Skip to main content
Info

Problemen Internet verbinding van Internet + TV van Odido

Problemen Internet verbinding van Internet + TV van Odido

Ervaar je problemen met je internetverbinding? Dan is dit topic dé wegwijzer naar de oorzaak en oplossing! 

Met vijf simpele checks kom je erachter wat er aan de hand is. Heb je alleen problemen met je wifi, kijk dan bij: ons grote wifitopic.

1: Check de kabels

Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel de media Converter er goed ingedrukt? Twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit en je maakt gebruik van DSL, bekijk dan de installatievideo.

2: Haal het modem (en eventueel de Media Converter) van de stroom

Vele problemen worden verholpen door het modem voor korte tijd van de stroom te halen:

1. Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.

2. Haal de strromstekker en de UTP-kabel (internetkabel) uit de Media Converter.

3. Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekkers weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem en de Media Converter volledig is opgestart (ongeveer 3 minuten).

4. Verbind het modem weer met de Media Converter door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.

5. Steek de kabels bij poort 1 of 2 (internet) en 3 of 4 (TV) terug in het modem. (Bij Zyxel maken de poorten niet uit)

3: De schakelaars op de Media Converter

Op de Media Converter zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart de Media Converter opnieuw, terwijl de UTP (internetkabel) los is.  In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

4: Fabrieksreset modem

In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

5: Check het storingstopic

Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido. Log in en ga naar de optie ´Actuele storingen´. 

  

Werkt het internet weer, maar is er nog een ander probleem? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Wegvallend internet | Volg deze stappen als de verbinding niet stabiel is.
Traag internet | Volg de stappen om de juiste snelheid te verkrijgen.
Televisie | Volg de stappen uit de video om het tv-beeld weer terug te krijgen.
Telefonie | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!

905 reacties

Reputatie 1

De afgelopen 5 dagen valt in de avond mijn internet met regelmaat uit. Soms maar een paar minuten, soms langer. De WiFi verbinding geeft dan steeds aan dat de netwerksnelheid zeer sterk is. Vaak met de mededeling “geen internet”. De verbinding via kabel naar mijn PC heeft dezelfde storing. Wel signaal, geen internet.

Resetten heeft geen enkele invloed (kijkt logisch de verbinding en de netwerksnelheid zijn OK).

Omdat het probleem voornamelijk in de avond optreed en dan ook langer, lijkt het een capaciteitsprobleem met het internetsignaal.

Het is in ieder geval zeer irritant. Neflix kijken met streamen is ondoenlijk. Tekens kortere of langere  internet onderbrekingen..

Reputatie 7
Badge +14

Eind vd maand loopt ook mobiel abonnement af van t-mobile. Misschien een idee om met de hele handel over te stappen naar wat anders..

Ja, goed idee. Wat zijn de alternatieven voor 1gbit up/down?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @kwlee13 

Omdat je hier sinds een paar dagen last van heb kan het misschien door een storende lijn komen, in dit geval is het zelf opgelost wanneer de storende lijn weg is.

@Robinvz Laat de Zyxel een een uurtje aangesloten, bij anderen deed hij het na een uur.

@Sterre

dank je wel 😉
Reputatie 2

Hoi,

Mijn internet verbinding zowel bedraad als via wifi valt steeds weg, als ik dan de windows troubleshooter draai zegt hij dat de router problemen heeft en gereset moet worden of dat de dns servers niet bereikbaar zijn. Tv over hetzelfde draadje blijft gewoon werken, dus kabel lijkt opzich okee.

Ik heb de huawei hg 659 gereboot en factory-resets gegeven, verbinding hersteld even maar uurtje later valt ie toch weer weg.Als ik niks doe hersteld de verbinding na enige tijd ook wel weer dus met het resetten of herstarten lijkt het weinig te maken te hebben.

Wat moet ik doen om weer een stabiele verbinding te krijgen? of is dit een tijdelijke storing?

Hi @Waqqas

Inmiddels met klantenservice gebeld en de technische dienst gaan er naar kijken maar onduidelijk wanneer dit is opgelost.

Wij hebben ook al tijden problemen met wegvallende verbindingen.

