Skip to main content

Ervaar je problemen met je internetverbinding? Dan is dit topic dé wegwijzer naar de oorzaak en oplossing! 

 

Met vijf simpele checks kom je erachter wat er aan de hand is. Heb je alleen problemen met je wifi, kijk dan bij: ons grote wifitopic.

 

 1: Check het storingstopic

Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido. Log in en ga naar de optie ´Actuele storingen´. 

  

 

2: Check de kabels

Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel het glasvezelkastje er goed ingedrukt? Maak je gebruik van DSL en twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit? Bekijk dan de installatievideo

 

3: Haal het modem (en eventueel het glasvezelkastje) van de stroom

Vele problemen worden verholpen door het modem (en eventueel het glasvezelkastje) voor korte tijd van de stroom te halen:

  1. Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.

  2. Haal de stroomstekker en de UTP-kabel (internetkabel) uit het glasvezelkastje.

  3. Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekkers weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem en het glasvezelkastje volledig zijn opgestart (ongeveer 3 minuten).

  4. Verbind het modem weer met het glasvezelkastje door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.

Heb je een glasvezelkastje met schakelaars? 

Op het glasvezelkastje zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart het glasvezelkastje opnieuw, terwijl de UTP-kabel (internetkabel) is losgekoppeld.  In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

 

 

5: Fabriek reset modem

In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

​​​​​

 

 

Ervaar je alsnog problemen met je verbinding? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Internet | Volg deze stappen om jouw bekabelde verbinding weer terug te krijgen.
Televisie | Volg deze stappen om je beeld te verbeteren.
Vast Bellen | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!

Hoi ​@Mick_83, ik heb het direct nagekeken! Ik zie dat er inmiddels al een monteur is geweest en dit opgelost is. Ik hoor het graag als dit niet het geval is. Laat ook gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Ik sta voor je klaar! Groetjes, Ishana

Dank voor je reactie. Er is inderdaad een monteur geweest en het is opgelost. Iemand had de kabel in de wijkkast losgetrokken… oeps. 


@Jeroslyna 

Top, je krijgt zo een berichtje.


Er is geen "actuele storingen" te vinden in Mijn Odido.

 

Een meldknop voor storingen zou fijn zijn. 


Hupsakee! Storing nummer 7 in 2 weken.

Aangezien odido verzaakt met het leveren van een fatsoenlijke internetverbinding zonder dat daar consequenties aan verbonden zijn, stop ik denk ik ook maar even met het betalen van mijn facturen... Zij niet leveren, ik niet leveren. 

OH wacht, ik ben consument dus ik heb geen poot om op te staan.... 


Hallo ​@GRUNL 

Er is een storing in Roosendaal, zie dit topic voor updates:

https://community.odido.nl/algemeen-490/is-er-een-storing-bij-internet-tv-van-odido-284385


Hallo ​@Johann1960 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Welke lampjes branden of knipperen op de mediaconverter?

Vul alvast alle privé velden in je community profiel in zodat een moderator kan meekijken.


Hallo,

Sinds gisteren (din 30/05) ochtend/middag geen internet meer thuis.

Alle stappen met stroom eraf/op en fabrieksreset helpen niet. Lijkt alsof er geen signaal binnenkomt via glasvezel ofzo.

Kunnen jullie eens kijken wat er mis gaat?

B.v.d.

Postcode: 5401GX

Modem: Draytek


Hallo @Ralf_Uje 

Staat er ook niks in je My T-Mobile account onder storingen over een storing op jouw adres?


Nee er staat niks bij Algemene storing en ook niet bij Lokale storingen.


Goedemiddag,

Sinds ruim een half uur geleden is er geen signaal meer op het modem.
Daardoor zijn alle diensten (internet/tv) van tmobile niet meer beschikbaar.

Alle stappen met stroom eraf/op en fabrieksreset hebben niets uitgehaald.
Dit omdat er ubrhaupt geen sginaal binnenkomt (zo is ook te zien op de modem pagina)
Kunnen jullie zien of en wat er aan de hand is om met die informatie de diensten weer beschikbaar te maken?


Bij voorbaat dank.

