Skip to main content

Als ik de tv aan zet is er regelmatig geen geluid, dan moet ik soms de mediabox een paar keer aan en uit zetten voordat er weer geluid is.  Ook als ik van zender wissel, valt het geluid weg of is het geluid opeens veel zachter. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Hoi Anenjos,

De extra tip van Teresa heeft het bij mij uiteindelijk opgelost. 
Wellicht is het handig om die instellingen bij jezelf ook eens na te kijken! 
 

@Martinez75 Super fijn om te lezen dat de herstart voor verbetering heeft gezorgd! Mocht het probleem terugkomen dan wil ik je vragen om het volgende te proberen: 

Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid HDMI CEC > Volumeregeling en zet Volumeregeling op 'AAN'.

Mocht dit niet voor verbetering zorgen dan kun je het volgende proberen: 

 Ga naar Instellingen Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. De instelling staat standaard op 'Automatisch'. Pas dit aanpassen naar 'Passthrough'.

Ik verneem het graag als ik nog ergens bij kan helpen. Voor nu wens ik je veel kijkplezier! 😊

 

Yes! Gelukt!


@MarcellinoJanssen Dank je wel voor je terugkoppeling! 

Wil je dit alsnog proberen? Mocht dit niet werken, kijk ik natuurlijk gelijk verder met je mee voor een werkende oplossing! 

Ik heb de stappen uitgevoerd maar dat heeft geen verbetering gegeven. Op advies van jullie klantenservice heb ik een een reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Ook dat gaf geen verbetering. De klantenservice heeft nu een nieuwe tv box gestuurd. Ik ga er van uit dat het dan opgelost is.


Dat is de laatste software versie van de afstandsbediening @MarcellinoJanssen. De software versie van de Mediabox moet 12.8.6755 zijn.

Heb uiteindelijk de locatie gevonden. We hebben de meest actuele software maar nog wel het probleem met het geluid.


Sinds de laatste update van de mediabox zit er een groot verschil tussen het volume van verschillende zenders. Dit speelt bij mij bij beide mediaboxen en verschillende tv's. NPO1, 2, en 3 zijn 'normaal’, volume van de tv heb ik daar op 8 t/m 10 staan, maar bij vele andere zenders hoor ik pas wat zodra ik het volume naar 25+ zet. Herstart haalt niets uit, ook verschillende settings van de boxen geprobeerd.

Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Wij hebben dit ook, sommige zenders super zacht, ook Videoland enzo. We zetten dan de extra soundbar aan, maar dan moet je opletten als je naar een zender terug gaat dat je niet ineens met knalhard geluid zit 🙈 hopelijk komt er een oplossing!

Idd dat dus.


En als je naar “Select Formats” gaat en op “never use surround sound” klikt @joshuas28?

Op dit moment zijn dit onze workarounds voor dit issue. Ze zijn het nog verder aan het onderzoeken. 

Van alles geprobeerd, de workarounds werken niet. Kunnen jullie de oude firmware niet beschikbaar maken en de nieuwe releasen zodra de bugs gefixed zijn en de release goed getest is? Naast het geluidsprobleem kan ik nu (na een reset) ook mijn TV niet meer bedienen met de mediabox remote.


Als je op een zender zit die zacht is @joshuas28 en vervolgens de volgende handelingen uitvoert dan moet hij het oplossen:

 

Check of HDMI CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

  1. Ga naar het Mediabox menu
  2. Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
  3. Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
  4. Ga naar 'Display & Sound'
  5.  Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
  6.  Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
  7.  Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
  8.  Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

Oude firmware draaien we niet terug. Alleen als de issues zodanig erg zijn wel.


Als je op een zender zit die zacht is @joshuas28 en vervolgens de volgende handelingen uitvoert dan moet hij het oplossen:

 

Check of HDMI CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

  1. Ga naar het Mediabox menu
  2. Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
  3. Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
  4. Ga naar 'Display & Sound'
  5.  Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
  6.  Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
  7.  Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
  8.  Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

Oude firmware draaien we niet terug. Alleen als de issues zodanig erg zijn wel.

@Tommie van Odido, dit was al eerder als optie meegegeven in deze thread. Heeft niets uitgehaald en sterker nog, de remote kan het volume van de tv ook niet meer bedienen.

