Skip to main content
Info

Problemen Internet verbinding van Internet + TV van Odido

Problemen Internet verbinding van Internet + TV van Odido

Ervaar je problemen met je internetverbinding? Dan is dit topic dé wegwijzer naar de oorzaak en oplossing! 

 

Met vijf simpele checks kom je erachter wat er aan de hand is. Heb je alleen problemen met je wifi, kijk dan bij: ons grote wifitopic.

 

1: Check de kabels

Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel de media Converter er goed ingedrukt? Twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit en je maakt gebruik van DSL, bekijk dan de installatievideo.

2: Haal het modem (en eventueel de Media Converter) van de stroom

Vele problemen worden verholpen door het modem voor korte tijd van de stroom te halen:

  1. Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.

  2. Haal de strromstekker en de UTP-kabel (internetkabel) uit de Media Converter.

  3. Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekkers weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem en de Media Converter volledig is opgestart (ongeveer 3 minuten).

  4. Verbind het modem weer met de Media Converter door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.

  5. Steek de kabels bij poort 1 of 2 (internet) en 3 of 4 (TV) terug in het modem. (Bij Zyxel maken de poorten niet uit)

3: De schakelaars op de Media Converter

 Op de Media Converter zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart de Media Converter opnieuw, terwijl de UTP (internetkabel) los is.  In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

 

4: Fabrieksreset modem

In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

 

5: Check het storingstopic

Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido. Log in en ga naar de optie ´Actuele storingen´. 

  

 

 

Werkt het internet weer, maar is er nog een ander probleem? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Wegvallend internet | Volg deze stappen als de verbinding niet stabiel is.
Traag internet | Volg de stappen om de juiste snelheid te verkrijgen.
Televisie | Volg de stappen uit de video om het tv-beeld weer terug te krijgen.
Telefonie | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!

905 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@faartsen

Kan je eens een foto maken van het vierkante glasvezelkastje met stroomaansluiting?

@faartsen

Kan je eens een foto maken van het vierkante glasvezelkastje met stroomaansluiting?

 

Reputatie 7
Badge +15

@faartsen 

Het rechtse kastje is de mediaconverter met 4 lampjes bovenaan, ze zijn allemaal uit en dus lijkt het erop dat hij defect is, voor de zekerheid nog een andere stopcontact geprobeerd?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @mghaoui, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @advocaat078, goed dat je dit aangeeft. Ik ben meteen voor je gaan kijken en het lijkt erop dat je waarschijnlijk gekruist bent in de wijkcentrale. Daarom was de monteur niet aangestuurd omdat ze iets anders zagen op de meting wat niet klopt. Ik heb zojuist aan de desbetreffende collega laten weten hoe het zit en hij heeft de monteur nu als nog aangestuurd. Ik hoop dat hij het voor je kan oplossen! 

@faartsen

Het rechtse kastje is de mediaconverter met 4 lampjes bovenaan, ze zijn allemaal uit en dus lijkt het erop dat hij defect is, voor de zekerheid nog een andere stopcontact geprobeerd?

Bij mijn weten hebben er nooit lampjes gebrand.
En ja, hij is vwb stroom aangesloten op dezelfde stekkersdoos als het Zyxel modem (met het powerlampje).

Maar als het dan de mediaconverter is, wat is dan het plan de campagne?
 

Reputatie 1

Goedemiddag,

 

Ik was benieuwd of er inmiddels al weer een update is m.b.t geen diensten hier in huis. 

Als ik inlog op mijn personlijke odido zegt hij namelijk dat er geen storing is.

Echter is dit helaas nog steeds het geval.

 

Alvast bedankt.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@faartsen 

Een moderator moet denk ik een monteur aansturen om deze te vervangen maar er branden altijd wel lampjes.

Wacht even op de reactie van een moderator.

Reputatie 7
Badge +15

@faartsen 

Goed om te horen! Bij een werkende verbinding zie je op dat kastje de lampjes power, PON en LAN groen branden, zo niet dan is er misschien wat met de lampjes.

@faartsen

Goed om te horen! Bij een werkende verbinding zie je op dat kastje de lampjes power, PON en LAN groen branden, zo niet dan is er misschien wat met de lampjes.

Dank!

 

Nee er staat niks bij Algemene storing en ook niet bij Lokale storingen.

 

@Waqqas 

Heb je nog een idee wat ik zou kunnen doen om het werkend te krijgen?

Reputatie 7
Badge +15

@Ralf_Uje 

Er lijkt geen glasvezel signaal binnen te komen, als klant kan ik je hier niet veel meer bij helpen helaas..

Oké dank.

