3 weken geleden hebben wij op de donderdag last gehad van een internet storing. Achteraf bleek dit te maken hebben met een wijk storing(Klantenservice van T-Mobile wist dit niet en stuurde een monteur aan).
Sinds dit moment - klapt ons internet er om de haverklap uit. Het netwerk zelf binnen het huis blijft overeind. Er komt alleen niets meer binnen van buiten.
Het internet lampje(#3) op de modem is ROOD. Ik heb inmiddels alweer 10 keer aan de lijn gehangen met T-Mobile - een achterlijke voucher gehad als compensatie. Sinds wij klant zijn bij jullie is het niets dan ellende. Tot 3x toe een defect wifi punt opgestuurd gekregen(uit eindelijk zelf maar een wifi punt aangeschaft).
Misschien dat de support hier op het forum beter is - want ik begin het goed zat te worden. Door Corona kan ik alleen maar thuiswerken(kantoor is nog steeds een no-go bij ons) Ik ben dus afhankelijk van mijn internet verbinding.
Vanochtend wederom gebeld met T-Mobile en zij geven aan dat ik minstens 3 dagen moet wachten tot mijn “ticket” door de backoffice opgepakt gaat worden. Dit is toch ongelooflijk? Hoe kan het zijn dat ik zo lang moet wachten op een oplossing terwijl ik wel elke maand de volle mep mag gaan betalen waarvan ik zeker de helft van de tijd geen internet heb.
Modem: Zyxel T-50
Glasvezel kastje van Huawei
Bladzijde 18 / 19
Wat voor gebied is dit? Is dat GPON op gedeelde OLT?
@ElbowlessGoatik ben vooral benieuwd naar de PON status op je ONT. Heb jij een zwarte of witte ONT voor je Zyxell router zitten?
Heb jij onderstaande Huawei? En zo ja, brand het PON LEDje constant op dat ding, of knippert deze snel?
Wat voor gebied is dit? Is dat GPON op gedeelde OLT?
@ElbowlessGoatik ben vooral benieuwd naar de PON status op je ONT. Heb jij een zwarte of witte ONT voor je Zyxell router zitten?
Heb jij onderstaande Huawei? En zo ja, brand het PON LEDje constant op dat ding, of knippert deze snel?
Het is inderdaad deze mooie witte Hauwei die er hangt en PON knippert ipv continu branden. Klantenservice bevestigde na de call ook de modem niet uit te kunnen lezen, wat overeenkomt met mijn voorspelling.
Edit: woorden
Jep en ik voorspel je dat er nu iemand omgezet is in de centrale. Ik durf er bijna een krat bier op te zetten dat er een lijnoplevering plaats vind op jouw OLT (er zijn 32 aansluitingen per OLT in de PoP), voor een andere klant.
Zie mijn topic;
Er is dus iets mis in de PoP, jij kunt dit niet oplossen.
T-Mobile moet wakker gaan worden, want GPON verdiend een heel andere aanpak zodat al bestaande verbindingen geen downtime krijgen bij werkzaamheden in de PoP!
Jep en ik voorspel je dat er nu iemand omgezet is in de centrale. Ik durf er bijna een krat bier op te zetten dat er een lijnoplevering plaats vind op jouw OLT (er zijn 32 aansluitingen per OLT in de PoP), voor een andere klant.
Zie mijn topic;
Er is dus iets mis in de PoP, jij kunt dit niet oplossen.
T-Mobile moet wakker gaan worden, want GPON verdiend een heel andere aanpak zodat al bestaande verbindingen geen downtime krijgen bij werkzaamheden in de PoP!
Dank voor de headsup. Ik ben hier ook niet echt meer over te spreken, aangezien dit voor mij de 6e storing in 2 maanden is.
Wanneer er een migratie naar ODF plaatsvindt dan zullen PON en LOS beide snel knipperen volgens mij, ongeveer 2 keer per seconde.
Indien alleen PON knippert kan er geen verbinding tot stand worden gebracht met de OLT.
Dank voor de headsup. Ik ben hier ook niet echt meer over te spreken, aangezien dit voor mij de 6e storing in 2 maanden is.