Twee issues: volume op verschillende zenders verschilt (en als je dan vergeet dat je van een zender waar je het volume heel hoog moet zetten naar een zender waar het volume 'normaal’ is, is dat niet goed voor je oren kan je ik vertellen, zie ook bericht van @anenjos ) en remote kan de tv niet meer bedienen.

Mijn vraag uit mijn laatste post is onbeantwoord: "Kunnen jullie de oude firmware niet beschikbaar maken en de nieuwe releasen zodra de bugs gefixed zijn en de release goed getest is? ”

 

 


Hey @joshuas28, heb je de tips in dit topic al geprobeerd?

Check of HDMI CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

  1. Ga naar het Mediabox menu
  2. Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
  3. Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
  4. Ga naar 'Display & Sound'
  5.  Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
  6.  Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
  7.  Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
  8.  Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

 Als dit niet werkt kun je het volgende proberen:

Ga naar Settings -> CEC Control -> Schakel volume control uit -> Zet de Mediabox op volume 100 -> Zet volume control weer aan.

Ga naar Settings -> Remotes & Accessoires -> Afstandsbediening -> Change volume control uit of aan zetten. 

 

Misschien een domme vraag maar hoe kom ik in het mediabox menu ?


Hi @MarcellinoJanssen, welkom op onze Community!

Als je op de afstandsbediening op “OK” klikt, dan verschijnt er een head-up display. Dan zie je links- of rechtsboven een tandwiel staan. Dan kom je in het menu.


Hi @MarcellinoJanssen, welkom op onze Community!

Als je op de afstandsbediening op “OK” klikt, dan verschijnt er een head-up display. Dan zie je links- of rechtsboven een tandwiel staan. Dan kom je in het menu.

Hallo Tommie,

het is gelukt. Ik zie dat de softwareversie van de mediabox 7154.03.03 is. Is dit de meest recente?
we hebben nog steeds het probleem dat het geluid vaker weg valt.

wij zetten de mediabox altijd op uit/standby. Kan het dan zijn dat updates niet doorkomen?


Dat is de laatste software versie van de afstandsbediening @MarcellinoJanssen. De software versie van de Mediabox moet 12.8.6755 zijn.


Sinds de laatste update van de mediabox zit er een groot verschil tussen het volume van verschillende zenders. Dit speelt bij mij bij beide mediaboxen en verschillende tv's. NPO1, 2, en 3 zijn 'normaal’, volume van de tv heb ik daar op 8 t/m 10 staan, maar bij vele andere zenders hoor ik pas wat zodra ik het volume naar 25+ zet. Herstart haalt niets uit, ook verschillende settings van de boxen geprobeerd.

Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Wij hebben dit ook, sommige zenders super zacht, ook Videoland enzo. We zetten dan de extra soundbar aan, maar dan moet je opletten als je naar een zender terug gaat dat je niet ineens met knalhard geluid zit 🙈 hopelijk komt er een oplossing!


Heb je de stappen uitgevoerd die ik in 1 van mijn vorige posts heb gedeeld @MarcellinoJanssen


Heb je de stappen uitgevoerd die ik in 1 van mijn vorige posts heb gedeeld @MarcellinoJanssen

Het heeft even geduurd voor ik tijd had.

indien je de stappen via apparatenvoorkeur bedoeld heb ik die uitgevoerd maar dat heeft geen verbetering gegeven.

Indien je de stappen 1 tot en met 8 bedoeld die nog niet.


@MarcellinoJanssen Dank je wel voor je terugkoppeling! 

Wil je dit alsnog proberen? Mocht dit niet werken, kijk ik natuurlijk gelijk verder met je mee voor een werkende oplossing! 


@MarcellinoJanssen Dank je wel voor je terugkoppeling en fijn dat mijn collega’s al een nieuwe Mediabox hebben opgestuurd. 

Laat je mij weten of deze naar behoren werkt? 


@MarcellinoJanssen Dank je wel voor je terugkoppeling en fijn dat mijn collega’s al een nieuwe Mediabox hebben opgestuurd. 

Laat je mij weten of deze naar behoren werkt? 

