ik geen verhoging zie op mijn factuur?

Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd op of na 1 oktober 2024, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement. 

 

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Voor mobiele abonnementen van Odido en Oud T-Mobile geldt:​
Is je abonnement voor 1 oktober 2024 afgesloten of verlengd? Dan wordt de prijs verhoogd.​
Is je abonnement op of na 1 oktober 2024 ingegaan? Dan blijven de prijzen hetzelfde.​

Voor Ben geldt:​
Nee. Van abonnementen die voor 6 oktober 2014 zijn afgesloten, verhoog ik de prijzen niet. Ook van abonnementen die op of na 1 oktober 2024 zijn afgesloten, verhoog ik de prijzen niet in het volgende jaar.​

Voor Simpel geldt:​
Nee. Sluit je op of na 1 oktober 2024 een abonnement af? Of verleng je op of na 1 oktober 2024 je abonnement? Dan verhogen we je abonnementskosten niet voor het jaar erop. Ook als je een abonnement vóór 6 januari 2022 afsloot, berekenen we geen inflatiecorrectie.​

Voor mobiele abonnementen van oud Tele2 geldt:​
Is je abonnement op of na 5 september 2023 en vóór 1 oktober 2024 verlengd? Dan wordt de prijs verhoogd in januari 2025.​
Is je abonnement niet verlengd op of na 5 september 2023? Dan wordt de prijs verhoogd in juli 2025.​

Voor Internet + TV + Vast Bellen:​
Is je abonnement voor 1 oktober 2024 afgesloten of verlengd? Dan wordt de prijs verhoogd in januari 2025.​
Is je abonnement op of na 1 oktober 2024 ingegaan? Dan blijven de prijzen hetzelfde.​

Voor Odido Business abonnementen:​

  • Voor het Corporate Rateplan abonnement worden, voor wat betreft inflatiecorrectie, de voorwaarden gehanteerd zoals gedefinieerd in het contract.
  • De inflatiecorrectie wordt in 2025 niet toegepast op de UCC-diensten en het Zakelijk Internet abonnement.

 

Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement inclusief de kortingen op het maandbedrag. We berekenen geen inflatiecorrectie over aanvullende mobiele diensten zoals Deezer en Videoland, de maandelijkse betaling voor je toestel, kosten buiten de mobiele bundel zoals bellen naar servicenummers, eenmalige tarieven zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart, kortingen die je krijgt over aanvullende diensten via Odido Klantvoordeel. 

 

Ik heb Odido Internet + TV, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over:

Het maandbedrag van je internetabonnement.

Met permanente kortingen* op het maandbedrag en met Klantvoordeel

Het maandbedrag van je TV abonnement.

Met Klantvoordeel

Het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement.

*Internet 80, Postcodekorting, Glasvezel Internet 750

We berekenen geen inflatiecorrectie over:

Extra TV pakketten zoals Themapakketten, ESPN en Film1.

Beltarieven voor Vast Bellen.

Tijdelijke kortingen zoals acties voor Internet + TV + Vast Bellen.

Eenmalige kosten zoals activatiekosten.

 

Welke Zakelijke abonnementen zijn uitgesloten van inflatiecorrectie?

Het Zakelijk Internet abonnement en de UCC-diensten zijn uitgesloten van de inflatiecorrectie in 2025.

 

Check ook altijd de servicepagina op onze website: Inflatiecorrectie | Odido.

Mocht je hier nog andere vragen over hebben laat het dan gerust weten in de comments onder dit bericht! 

 @SaRaH15 Ik word gebeld door KPN over de aankomende prijsstijgingen van Odido - blijkbaar zijn die hoger dan wat zij aanbieden? 

 

“Sorry maar dat doet de KPN echt nooit 😂 ik kan je wel vertellen dat ze bij Ziggo en KPN de inflatiecorrectie berekenen en doorvoeren op 01-07-2025” elke jaar.

Evengoed wil jij ook meer geld dit jaar en dat is ook Inflatiecorrectie.


Kan Odido me uitleggen waarom de prijzen op de website de afgelopen jaren niet stijgen? Die zouden dan door de gestegen kosten ook mee moeten stijgen of zie ik dat verkeerd en geldt dit alleen voor de klanten die een vast contract hebben afgesloten en niet kunnen overstappen?


Hoi ​@Mark-DenHaag, we willen uiteraard de laagst mogelijke prijzen voor onze abonnementen aanbieden en ik ben persoonlijk blij dat de standaard prijzen niet elk jaar omhoog gaan. Als nieuwe klant betaal je inderdaad het 'laagste’ bedrag, maar inflatiecorrectie wordt uiteindelijk voor zowel bestaande als nieuwe klanten toegepast. Gelukkig kan je op het moment van verlengen weer terug naar de prijzen die we op de website aanbieden. Ik snap dat het lijkt alsof er een verschil is, maar uiteindelijk geldt voor elke klant hetzelfde na een jaar tot het moment dat je verlengd. Uiteraard staat alle informatie ook in het contract voordat je dit tekent. Ik hoop dat je hiermee meer duidelijkheid hebt!


@Marciano van Odido Lees je wel wat je zegt?

Jullie roepen elk jaar dat er door de kostenstijging bla bla bla de prijzen verhoogd moeten worden met een inflatiecorrectie.

Maar als na 1 of 2 jaar je abonnement afloopt en vernieuwd dan krijg je de oude prijs weer. Blijkbaar is die inflatiecorrectie helemaal niet nodig als je het na 2 jaar weer voor de oude prijs kunt afsluiten? 

 

En los van wat er allemaal mag en in voorwaarden staat bij het afsluiten van een contract. Netjes vind ik het niet.

 

Of gaan jullie de prijzen voor bestaande klanten ook verlagen als er goedkopere verbindingen worden ingekocht, minder mensen nodig zijn,  het process efficiënter is gemaakt etc.?

Blijkbaar zijn er geen kostenstijgingen bij Odido, jullie hobbelen vrolijk mee en schrapen zo elk jaar een paar miljoen extra binnen om het mom van inflatiecorrectie. Als er wel dermate kostenstijgingen waren dan waren de abonnementen sowieso wel duurder geworden, standaard, voor iedereen. Telecom is de enige branche die dit doet. Elk andere bedrijf waar ik een 1 of 2 jarig contract mee afsluit houd zich in die termijn gewoon aan de prijs die we afspreken. Dat noemen we committeren en een stukje loyaliteit. Bij Odido krijg je een boete want met een 1 jarig contract kun je gewoon opnieuw afsluiten tegen de oude prijs en iemand die voor 2 jaar tekent krijgt een verhoging.

 

Zou Odido sieren als ze hun slogan een waar gaan maken. Ga het anders en klantvriendelijker doen. Beloon je vaste klanten ipv ze te straffen.


Reageer