Postcode: 2724NS
Modem: Zyxel (VMG8825-T50)
Verbinding: Glasvezel

En nee, op geen enkele storingspagina wordt melding gemaakt van storingen in mijn postcode gebied


Hallo @faartsen 

Welke lampjes zie je branden of knipperen op de mediaconverter en loopt de internetkabel naar de WAN poort van de router?


Hallo @faartsen 

Welke lampjes zie je branden of knipperen op de mediaconverter en loopt de internetkabel naar de WAN poort van de router?

De kabels zijn sinds de aansluiting niet eruit geweest, dus de WAN kabel loopt van een klein vierkant (glas) kastje naar het Zyxel modem (in de WAN aansluiting)

Als het kleine vierkante kastje waar het glas in aangesloten is de mediaconverter is, dan zijn er geen lampjes op aanwezig.

Indien je het modem (Zyxel) als mediaconverter beschrijft dan is het powerlampje opgelicht en knippert het lampje van een netwerk poort


@faartsen

De mediaconverter is het apparaat tussen de glasvezelaansluitpunt en Zyxel router.

Zoals je al aangeeft loopt de internetkabel vanaf hier naar de router, is hij misschien niet uit waardoor je geen lampjes ziet branden?


@faartsen

De mediaconverter is het apparaat tussen de glasvezelaansluitpunt en Zyxel router.

Zoals je al aangeeft loopt de internetkabel vanaf hier naar de router, is hij misschien niet uit waardoor je geen lampjes ziet branden?

Er is het vierkante kastje waar de glasvezel kabel inkomt en een LAN kabel uitkomt welke naar de WAN port van het zyxel modem gaat. Hier zit verder niets tussen.

Het vierkante kastje heeft een stroomaansluiting, maar extern geen enkele indicator of hij wel/niet aan is.
Zoals ik aangaf stopte alles er spontaan mee terwijl ik aan het werk was dus ‘dat hij uit het niets geen stroom krijgt of uit is’ klinkt onaannemelijk. Los daarvan, heb ik als gevolg van controle/herstel stappen de stroomtoevoer van het vierkante kastje eruit gehaald en seconde of 10 later er weer ingestopt.
En dit had helaas niet het gewenste effect/resultaat


Hier is alles spontaan gestopt.

En geen van de tips / herstelstappen werkt.

Hoe kan dit?

En vooral hoe lossen we dit op?!


@faartsen

Kan je eens een foto maken van het vierkante glasvezelkastje met stroomaansluiting?


@faartsen

Kan je eens een foto maken van het vierkante glasvezelkastje met stroomaansluiting?

 


@faartsen 

Het rechtse kastje is de mediaconverter met 4 lampjes bovenaan, ze zijn allemaal uit en dus lijkt het erop dat hij defect is, voor de zekerheid nog een andere stopcontact geprobeerd?


@faartsen

Het rechtse kastje is de mediaconverter met 4 lampjes bovenaan, ze zijn allemaal uit en dus lijkt het erop dat hij defect is, voor de zekerheid nog een andere stopcontact geprobeerd?

Bij mijn weten hebben er nooit lampjes gebrand.
En ja, hij is vwb stroom aangesloten op dezelfde stekkersdoos als het Zyxel modem (met het powerlampje).

Maar als het dan de mediaconverter is, wat is dan het plan de campagne?
 


@faartsen 

Een moderator moet denk ik een monteur aansturen om deze te vervangen maar er branden altijd wel lampjes.

Wacht even op de reactie van een moderator.


@faartsen 

Goed om te horen! Bij een werkende verbinding zie je op dat kastje de lampjes power, PON en LAN groen branden, zo niet dan is er misschien wat met de lampjes.


@faartsen

Goed om te horen! Bij een werkende verbinding zie je op dat kastje de lampjes power, PON en LAN groen branden, zo niet dan is er misschien wat met de lampjes.

Dank!


 

Nee er staat niks bij Algemene storing en ook niet bij Lokale storingen.

 

@Waqqas 

Heb je nog een idee wat ik zou kunnen doen om het werkend te krijgen?


@Ralf_Uje 

Er lijkt geen glasvezel signaal binnen te komen, als klant kan ik je hier niet veel meer bij helpen helaas..


Oké dank.


Reageer