Skip to main content
Beantwoord

Usenet download snelheid ¼ van wat het is geweest.

• July 30, 2025
  • 16 reacties
  • 138 Bekeken

yoda747

Heb glasvezel 1GB up en down.

Alle testen betreft speedtest internet zijn goed, tussen de 900-950 mbit, ook down en upload snelheden zijn goed.

Maar sinds 1 week heb ik dit issue betreft usenet download, zat altijd rond de 80-85 mb/s en nu is dat 20 mb/s geworden.

Wat ik heb geprobeerd:

Alleen Zyxel T50 router en 1 pc’s verbonden om te kijken of er geen andere  apparatuur van invloed kan zijn daarna andere pc geprobeerd maar maakt geen verschil, snelheid blijft rond de 20 mb/s.

Dit dus gedaan om er zeker van te zijn dat er op mijn intern netwerk geen verstoring door andere devices (switches,etc) van invloed zijn.

Mijn zoon zit ook bij Odido maar in Brabant (Rijen) ook 1GB glasvezel up/down en gebruikt de zelfde usenet provider met de zelfde instellingen als ik en haalt makkelijk 80-85 mb/s.

De snelheid die hij  haalt is dus goed, dit haalde ik ook, maar nu is dit 4x trager geworden en is sinds kort ontstaan.

Ander usenet provider ook nog geprobeerd om mijn usenet provider uit te sluiten maar ook daar ¼ van de snelheid die ik moet halen dus i.p.v. 20 mb/s haal ik net 5 mb/s.

Deze usenet provider heeft mijn zoon ook geprobeerd en die haalt gewoon 20 mb/s.

Wat gaat hier mis denk ik dan, wordt hier sinds kort throttling toegepast door Odido of is er een issue met routing, kan iemand van Odido hier iets over zeggen?

Beste antwoord door rvk01

Ten eerste... Nee, Odido throttled geen verkeer.

Ik neem aan dat je bedoeld dat je 80MB/s moet halen en niet 80Mbs. (b is bit, B is byte)

Ander usenet provider ook nog geprobeerd om mijn usenet provider uit te sluiten maar ook daar ¼ van de snelheid die ik moet halen dus i.p.v. 20 mb/s haal ik net 5 mb/s.

Waarom haal je met die provider maar 5MB/s? Is dat een tragere provider?

Hoeveel lijntjes gebruik je bij beide providers? Vaak zit er een maximum per lijn/connectie.

Ik neem aan dat je niet over een vpn gaat.

Om welke providers gaat het? Misschien hebben zij throttling per account.

SABnzb heeft onder het sleuteltje een testbestand van 100MB, 1GB en 10GB zitten. Daarmee kun je de snelheid testen zonder iets anders te kiezen. Hoe gaat de snelheid daarmee?

Heb je nog andere poorten geprobeerd?

Heb je geen throttling in je PC of download cliënt zitten? (vaak is dat 1 knopje in de cliënt zelf).

16 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • Antwoord
  • July 30, 2025

Ten eerste... Nee, Odido throttled geen verkeer.

Ik neem aan dat je bedoeld dat je 80MB/s moet halen en niet 80Mbs. (b is bit, B is byte)

Waarom haal je met die provider maar 5MB/s? Is dat een tragere provider?

Hoeveel lijntjes gebruik je bij beide providers? Vaak zit er een maximum per lijn/connectie.

Ik neem aan dat je niet over een vpn gaat.

Om welke providers gaat het? Misschien hebben zij throttling per account.

SABnzb heeft onder het sleuteltje een testbestand van 100MB, 1GB en 10GB zitten. Daarmee kun je de snelheid testen zonder iets anders te kiezen. Hoe gaat de snelheid daarmee?

Heb je nog andere poorten geprobeerd?

Heb je geen throttling in je PC of download cliënt zitten? (vaak is dat 1 knopje in de cliënt zelf).

yoda747
  • Auteur
  • is een King Poster
  • July 31, 2025

Waar ik normaal 80MB/s moet halen dat is bij mijn Usenet provider (Newshosting)

p.s. Die ander is inderdaad een trage provider die gebruikte ik even als test, daar haal ik 5MB/s, mijn zoon zit dan op 20MB/s. 

Aantal threads die ik mag gebruiken bij Newshosting zijn max. 100.

Gebruik geen VPN, mijn zoon gebruik als test de zelfde provider als ik (Newshosting) hij maakt geen gebruik van usenet maar ik wilde weten wat voor snelheid hij haalt om te vergelijken en haalt dus 80-85MB/s, dat haalde ik dus ook altijd tot deze week, zit al een aantal jaren bij Odido en deze Usenet provider.

In SABnzb gebruik ik inderdaad het testbestand (knopje) en haalt dus max 20MB/s wat eerst dus rond de 80-85MB/s was.