Ik heb de apparatuur ontvangen en alles (ook kabels en afstandsbediening) vervangen. Dit heeft geen verbetering gegeven. Ik heb dir ook aan jullie klantenservice teruggemeld.

Daar heb ik ook gemeld dat bij het terugkijken van een programma soms de laatste minuten wegvallen omdat een volgend programma gestart wordt.


Hi @MarcellinoJanssen, dank! Ik zie hier inderdaad het lopende onderzoek bij de technische dienst en het TV team. Je hoort hier zo snel mogelijk meer over. Hou er rekening mee dat het onderzoek wel een aantal werkdagen kan duren. We informeren je wanneer er meer bekend is!


Het probleem met geluid wat je soms niet hoort is een Google TV bug. Bij mijn Chromecast met Google TV heb ik dit ook regelmatig.

 

Na de update naar Android 12 was dit echt zeer regelmatig, ik adviseer u om de Mediabox terug te zetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw in te loggen bij Google & ODIDO en alle apps opnieuw te downloaden en inloggen.

 

Alle streamingdiensten die u niet gebruikt kunt u verwijderen door de Selecteer knop, na het selecteren van de app, ingedrukt te houden → detailis → verwijderen . Scheelt ruimte op de opslag en onnodige apps vind ik persoonlijk nogal storend


@Martinez75 Super fijn om te lezen dat de herstart voor verbetering heeft gezorgd! Mocht het probleem terugkomen dan wil ik je vragen om het volgende te proberen: 

Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid HDMI CEC > Volumeregeling en zet Volumeregeling op 'AAN'.

Mocht dit niet voor verbetering zorgen dan kun je het volgende proberen: 

 Ga naar Instellingen Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. De instelling staat standaard op 'Automatisch'. Pas dit aanpassen naar 'Passthrough'.

Ik verneem het graag als ik nog ergens bij kan helpen. Voor nu wens ik je veel kijkplezier! 😊

Als je dit instelt dan gebruik je weer je TV speakers, het gebruik van de Spdif is juist gewenst omdat de platte TV’s geen klankkast meer hebben. Probleem zit bij Android, ik heb dit ook bij mijn Chromecast.


Hoi Teresa, dankjewel voor je reaktie! 

Het herstarten van de mediabox lijkt wel verbetering te hebben gebracht. Bij een korte test leken de zenders wel dezelfde geluidssterkte te behouden. 

Voor de herstart leek het zelfs even erger dan voorheen. De foto is van voor de herstart, (hoewel er volgens mij daar niks is veranderd bij de herstart) 

Ik gebruik verder geen randapparatuur overigens. 


Is hier inmiddels al zicht op een oplossing voor? 

Ik heb namelijk hetzelfde probleem en zie dezelfde vraag vaker langskomen in het forum.

Volkomen willekeurig valt (een deel van) het geluid weg. Of je hoort alleen de achtergrondspoor en als je dan heen en terug zapt, heb je ineens vol geluid. Of na een herstart is er ook weer gewoon geluid.
Ook ik heb verder geen randapparatuur zoals soundbars etc aangesloten.


@Martinez75 Goed dat je hier navraag doet! Ik adviseer je sowieso om het topic genoemd door @Nora van Odido in de gaten te houden. Hier plaatsen wij alle updates omtrent de Mediabox.

Op dit moment wordt de nieuwe software versie getest door onze beta testers. Dit zal ongeveer 2 weken in beslag nemen. Afhankelijk van het succes, wordt de update ook uitgerold naar de rest van de klanten. Wanneer dit precies is, durf ik nu nog niet te zeggen. 

Laat je het mij weten als je nog vragen hebt? Ik help je graag verder! 


Dankjewel voor de update! 

Een vraag heb ik nog wel: als er een firmware update komt, wordt deze dan automatisch gepushed of moet ik die dan zelf update? (met uiteraard de vervolgvraag, waar zit dat dan?)

Ik kreeg namelijk niet gevonden in het menu waar ik naar updates kon zoeken. 


Hi @Martinez75, deze update zal vanzelf naar de Mediabox gepusht worden. Zodra de update beschikbaar is, zal deze in de nacht naar de Mediabox verstuurd worden. Hier hoef je verder niks voor te doen! 


Reageer