Modem die half werkt, langer dan 10 min youtube kijken en je verbinding valt weg. ( Wifi en Bekabeld)
Een tv-box die je elke dag 5 min van de stroom af moet halen anders zie een diavoorstelling en kan je niet van kanaal wissen. Je kan niet met 2 devices tegelijk op wifi anders valt je snelheid weg zodat je webpagina niet wil laden op een van de 2 devices. Nog 2 maanden en dan stap ik over naar een ander.
Reputatie 7

Hey @chrborra,

Hier help ik je graag bij! Ik ben hier gelijk mee aan de slag gegaan en heb op afstand naar je verbinding gekeken. Daarbij heb ik gelukkig geen gekke dingen kunnen achterhalen. Kun je mij aangeven welke lampjes er op je modem branden gedurende een wegval van je internet? Ook wil ik je vragen om een fabrieksreset op je modem uit te voeren en vervolgens te testen of je internet nog steeds wegvalt. 

Hoi ​​​​@MaartenZeeland,

Top dat je zelf al een aantal dingen hebt getest en uitgesloten! Ook aan jou de vraag; weet je welke lampjes er op je modem branden gedurende een uitval? En valt zowel je Wifi als bekabelde verbinding gelijktijdig weg? Vreemd dat je TV wel werkt gedurende een uitval. 

Reputatie 3

@NeHoX @Jason 

Heb inmiddels al een paar dagen de Zyxel Modem weer aangesloten, en tijdens de speedtests bekabeld gemeten via de windows app. De asus router niet aangekoppeld, wel een tv kastje aan gehad, ook tijdens de tests overdag.

Download snelheid stort inderdaad in na 20:00 . Heb voor de zekerheid ook de media converter nog even een aantal minuten van de stroom gehaald, evenals de Zyxel Router, maar zie geen verschil. Op de rustige uren gaat alles wel ok, alleen de uploadsnelheid loopt snel af tijdens de test. Hij start op 900 Mbit, maar loopt dan snel terug naar deze waardes. 

Reputatie 1

Hi @j.jongbloed, hartstikke goed dat je hier aan de bel trekt! Het is zeker niet de bedoeling om op dagelijkse basis het modem te herstarten, dus ik help je graag verder. Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren.
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen.
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken. 
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn.
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster.
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Je kunt de screenshots via deze weg delen. Dan ga ik dit verder voor je doorzetten, zodat je snel weer de snelheid haalt die je hoort te halen! 💪

Lisa

wat jij omschreef had ik al eenker gedaan met alle screens en contact gehad met de helpesd en zeiden dat ze het naar Gideon door zou zetten.

Maar ik goed heb WEER de moden opnieuw gestart (ze kunnne beter een schakelaar er op maken) en 2 testen gedaan nu heb ik vandaag een hoge snelheid, mijn P.C is altijd bekabeld

John

Reputatie 7
Badge +4
wat is er al geprobeerd om het probleem op te lossen ?
Reputatie 2

Hoi Piotr,

Vandaag gaat het toevallig net weer goed (even afkloppen), dus het zal toch wel iets tijdelijks geweest zijn.

Lampjes: pwr en wan aan, voip en usb uit, internet en wifi knipperen snel, lan 1 tm 4 branden en geven soms een kort knippertje. En ja zowel wifi als bekabelde verbinding hebben hetzelfde probleem: websites worden niet gevonden.

In de router op wizard internet verbinding zoeken: bij ‘automatisch’ staat korte tijd ‘u heeft geen verbinding’ dan veranderd dat in ‘ Apparaat probeert automatisch verbinding met internet te maken.’ het selectie balletje verspringt dan naar ‘verbinden zonder account’. Als ik toch auto en volgende doe kan de verbinding niet gevonden worden, op ‘zonder account’ lukt het soms wel, soms niet.

internet/internet instellingen blijft alsmaar verversen en knippert elke paar seconden in de browser, de onder ‘INTERNET_VOICE_R_VID_300’ genoemde dns servers ‘37.143.84.228’ en ‘37.143.84.229’ zijn niet te pingen. PC ziet de router ‘192.168.1.1’ als dns (natuurlijk).