Ook andere poorten geprobeerd, 119, 443 en 563 maar maakt weinig verschil.

Newshosting heeft ook een eigen cliënt voor Windows en zelfde resultaat (20MB/s).

Heb ook verschillende pc's gebruik om te kijken of die evt. de oorzaak zouden zijn maar was niet het geval.
Ik zal in ieder geval Newshosting ook een bericht sturen al denk ik niet dat ze op mijn account throttling toepassen omdat dus mijn zoon met het zelfde account wel die 80-85MB/s haalt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • July 31, 2025

Heb je de router en ONT al eens gerestart? Misschien dat dat helpt.

Overigens is het niet verstandig ook alle 100 connectie die je mag zetten ook daadwerkelijk te gebruiken. 1 connectie heeft een limiet maar het kan best zijn dat je met 5, 10 of 15 connecties al voldoende hebt om die 80MB/s te halen. Meer connectie trekt alleen de lijn maar vol en zou dus kunnen leiden tot lagere snelheden (ondanks dat het voorheen wel goed ging). Newshosting heeft dit zelf ook aan.

• Connection Limits:

While Newshosting provides up to 100 connections, it's not necessary or recommended to use all of them.

• Finding the Optimal Number:

To determine the best number of connections for your setup, gradually increase the number of connections in your newsreader while monitoring your bandwidth usage with a speed test. Stop when you reach your maximum download speed.

yoda747
  • Auteur
  • is een King Poster
  • July 31, 2025

@rvk01 Heb contact gehad met servicedesk van Newshosting, heb alternatieve newsserver adressen van ze gekregen die allemaal geprobeerd en div. poorten maar issue blijft het zelfde, er was zelf 1 newsserver adres daar haalde ik maar 2MB/s.

Trouwens je kan 100 treads gebruiken max, maar ik gebruikte maar de helft dus 50.
Heb ook nog contact gehad met Odido, die wist te melden dat de router die ik van hu heb EOL is (was een Zyxel T50) en dat ik een nieuwe model toegestuurd krijg.
Morgen komt die binnen, zelf denk ik niet dat dit het issue gaat oplossen, ik gebruik al 2 jaar mijn eigen router een Asus RT-AX55 en heb deze dus vervangen door de originele Zyxel T50 om te kijken of dit evt. tot een oplossing bracht maar helaas.
Morgen dus die nieuwe maar proberen, als dit het ook niet is dat wordt het lastig denk ik om dit issue op te kunnen lossen, of dit een routing probleem bij Odido is? geen idee, houd een beetje op dan van mij kant.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • July 31, 2025

Ik denk zelfs dat 50 connecties ook overkill is. Begin je met 10 en schroef je per 10 omhoog totdat je je maximum internet snelheid bereikt hebt.

Dus het probleem was dus met beide de Asus en de Zyxel. Dan zou vervanging inderdaad niet uit mogen maken. Ik ben benieuwd. 

Ik was 4 maanden geleden hier ook een probleem tegengekomen dat usenet (spotnet in dit geval) een probleem had. Dat bleek uiteindelijk aan een KANTAR-kastje te liggen. Een "onschuldig" kastje dat data verzameld voor statistieken. Die bleek dus het hele usenet-verkeer overhoop te gooien. Dan zoek je je helemaal suf en blijkt het zoiets stoms te zijn als zo'n kastje. (Ik neem even aan dat jij niet zo'n kastje hebt 🙄🤣)

yoda747
  • Auteur
  • is een King Poster
  • July 31, 2025

Nee zo'n kastje heb ik niet, ik gebruik nu 2 jaar die setting van 50 threads, zoals eerder aangegeven zit ik met dat testbestand in SABnzb toen het goed werkte zo rond de 80-85MB/s dat is netjes toch?

Net nog contact gehad mijn mijn zoon, ook via glasvezel 1GB via Odido en usenet van Newshosting via mijn account getest, haalt inderdaad ook die snelheid met 50 threads van 80-85 MB/s waar ik dus net 20MB/s haalt, als ik hem op 100 threads zet zit ik rond de 32MB/s.

Dus mijn inziens ligt dit dus niet aan Newshosting maar is een bottleneck ergens bij Odido omdat dit dus niet via het account wordt getrotteld.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • July 31, 2025

We kunnen nog een andere DNS server proberen (1.1.1.1 of 8.8.8.8). Dat kunnen we wel doen als de nieuwe router binnen is en het daar nog steeds niet mee werkt.

yoda747
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

Denk dat ik zie wat er mis gaat, ik had gezegd dat mijn speedtest goed was, dat klopt ook als je deze test doet op Speedtest by Ookla.

Hij test dan tussen mijn ip adres en een server van Odido, dan is de test goed.

Maar als je een andere willekeurige doelserver kiest dan is de download snelheid veels te laag.