Herkenbaar, daarom mijn zorgen uiteen gezet in dat andere topic;
Wellicht een (te) technisch verhaal maar het komt erop neer dat GPON een gedeelde techniek is. Ik heb zelf nu ook al 3x hele werkdagen geen internetverbinding gehad omdat de ONT van Huawei zich niet kon registreren in de PoP. In huidige tijden met thuiswerken ondoenlijk.
Telkens bleek het te maken te hebben met een nieuwe klant die van een bestaande WBA verbinding af kwam. Dit betekent dat in de PoP (in mijn regio) een glasvezel omgeprikt wordt naar T-Mobile apparatuur. KPN doet dit alhier, maar de klant die verhuist heeft in 99% van de gevallen de oude spullen nog aangesloten zitten in de meterkast.
Dit veroorzaakt storingen op de GPON omdat die apparatuur ander gedrag vertoond. Daardoor heb ik (en de andere (max. 32) klanten op de OLT) dan een knipperende ONT == geen internet, totdat;
de oude apparatuur van de stroom is gehaald bij die klant
Guidion de patch in de PoP tijdelijk eruit haalt, totdat de nieuwe ONT is aangesloten bij die klant
@Waqqas Niet aan de orde bij @ElbowlessGoat Lijn is al lang geleden opgeleverd. PON LED status;
123
Blinks quickly (twice per second);The ONT is attempting to set up a connection to the OLT.
@J33Bee
Juist.
@J33Bee
Juist.
Wat dus betekent, dat een klant thuis totaal geen issues op te lossen heeft, maar T-Mobile aan de bak moet! OLT is over de zeik.
@J33Bee
Juist.
Precies situatie 2
Ik hoop eigenlijk dat het mogelijk is om iets/iemand anders te spreken dan een eerstelijns helpdesker, want ‘an outage a day keeps the internet away’ is niet bepaald hoe ik het thuiswerken makkelijk kan overleven. Ik snap dat de eerstelijn helpdesk doet wat ze kunnen, namelijk niet heel veel. Dat er echter geen escalatie lijkt plaats te vinden bij 6x een outage in 2 maanden tijd vind ik echter wel erg slecht.
Een telefoontje van de technische dienst zou al enorm helpen in dit geval.
Precies situatie 2
Ik hoop eigenlijk dat het mogelijk is om iets/iemand anders te spreken dan een eerstelijns helpdesker, want ‘an outage a day keeps the internet away’ is niet bepaald hoe ik het thuiswerken makkelijk kan overleven. Ik snap dat de eerstelijn helpdesk doet wat ze kunnen, namelijk niet heel veel. Dat er echter geen escalatie lijkt plaats te vinden bij 6x een outage in 2 maanden tijd vind ik echter wel erg slecht.
Een telefoontje van de technische dienst zou al enorm helpen in dit geval.
De “technische dienst” moet naar de PoP. Iets is de OLT aan het verstoren, waardoor jij en anderen op diezelfde OLT geen internet hebben. Waarschijnlijk heb je weer een constant brandende PON LED (groen), zodra een andere “nieuwe” klant correct aangesloten is.
Het zou interessant zijn, om te checken of bovenstaande aanname klopt. De Servicedesk van T-Mobile zou moeten kunnen zien, of er een lijnoplevering is vandaag bij jou in de buurt.
Hi @ElbowlessGoat, wat onwijs balen om te lezen dat jij weer dezelfde problemen ervaart! Ik wil je graag laten weten dat ik zojuist deze situatie heb geëscaleerd, zodat het met de hoogste prioriteit wordt opgepakt. Dit moet zo snel mogelijk voorgoed worden opgelost. Weet dat ik het meteen aan je terugkoppel, zodra ik hier een reactie op ontvang. Jij staat nu op nummer 1!
@ElbowlessGoatweet jij of dit ook WBA gebied is van KPN? Heb nog niet verder in de historie van dit topic gedoken.
Dit klinkt te toevallig allemaal…
@ElbowlessGoatweet jij of dit ook WBA gebied is van KPN? Heb nog niet verder in de historie van dit topic gedoken.
Dit klinkt te toevallig allemaal…
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij is het deels KPN WBA en deels TMNL ODF (als ik die term goed heb zo)
@ElbowlessGoatweet jij of dit ook WBA gebied is van KPN? Heb nog niet verder in de historie van dit topic gedoken.