Hallo,

Sinds twee maanden overgestapt naar t-mobile, maar ik moet ongeveer elke week de modem en/of media converter opnieuw opstarten. Na een paar dagen kunnen bepaalde websites niet meer gevonden worden en geven een DNS error. Nog een dag later wordt dat steeds erger, totdat er helemaal geen verbinding meer mogelijk is. De telefoon geeft het dan ook op. Een herstart lost het op.

Het rare is dat het niet uitmaakt welke DNS service ik instel in het modem. Omdat de t-mobile DNS server weigert nih.gov te resolven, heb ik al eens cloudflare en later google ingesteld als DNS server, maar ook dan gaat het fout. Een “nslookup nu.nl 8.8.8.8” geeft dan ook gewoon een time-out, of soms een “Server failed”. En aangezien een herstart alles tijdelijk oplost, moet de fout hier zitten lijkt me.

Ben ik de enige met dit probleem? Is er iets aan te doen? En waarom wordt nih.gov niet gevonden met de t-mobile DNS servers? (op glasvezel, mobiel is er niets aan de hand). Nog even los van de vraag waarom de verbinding met de modem soms op alle apparaten voor een aantal seconden wegvalt. Gelukkig gebeurt dit zo weinig dat het niet echt erg is.

De problemen spelen bij alle aangesloten apparaten. Dat zijn bekabeld 1 Windows PC en 1 Raspberry Pi, en draadloos 4 telefoons, 2 Chromebooks, 2 laptops, Internetradio, 2 Raspberry pi’s, printer, Chromecast en Smart TV. Al 10 jaar glasvezel (niet via t-mobile) en dit is de eerste keer dat ik een issue heb.

Alvast dank voor eventuele tips.

Reputatie 7

Hoi @Baudewyn ,

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg en speedtest resultaten! Hiermee kunnen we direct aan de slag, super. Ik ben hierop direct de verbinding gaan bekijken en op het eerste gezicht ziet deze er stabiel en netjes uit. Maar omdat je duidelijk kan aantonen dat hier toch problemen zijn, ben ik verder gaan graven voor je.

Ik ben daarop met jouw gegevens en vraagstelling naar onze technische jongens en meiden gegaan en begrijp dat we momenteel bij enkele klanten dezelfde issues zien. Momenteel staat er een onderzoek uit om dit te tackelen en deze problemen permanent op te lossen. Excuses voor het ongemak! Weet dat we met hoge prioriteit op het onderzoek zitten en hopen je zo snel mogelijk van een oplossing te voorzien. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, zitten wij voor je klaar.

Hi @Haak1979, ik wil je graag laten weten dat we voor het weekend direct aan de mouw hebben getrokken van onze technische dienst! We wilden jou en de rest uit jouw wijk namelijk niets liever dan duidelijkheid meegeven. Mijn collega gaf aan dat wij hier nergens wat van terug zagen. Er is dan ook voor het weekend een verzoek ingediend bij de technische dienst om dit verder uit te zoeken en zo snel mogelijk op te lossen. Zo heeft mijn collega gevraagd of direct de netwerkbeheerder kan worden aangestuurd in plaats van Guidion. Zojuist heb ik jouw verbinding gecheckt en ik ben heel blij om te zien dat je alweer enkele dagen online bent. Kun je aangeven of dit inderdaad zo is? Dan kan ik dat terugkoppelen naar mijn collega's. Als je inderdaad weer online bent, dan kan ik gaan regelen dat het Draytek modem vervangen wordt voor een Zyxel modem. 

hi, dank voor je update. Achteraf blijkt dat Volker Wessels ergens met kabels in bezig geweest. Zij waren klaar en het werkte weer. Dus bedankt voor het 'snelle' doorpakken… Ergens gaat er iets mis in de communicatie met Kpn.

Mgoed nog steeds een paar dagen offline, en das best lastig als je thuis werkt als ontwikkelaar. Mijn klant hoor ik denken 'wat een amateur weer die zijn techniek niet in orde heeft'. Het heeft me feitelijk een halve dag omzet gekost. 

