Onstabiele glasvezelverbinding sinds 19 december 2024
Wij hebben een 2 Gbit/s glasvezel abonnement sinds ± een half jaar (omgeving Groenlo). Over de eerste paar maanden heb ik niet bijzonder veel klachten. Nu hebben wij echter (volgens mij na onderhoud) last van een instabiele verbinding. Overdag en ‘s avonds valt de verbinding soms voor ± 30 seconden weg. Het gaat om een Nokia media converter die naar mijn eigen Ubiquiti router gaat.
Wil hier iemand van hier Odido naar kijken, want het is bijzonder irritant tijdens online meetings. Alvast bedankt!
Bladzijde 1 / 1
Hoi Beemers, van harte welkom op de Community en leuk om te zien dat je sinds kort Glasvezel van ons hebt! Een goede verbinding en online meetings zijn natuurlijk erg belangrijk, dus ik help je graag snel verder. Probeer allereerst eens het volgende: sluit je Zyxel aan (dus je eigen apparatuur loskoppelen) en test de verbinding dan 3 dagen. Als de verbinding dan ook wegvalt dan kunnen we je eigen router uitsluiten, zo niet dan ligt het probleem bij de Ubiquiti. Op dit moment kan ik ook geen goede lijnmeting doen omdat de Zyxel niet is aangesloten. Als je hem aangesloten hebt kan ik de lijn uitlezen en kijken of alles goed is.
Zet dan ook direct je geboortedatum, postcode en huisnummer nog in je profiel. Dan kan ik straks sneller met je meekijken!
@Marciano van Odido bedankt voor uw antwoord.
De Zyxel is aangeloten en de missende gegevens zijn ingevuld. Ik heb overigens geen enkele reden om aan te nemen dat mijn eigen router het probleem is. Het lijkt op packetloss problemen die andere gebruikers ook ervaren. Maar ik laat me positief verrassen.
Hey @Beemers, ik zie dat je de Ubiquiti als nog hebt aangesloten. Kan je die de komende 3 dagen volledig losgekoppeld laten? Dan kunnen we hem uitsluiten of niet.
@Tommie van Odido helaas is dat niet mogelijk. Mijn netwerk setup is te uitgebreid & complex om over te nemen in de Zyxel. Ik kan wel een packloss test starten die rechtstreeks vanuit een verbinding via de Zyxel wordt uitgevoerd.
Verder begrijp ik niet goed waarom mijn eigen router achter een NAT invloed zou kunnen hebben op de stabiliteit van de verbinding.
Wij kunnen geen onderzoek starten als er niet getest is zonder eigen apparatuur @Beemers, we moeten die eerst uitsluiten voordat we verder onderzoek kunnen doen.
@Tommie van Odido met alle respect, volgens mij kunnen jullie wel een onderzoek starten maar willen jullie dat niet. De Zyxel zit nu rechtstreeks aangesloten op de media converteer. Mijn eigen router kan ik niet uitzetten omdat geïsoleerde netwerken daarachter dan uitvallen.
Mochten jullie echt geen onderzoek willen starten, dan wil wel graag mijn contract laten ontbinden. Dan kan ik opzoek naar een andere stabiele aanbieder.
@Beemers Ik begrijp je sentiment echt. Het is alleen niet dat we je niet willen helpen, maar zonder dat onze eigen apparatuur is aangesloten, kan de technische dienst het onderzoek niet uitvoeren.
Wil je alsnog alleen ons modem aansluiten? Ik wil voorkomen dat het ticket wordt gesloten en er nog meer vertraging komt. Laat je het mij weten als je zover bent?
Alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite!
@Teresa van Odido dit heeft niks met sentiment te maken. Ik heb al 2x uitgelegd dat ik mijn eigen router niet uit kan zetten. Jullie eigen apparatuur zit er tussen.
Als dat niet voldoende is om een onderzoek te starten, dan zou ik jullie vriendelijk willen vragen om mijn contract te ontbinden, dan kan ik opzoek naar een andere aanbieder.
Bedankt
Hey @Beemers, wij denken dat juist je eigen apparatuur + gecompliseerde netwerk voor de verstoring zorgen. Daarom willen we dit uitsluiten en vragen je om het los te koppelen voor 3 dagen.
Ik kan hierdoor het contract ook niet kosteloos voor je ontbinden, wel kan ik het met een afkoopsom voor je opzeggen.
@Tommie van Odido Waarom zou dat voor 3 dagen nodig zijn. Kunnen jullie niet al bij de eerste uitval zien of er iets aan de hand is? Aangezien die uitval meerdere keren elke dag voor schijnt te komen, zou dit toch geen 3 dagen hoeven te duren. Ik kan me voorstellen als klant dat 3 dagen je eigen netwerk missen toch een probleem is.
Dat zou dan betekenen dat indien het binnen een paar uur al voorkomt (zonder eigen netwerk erachter) jullie overtuigt moeten zijn dat het niet aan het eigen netwerk van de klant ligt.
Komt een uitval in die tijd niet voor, dan kan de klant hier ook zijn eigen conclusies over trekken.
@Tommie van Odido mijn eigen apparatuur is het laatste jaar niet gewijzigd en de eerste 4 maanden konden jullie wel een stabiele verbinding leveren. Dus ik denk dat jullie de zaakjes niet op orde hebben. Verder vind ik het niet meer van deze tijd dat jullie mij 3 dagen verplichten om geen internet te hebben. Dat zorgt hier voor problemen en daarvoor ben ik niet overgestapt naar de provider die pretendeert het beste netwerk van Nederland te hebben.
Hier nog even een update van de log van jullie instabiele verbinding:
@Tommie van Odido denkt u dat wij op een constructieve wijze nog tot een oplossing kunnen komen?
Hey @Beemers, ik heb zojuist een nieuwe meting gedaan en zie inderdaad dat de WAN-uptime erg verschilt met je device-uptime. Dit was nog niet te zien op mijn vorige meting. Ik heb besloten om direct een monteur aan te sturen om toch de situatie op locatie te controleren. Je ontvangt zo een bericht van Guidion om een afspraak in te plannen. Zou je mij na de tijd een terugkoppeling willen geven? Hopelijk kan de monteur zien waar het misgaat!
@Tommie van Odido dank u wel.
Het bezoek van de monteur is ingepland. Zodra ik meer weet laat ik het u weten.
@Tommie van Odido helaas is de monteur uitgevallen. De volgende afspraak kan pas over een week gepland worden. Nu denk ik zelf dat het de Nokia ONT wel eens zou kunnen zijn. Kunnen we die nog preventief vervangen en eventueel een monteursbezoek uit besparen? Of is het beter om toch op de monteur te wachten?
We kunnen beter de monteur afwachten @Beemers, hij heeft namelijk ook apparatuur in de bus om te testen, stel het is het ONT dan kan de monteur die meteen voor je vervangen!
@Tommie van Odido de monteur is gisteren geweest en de ONT is vervangen. Sindsdien geen hoge latency of disconnects meer gehad. Ik monitor het nog even maar ik heb goede hoop dat dit het probleem heeft verholpen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.