Ongeveer 2 uur geleden viel alles uit, er lijkt geen signaal meer binnen te komen. Op het kastje waar de glasvezel verbinding zit naar je modem brand een groen en een rood lampje. Kan niet goed zijn. Hiervoor 6 jaar bij kpn gezeten,  nooit problemen.  Heb er nu al spijt van

Reputatie 7
Badge +5

Hi @plofkonijn, het onderzoek loopt nog! Ik kan momenteel nog geen nieuwe ontwikkelingen delen. We zijn achter de schermen heel druk voor je bezig. Je zult dit inderdaad niet in Mijn Odido terug kunnen vinden, hier plaatsen we enkel algemene storingen vanuit de netwerkbeheerder. Bij jou gaat om een ander issue. Weet dat we je niet vergeten zijn en je het meteen laten weten als we nieuwe informatie hebben. Voor nu moet ik je om geduld vragen. Weet dat we een vergoeding aanmaken voor deze periode zodra je weer online bent!

Reputatie 7
Badge +9

@j0ch3m het ticket is nog steeds bij ons in behandeling. Het klopt inderdaad dat het ticket op 12 juni weer bij ons is ingeschoten en dat er geen stroom zit op de switch. Ik ga ervan uit dat dit zo spoedig mogelijk gefixt wordt!

Wat is een redelijke herstel tijd in jullie ogen? Misschien kabel in een andere switch prikken? Het is allemaal niet zo complex. 

Reputatie 7
Badge +9

@j0ch3m er is een stuk hardware defect in de wijkcentrale. Als het niet zo complex was zou het al opgelost zijn! We doen er alles aan dit zo spoedig mogelijk op te lossen, maar ik kan er echter geen definitieve tijd aan hangen wanneer dit opgelost is.

 

Reputatie 7
Badge +16

@DonF Als melding na de meting krijg ik de mogelijkheid van een probleem in de centrale. Kan het zijn dat er recent stroomstoring geweest is bij jullie in de wijk? Kun je een foto maken van de witte converter (ONT)? Ik ben benieuwd naar de status van de inkomende verbinding. Als er geen licht op het FTU (aansluitpunt) binnenkomt, denk ik dat we de netbeheerder moeten aansturen.

Beste @Tommie, zijn er geen vrije poorten meer op de andere switch dan? En neem aan dat een club als T-Mobile toch wel spares op voorraad heeft. Hoe moeilijk is het om iets om te prikken? Begreep namelijk dat niet alles eruit ligt…… 

Ben aan het werk, dus word lastig. Maar linkerlampje knippert groen, die daarnaast knippert rood. En het meest rechtse lampje brand groen 

Reputatie 7
Badge +9

@j0ch3m als dat kon had ik dat graag voor je in gang gezet, ik zal het toelichten.

Je wordt gepatcht aan twee kanten, aan de ODF kant waar de kabel van de woning de POP in komt en aan de PPL zijde (ons apparatuur). Daar zit momenteel dus ook het issue met stroom. Aan beide kanten zijn poorten gereserveerd voor jou. Aan de ODF kant is dit gewoon altijd één en dezelfde poort, aan de PPL kant veranderd de poort nog wel eens wanneer een klant gepatcht wordt. Deze zitten gekoppeld aan de access switch, die heeft nu dus geen stroom. Dus de mogelijk 32 klanten op die splitter hebben nu geen diensten. De PPL (en dus ook access switch) zitten direct bij de ODF zijde. We kunnen je daarom niet simpelweg in een andere access switch zetten zodat je wel diensten hebt. Fysiek en administratief is dit niet mogelijk.

En dit gezien met de bekabeling van onder

Haal mogelijk wel weg… groups app van de wijk gaat los op het niet werken. Maar wederom.. switch vervangen? Of administratie omgooien. Bedoel.. is wat werk, maar nu is de keuze — we gaan lekker wachten totdat er iets binnen is en dan moeten we onze onderaannemer naar locatie sturen … dat gaat zo weken duren (ja, werk in de sector). En wederom, neem aan dat jullie spares hebben… 

 

neemt niet weg dat jullie de “verplichting” hebben

om snel een oplossing te bieden en dit riekt naar je spullen als organisatie niet op order hebben. Derhalve komt het recht tot annuleren van het contract nu aan de orde… blijkbaar hebben jullie collega’s van kpn de zaken beter op orde namelijk. 

Reputatie 7
Badge +16

@DonF Ben je na werk in de gelegenheid om een foto ervan te maken? Ik snap dat het wellicht wat onhandig is en sorry dat het vraag, maar ik wil graag alles uitsluiten zodat we niet te lang bezig zijn met mogelijke problemen.

 

@Ralf_Uje Heel graag gedaan, alvast veel plezier met de nieuwe apparatuur toegewenst! 

Reageer