Ben toen naar KPN en ZIGGO speedtest gegaan en daar getest en zowaar die geven ook een veels te lagen download snelheid.

Speedtest by Ookla naar een Odido server geeft dus een verkeerd beeld en ik zag op het forum ook andere klanten melding maken van een lage downloadsnelheid in de regio 3312 (Dordrecht) 

Hieronder Speedtest by Ookla naar een Odido server in Amsterdam die geeft een juiste snelheid weer maar die blijk dus niet te kloppen, of alleen vaar een Odido server zoals ik al gezegd heb.

Hieronder naar een andere willekeurige server, dat is nu een heel ander verhaal.

Hieronder andere test servers van KPN, ZIGGO etc en hier dus de zelfde lage download snelheden.

yoda747
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

Hier is nog een andere thread ook een aantal klanten in postcode gebied 3312

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/glasvezel-30mbps-down-940mbps-up-377990?postid=1881838#post1881838

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Hi,

Ik ervaar ongeveer de zelfde problemen postcode 3318

Ik heb een 2gb up en down en bij mij blijft de download ook hangen op 18/19 MBPS met SABNZB

Streaming is bijna ook niet te doen.

Ik heb zelf ook eigen apparatuur (unifi dream machine pro) maar nu direct aangesloten op het modem T56 en zelfde problemen, Thuiswerken is ook niet te doen.

Gr Mark

yoda747
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

Hallo, net gebeld door Odido sturen toch een monteur terwijl ik 100% weet dat het niet aan mijn local network ligt, merk ook omdat ik tv heb (stream) dat die ook te laag is, waardoor beeld en ondertiteling low-res is vaak ook gepaard met buffering met NLziet wat ik ook nog nooit heb gehad, maar ja moet toch een monteur dit vaststellen en dan nog zien op te lossen, dit gaat nog wel even duren.

• is een Top Poster
  • August 1, 2025

Hi, ook ik ervaar sinds een tijdje dat het downloaden vanaf usenet steeds trager wordt. Speedtest laat nog redelijke download snelheden zien, maar ook die wordt steeds minder.
Usenet is nu nog 4 tot 5 MB/s, daar waar ik meestal boven de 40 MB/s haalde.

Ik dacht eerst dat het aan mijn interne netwerk lag, maar heb reeds meerdere malen alles gereset tot aan de concentrator toe, maar het wordt steeds erger.

Zag de andere thread en heb ook daar gereageerd, hang nu in de wacht aan de lijn met de helpdesk.
Ben benieuwd wat ik daar te horen krijg.
Als er klachten zijn rond Dordrecht dan is het toch beter om daar melding van te maken op de site, denk ik dan.

yoda747
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 2, 2025

Die trage download snelheid beïnvloed ook TV kijken, ik maak gebruik van de app van Odido ipv een fysieke mediaplayer en merkt dat de stream daardoor te laag is, beeld loopt vaak even vast of beeld is low-res en je kan amper de ondertiteling lezen omdat deze verstoord is en niet scherp.
NLziet precies het zelfde en die buffer dan heel veel.

• is een Top Poster
  • August 3, 2025

Krijg ook een nieuw modem toegestuurd.

Vandaag speedtest uitgevoerd, en enkel op de odido locaties haal ik rond 500 Mb down, up meer dan 900 Mb.

Op alle overige buiten Odido locaties tussen 10 en 30 Mb down. Ook dus bij KPN locaties, Ziggo locaties, XSnews fast.com etc.
Lijkt erop dat zodra je de Odido backbone verlaat er een probleem is om te downloaden.

Hebben jullie dezelfde ervaring met speedtest metingen?

yoda747
  • Auteur
  • is een King Poster
  • August 3, 2025

@jkandhai Hier exact het zelfde, gisteren nieuw model modem gekregen maar wist al dat dit niet gaat helpen, probleem zit ergens anders, ik zit op glasvezel bij Odido maar netwerk is van KPN, daar gaat iets mis (switch/routing/configuratie etc.) kan van alles zijn.
Een en ander besproken met de helpdesk dat er meer klanten dit probleem hebben in postcode gebied 33xx maar sturen toch een monteur a.s. dinsdag die moet vaststellen wat ik ook ziet, dan kunnen ze misschien uit gaan zoeken waar het probleem zit.
Ik heb ook Odido TV is ook hierdoor bagger beeld, beeld staat ook vaak vast, probleem met steaming dus.

• is een Top Poster
  • August 3, 2025

Ik verwacht ook niet veel van het nieuwe modem, maar dan hebben we weer de nieuwste apparatuur in huis.

Dus ofwel is er iets aan de hand met de fysieke infra buiten de woning, of er zijn problemen met de routering in het Odido netwerk.

In ieder geval is het iets dat NIET in onze eigen infrastructuur in onze woningen ligt, maar daarbuiten!

Ben benieuwd wanneer daar dat kwartje gaat vallen.