Skip to main content

De unifi cloud gateway wilt niet verbinden met de vandaag aangesloten aansluiting. De verbinding werkt wel met de Zyxel router van Odido. De VLAN is ingesteld op 300. Alles al een keer herstart. Tevens IP-adres vrijgegeven via de Zyxel. 

Tevens een poging gedaan om mac adres van router in te vullen.

(De secondary is momenteel via een LAN van de Zyxel verbonden die op 4G draait)

je lijkt 2 wan verbindingen te hebben, klopt dat? if so, trek de secundaire er eerst eens uit en kijk wat er gebeurt.

Hier een mede glasvezelaar. Ik heb Unifi gateways aan ONT op 2 verschillende adressen hangen, en inderdaad VLAN aanzetten en op 300 instellen is voldoende.

Met de instellingen zoals je ze laat zien moet het werken.

MAC adres klonen is niet nodig.

Zelf heb ik geen secondary ingesteld, dus behalve mogelijk een instelling bij Odido of hardware kapot ergens, zou je kunnen speculeren of glasvezel misschien niet een IP uitdeelt als het de Zyxel via een andere verbinding aantreft? Het lijkt me niet logisch, maar ja, UDP 5060 inkomend blokkeren is ook niet logisch. En Mijn Odido toegang ontzeggen vanwege een spelfout in een naam is ook niet logisch. Odido doet wel eens gekke dingen.

Terug naar praktische ideeën, als je een Android hebt, kan je 5G delen via ethernet door een simpel usb-c-naar-ethernet dongletje in te pluggen. Dit werkt uiteraard niet met iPhones. Dan zou je de Zyxel compleet buitenspel zetten als potentiele complicatie.

Anders, simpelweg netwerkkabeltje omwisselen? Ik neem aan dat je dat al gedaan hebt, en het is waarschijnlijk niet de oplossing, maar het is makkelijk om even te testen.

je lijkt 2 wan verbindingen te hebben, klopt dat? if so, trek de secundaire er eerst eens uit en kijk wat er gebeurt.

Voor context, deze apparaten (Unifi gateways) kunnen prima 2 WAN verbindingen aan. En met een 5G/LTE verbinding in WAN2 zijn ze specifiek gemaakt om bijvoorbeeld dit scenario (WAN1 is down, ook al is het correct verbonden) op te vangen met een backup lijn.

Het kan geen kwaad om inderdaad de WAN2 los te koppelen om te kijken wat er gebeurt, maar het zou geen impact moeten hebben over of Odido wel of niet een IP uitdeelt via de ONT.

Het is in ieder geval niet een verkeerde of ongebruikelijke instelling. Ik heb zelf niet een 2e reguliere WAN, maar ik heb even mijn Android via een dongle in WAN2 hier thuis ingeplugd, en dan is het resultaat dit:

Hij staat nu op load balancing, werkt prima. Hij stond standaard op failover, werkt ook prima. Op de WAN1 instellingen pagina staat het precies ingesteld zoals ​@nielsvdn had laten zien, behalve dat ik MAC cloning niet heb geprobeerd, dus daar niet een MAC adres staat ingevuld van een vorige poging.

Trouwens, de latency is niet ideaal, en er zit natuurlijk extra NAT tussen (vanwege Android), maar je kan het slechter treffen dan Odido Unlimited als fallback (WAN2):

Voor context, deze apparaten (Unifi gateways) kunnen prima 2 WAN verbindingen aan. En met een 5G/LTE verbinding in WAN2 zijn ze specifiek gemaakt om bijvoorbeeld dit scenario (WAN1 is down, ook al is het correct verbonden) op te vangen met een backup lijn.

dat weet ik, heb het zelf ook, maar regel 1 bij probleem oplossing is om alleen dat aan te zetten wat minimaal nodig is, en als dat werkt kun je uitbouwen. Vanalles erbij halen is niet handig bij probleemoplossing ;-)

dat weet ik, heb het zelf ook, maar regel 1 bij probleem oplossing is om alleen dat aan te zetten wat minimaal nodig is, en als dat werkt kun je uitbouwen. Vanalles erbij halen is niet handig bij probleemoplossing ;-)

Dat is zeker wijsheid. Persoonlijk zou ik ook de Zyxel buitenspel zetten, om dus die complexiteit weg te halen.

En als het na reduceren tot minimaal nog niet werkt, dan is het kwestie van één voor één dingen veranderen/vervangen totdat je verbetering merkt.

Het lastige is dat mijn handen jeuken als ik zo’n forumpost lees, maar ik van afstand weinig meer kan dan speculeren en context geven. Zoals over wat met dezelfde apparatuur (maar andere Odido aansluiting) wel ergens anders werkt. 😅

even voor de zekerheid ​@nielsvdn de zyxel zit er toch niet meer tussen?! Die moet eruit anders heeft vlan 300 geen zin.

Reageer