Dit klinkt te toevallig allemaal…
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij is het deels KPN WBA en deels TMNL ODF (als ik die term goed heb zo)
Ja zodra je (nieuw) aangesloten wordt bij T-Mobile ga je meteen naar ODF zo te zien. Dit betekent of;
je verhuist vanuit andere glasprovider naar T-Mobile
je wil 1Gbit
je hebt nog helemaal geen glasverbinding
De storingen die jij bemerkt komen AFAIK door de 1e “je verhuist vanuit een andere glasprovider naar T-Mobile”. Dat zijn WBA ontsluitingen die om geprikt worden door KPN. Zit daar nog NT spul op in de meterkast van de verhuizende klant, trapt het de ONT onderuit waar jij ook op zit;
- een knipperende ONT LED op jouw Huawei
En dus geen internet, totdat die lijn opgeleverd is en/of de WBA NT apparatuur van de stroom is. Dan komt de OLT weer tot leven en alle andere GPON verbindingen op diezelfde OLT doen het weer.
Sinds 10 minuten nu geen internet hier. Officieel tot en met morgen klant bij T-mobile.
@Brian zou je willen kijken wat er aan de hand is?
Lampjes op de modem branden allemaal. PON knippert.
@KevinJK88 knippert de PON snel op de ONT? Dus 2x per seconde zoals in bovenstaande tabel?
Echt niet normaal dit… OLT is wederom niet bereikbaar zo lijkt.
@Brian@Lisa is er hier (ook) een nieuwe klant die aangesloten wordt, komende van WBA?
@KevinJK88knippert de PON snel op de ONT? Dus 2x per seconde zoals in bovenstaande tabel?
Echt niet normaal dit… OLT is wederom niet bereikbaar zo lijkt.
@Brian@Lisais er hier (ook) een nieuwe klant die aangesloten wordt, komende van WBA?
Yep; inmiddels is de verbinding weer terug..
@KevinJK88knippert de PON snel op de ONT? Dus 2x per seconde zoals in bovenstaande tabel?
Echt niet normaal dit… OLT is wederom niet bereikbaar zo lijkt.
@Brian@Lisais er hier (ook) een nieuwe klant die aangesloten wordt, komende van WBA?
Yep; inmiddels is de verbinding weer terug..
Wat gek… Iemand aangesloten op de OLT ivm oplevering vandaag?
Hi @ElbowlessGoat, helemaal super! Heel graag gedaan
Hi @J33Bee en @KevinJK88, fijn om te lezen hoe actief jullie hier reageren! Goed om het zo in kaart te kunnen brengen. Ik heb bij een collega nagevraagd of het inderdaad mogelijk is om dit na te gaan en of ik dit met jullie kan delen. Ik ben in ieder geval blij dat jij nu weer online bent @KevinJK88. Maar het is inderdaad zeker niet de bedoeling dat dit vaker gaat gebeuren. Ik houd jullie op de hoogte.
@Lisa@Brian@Jason Ik ben zojuist door KPN NetwerkNL gebeld. Momenteel heb ik gewoon verbinding. Afspraak gemaakt, zodra ik weer een storing ervaar eerst een melding doen bij TMO en daarna direct hun bellen, zodat ze samen met mij als klant de storing kunnen onderzoeken. Ze krijgen er maar niet de vinger op. Dit is hoopvol voor de volgende keer
Hi @LRvdLinden, heel fijn om deze actie te lezen! Ik hoop natuurlijk dat jij vanaf nu geen problemen meer ervaart, maar het is een fijn idee - dat mocht het nodig zijn - er gelijk actie kan worden ondernomen om dit te achterhalen. Ook hoop ik dat onderstaand topic na maandag wellicht ook voor jou duidelijkheid schept!
@J33Bee Voor dat we allemaal conclusies gaan trekken. In Apeldoorn speelden meerdere problemen waardoor het pon lampje bleef knipperen.
@J33Bee Voor dat we allemaal conclusies gaan trekken. In Apeldoorn speelden meerdere problemen waardoor het pon lampje bleef knipperen.
Het is niet aan ons om conclusies te trekken, maar T-Mobile moet wakker gaan worden. GPON is shared. Te vaak impact.
Inmiddels zitten we hier al een uur zonder verbinding. Media converter (pon) blijft knipperen.
Hi @christianvv ik heb jouw verbinding onder de loep genomen en zo te zien ben je gelukkig al langer dan een dag weer online! Ervaar jij dit ook zo?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.