Ipv nieuwe modem zou ik nog liever 2 nieuwe tv ontvangers willen. De 2 die ik heb zijn nog uit het Vodafone tijdperk. 

Ik heb al 2x nieuwe kabels getrokken (Tussendoor ook nog een keer verhuist en alles vervangen). TV-Box is vervangen. Modem is al 3 of 4 keer in fabrieksinstellingen teruggezet. Problemen blijven. Sowieso al raar dat je een abo neemt van van 500 en op wifi max 50 kan halen met de spullen die ze zelf uitleveren.
Reputatie 7

Hey @MaartenZeeland,

Bedankt voor je terugkoppeling! Wanneer ik nu je verbinding op afstand uitlees dan ziet alles er top uit. Ik kan geen problemen constateren. Gebruik je op je PC/laptop een firewall of antivirus programma die van invloed zou kunnen zijn op je verbinding? En is je verbinding na de laatste fabrieksreset nogmaals weggevallen? 

Hi All,

Ik heb dezelde problemen als een aantal hierboven dat mijn verbinding regelmatig wordt onderbroken.

I.p.v de service te krijgen en het verhelpen van de oplossing wordt dit probleem alleen maar erger.

Ik ben sinds de vodafone tijd al bij de club en heb gevraagd of ik een zyxell modem kan krijgen aangezien ik nog steeds de draytek modem in mijn bezit heb.

Zelf de deal gegeven als ze dit leveren ik mijn contract welke vrij is met een jaar verleng.

Tot mijn verbazing kon ik geen zyxell krijgen deze krijgen alleen '’NIEUWE KLANTEN'’

Vanaf 2016 klant en ze proberen steeds een nieuwe draytek te leveren terwijl ik een andere service vraag.

Mijn vraag aan jullie wanneer wordt dit probleem eens opgelost of ben ik nu dan echt genood zaakt mijn pakket op te zeggen ik hoor het graag.

MVG

Arin

Reputatie 2

Hoi @Baudewyn ,

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg en speedtest resultaten! Hiermee kunnen we direct aan de slag, super. Ik ben hierop direct de verbinding gaan bekijken en op het eerste gezicht ziet deze er stabiel en netjes uit. Maar omdat je duidelijk kan aantonen dat hier toch problemen zijn, ben ik verder gaan graven voor je.

Ik ben daarop met jouw gegevens en vraagstelling naar onze technische jongens en meiden gegaan en begrijp dat we momenteel bij enkele klanten dezelfde issues zien. Momenteel staat er een onderzoek uit om dit te tackelen en deze problemen permanent op te lossen. Excuses voor het ongemak! Weet dat we met hoge prioriteit op het onderzoek zitten en hopen je zo snel mogelijk van een oplossing te voorzien. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, zitten wij voor je klaar.

Geldt dit ook voor mij dan?

Reputatie 1

Hi @Haak1979, ik wil je graag laten weten dat we voor het weekend direct aan de mouw hebben getrokken van onze technische dienst! We wilden jou en de rest uit jouw wijk namelijk niets liever dan duidelijkheid meegeven. Mijn collega gaf aan dat wij hier nergens wat van terug zagen. Er is dan ook voor het weekend een verzoek ingediend bij de technische dienst om dit verder uit te zoeken en zo snel mogelijk op te lossen. Zo heeft mijn collega gevraagd of direct de netwerkbeheerder kan worden aangestuurd in plaats van Guidion. Zojuist heb ik jouw verbinding gecheckt en ik ben heel blij om te zien dat je alweer enkele dagen online bent. Kun je aangeven of dit inderdaad zo is? Dan kan ik dat terugkoppelen naar mijn collega's. Als je inderdaad weer online bent, dan kan ik gaan regelen dat het Draytek modem vervangen wordt voor een Zyxel modem. 

hi, dank voor je update. Achteraf blijkt dat Volker Wessels ergens met kabels in bezig geweest. Zij waren klaar en het werkte weer. Dus bedankt voor het 'snelle' doorpakken… Ergens gaat er iets mis in de communicatie met Kpn.

