Skip to main content

De Zyxel NR5307 herkent mijn switch niet. Wanneer ik een lan kabel in de router en in mijn laptop steek, heb ik internetverbinding. Wanneer ik dezelfde kabel in de switch steek, blijven de lampjes achterop de router uit en heb ik via de switch ook geen internet verbinding.

 

In de app en via 192.168.1.1 wordt ook aangegeven dat er geen bekabelde verbindingen actief zijn. 

Het gaat om de TP-link TL-SG105E.

 

Aan welke instellingen kan ik zitten zodat de router mijn switch wel herkent? 
 

Hallo ​@OlivierV 

Kan je eens een andere internetkabel gebruiken en de switch voorzien van een fabrieksreset?


@Waqqas Zeker weten, beide zonder succesvol resultaat. 


Ik denk dat de switch kapot is.


Dat kan, de switch is nieuw uit de verpakking.


Herkend de switch wel de laptop met diezelfde kabel?


@OlivierV 

Test hem voor de zekerheid eens bij iemand anders want het komt wel vaker voor dat een switch niet werkt met de Zyxel.


Herkend de switch wel de laptop met diezelfde kabel?

Yes dat werkt perfect.

Ik zal de switch testen bij iemand anders deze week.


@OlivierV 

Verder kun je de interface van de switch wel benaderen wanneer aangesloten op stroom en je ziet dat hij aan is?


Ik heb 2 van dit soort simpele switches achter mijn K&K modem hangen en heb er geen enkel probleem mee.


Ik dacht even dat de unmanaged switch geen Gui had maar de TL-SG105E zou dat wel moeten hebben. 

Dan zou je dus even moeten kijken of de poort niet gewoon disabled is (of een instelling die heb onbruikbaar maakt), hoewel dat wel raar zou zijn nieuw uit de doos.

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/104915

https://www.tp-link.com/nl/business-networking/accessory/tl-sg105e/

 


De switch zelf werkt wanneer ik andere kabels gebruikt, het lijkt wel alsof de Zyxel router de switch niet herkent. De UTP loopt van zolder waar de Zyxel router staat naar de meterkast.

De UTP kabel zelf lijkt het probleem niet te zijn.  de kabel werkt. De kabel heb ik doorgemeten met een netwerkkabel tester van allekabels: https://www.allekabels.nl/netwerkkabel-tester/187/2231/netwerkkabel-tester.html en die geeft aan dat alles goed is aangesloten.
Wanneer ik de zyxel en mijn laptop in de meterkast aansluit, heb ik bedraad internet. Wanneer ik de UTP kabel in de switch steek gebeurt er niets: er gaan geen leds branden op de zyxel of op de switch. 

 

@rvk01 de switch kan ik benaderen via de GUI en alle poorten zijn actief. Zijn er nog meer instellingen die ik kan proberen? 

 

Zijn er nog andere zaken die ik kan proberen?

Ik zou graag willen dat het werkt, we zijn net klaar met verbouwen en heb bijna 100 meter utp kabel door het huis getrokken, zou zonde zijn als dat voor niets is geweest.


Je zou de switch nog eens kunnen proberen met een korte kabel. Gewoon om te kijken of die hem dan wel ziet. Ik denk toch dat er dan wat met de kabel zou zijn. Bij de tester moet je natuurlijk ook kijken of de aders in goede volgorde zitten. Maar zelfs dan geeft dat bij zo'n tester geen garantie voor goede verbinding of kwaliteit van signaal (daar zijn andere professionelere testers voor).

Kabel trekken zal niet voor niets geweest zijn. Ik denk eerder dat het dan in de geknepen stekkertjes zal zitten.

Ps. Een computer kan heel soms wel overweeg met omgedraaide aders in een stekker. Of dat er bv standaard 568A geknepen is ipv 568B.

 


Reageer