Mgoed nog steeds een paar dagen offline, en das best lastig als je thuis werkt als ontwikkelaar. Mijn klant hoor ik denken 'wat een amateur weer die zijn techniek niet in orde heeft'. Het heeft me feitelijk een halve dag omzet gekost. 

Ipv nieuwe modem zou ik nog liever 2 nieuwe tv ontvangers willen. De 2 die ik heb zijn nog uit het Vodafone tijdperk. 

Lisa

ik heb nu momenteel goed verbinging, jouw collega wist niks vraag dan maar na voor mail verkeer op 25 februari, de mail heb ik nog, ik het op 3 maart zelf afgeblazen

John

Reputatie 7
Badge +4
Hallo Archaon,

Er is niemand die kan garanderen dat je de snelheid op WiFi kan halen.
Ze leveren een Internet verbinding en daar kan je de snelheid bekabeld op halen. WiFi is een nice to have en met 10Mbit op de WiFi (per apparaat) kan je HD Video bekijken. Een beetje systeembeheerder sluit alles zo veel mogelijk bekabeld aan.

De weg vallende verbinding is frustrerend. en kan me voor stellen dat je dan graag wil overstappen.
Zelf denk ik dat het een combinatie is van hard/software van de klant en de draytek modem.
Daarom is het belangrijk om te achterhalen waar het vandaan komt. Ik vermoed dat Steam een van de boosdoeners is. google maar eens op steam crashing router.
Reputatie 7

Hi @Lemontree, hmm dat klinkt alsof er iets niet goed gaat in de modem zelf. Je hebt het vast al geprobeerd maar even een dubbelcheck, heb je de modem al eens helemaal een fabrieksreset gegeven (dus niet alleen een restart)? Heb je toevallig een paar tijdstippen en datums beschikbaar waarop dit gebeurde? Dan kijk ik graag of ik aan deze kant wat kan ontdekken. Het niet kunnen resolven van nih.gov is een losstaand issue en dit hebben we al gemeld aan onze technische dienst, dank hiervoor!

@arinvl Ik heb meteen met je meegekeken en een ander type modem is hier inderdaad geen oplossing. Ik zie dat mijn collega’s al eerder een versterker opgestuurd hebben voor de Wifi problemen. Met deze versterker kan je ook gebruik maken van de 5 Ghz frequentie, hiervoor is geen ander type modem nodig. Als je echt het maximale uit je Wifi verbinding wil halen dan zijn er ook nog andere mogelijkheden zoals het gebruik van een eigen router of een Wifi mesh oplossing. Meer tips vind je in dit topic.

Goeie dag

Ik heb vrijwel de hele ochtend last van traag internet, elke webpagina duurt 15 seconden om te laden en youtube kijken is bijna niet te doen. De speedtest resultaten zitten rond de 20 mbps terwijl ik normaal rond de 100 zit. Alles gereset en gecheckt of er geen storingen zijn en er waren geen. Dus kunt u mij helpen met dit probleem?

Jasper

Hoi Hidden.nld

Steam is niet actief als dit gebeurt. De 2 devices op wifi zijn telefoons. De rest zit allemaal bekabeld aangesloten. Maar toch op alle devices het probleem van wegvallen de verbindingen. Heb het met en zonder switches (managed en unmanaged) dus het is ook geen hardware van mij die het probleem kan geven.

Wifi op de telefoons werkt goed als er maar een device tegelijk erop zit. Zodra de 2e verbind is het huilen geblazen en dan hoeft degene nog niet eens iets op te doen. Alleen verbinding hebben met is al genoeg. Dat wifi geen 500 mbps haalt snap ik ook wel.

Blijft het probleem bestaan dat de default hardware die tmobile uitleverd ook niet met elkaar kan werken. Zie modem en tv-box dan is er geen andere apparatuur aan behalve de wifi op de telefoon ook hiermee zijn er problemen. Al switch ik de apparatuur van locatie blijft het probleem bij de apparatuur die al het probleem had. Zo sluit je ook problemen met bekabeling uit.
Reputatie 7

Hi @MaartenZeeland, hoe gaat het nu met de verbinding? Mocht het zich nog steeds voordoen laat het dan zeker weten, dan gaan we kijken naar een oplossing!

Reageer